Ga naar inhoud

Bedieningspaneel defect van een wasmachine Siemens S14-S49 aquastop 8kg extraklasse


Aanbevolen berichten

Ik heb van een Siemens s14-s49 aquastop 8kg extra klasse wasmachine met een S34 foutcode.

De koolborstels vervangen.

De wasmachine gaf aan dat deze versleten waren dus ik dacht quick fix.

Na het vervangen van de koolborstels. Viel mij een doorgebrand onderdeeltje op vd printplaat.

Via maakmijnwitgoed heb ik een nieuwe weerstand (33 Ohm)besteld.

En via AliExpress het doorgebrande ICE component (ICE2A1650424L0P XK436025K01). 

Oude componenten los gesoldeerd en nieuwe erop. 

Nu valt mij alleen op dat als ik het bedieningspaneel aanraak de knoppen niet reageren. Startknop/ toerental etc. Ik geloof dat ze al niet werkten voordat ik begon met de reparatie.

Ik hoop er op deze manier achter te komen of er iets is wat ik over het hoofd heb gezien. Ik heb geen zichtbare schade kunnen waarnemen op de printplaat of de printplaat van het bedieningspaneel. 

Ik kan de wasmachine nu niet resetten omdat het bedieningspaneel niet reageert, wat wel nodig is als ik de informatie on-line moet geloven.

Is er iemand die al eens eerder met dit bijltje gehakt heeft?

Ik kan helaas geen foto inladen:

Siemens S14-S49 aquastop 8kg extraklasse

Siemens- Electrogerate GmbH

E-nr. WM 14S490NL/10FD8803200320

220-240V 50Hz 10A 1400min

1900-2100W Wmax 2200-2400W

Link naar reactie
  • Lampje wijzigde de titel naar Bedieningspaneel defect van een wasmachine Siemens S14-S49 aquastop 8kg extraklasse
1 uur terug, Rasmus zei:

Ik heb van een Siemens s14-s49 aquastop 8kg extra klasse wasmachine met een S34 foutcode.

Siemens kent alleen foutcodes met een E of F en E34 betekent dat het slot van de deur niet vergrendeld wordt.

1 uur geleden, Rasmus zei:

De wasmachine gaf aan dat deze versleten waren dus ik dacht quick fix.

Hou gaf de machine dat dan aan?

1 uur geleden, Rasmus zei:

Via maakmijnwitgoed heb ik een nieuwe weerstand (33 Ohm)besteld.

En via AliExpress het doorgebrande ICE component (ICE2A1650424L0P XK436025K01). 

Waarom niet de weerstand verhoogd naar de volgende hogere waarde in de reeks en de ICE die je noemt is dat de LNK of TNY chip? En waarom die in China gekocht?

1 uur geleden, Rasmus zei:

Nu valt mij alleen op dat als ik het bedieningspaneel aanraak de knoppen niet reageren. Startknop/ toerental etc. Ik geloof dat ze al niet werkten voordat ik begon met de reparatie.

Branden er nog wel signaallampjes op de print?

1 uur geleden, Rasmus zei:

Ik kan helaas geen foto inladen:

Waarom niet? Want een foto van wat je gedaan hebt, zou de zaak een stuk duidelijker maken.

Want ik heb geen glazen bol en die reeks cijfers zeggen mij niets.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

"Siemens kent alleen foutcodes met een E of F en E34 betekent dat het slot van de deur niet vergrendeld wordt."
Het gaat om de storing F43 (4 en 3 perongeluk omgedraaid en De S moest een F zijn.) De koolborstels waren zeer versleten dus dit was correct aangegeven door het display wat knipperend de code weer geeft.

"Waarom niet de weerstand verhoogd naar de volgende hogere waarde in de reeks en de ICE die je noemt is dat de LNK of TNY chip? En waarom die in China gekocht?"
Ik heb geen verstand van weerstanden maar 33 OHm is hoger dan 27 Ohm en dat zat er origineel in.(27 Ohm). Ik weet helaas nog niet wat LNK of TNY chip zijn.

IMG_20240404_200816.jpg

IMG_20240402_200108.jpg

IMG_20240329_200922.jpg

IMG_20240329_200729.jpg

IMG_20240329_200710.jpg

IMG_20240315_203729.jpg

IMG_20240329_200843.jpg

Link naar reactie
4 uren geleden, Lampje zei:

Branden er nog wel signaallampjes op de print?

Hierop nog geen antwoord gehad.

En ja met die foutcodes zet je me wel helemaal op het verkeerde been,

Vergeet even niet dat jij mijn ogen en oren bent!

 

2 uren geleden, Rasmus zei:

Ik weet helaas nog niet wat LNK of TNY chip zijn.

Dat zijn dit soort kleine chips met 7 poten die de stuurstroom van de electronica verzorgen Typenummer begin vaak met TNY of LNK.LNKohmsmeten.jpg.f13a0bd7f22c72bea80413328cd21dba.jpg

Heb je deze vervangen? Maak er eens een foto van met veel licht en plaats het origineel op google photo en plaats de link hier, want met de beelden regelrecht hier geplaatst wordt het beeld te veel gecomprimeerd en kun je niet uitvergroten.

Geef eens aan welke componenten je precies vervangen hebt.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

De draaiknop werkt perfect.

Hij laat verschillende programma's zien.

En het display licht op zodra de stroom wordt aangesloten.

Is dit wat je bedoelt?

Hij piept gewoon niet als je de toetsen indrukt, en het toerental verspringt niet, zodra de knop aangeraakt wordt.

De start knop functioneert ook niet.

Alle knoppen rechts van de draaiknop lijken niks te doen.

Helaas heb ik geen TNY of LNK chip gezien.

Dit is de chip:
https://nl.aliexpress.com/item/4000986462021.html?spm=a2g0o.order_detail.order_detail_item.4.30bf6d76QkqzWj&gatewayAdapt=glo2nld

Voor zover ik weet, was deze niet in Nederland leverbaar.

Bedankt voor het laten weten, hoe ik die foto's via een URL up kon loaden:

https://photos.app.goo.gl/ihXDahusDbMQXy5Z9

Mocht de juiste foto er niet tussen zitten dan hoor ik het graag.

 



 

Link naar reactie

Dit is de eerste keer dat ik een afwijkende chip in een Bosch Siemens machine zie zitten,

Zo te zien lijkt die chip wel te werken want anders bleef alles dood, ook het display.

Ik heb ook geen flauwe notie, waar je het zou moeten zoeken.

Want documentatie hierover is nergens te vinden als je geen dealer van Bosch Siemens bent.

De knoppen zullen waarschijnlijk gevoed worden met 5 volt, een gebruikelijke spanning voor de logica.

Die moet ook uiteindelijk bij de chip vandaan komen, zoek de datasheet eens op aan de hand van het type, en kijk of je het principe kunt vertalen naar de print lay out en of je een falende component tegen komt.

 

https://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/download/80275/INFINEON/ICE2A165.html

 

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Ik heb de dataheet en foto's van de printplaat met een vriend gedeeld die meer elektronische kennis heeft. We gaan er binnenkort even samen naar kijken. Bedankt voor de tip hier had ik zelf nog niet aan gedacht. Wellicht dat de 5 volt voeding overbelast is geraakt..

 

 



 

Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...