Ga naar inhoud

Whirlpool Sealine C condensdroger, zekering gaat er uit


Aanbevolen berichten

Het schaamrood staat op mijn kaken.

[attachment=2]Filter-en-sensor.gif[/attachment]


Ik dacht dat ik alles schoon had, maar had het filter onder de deur over het hoofd gezien.

En toen ik het sensor huis los haalde schrok ik werkelijk.
Hier is in al die jaren nooit iemand geweest.


[attachment=1]Filter-en-sensor2.gif[/attachment]
Het blijkt dat de ene stekker zwaar gecorrodeerd is, want die zat helemaal ingepakt in een lading nat stof.


[attachment=0]20190213_123509.jpg[/attachment]
Denken jullie dat dit de oorzaak is?

gr. Bart
Link naar reactie
  • Reacties 48
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ja, dat denk ik zeker!

Want, dat ziet er nou niet echt betrouwbaar electrotechnisch uit.
Het bruine kabeltje komt via een rubber tule vanuit het frontpaneel, kun je genoeg lengte krijgen om het schoentje af te knippen en opnieuw te monteren?

Als je geen speciale krimptang hebt, dan is het ook goed te doen met een zijkniptang waar je voorzichtig in het dikke deel van de schoen kerven in drukt. Ik zou wel even oefenen op een oud stuk snoer, want als je te hard drukt knip je het door en wordt het nog korter. Ook kun je deze schoentjes voor de zekerheid even doorsolderen met een puntboutje.

[attachment=0]20190213_121808.jpg[/attachment]


En klem achter de twee contacten een weerstandje van zo rond de 8 kilo-ohm. Dan moet, als de rest van het circuit goed is, de machine door blijven drogen. Hij zal niet meer afslaan, dus blijf er wel bij, dat als de was eenmaal droog is, er geen oververhitting plaats vindt.

Om dat ohms te meten, zou je dat kunnen doen tussen de 2 polige stekker van de printkaart, die thuishoort bij J11 met de twee bruine draden en het contact van de sensor.
Het is echter erg lastig om met de dikke meetpennen van een multimeter contact te krijgen met de contacten van de stekkers. Ik steek hierbij altijd een naaldje in de fijne opening om zo goed contact te krijgen en hang mijn meetsnoer met een krokodillenbek aan de naald. Op deze manier krijg je overal contact.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
De foto's zijn mooi scherp en kon ze goed uitvergroten en daarom heb ik toch in de buurt van het relais ook nog wat haarscheuren in een vermogenssoldering geconstateerd.

Het relais moet je wel vervangen maar dit punt geeft nu of in de toekomst problemen.

https://photos.app.goo.gl/6PRjXWjry4xtLPsq8
https://photos.app.goo.gl/2k4tQcKeEmS3MyALA

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Elke keer kom ik weer een stap verder, de weerstand die ik vinden kon was 8,2 Kohm en die heb ik achter de aansluitklemmen geklemd. En het plastic deel weer gemonteerd en aangesloten nadat ik de stekkers had vervangen.

Nu zat ik me af te vragen of deze weerstand niet kapot zou gaan, omdat er misschien te veel stroom door loopt. Want de weerstand was maar 1 watt.

Ik was de klussenier nog een antwoord schuldig. Of de verwarming het wel deed? Nou daar was ik de laatste dagen nog niet aan toe gekomen.
Maar nu de machine wel door blijft draaien, kon ik dat controleren.

Dus de vochtmeting is verbeterd, maar het verwarmingselement laat het afweten. Het element is goed, maar wordt niet warm.

Door de kortsluiting zal er wel een relais gesneuveld zijn, maar welke? En hoe kom ik daarbij?

Ik hoop op een snel antwoord. Want ik ruik wel succes en begin het al leuker te vinden.

gr. Bart
Link naar reactie
Bart,

Een weerstand wordt uitgedrukt in Ohm (niet Watt). Ik hoop niet dat je een "1" gemeten hebt als weerstand. Veel multimeters geven nl. een soort van 1 aan en dat betekent "oneindig" en dat betekent in jouw geval dat jouw weerstand kapot is. Controleer dus nog een keer je setting op de multimeter. Wat je dan/opnieuw meet, zal Lampje wel juist weten te interpreteren.

Jij gaf aan dat je WD wel loopt (zoals gebruikelijk) maar de was niet droog wordt. Tegelijkertijd gaf je aan dat je WD wel op een gegeven moment aangeeft dat de was droog is "hij zegt dat ie klaar is.."
Dit laatste verwart me. Als je droger niet droogt, zullen de sensoren meten en vaststellen dat de was nog niet droog is en verder drogen. Het programma stopt pas als:
a) de juiste droogte is bereikt (dwz er te weinig weerstand is), of b
b) er een bepaalde maximumtijd wordt overschreden. Dit weet ik niet maar ik kan het me voorstellen. Dat zou dan jouw " einde programma" veroorzaken/verklaren. Hopelijk kan één van de anderen hier (Lampje, Bennie, HaZee) hier iets over toevoegen, dan wel bevestigen.

Wat de controle van de heater betreft, verwijs ik je naar mijn casus: https://forum.diyreparatie.nl/viewtopic.php?f=1&t=323

Succes en groet,
Link naar reactie
[quote="Bart Bartels" post_id=2184 time=1550137423 user_id=72]
Nu zat ik me af te vragen of deze weerstand niet kapot zou gaan, omdat er misschien te veel stroom door loopt. Want de weerstand was maar 1 watt.

gr. Bart [/quote]
Dat deze bewering niet klopt, ach het had voor de leken iets anders gesteld kunnen worden.

Ik had voor de leken kunnen schrijven: Want de weerstand van 8K2 had maar een dissipatievermogen van 1 watt. Had ik dan van de leken antwoord gekregen op mijn vraag?

Want zoals ik in mijn eerste bericht heb gesteld, heb ik ervaring met electrotechniek maar niet met witgoed.

En Lampje zal echt mijn vakjargon wel verstaan. Want die loopt al heel wat jaartjes mee in dit vak.

En het gaat helemaal niet over de beruchte weerstand, maar een testweerstand, die Lampje introduceerde, om de machine qua vochtmeting te manipuleren.
Link naar reactie
[quote="Bart Bartels" post_id=2184 time=1550137423 user_id=72]
Nu zat ik me af te vragen of deze weerstand niet kapot zou gaan, omdat er misschien te veel stroom door loopt. Want de weerstand was maar 1 watt.
[/quote]
Nou Bart dat zal niet zo'n vaart lopen want dit wordt allemaal door zulke kleine SMD componentjes gemeten die vragen nauwelijks vermogen.

De spanning waarmee gemeten wordt moet door een trafo galvanisch van het net worden gescheiden En deze trafo geeft afhankelijk van de fabrikant een spanning af tussen de 20 en 24 volt.
Dus zelfs als ik die regelrecht aan zou sluiten op de weerstand van 8K2 dan gaat er een stroom lopen tussen 25 en 30 mA wat een vermogen zal gebruiken van tussen de 50 en 72 mW.
Dus je zou zelfs een weerstand van een 1/4 watt nog kunnen gebruiken. Hou je nog ruim over.

Ik heb even in mijn test opstelling gekeken waar jij het beste meten kunt.

en het (deel) schema


[attachment=0]Schema-verwarming.gif[/attachment]
en een foto met de uitleg,
door op de punten J1 en J5 te meten heb je alles inclusief de drie thermostaten. En naar gelang kun je over de elementen meten (J2-J3)

[attachment=1]totaal-print-met-stekkers.gif[/attachment] Als het relais K1 is overleden dan wil ik je graag verwijzen naar:

[url=https://forum.diyreparatie.nl/viewtopic.php?f=6&t=28]Het vervangen van een relais[/url]

[url=http://www.maakmijnwitgoed.nl/overige-componenten/79-12v-powerrelais-16a.html]Powerrelais vervanger van Omron G2RL-1A-E-CF[/url]

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
[quote=klussenier post_id=2185 time=1550146168 user_id=63]
Jij gaf aan dat je WD wel loopt (zoals gebruikelijk) maar de was niet droog wordt. Tegelijkertijd gaf je aan dat je WD wel op een gegeven moment aangeeft dat de was droog is "hij zegt dat ie klaar is.."
Dit laatste verwart me. Als je droger niet droogt, zullen de sensoren meten en vaststellen dat de was nog niet droog is en verder drogen. Het programma stopt pas als:
a) de juiste droogte is bereikt (dwz er te weinig weerstand is), of
b) er een bepaalde maximumtijd wordt overschreden.
Succes en groet, [/quote]
Beste klussenier, je gaat uit van verkeerde veronderstellingen en dan ga je met je logica helemaal de bietenberg op.

1- Je gaat er maar vanuit dat sensoren goed werken. Ja, dat is een van de drie mogelijkheden in de techniek.
De andere twee zijn:
- de sensor is duidelijk defect en geeft een vaste waarde hoog of laag of een vaste tussenwaarde.
- de sensor doet maar wat en geeft wisselende waarden af. Van een oneindige weerstandswaarde tot de absolute waarde op het moment.

En die laatste problemen hebben wasdrogers nog al eens en dan is het net een flipperkast en zegt de wasdroger dat hij klaar is, want hij meet een onderbreking en wordt het nakoelprogramma opgestart en de antikreuk en stopt de machine. Met of zonder verwarming. Dat maakt niets uit, hij meet droog en stopt.

Wasverzachter is een van de oorzaken van slecht werkende automatisering op zowel condensafvoer,- als droogteregeling gebied. De vettigheid gaat overal zitten. op de meetbaan, op de meetborstel, op de meetstaven, op de trommelaardingskoolborstel op de ribben in de trommel.

De pomp verstopt en de vlotter blijft hangen met alle ellende die volgt. Dus jouw theorie gaat helaas niet op in de praktijk

2- je schrijft: [i]a) de juiste droogte is bereikt (dwz er te [b]weinig[/b] weerstand is),[/i]

[b]Dat is pertinent onjuist[/b]. Nat wasgoed bevat een hoeveelheid water en leidingwater in Nederland is geleidend. Hoewel niet overal hetzelfde.
En geeft op de sensoren een lage weerstand. En droog wasgoed , daarvan is het water verdampt en is de geleiding weg.

Met een droge handdoek kun je dan ook gewoon een slachtoffer, die zich electrocuteert door middel van een droge handdoek vastpakken en hem van de spanning voerende geleider trekken. In de hoop, dat die persoon nog te redden is.

Dus Sensoren zijn niet feilloos. En een bron van problemen. Oorzaak vaak slecht onderhoud en gebruik van wasverzachter Kijk maar eens in de Index hoeveel er gemeld worden
Droog wasgoed heeft een hoge weerstand
Nat wasgoed heeft een lage weerstand

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Lampje,

wat heb je dat mooi voor me klaar gezet, wat een mazzel dat jij hetzelfde type als testobject hebt, om je printen te testen.

Wat je al vermoedde klopt dus, want relais K1 is ter ziele.

Ik heb hem bij [url=http://www.maakmijnwitgoed.nl/overige-componenten/79-12v-powerrelais-16a.html] Maak mijn witgoed zelf! Powerrelais vervanger van Omron G2RL-1A-E-CF[/url] besteld.

Ik ben werkelijk blij met jullie steun en heb voor jullie allemaal ook een paar biertjes besteld.

Dat hebben jullie wel verdiend met zo'n prachtig initiatief om het milieu, maar ook mijn portemonnee te sparen.

gr. Bart
Link naar reactie
Bart,

fijn dat de WD weer gerepareerd lijkt te worden/zijn; blijkbaar hadden we hetzelfde probleem... 🙂

Lampje,
ik heb me idd verkeerd uitgedrukt. De weerstand van droge was is hoger (en niet lager). Ik wist het wel want heb het immers van jou geleerd 😉 . Ik bedoelde "te weinig geleiding"....
Wat mijn redenering aangaat: omdat zijn machine wel degelijk een "einde programma" aangaf, lijkt me mijn assumptie dat de sensoren iets doen (al dan niet correct) aannemelijk (mogelijkheid 2 vervalt hiermee).
Ik twijfel niet aan jouw expertise, integendeel. Mijn inbreng is duidelijk bedoeld om logisch mee te denken om te kijken wat we kunnen uitsluiten of wat er onderzocht moet worden.

Maar nu vraag ik me het volgende af: blijkbaar is een relais kapot (van de verwarming neem ik aan). Hoe kan dan de wasdroger aangeven dat ie klaar is met correct werkende sensoren...? M.a.w. dan had de machine geen "einde programma" mogen aangeven tenzij er dan een andere parameter voorrang krijgt/om de hoek komt kijken. Hoe zien jullie dit?
Link naar reactie
[quote=klussenier post_id=2185 time=1550146168 user_id=63] Bart,

Ik hoop niet dat je een "1" gemeten hebt als weerstand. Veel multimeters geven nl. [b]een soort van 1 aan en dat betekent "oneindig"[/b] en dat betekent in jouw geval dat jouw weerstand kapot is.

[/quote]
Beste klussenier,
Helaas is ook deze bewering niet juist.

Als een meter een "1" aangeeft dan betekent dat de gemeten waarde de maximaal ingestelde range overschrijdt.

Als voorbeeld: je stelt je meter in op de range 200 ohm en je meet een weerstand van 250 ohm, dan zal de "1" dus verschijnen.
De "1"betekent dat je op moet schalen naar een van de volgende ranges. Oneindig bij een "1" is dus pertinent onjuist. Want in de juiste schaal zal 250 ohm aangegeven worden en niet oneindig.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Klussenier ,
Dat er een relais stuk is lijkt wel zeker.
Storing zoeken is geen kwestie van aannames. Dat mag NOOIT. Storing zoeken is een kwestie van uitsluiten,nadat je daadwerkelijk geconstateerd hebt, dat dit deel van de installatie goed werkt, door te meten of te controleren. En je vinkt niet af, voordat dit zeker is. Pas dan kun je een stap verder.
Doe je dat niet, dan ga je rond, als een drol in een pispot, en komt tot nergens. Storing zoeken is echt een vak, wat helaas niet iedere techneut in zijn vingers heeft.

In de luchtvaart wordt daar zelfs een handtekening voor gezet.

Als de sensoren goed zouden zijn, dan werd de was wel droog, maar duurt het een dag of wat langer, (boel veel) Want tenslotte werkt de luchtpomp nog wel. Maar een condensdroger heeft weer geen open verbinding, dus zal er weinig condenseren. Ook kan koude lucht niet zo veel vocht opnemen. Dus het werkt gewoon niet.

Hij zal dit dus niet aangeven en de dingen die jij misschien wilt, zitten er niet in. Alles draait om geld het chipje, wat nu overal stuk gaat, is er ook in een iets zwaardere versie, kost 10 cent meer en gaat dan nooit meer stuk. Maar dan gaan de witgoedjongens failliet of krijgen wat minder dikke nekken.

De beveiligingen van wasdrogers zijn, technisch gezien, gemiddeld ver onder de maat, maar ja het mag niets kosten. Ook de eigenaren verwaarlozen de machines. Wie heeft er een rookmelder in de buurt van de wasdroger. En regulier onderhoud wordt niet gepleegd. Want het alleen maar uitvegen van de filters is niet voldoende.

Lang niet alle wasdrogers zijn voorzien van bijv. een snaarbreuk beveiliging. terwijl dit met een microschakelaar van een paar dubbeltjes te doen is. Dit terwijl veel verwarmingselementen open gloeispiralen zijn. Die gloeien dan wel niet vanwege de vele lucht, die er langs geblazen wordt. Maar wat gebeurt er als de riem knapt, de ventilatie dus ook stopt, Want het wasgoed wordt een blokkade. De spiralen gaan nu wel gloeien en het droge stof wat nagenoeg niemand regelmatig bij de elementen weghaalt explodeert. Want stof is explosief en de volgende woningbrand is er weer.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Dat je dat gezien hebt, aan de hand van een foto vind ik heel knap, want ik moest er echt een vergrootglas bij halen, om het te kunnen ontdekken.
En dat alles nadat je mij dit verteld hebt en waar ik zoeken moest.

Je moet heel goed kijken met veel licht, maar dan zie je echt een haarscheurtje.
Geeft dat echt zulke problemen?

Geweldig!

Ik heb gelijk de soldeerbout maar opgewarmd en heb het proberen te solderen.
Dit is geen dagelijks werk voor mij, en eerlijk gezegd, viel het me wel een beetje tegen.
Het wilde allemaal niet lekker vloeien, het werk verdient geen schoonheidsprijs.

Maar wat ik niet goed doe, weet ik ook niet. Hebben jullie nog tips?

Want als, waarschijnlijk, morgen het relais binnenkomt, moet dat er toch wel knap in gezet worden.

gr. Bart
Link naar reactie
Bart,

heb je mijn eerder bericht dan niet gelezen en gedaan, wat daar verteld wordt?

[url=https://forum.diyreparatie.nl/viewtopic.php?f=6&t=28]Relais vervangen[/url]

Heel belangrijk is een goed vloeimiddel, daar verwijs ik ook naar, en nee, ik heb geen aandelen, maar wel een heel goede ervaring hiermee.

Speciaal in de printreparaties.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Hoi Bart,

Ik gebruik persoonlijk liever de [url=https://www.maakmijnwitgoed.nl/accessoires/56-fluxpen-10ml.html]flux-pen[/url], maar dat is vooral vanwege het gemak en iets minder geklieder. Maar, toegegeven; met een wattenstaafje of sateprikkertje kan het ook prima met de flux die Lampje voorstelt. Ik denk zelfs dat je er langer mee doet ook (maar ja, mijn flux-pen is nog lang niet leeg 8-) )

Ik heb overigens wel aandelen dus hierbij ook een low budget oplossing zonder aankoop verplichting:
Evt. kan je ook wat extra soldeertin toevoegen (eerst op de punt en dan ook op de printplaat). Dat kan je dan het beste wel even weer weghalen met een tinzuiger (die heb je vast al en anders kan je die [url=https://www.maakmijnwitgoed.nl/accessoires/69-tinzuiger.html]hier[/url] goedkoop bestellen) en de soldering opnieuw doen. In de extra soldeertin zit nl. ook flux en het neemt in één keer ook wat extra hitte mee wat het smelten versnelt.

Succes met het (de)solderen!

Klusser - Motormuis - IT-er - Fotograaf - Gadgets liefhebber - Techneut - Nieuwsgierig - ...

Link naar reactie
Ach ja HaZee,

een persoonlijke voorkeur zal er altijd blijven.

De meeste posters hier, zullen echter niet wekelijks solderen.
De fluxpen heeft een houdbaarheid tot een jaar na de productiedatum en dat heeft het soldeervet niet.

Ik soldeer nog met harskernsoldeer die misschien wel 40 jaar oud is. Niets mis mee.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...