Ga naar inhoud

:: CPU-status update voor eind dit jaar ::


Aanbevolen berichten

  • Reacties 319
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie
[quote:ffbabfa3f5="egslim"]Verkijk je ook niet op dat bandbreedte verschil. Als beide CPU's vier stukjes data op verschillende plaatsen uit het geheugen moeten halen moet een AXP 256 bytes aanvoeren, P4 1024 bytes - vier maal zoveel dus. Dan is tweemaal zoveel bandbreedte ineens een stuk minder indrukwekkend.[/quote:ffbabfa3f5] Waarom dan?? Ik bedoel hoezo moet Intel meer bytes aanvoeren?
Link naar reactie
Omdat P4 cachelines van 256 bytes gebruikt, Athlon en Hammer gebruiken 64 bytes. Wanneer een stukje data uit het geheugen moet worden gehaald, dan moet de volledige cacheline worden gelezen. Als het volgende stukje data niet in die cacheline staat moet een tweede cacheline worden aangevoerd. In dat geval moet een P4 dus al 512 bytes lezen, K7/K8 slechts 128 bytes. Daar staat wel tegenover dat omdat de cachelines van P4 langer zijn, de kans groter is dat het tweede datastukje er ook in zit. Dit verklaart ook waarom P4 wint in streaming memory benchmarks. Bij het lezen van iedere cacheline heb je een zekere overhead voor de adressen e.d.. Voor het lezen van 256 bytes heeft P4 die overhead slechts eenmaal, maar K7/K8 moet vier cachelines van elk 64 bytes binnenhalen en heeft dan dus vier maal meer overhead. Bovendien is dit een reden dat de prestaties van P4 zo sterk afhankelijk zijn van de grootte van de L2 cache, de grotere cachelines nemen veel meer ruimte in, het aantal cachelines in de cache daalt dus.
Link naar reactie
[quote:98c4d261ef="egslim"]Klopt. En vraag je eens af waarom Intel nu de snelheid zo snel opvoert, ondanks dat AMD toch al ver achter blijft. De 2400 en 2600 reken ik nog nauwelijks mee, omdat die ook [b:98c4d261ef]paper launches waren.[/b:98c4d261ef][/quote:98c4d261ef] Hm? :( Betekend dat nog iets voor de levertijd? :o
Link naar reactie
Enig idee op hoelang men kan rekenen? Anders ga ik denk ik voor de 2200+ .. Dan nog wel even dit: Is de 2400+ echt veel beter de OC'en dan de 2200+? Het wachten waard? :roll: Ik kan mijn 2000+ meteen weer verkopen, zonder al te veel verlies, want ik heb hem voor een dumpprijs gekocht. De 2200+ heeft toch een nieuwe core die minder warm wordt. Alleen lijkt de upgrade van 2000+ naar 2200+ zo 'zielig' :-?
Link naar reactie
[quote:0e64e80c1e="BA"]5 weken oid. En die 2400 Zal wel beter OC'en, doordat er een nieuw fabricageproces gebruikt wordt.[/quote:0e64e80c1e] ik heb gemaild met een van de bedrijven die de XP 2600 al op tweakers hadden staan, en volgens hun konden ze hem leveren over 2 weken... wel lekker lullig, je een beetje lekker maken door ze al op tweakers te zetten, maar ze nog niet kunnen leveren :evil: er zitten ook 2 duitse bedrijven bij die hem ook al aanbieden, goedkoopste is 377 euro. iemand een beetje ervaring met het bestellen over de grens? of zal ik maar ff w8en tot ie beter verkrijgbaar is in ons land?
Link naar reactie
jummy! 0,09µ chips :) [quote:4acb21d803]AMD heeft onlangs een contract afgesloten met UMC om onderzoek en ontwerp van 0,09µ en 0,065µ productieprocessen voor onderandere -hoe kan het ook anders- CPU's. Omdat UMC zich daarmee op de x86 markt waagt, moet ze een licentie kopen van Intel om x86 CPU's te mogen maken. AMD en UMC proberen dit te omzeilen met een joint venture, zodat er extra geld vrijkomt voor R&D. De nieuwe technologie moet er tegen volgen jaar zijn, en volgens [url=http://www.xbitlabs.comnews/story.html?id=1030421623]Xbitlabs[/url] zal UMC die nieuwe X86-64 CPU's van AMD maken. [/quote:4acb21d803]
Link naar reactie
idd. ben ik met je eens. voor het echte overklok werk kan je beter een P4 1,6 of 1,8 Northwood kopen. of de 2,4ghz P4 met de nieuwe stepping. die zijn veel itteressanter om te OCen. als de AXP 1800+ de zelfde stepping heeft als de AXP 2400+ en 2600+ dus ook met die extra "Metal-layer" dan zouden ze misschien wel een stuk verder komen.
Link naar reactie
[quote:fd2502d162="Red Dragon"]idd. ben ik met je eens. voor het echte overklok werk kan je beter een P4 1,6 of 1,8 Northwood kopen. of de 2,4ghz P4 met de nieuwe stepping. die zijn veel itteressanter om te OCen. als de AXP 1800+ de zelfde stepping heeft als de AXP 2400+ en 2600+ dus ook met die extra "Metal-layer" dan zouden ze misschien wel een stuk verder komen.[/quote:fd2502d162] laat dat misschien maar weg :D het is natuurlijk niet ebwezen, maar als die core op 2400+ geclockt tot 2,5ghz OC't dan zal ie op 1800+ geklokt heus niet veel minder presteren. Mijn oma was hier BTW net (verjaardag broertje) en mijn 2000+ gaat na de jaarwisseling van huis veranderen :P Ze heeft nu een Asus A7V met een AMD 900 en 256mb SDRAM, maar ze wil dan gelijk een nieuw bord met DDR en dan krijgt ze mijn 2000+. Ik kijk dan wel weer wat ik doe. Hoe duur een Hammer + bord en voeding is (dan gaat de Epox ook mee) of ander prik ik er een Barton op.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...