Ga naar inhoud

:: CPU-status update voor eind dit jaar ::


Aanbevolen berichten

  • Reacties 319
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie
[quote:593e1363c7="Marcel de Reus"][quote:593e1363c7="BA"]Dat had ik inderdaad ook al vernomen. Het zal wel net zo worden als met de TB destijds, die hadden een 200 en 266 variant. Nu krijgen we een 266 en 333 variant. De chipsets zijn er allang geschikt voor, dus lang zal het wel niet meer duren :)[/quote:593e1363c7] Als ze de Bartons dan maar geen 400mhz FSB geven :P Dat vind mijn videokaart neit zo grappig :([/quote:593e1363c7] :P Denk je nou echt dat de Barton een 400 Mhz FSB krijgt als de Hammer 333 Mhz Geheugen krijgt?
Link naar reactie
Waarom niet? Ze gebruiken beiden een hele andere architectuur. Denk eens terug aan vroeger, toen was een Athlon 1 Ghz met SDR ook net zo snel als een P4 1.4 GHz met RDRAM. Membandbreedte wil noig niet zeggen dat je altijd de snelste bent. Bijvoorbeeld een hele goede branch prediction en dataprefetch kunnen wonderen doen voor je IPC, zonder dat je onnodig veel membandbreedte nodig hebt.
Link naar reactie
[quote:39a0a1f46b="BA"]Waarom niet? Ze gebruiken beiden een hele andere architectuur. Denk eens terug aan vroeger, toen was een Athlon 1 Ghz met SDR ook net zo snel als een P4 1.4 GHz met RDRAM. Membandbreedte wil noig niet zeggen dat je altijd de snelste bent. Bijvoorbeeld een hele goede branch prediction en dataprefetch kunnen wonderen doen voor je IPC, zonder dat je onnodig veel membandbreedte nodig hebt.[/quote:39a0a1f46b] Er is voor mij geen vroeger ;) Vroeger is P3 450mhz en verder niets :P Maar als jij het zegt geloof ik je zonder meer. jij bent nog steeds degene van wie ik het meest geleerd heb.
Link naar reactie
De consument zal eerder naar de prijs kijken gok ik zo. En naar Mhz van de CPU. Kijk maar eens naar de huidige verkopen, mensen interresseert het niet eens of er SDR, DDR of RDRAM bij hun P4 zit, zolang er maar voldoende MHz CPU power in zit lol. In weze veranderd er qua marketing helemaal niks, we zitten nu ook al met die verschillen in geheugenbandbreedte.
Link naar reactie
[quote:d6f575db93="BA"]De consument zal eerder naar de prijs kijken gok ik zo. En naar Mhz van de CPU. Kijk maar eens naar de huidige verkopen, mensen interresseert het niet eens of er SDR, DDR of RDRAM bij hun P4 zit, zolang er maar voldoende MHz CPU power in zit lol. In weze veranderd er qua marketing helemaal niks, we zitten nu ook al met die verschillen in geheugenbandbreedte.[/quote:d6f575db93] Ja maar dat is niet het dubbele ;) Verder is het wel waar dat mensen naar het aantal mhz kijken, maar dat is dus ook juist een prob bij de Hammer door het verhoogde ICP ligt het aantal mhz nog lager bij bijvoorbeeld een modelrating van 3000+. Mensen vinden het toch vreemd dat een 2ghz Athlon 64 sneller is dan een 3ghz P4, het is namelijk nogal een gat :o BTW als Intel de prijzen werkelijk gaat drukken dan worden de P4's dus flink goedkoper. //egslim Als de Prescott pas het tweede halfjaar van 2003 komt hoe wil Intel het gat dan tussen de athlon 64 en Northwood gaan overbruggen?? De Northwood nadert zijn fysieke limiet al met forse sprongen en is waarschijnlijk nog voor de jaarwisseling OP. Bovendien komt AMD tegen die tijd waarschijnlijk ook al weer met de 0.9 micron editie bvan de Hammer zoals in de roadmap staat.
Link naar reactie
Mja, of ze binnen een half jaar al naar 0.09 micron gaan weet ik niet, ze zijn net begonnen met 0.13 micron daar, Intel heeft daar wel al voorsprong op. En dat gat in die MHz rating er er toch nu ook al? Intel zit al op 2800 Mhz, en AMD net op 2133 Mhz, dat gat is ook niet misselijk. En btw, van 266 naar 533 Mhz is wel het dubbele ;)
Link naar reactie
Ik verwacht Prescott zo rond augustus 2003, 90nm Claw zal dan nog wel een paar maanden op zich laten wachten. Tot die tijd zal Intel achterblijven in de benchmarks, maar dat overleven ze ook wel weer. Eventueel kunnen ze nog een paar paper launches van Northwood organiseren. Als Claw en Prescott niet al te zwaar concurreren zal AMD dan 90nm Claw introduceren begin januari 2004.
Link naar reactie
Dat zal er aan liggen hoe groot het gat wordt tussen Northwood en de Hammer denk ik, en hoe groot de yields zijn. Als intel in staat is om hun P4 een leuke speed boost te geven dan hoeft de Hammer helemaal niet aan top te komen. Iedereen denkt dat wel op dit moment, maar het is nog steeds maar pure speculatie, dingen als chipsets ed zijn ook bepalend voor de snelheid van een systeem, en daar weten we nog vrij weinig van bij de hammer.
Link naar reactie
Voor Hammer is de chipset minder belangrijk. Ik ga ervan uit dat Hammer iets hogere snelheden zal halen dan K7. K7 kan Northwood redelijk bijhouden, en we weten dat Hammer een flink hogere IPC zal hebben. Intel heeft nog een 3,06GHz Northwood voor dit jaar geplanned, maar Prescott zal worden geïntroduceerd op 3,2GHz.
Link naar reactie
//BA :oops: ik rekende ook voor AMD al met 333mhz maar dat klot natuurlijk niet dus je hebt zoals gewoonlijk weer es dubbel en dwars gelijk //egslim als er dit jaar nog een 3.0ghz komt en ze lanceren pas een half jaar later een 3,2ghz dan mag de ICP ook wel flink opgeschroeft worden bij de Prescott. Nu zit er nauwelijks 1,5 maand tussen een 0,2ghz hogere release van de P4.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...