Ga naar inhoud

Whirlpool Sealine C condensdroger, zekering gaat er uit


Aanbevolen berichten

  • Reacties 48
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

https://forum.diyreparatie.nl/viewtopic.php?p=2188#p2188

Het relais K1 heb ik vervangen en de slechte soldering nogmaals onder handen genomen.

Het element wordt warm, maar hoe?

Dat is voor mij een raadsel, want de clixon aan de rechterzijde van het schema TH1.2 (waarschijnlijk de regelthermostaat op het element) blijkt defect en oneindig te zijn.

In het schema staat de aftakking J2 niet aangesloten, maar daar staat toch spanning op. Waar komt dit dan vandaan?

Wie weet hier meer van?
Link naar reactie
dag bart, ik had ze thuis ook liggen, en ze moeten allebei laagohmig zijn.
Maar ik moet zeggen dat je op de klemmen slecht contact kunt krijgen, meet eens met schuifstekkers en een stukje draad er aan.
Volgens deze info (zie foto) geeft die met groen op de achterkant de temperatuur door aan de sturing en schakelt hij dus het element niet zelf.
[url=https://postimg.cc/PCh2WPhq][img]https://i.postimg.cc/PCh2WPhq/thermostaat-bartels.png[/img][/url]

Met vriendelijke groeten, Tukkertje

Link naar reactie
Bedankt Bennie,


[attachment=1]Clixon2.gif[/attachment]


Maar de Clixon is echt stuk van zelfs met geschuurde contacten geeft hij wisselende waardes van kilo-ohms aan en de klinknagelverbindingen naar het binnenwerk van de clixon zijn zwaar gecorrodeerd.
Mijn machine is exact zo aangesloten zoals op het schema staat.
[attachment=0]Schema-verwarming.gif[/attachment]
Link naar reactie
Ja Bart, die is dus gewoon stuk. Dat zijn ook de kosten niet, want rond de 14 euro is de hele set te koop.

[attachment=0]Clixon6.gif[/attachment]



In het systeem zitten 3 thermostaten
T1 zit in de warme lucht na het wasgoed en sluit bij temperaturen onder de 68 graden en opent wanneer de temp 83 graden is.

Dit is waarschijnlijk de hoofdregeling.
Dan zitten er twee op het element, waarvan T3 de oververhittingsthermostaat is en eigenlijk altijd gesloten is, totdat de temperatuur van het verwarmingsblok boven de 260 graden uitkomt, en omdat hij pas weer sluit bij -35 volgens de specificatie, zal hij onder normale omstandigheden dus nooit meer sluiten. En blijft de machine koud.

Dan hebben we T2, dat is de temperatuurregeling van het element en deze schakelt in, beneden de 165 graden en schakelt uit, boven de 210 graden Celsius.

Nu hebben we nog het misterie van de aftakking, die aangesloten zit op J2.

Laten we er van uitgaan, dat de machine zo aangesloten is, dat de fase op de L(ive) staat en de nul op de N(eutral).

Wat is dan de spanning op het punt J2 in normaal bedrijf?

Dat is afhankelijk van de stand van T2, is deze gesloten, dan staat er nul volt op. Maar staat hij open, dan is dat 230 volt.

Maar wat, als deze T2 niet schakelt? Dan wordt de spanning op J2, afhankelijk van de T1.

Is deze open, dan is er nul volt op J2 en is deze gesloten, dan staat er 230 volt op.

Dus net andersom, als bij T2.

Het zou een manier van signaleren kunnen zijn, om te kijken welke thermo schakelt, maarrrrr......

Nu wasdrogers niet meer vast aangesloten moeten zijn, kan de spanning op L1 en de N ook verwisseld zijn, omdat de stekker er op 2 manieren in kan. En gaat dan het schema dus net andersom.

Dus eerlijk gezegd, kan ik hier geen chocolade meer van maken.

Dan zou het nog kunnen zijn, dat de spanning, die er staat tussen N en J2, bewaakt wordt, dan kun je wel onderscheid maken. Maar ik hoop dat er iemand is, die mij dit uit kan leggen.

Hier is ook al uitgebreid ingegaan op deze materie: https://www.klusidee.nl/Forum/whirlpool-awz867-verwarmt-niet-t49766.html

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Hallo Lampje,
hartelijk dank voor de uitgebreide uitleg.

Ik heb intussen bij de officiele dealer van Whirlpool de onderdelen besteld [url=https://www.europart.nl/bauknecht-thermostaat-vast-481225928681-trk-4850-4970-5821-5850-wasdroger-20362352]Clixons wasdroger[/url]

Dus maar even afwachten wanneer dat komt.
Maar we krijgen hem handtam!
Link naar reactie
Vandaag kwam de post en had het pakje bij de buren afgeleverd. Ben gelijk na mijn werk aan de slag gegaan.

Deze reparatie was simpel en zo gepiept. Ik heb voor de zekerheid maar even alle stekkers van clixons en het element vervangen.

En hij doet het weer als vanouds. Ik begin het witgoed te begrijpen. Toch wel een leuke tak van sport die jullie beleven.

Nogmaals, aan het drietal, hartelijk dank.

Jullie hulp was geweldig.

Oh, in mijn blijdschap heb ik even vergeten te kijken, wat de machine doet, als dat dunne draadje, dat op J2 hoort, los ligt.
Maar de machine loopt, zit dicht en ik maak hem niet meer open! Sorry hoor.

Groetjes

Bart
Link naar reactie
[quote="Bart Bartels" post_id=2230 time=1550701085 user_id=72]
Oh, in mijn blijdschap heb ik even vergeten te kijken, wat de machine doet, als dat dunne draadje, dat op J2 hoort, los ligt.
Maar de machine loopt, zit dicht en ik maak hem niet meer open! Sorry hoor. [/quote]
Dat geeft niets Bart, want je weet ik had dezelfde machine voor het bouwen van een printtester. En die is zowat klaar. Dan kan ik het gedrag mooi nabootsen, dus komt er antwoord op de vraag.

Dan kan ik de printen van Whirlpool en Zanussi testen. Gisteren een Miele gekregen. Nu ben ik nog op zoek naar een Siemens-Bosch en een AEG-Electrolux met het liefst een warmtepomp, want dat is wel de toekomst.

Dus wil je een machine dumpen denk aan ons.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...