Ga naar inhoud

Boete voor opgeladen elektrische auto bij laadpaal


Aanbevolen berichten

iStock-1317830260.thumb.jpg.975656cde52110afed6f530302910dfc.jpgBoete voor opgeladen elektrische auto bij laadpaal

Elektrische auto bezitters opgelet! Is je auto vol na het opladen bij een laadpaal? Laat deze dan niet staan. Als je de laadpaal te lang bezet houdt, riskeer je een boete. Dit noemen ze ook wel 'laadpaalklevers'. Om dit tegen te gaan, delen ze boetes uit. Dit betekent dat je als auto bezitter zelf in de gaten moet houden of je accu volgeladen is en dus van de laadpaal gekoppeld moet worden.

Het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden heeft dit onlangs bepaald. ' Het maakt daarbij niet uit hoe lang de EV al bij de laadpaal staat met een volle accu. Het Gerechtshof stelt dat het altijd de verantwoordelijkheid van de automobilist is de auto weg te halen zodra de accu vol is. De rechter wijst er daarbij op dat veel auto's een verwachte laadtijd opgeven en de eigenaar ook zelf zo’n berekening kan maken. Wie daar niet op let, doet dat op eigen risico.

Het hele artikel is hier te vinden: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/gerechtshof-boete-voor-opgeladen-elektrische-auto-bij-laadpaal/

Heeft iemand ervaring met het krijgen van een boete? Of ervaring met 'laadpaalkleven'?

Bron: Autoweek

  • Like 1
Link naar reactie

In de verkeerswetgeving heb ik hier nog niets van terug kunnen vinden.

En in mijn gemeente staat men gewoon de hele nacht geparkeerd en niemand krijgt een bekeuring. 

Maar dat staat ook in het artikel, het is in die gemeente verboden, door dit op te nemen in het de APV.

Het is dus een lokale aangelegenheid, die dus in iedere gemeente verschillend kan zijn. 

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

 

Laadpunt.png.1519941d21fe416392d245841ef7d038.png

 

Er is veel onduidelijkheid onder automobilisten over de exacte regels van het parkeren bij een laadpaal. Er zijn verschillende borden die bij deze plekken worden neergezet en dat schept verwarring.

Eén ding is helder: als je geen elektrische auto hebt dan mag je niet bij de laadpalen parkeren. Toch kreeg de Politie veel vragen over de verschillende borden. De nuance zit in de onderborden met daarop verschillende teksten. Hieronder de borden met betekenis.

Bord 1

Hier mag je alleen parkeren als je een elektrische auto hebt die ook daadwerkelijk oplaadt, dit houdt in dat de stekker in de auto moet zitten. Alle auto's die hier niet aan voldoen riskeren een boete van 90 euro plus 9 euro administratiekosten.

Bord 2

Dit bord ziet er anders uit dan bord 1, maar de strekking is precies hetzelfde. Laadt je auto geen elektrische stroom op tijdens het parkeren kun je beboet worden.

Bord 3

Dit bord geeft een parkeerplaats aan die is aangelegd om het elektrische rijden te promoten. Als je een elektrische auto hebt, heb je dus het recht hier te parkeren. Je auto hoeft dan niet per se aan de laadpaal te liggen. Ook hier geldt dat auto's zonder elektrische aandrijving het risico lopen op een papiertje onder de ruitenwisser.

Europa

De EU is bezig met het ontwikkelen van een universeel bord van een auto met een stekker. Deze borden zijn in Nederland in ieder geval nog niet rechtsgeldig en hier kan dus niet op gehandhaafd worden. Bord 1, 2 en 3 zijn dus wel erkend door de Nederlandse wet.

  • Like 1

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Ik denk wel dat dit een goede zet is. Het verschilt momenteel al per gemeente hoe het zit met de wetgeving over laadpalen aan huis, maar voor de openbare laadpalen was nog niks. Hoor vaak zat van mensen dat ze thuiskomen en niet kunnen laden, omdat de plekken onnodig lang bezet worden gehouden.

Ben wel benieuwd hoe ze hier straks op willen handhaven, er moeten namelijk meer laadpalen komen om te voldoen aan de vraag die er momenteel is en de verwachte groei.

Link naar reactie
11 uren geleden, Lampje zei:

Er is veel onduidelijkheid onder automobilisten over de exacte regels van het parkeren bij een laadpaal. Er zijn verschillende borden die bij deze plekken worden neergezet en dat schept verwarring.

Eens. Afgelopen januari in Frankrijk heb ik zelf ook ervaren dat laadpalen sowieso niet altijd op dezelfde manier staan aangegeven op borden. En daarbij hebben we ook meerdere malen de verkeerde afslag gepakt bij de tankstations omdat het heel laat stond aangegeven waar de snelladers te vinden waren.

Maar het laadpaalkleven lijkt me wel een grote ergernis. Dus goed dat ze dit proberen tegen te gaan.

Link naar reactie

Men weet meestal wel hoe lang het laden precies duurt, wordt ook vaak aangegeven. 
Dus die tijd geef je op in een melding op je telefoon en dan kun je je auto weg halen zodat een ander kan laden.

Als er iemand vaak te lang staat briefje onder de voorruit doen, reageert hij niet, dan melding doen bij gemeente/politie.

 

Airco Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Link naar reactie
3 uren geleden, SamuraiPizzaCat zei:

Beboeten als je auto 's-nachts aan de paal staat gaat wel ver. Je gaat niet je wekker zetten omdat je auto vol is. 

Dus wel

Dat is echter wel de realiteit, want de wetgever is daar vrij duidelijk in, niet laden dan 100 euro boete excl. admin

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Misschien is dat een maas in de wet.

En kan een ander op die plek dan ook dus niet laden.

Maar ik zou, als iemand zo ASO doet, gewoon de stekker er uit trekken en verder laden op zijn rekening, als dat al kan. Want ik heb helaas geen kennis van deze systemen, als je kortstondig de stekker trekt, of hij dan in de nulstand gaat.

Want wat ik wel lees, dat de lading pas beëindigd wordt, als je wederom je pas aanbiedt.

Dus lijkt me dat, niet zo'n goede optie.

  • Hahaha 1

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
18 uren geleden, RobTWo zei:

Daarnaast is de regelgeving gekoppeld aan het parkeervak. Wat nu als je je auto een vak ernaast zet en toch aansluit? Met een 5 of 8 m kabel moet dat kunnen....


Ik rij niet elektrisch, maar zie dat dat met enige regelmaat gebeurt hier tegenover mijn huis... Zou ik wel elektrisch rijden, zou ik dat waarschijnlijk ook zo doen, mits er een beschikbare parkeerplek was ?

 

Link naar reactie
  • Alex haalde dit topic uit de spotlight

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...