Ga naar inhoud

:: CPU-status update voor eind dit jaar ::


Aanbevolen berichten

  • Reacties 319
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie
[quote:11b533b3ed="diniz"]Tweakers quote o.a. de inquirer regelmatig en die zit er ook regelmatig naast. Ik vraag me af dat dat altijd aan AMD ligt, volgens mij meer aan het feit dat ze als eerste met nieuw nieuws willen zijn.[/quote:11b533b3ed] Tweakers val nog mee vind ik Inquirer heeft gewoon een te dikke duim :) Ze moeten ook af en toe de gok wagen dat de rumours die ze horen kloppen, anders lopen ze achter de feiten aan en zijn ze niet meer de eerste met het nieuws. Ik vertrouw alleen op de officiele release dates van AMD want newssites zitten er gewoon te vaak naast.
Link naar reactie
Ik sta nog niet onder NDA :) Van een AMD vertegenwoordiger hoorde ik dat ze deze week waren begonnen met het verschepen van 2400+ in significante aantallen. De 2600+ zal nog wat langer op zich laten wachten. Overigens heeft AMD zich voorgenomen het energieverbruik van 2400, 2600 en 2700 identiek te laten zijn op 68,3 Watt.
Link naar reactie
[size=24:5c419741a7][color=red:5c419741a7]Intel CPU cores roadmap tot begin 2007[/color:5c419741a7][/size:5c419741a7] [quote:5c419741a7]Ace's Hardware maakt ons middels deze posting attent op een nieuwe roadmap van Intel over toekomstige processor-cores. Iedereen weet inmiddels wel dat de 0,09 micron Prescott core Northwood op zal volgen in de tweede helft van 2003, maar de toekomst daarna was nog erg donker. Het blijkt nu dat Prescott begin 2004 alweer een upgrade krijgt in de vorm van Tejas. Eerder werd aangenomen dat Tejas een 0,065 micron chip zou zijn, maar het gaat volgens deze nieuwe roadmap om een tweede generatie 0,09 micron core. Het verschil in features tussen Prescott en Northwood is volgens het plaatje erg klein in verhouding tot de verschillen tussen Prescott en Tejas. Er wordt gespeculeerd over een verhoogde FSB van 800 of 1066MHz om optimaal gebruik te kunnen maken van dual channel DDR-II geheugen. Mogelijk vinden we de controller hiervoor on-die, een truc die AMD toepast in de Hammer serie om de latency omlaag te brengen. Daarnaast wordt gedacht aan extra cache of het toevoegen van x86-64 (Yamhill) of zelfs een deel van de IA-64 instructies. Nehalem Nehalem zou een achtste generatie processor zijn die Tejas eind 2004 moet opvolgen. Het zou gaan om ground-up design waar al een jaar aangewerkt wordt. De chip zou in eerste instantie gebruik maken van hetzelfde 90nm procédé waarmee ook Prescott en Tejas zullen worden uitgebroed, dus een grote sprong in kloksnelheid hoeven we niet te verwachten bij de introductie ervan, zeker niet gezien het feit dat het aantal transistors waarschijnlijk wordt opgeschroefd tot 150~200 miljoen. Als laat in 2005 de eerste 0,065 micron versies van de band af rollen is een gigahertz of 7 á 8 echter zeker geen onrealistische schatting. De Nehalem architectuur moet namelijk minstens mee kunnen tot de eerste helft van 2007. [img:5c419741a7]http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1033404614.jpg[/img:5c419741a7] De komende twee jaar zullen er dus maar liefst drie cores met nieuwe features verschijnen, wat natuurlijk interessante vragen oproept over de naamgeving van de processors. Het lijkt erg waarschijnlijk dat één van de drie Pentium 5 wordt, maar welke dat is weten alleen de marktstrategen van Intel.[/quote:5c419741a7] aldus: [url=http://www.tweakers.net/nieuws/23609]Tweakers.net[/url]
Link naar reactie
[quote:6c0b213c55="kajutsa"]Marcel, dit is gewoon weer één van de vele rumours idd... maar daar hoef je niet telkens op te wijzen hoor :wink: Het is gewoon ook leuk om te weten hoe de aankomende cores gaan heten! Want ik bijvoorbeeld wist dat nog niet :) (de Tejas en Nehalem)[/quote:6c0b213c55] Die namen zijn dus ook rummours. Tuurlijk wijs ik er telkens op, want anders zouden mensen kunnen denken dat het officieel is. Ik ben niet zo voor dit soort nieuwtjes waar achteraf vaak toch geen hout van blijkt te kloppen.
Link naar reactie
Iedereen hier heeft inmiddels de reviews van de AthlonXP 2800+ en de mooie Nforce 2 chipset al bekeken, zo niet op www.tweakes.net staat een mooie link na zo goed als alle reviews. en anders kijk je even op www.anandtech.com en www.tomshardware.com hoe dan ook vond ik dit opvallend: [quote:93dd1b0cf2][b:93dd1b0cf2]The test results of the two new Athlon XP processors are quite convincing, but there's still a bit of a damper on the party: AMD won't be able to deliver these fast CPUs until the beginning of next year. The nForce 2 chipset is also still in a late beta phase, so currently, motherboard manufacturers aren't able to offer any final version boards. [/b:93dd1b0cf2]Observing the market situation from a political point of view, it's easily concluded that the Athlon XP 2800+ has only been launched for prestige. AMD clearly has the Intel Pentium 4/2800 in view, but Intel's CPU is already available. Thus, the Athlon XP 2800+ remains only a virtual market competitor for the top P4 model. Hopefully, this won't lead ambitious AMD fans to despair, because the Athlon XP 2200+ with the Thoroughbred A core has already been available for three months now. And, we've checked out the availability at various computer specialty stores: they're currently taking waiting lists for the Athlon XP 2400+ and 2600+. [/quote:93dd1b0cf2] Paper release :( :( geen AXP 2800+ met 333fsb dit jaar. en dan te bedenken dat de 2,8hz P4 gewoon te koop is. en de 3,06ghz 25-10-2002 op de release lijst staat. AMD moet niet praten maar leveren en die Nforce 2 mag ook wel opschieten.
Link naar reactie
How about 'nee'. Egslim misschien voor testdoeleinden ;) Gedult joh, volgende week 8) ..JA! Dat zeiden ze een week geleden ook 'leverbaar vanaf week 40' :roll: Ze zijn iig 'aangekomen in Nederland' om het zo te zeggen. Nu is alleen het transport nog een 'probleem' waar wat tijd overheen zal gaan, maar ik verwacht toch echt volgende week hoor! [edit: name fix ;)]
Link naar reactie
[quote:defda9d57f="S0epkip"]How about 'nee'. Slashead misschien voor testdoeleinden ;) Gedult joh, volgende week 8) ..JA! Dat zeiden ze een week geleden ook 'leverbaar vanaf week 40' :roll: Ze zijn iig 'aangekomen in Nederland' om het zo te zeggen. Nu is alleen het transport nog een 'probleem' waar wat tijd overheen zal gaan, maar ik verwacht toch echt volgende week hoor![/quote:defda9d57f] Slashead??? Dies voor de videokaarten. egslim heeft een tijdje geleden namens C!T een 2600+ getest is het niet egslim?
Link naar reactie
Zeer slecht nieuws voor AMD-fanaten! De Clawhammer lijkt het bedrijf niet meer te kunnen redden en de chipfabrikant dreigt overkop te gaan! Het is geen geheim dat AMD in *ahum* een wat slechtere financiële situatie zit. Het niet kunnen halen van releasedates, het inkrimpen van de pc-markt, enz... zijn onder andere de oorzaken. Gartner Dataquest, een Amerikaans researchbedrijf, heeft in het ICT-tijdschrift Silicon Strategies een vooruitzicht op de processormarkt gepubliceerd. Daarin staat te lezen dat binnen zes jaar enkele grote fabrikanten er waarschijnlijk niet meer zullen zijn. Er worden geen namen genoemd, maar iedereen met een beetje inzicht in de markt weet wel dat AMD bedoeld word. Er wordt zelfs gefluisterd dat de Clawhammer AMD niet meer zal redden... Als dat nog niet genoeg is, heeft Intel zojuist aangekondigt dat ze hun Pentium4 3GHz op 14 november gaan releasen. Dat zal een prijsverlaging als gevolg hebben op de andere processors in het Intel gamma. Ook gaan ze binnenkort nieuwe chipsets voorstellen. Tja, het worden nog spannende tijden op de processormarkt... Bron: http://www.theinquirer.net/
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...