Ga naar inhoud

Miele twindos onstabiele dosering


Ga naar oplossing Opgelost door adenmieke,

Aanbevolen berichten

Mijn Miele twindos machine gaf zeer veel schuim. Machine grondig gereinigd met speciale programma en Miele wasmachine reiniger. Daarna de dosering ingesteld van 50ml naar 20 ml . Zo laag omdat we een waterontharder hebben en de hardheid van het water slechts 1 dH bedraagt. Een aantal wasbeurten verloopt normaal met weinig schuim en toch schone was die fris ruikt. Dan plotseling een wasbeurt waarbij er erg veel schuim tijdens wassen te zien is. De machine geeft aan het einde van de beurt de boodschap ‘Controleer Doseereenheid’. Die staat dan nog steeds op 20 ml, dus instelling kan niet de oorzaak zijn. We gebruiken Ariël wasmiddel.

Vraag: wat kan de reden zijn dat de machine af en toe veel teveel wasmiddel via het twindos systeem pakt?
 

 

Link naar reactie

Aan Lampje,

Dank voor uw reactie. Indien blijkt dat ik de sensor van de twindos zou moeten gaan vervangen, dan is uw verwijzing een prima handleiding. Aangezien er bij mij geen lekkage is en er ook geen foutcode gemeld wordt, doe ik nog even niets. Ik wacht nog af er mogelijk iemand reageert die een verklaring kan geven voor het af en toe doseren van veel teveel wasmiddel door het twindos systeem.

Link naar reactie

Dank voor de achtergrondinfo over twindos systeem. 
Het probleem van onstabiele dosering is inmiddels iets duidelijker geworden.

Teveel wasmiddel komt alleen voor bij een volle trommel was. Bij een klein wasje gaat het gewoon goed zonder veel schuim. Bij de volle trommel erg veel schuim tijdens wassen en ook bij de spoel beurt zie je dat de machine dat schuim niet weggespoeld krijgt. 
Bij volle trommel moet het doseer systeem extra wasmiddel doseren en dat stopt blijkbaar niet op tijd.

Link naar reactie

Ik heb elders deze vraag bij collega's neergelegd en kreeg dit antwoord.

Zat er mss nog veel zeeprest in het kruis achteraan de trommel? Gaan we moeilijk te weten komen. Test: schakel twindos uit (gewoon niet aantoetsen bij programma start). Zet lege wasmachine op 90 graden kookwas en observeer de schuim. Die behoort nul te zijn. Ook behoort het water niet troebel te worden.

Mss hebben ze die bepaalde was overbeladen? Weten ze hoe vol een wasmachine mag? Weet jij dat? Er is veel discussie rond. Ik wijk niet af van mijn advies: nat, tijdens het programma mag dat maximum de helft vd trommel zijn. Droog bij aanvang komt dat neer op 2/3 belading vd deuropening.

Mss was die laatste was op hogere temperatuur en is er wat losgekomen vh slib dat er nog in zat?

Op andere programma's geld andere beladingen.

Enfin. De twindos zou ik als laatste verdenken in dit geval.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Dank voor tip, maar de machine is nadat heel veel schuim werd geconstateerd en de boodschap ‘ Controleer dosering’ werd weergegeven, gereinigd conform de Miele instructies en met Miele reinigingsmiddel. 
Na de reiniging heb ik nog een spoel gang gedaan en er was geen schuim meer zichtbaar. Zoals eerder gezegd gaat het dan bij kleinere wasjes helemaal goed met minimaal schuim maar bij volle en niet te volle machine ontstaat er enorm veel schuim. 
Bij een volgende volle wasmachine ga ik middels weging van de twindos wasmiddel container vaststellen hoeveel ml wasmiddel de machine gebruikt heeft en meld ik me hier met het resultaat.

Link naar reactie

Edit: geruime tijd op 50ml wassen zonder kalk krijg je verzadiging.
Mogelijk zat er restproduct in die was. Bv dreft in schotelvod of drg. . Of 1 of ander schuimend residu, douchegel in handdoek. Bij 1d graad schuimt zelfs zweet mss 
Ook belading kan schuim geven. Een fleece trui bij katoen bv. Gewicht v katoen slaat de schuim op in de fleece.
In ieder geval geeft kalkloos water zeer snel schuimproblemen.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Dinsdag ga ik volle trommel draaien en via weging bepalen hoeveel wasmiddel er uit het reservoir is gehaald met de twindos functie. Als dat niks oplevert dan moet het restzeep zijn in combinatie met de 1dH  water hardheid. Die water hardheid zal ik ook nog eens meten voor alle zekerheid. Na dinsdag meer duidelijkheid. Dank voor alle tips; uiteindelijk vinden we de oorzaak.

Link naar reactie

Dit kreeg ik als reactie:

 

Zonder de kookwas (90 graden!!) test ga je geen beeld krijgen van achtergebleven resten. Dat advies ga je in de "conform" afdeling niet vinden. Zulke eenvoudige kostloze test in de wind slaan is bizar als je eerst om advies vraagt.

Kalkloos water en schuim zijn nu eenmaal een moeilijk evenwicht. Ik vraag me wel af hoe nauwkeurig een gewichtsmeting gaat zijn en hoeveel afwijking we in rekening mogen brengen. Hopelijk geen keukenweegschaal.

Ik zou eerder de twindos uitschakelen en met de hand een hoeveelheid toebrengen om te vergelijken. Het probleem is dan wel dat je nooit hetzelfde begint om te vergelijken. Ofwel heb je andere was, ofwel was je voor de 2de keer en is eerder residu verdwenen of nog meer aanwezig. Ook geen heilige test dus.

In zulke gevallen maak ik er een F classe van ipv een A++. Alle waterparameters omhoog. Hoogwater tijdens spoelen...voor mensen met allergie...extra spoeling...en bij gebruik optie extra water aantoetsen...(er zijn er nog). Dat gaat niet altijd de schuim oplossen bij wassen maar dan is er toch tenminste minder residu.

De meeste machines die binnen komen. En dan bedoel Ik letterlijk de meeste. Moeten een aantal keer 90 graden draaien vooraleer ik de schuim zie minderen in de zeeploze wasbeurten dus het zou me verbazen als dat daar anders gaat zijn.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Ik heb eerst de Miele reiniging gedaan met voorgeschreven Miele reinigingsmiddel.

Daarna heb ik een 90 graden wasbeurt gedaan zonder wasgoed.

Als laatste heb ik nog een keer de 90 graden wasbeurt gedaan met 2 vaatwastabletten in de trommel.

Vervolgens 4x kleinere wasbeurten gedaan met twindos teruggezet van 50ml naar 20ml en dat ook middels gewichtsmeting geverifieerd.

Die 4 beurten gingen prima zonder schuim probleem.

Daarna de volle machine waarbij er plotseling erg veel schuim voor het raam zat en er de foutmelding ‘ Controleer Dosering’ in de display komt.

De weegschaal is een digitale keukenweegschaal geschikt tot 3 kg en daar kan ik de meting betrouwbaar mee uitvoeren.

Na dinsdag uitslag van de nieuwe test.

 

 

Link naar reactie

Dit krijg ik van mijn collega terug:

 

Flink gewerkt.
Wat was het schuim niveau tijdens de 90 graden wasbeurten? Dus na 45 minuten (water/deurglas 90 graden) in het programma, niet tijdens het spoelen. Herhalen tot schuim en residu weg blijven...tijdens 90 graden, niet tijdens spoelen.

Hoeveel was acht ze een volle machine?

Welk soort wasgoed die schuim was? Gemengd? Welk programma? Welke temperatuur?

Opgepast met zepen. We gaan er altijd van uit dat ze dezelfde zijn maar soms loopt er wat mis. Vb van wat ik al met zepen voor gehad heb:
Blokjes die niet oplossen (calgonit). Slechte productie dus
Zeep die lekker ruikt in de doos maar bij wassen plots enorm chemisch beginnen stinken naar ca-va-seul.(koperpoets)
Zeep die plots geconcentreerder blijkt zonder waarschuwing op de verpakking
Zeep die hetzelfde als de originele uit ziet uit kwaliteitssupermarkt maar nep blijkt met allerhande klachten waaronder schuimvorming.

Zeep is dus niet zo egaal dan men er van verwacht. Mogelijks met gans andere verpakking uit Kwaliteitssupermarkt nog eens testen? Ben je ook niets mee kwijt. Kan je later verder gebruiken.

Ik dacht ook aan de instelling "beladingsautomaat" in de programmeermode uitschakelen (en bij sommige machines zit er zo nog iets van instelling tussen, de benaming ontgaat me even). Doe ik anders nooit maar in deze mss een interessant experiment. Samen met de waterinstellingen uiteraard.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

De discussie is los:

 

EricN

Gepost zondag 9 juli 2023 10:44:39 |Quoten

Nee. Niet wegen.

Als je een 400L betonmolen gaat kopen kun je daar ook geen 400L beton in afmaken. Maar slechts 200L. De rest is nodig om de boel te kunnen laten mengen. Als dat overeen komt met bv 300 kg maximum load dan kun je toch niet verwachten dat wanneer je er 300kg isolatie beton in afmaakt dat het dan gaat werken. De kilograms is voor de maximale lading dat het toestel afkan. En om een vergelijk te kunnen maken qua inhoud.

 

Die vinnen id trommel noemt men veelal "meenemers". Voor mij een foute terminologie. Het dient om de was te kloppen en te kneden. Dat zijn dan ook de andere benamingen die eraan gegeven worden en dus veel accurater. Als je tegenwoordig ziet hoe wasmachines bij klanten staan krochen en puffen om de boel rond te zetten en als je dan ziet dat de was enkel op de kop gezet wordt ipv dat het klopt en wast dan moet je niet verschieten dat:

De was nog vol zeep zit aan het eind

De wasmachines vroegslijtage krijgen

De was wel mooi lijkt maar dat het niet gewassen is

Dat de filter in de droogkast vol vuil zit ipv pluis

De wasmachines dichtslibben van huidvet en zeepvet

De machines zeepparfum en wasverzachter parfum nodig hebben om de geurhinder te maskeren

 

Gewassen lijken en gewassen zijn is niet hetzelfde

 

Door hand-me-down informatie is de kennis van grootmoeder volledig kwijt gegaan.

Een hand moet er in kunnen is gegaan naar: met de voet de laatste zakdoek er in duwen (letterlijk meegemaakt).

Als je dan vraagt: ken je grootmoeders regel vd hand dan knikken ze allemaal beamend en als je dan om een demonstratie vraagt zie je de gekste stuiptrekkingen van in knopen krullende handen. En zelfs soms 1 die een vinger boven haalt.

 

Dus voor de duidelijkheid. De deuropening is 3 handpalmen (vertikaal) hoog. 1 hand boven de was wil dus zeggen 2/3de droge belading en nat zakt dat dan tot de helft. Dat hoeft niet met de schuifmaat of waterpas nagemeten te worden. Er is ook leerervaring door observatie en dus nog een beetje rek.

 

Observeer maar eens een toestel dat bij velen als "vol" bestempeld wordt. Die was draait gewoon wat rond. Weinig wassen (kloppen en vallen)

 

Ledlover

Gepost zondag 9 juli 2023 11:16:09 |Quoten

Ik heb dat hier ook in persona gezien. 'Kan er nog wel bij'...

 

En uiteraard deurtje netjes dicht na het wassen. Ja, dan gaat de boel wel stinken ja.

 

maus0611

Gepost zondag 9 juli 2023 15:52:29 |Quoten

-Twindos gaat niet ineens meer doseren.

 

-Als de machine te vol zit blijft hij langer water pakken omdat de was niet goed kan bewegen. Het water word langzamer opgenomen door de was.

>De dosering van Twindos gaat dan ineens omhoog.

 

Vraag haar of de soort wasmiddel juist is ingesteld. Als deze nog op UltraPhase staat met Ariel erin, gaat het mis. UltraPhase gebruikt namelijk beide flacons.

 

Stap één in mijn analyse zou zijn,

-waterontharder uitzetten (conform handleiding; 'Normaal leidingwater' en niet 'onthard leidingwater'). Niet alle wasmiddelen kunnen tegen zo'n lage waterhardheid. Dat is namelijk nergens gebruikelijk en dus wordt het ook niet zo ontwikkeld.

 

-Controle van een wasprogramma zonder was, veel schuim aanwezig? Dan zitten er resten in de machine. Klein beetje schuim is niet te voorkomen. Onthou dat zacht water het spoelproces vertraagd/bemoeilijkt.

 

-Er kunnen resten van shampoo, afwasmiddelen, parfum/deodorant in de was zitten. Dit kan een chemische reactie veroorzaken. Ik heb het zelf ook weleens.

 

-Weinig belading in de machine zorgt voor extra veel beweging in het waswater. Wasgoed valt de volledige hoogte van de trommel naar beneden en klotst meer water omhoog dan een volle trommel.

 

Adviseer klant om 'Max spoelniveau' in te schakelen via de instellingen of programmeeropties, zie handleiding. Dit vanwege de waterontharder.

              

EricN

Gepost zondag 9 juli 2023 16:39:00 |Quoten

@maus: vlekken in handdoeken konden ook van resterende producten zijn die reageren tijdens de was. Weet jij nog welke dat waren? Was het shampoo? Of deo? Haargel/lak? Ik ben het weer vergeten. Bij miele hadden ze die info.

 

buzzy

Gepost zondag 9 juli 2023 16:57:30 |Quoten

Hoe meer elektronica en andere tierelantijnen, hoe meer ook de kans op storingen.

In de jaren vijftig wasten de wasmiddelen al schoner dan schoon. Ze worden echter jaarlijks nog veel verbeterd, de wasmachines idem.

Net als auto's staan ze vaker in storing door problemen met allerlei sensors etc, dan dat er werkelijk iets aan het mechaniek mankeert.

Wat is er mis met een simpele dosering via een zeepbakje of capsules?.

De agitator wasmachine hoeft voor mij niet terug hoor, maar zolang je de kleren zelf van je lijf moet halen om ze in de machine te doen en te wassen, is de gemiddelde verdere tijdwinst marginaal.

 

EricN

Gepost zondag 9 juli 2023 17:01:44 |Quoten

Je schreef "verbeterd" verkeerd. Tenzij je het sarcastisch bedoelde.

 

buzzy

Gepost zondag 9 juli 2023 17:40:24 |Quoten

Op 9 juli 2023 17:01:44 schreef EricN:

Je schreef "verbeterd" verkeerd. Tenzij je het sarcastisch bedoelde.

 

Ik zie het foutje niet

 

Ledlover

Gepost zondag 9 juli 2023 17:46:45 |Quoten

Op 9 juli 2023 16:57:30 schreef buzzy:

 

Wat is er mis met een simpele dosering via een zeepbakje of capsules?.

 

Nouja, heel veel mensen gooien er dus gewoon teveel zeep in. Ook kan het zijn dat je voor een bepaalde lading meer of minder nodig hebt.

 

Ik doe altijd gewoon de kleinst aangeraden dosering van de wasmiddelfabrikant ongeacht hoeveel was het is. Tot nu toe gaat het goed...

Als ik een ander mijn was laat doen, wil het nog wel eens heel vettig aanvoelen als ik het ophang. Dan lijkt er dus iets achter te zijn gebleven aan zeepresten.

 

EricN

Gepost zondag 9 juli 2023 19:32:33 |Quoten

Op 9 juli 2023 17:40:24 schreef buzzy:

[...]Ik zie het foutje niet

 

Je schreef: zeep verbetert nog jaarlijks

 

Ik zie enkel grotere zooi geproduceerd worden. Grootmoeders wijsheid is volledig weg. Enkel grote achteruitgang. Wat een chemische zooi die hedendaagse zepen.

 

Ledlover

Gepost zondag 9 juli 2023 19:33:47 |Quoten

Nou ja, één ding wat ik 15 jaar geleden vaak zag, en tegenwoordig nooit meer, zijn van die grauwe vet-kalk achtige vlekken die tijdens het wassen er in zijn gekomen.

Dat kan in ons geval liggen aan een andere wasmachine, maar ook aan verbeteringen in wasmiddel.

 

EricN

Gepost zondag 9 juli 2023 19:42:30 |Quoten

Je vorige machine zal verzadigd gezeten hebben met huidvet, zeeprest en vetluis. Met de nieuwe heb je een "reset". Enkel preventief rechtmatig gebruik gaat dat in de toekomst tegen gaan.

 

Geurhinder komt niet alleen van gesloten deur hoewel dat met zekerheid miserie veroorzaakt. Voorgenoemden kunnen dat taakje alleen met de deur open.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
  • Oplossing

Veel reacties veel goede tips maar helaas ook soms beweringen die nergens op slaan.

Dan nu zoals toegezegd het resultaat van de afgelopen 2 wasbeurten: Een kleine was en een grote was Bij de grote was bleef er nog ruim 1 handbreedte tussen wasgoed en trommel. De waterhardheid is nog gemeten en bleek 1 dH te zijn. 

KLEINE WASBEURT:

Gemeten wasgoed: 2 kg.

Gemeten wasmiddel: 8ml

Gemeten wasverzachter: 11ml

Resultaat: Lichte schuimvorming tijdens wassen, schone en fris ruikende was. Machine ruikt niet.

GROTE WASBEURT:

Gemeten wasgoed: 4,5 kg

Gemeten wasmiddel: 21 ml

Gemeten wasverzachter: 27 ml

Resultaat gelijk aan vorige wasbeurt.

CONCLUSIE:

Probleem lijkt nu opgelost te zijn.

Er is niet een eenduidige oorzaak vast te stellen maar het begint met een wasmiddel instelling van 70 ml bij een waterhardheid  van 10 dH en nooit schuimproblemen.

Daarna is de waterontharder in gebruik genomen en de waterhardheid naar 1 dH gegaan.

De wasmiddel instelling heb ik toen verlaagd naar 50 ml.

Bij een ‘volle’ trommel wordt die 50 ml wasmiddel gebruikt en veroorzaakt het overdadig schuim in de machine.

Bij een kleine was nergens last van. 
Na de reinigingsbeurten van de machine zoals eerder beschreven bleek bij volle was en 50 ml instelling nog steeds teveel schuim op te treden.

Nadat de wasmiddeldosering op 20ml is gezet verloopt ook de wasbeurt bij vollere machine vlekkeloos.

Ik blijf voorlopig nog een aantal wasbeurten de metingen doen van afgenomen wasmiddel en wasverzachter.

Uiteraard ook in de gaten houden of er nog teveel schuim optreedt en zeker ook of de was goed schoon is en fris ruikt.

Niet uit te sluiten dat dosering wasmiddel nog iets hoger moet worden ingesteld.

KORTOM: De oorzaak ligt niet bij de machine maar bij de gebruiker, die de juiste instellingen moet vinden en waarbij waterhardheid een grotere invloed heeft dan verwacht.

Blij met het resultaat en de te verwachten forse wasmiddel besparing.

Iedereen bedankt voor het meedenken, Lampje in het bijzonder!

 

 

.

 

 

Link naar reactie

 

Nog wat nuttige verhandelingen als toegift:

EricN

Gepost zondag 9 juli 2023 22:59:15 

Op 9 juli 2023 20:45:23 schreef Lampje45:

Ho Ho Eric,

 

Ik koop een wasmachine, waarbij gesteld wordt dat hij een lading van 8 kg kan wassen.

 

En daarop worden geen uitzonderingen gemeld.

Hoewel ik mijn wasgoed nog nooit gewogen heb, zou de consument die dit wel doet, toch geen problemen moeten krijgen?

Laten ze dan stellen dat een trommel voor bijv. 60 % gevuld mag zijn met droog wasgoed, dan heb je tenminste een referentie

Bij bsh hebben ze blijkbaar kleine handjes:

"Houd tijdens het laden een handbrede ruimte vrij bovenaan de trommel. Dit betekent dat je ongeveer 3/4 van de trommel vult."

Dat is mijn 66,6% tegenover hun 75%. Nat gaat het nog iets minder verschillen. Daar kunnen we over discussiëren.

 

benleentje

Gepost zondag 9 juli 2023 23:17:20

Dat is gewoon een marketing kreet. Je hebt gewoon licht of zware kleding. Meestal is de mix wel het gemiddelde maar als je alleen hele lichte kleding hebt ,dan kom je niet aan de 8kG. Je moet dus kijken naar de vulgraad van de machine. De kleding in de machine moet niet zo vastzitten dat het alleen met de trommel mee kan bewegen. Maar die moet genoeg ruimte hebben dat tegen over elkaar bewegen. Als de trommel draait en de vul graad is goed dan zie je steeds kleding een stuk je vallen of kneden genoemd. Het kneden zorgt ervoor dat er steeds water uit de kleding word geperst en het later weer water met zeep kan opnemen.

Als de was enkel meedraait dan neemt het wel een keer water op tijdens de eerste keer vullen maar er word amper water met vuil eruit geperst en het kan dus ook geen water met zeep opnemen. Het zeep in de machine doet dan heel weinig waardoor de machine in de war raakt.

maus0611

Gepost zondag 9 juli 2023 23:46:05 

Op 9 juli 2023 16:39:00 schreef EricN:

@maus: vlekken in handdoeken konden ook van resterende producten zijn die reageren tijdens de was. Weet jij nog welke dat waren? Was het champoo? Of deo? Haargel/lak? Ik ben het weer vergeten. Bij miele hadden ze die info.

 

Haarlak weet ik niet, deodorant sowieso uit eigen ervaring. Bleekvlekken krijg je er niet uit gewassen.

 

Op 9 juli 2023 22:59:15 schreef EricN:

 

"Houd tijdens het laden een handbrede ruimte vrij bovenaan de trommel. Dit betekent dat je ongeveer 3/4 van de trommel vult."

 

Precies dat ja. Dus proppen tot de deur net niet meer dicht gaat heeft geen zin.

 

Andere wasprogramma's dan katoen (en andere stofsoort) mogen een lagere belading hebben. Zo is fijne was vaak de helft van de maximale belading en wol nog lager.

 

Wat betreft wasmiddelen, de machines zijn de afgelopen jaren extreem spaarzaam geworden met water, dus de verhouding wasmiddel komt veel preciezer dan voorheen.

Daarbij komt dat er vroeger meer poeder was en tegenwoordig allemaal (teveel)vloeibaar, wasverzachter, pods, parels, doekjes en weet ik wat.

De machines vervuilen dus véél sneller dan voorheen, wasmiddel moet veel zuiniger gedoseerd worden.

De klanten waar ik kom zijn vrijwel allemaal positief over het automatisch doseren, omdat ze het toch wel lastig vonden.

In dit geval is de eerste verdachte simpelweg de waterontharder. Moet verboden worden ?

Als je zelf kleding met de hand wast of vaatdoek uitperst, dan doe je dat ook steeds kneden. Dus steeds schoon water later opnemen en het er weer uitpersen totdat je zit dat er bijna geen vuil water meer uitkomt.

Het stond er al grotendeels, maar in het kort:

Sensor is een PTC weerstand, zodra er vloeistof doorheen stroomt blijft deze een constante temperatuur, bij een lege fles stijgt de temp en registreert de machine dit als leeg.

 

Pompjes doseren een vaste hoeveelheid per tijdseenheid. Besturing weet dit.

Dosering gaat aan de hand van belading (hoeveelheid toegelaten water) en de door gebruiker ingestelde vuilgraad.

 

Machine gebruikt ten aller tijde fles 1 en 2 tegelijk (bij Ultraphase wasmiddel) en past de mengverhouding aan voor wit of bont.

 

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
9 uren geleden, adenmieke zei:

KORTOM: De oorzaak ligt niet bij de machine maar bij de gebruiker die de juiste instellingen moet vinden en waarbij waterhardheid een grotere invloed heeft dan verwacht. Blij met het resultaat en de te verwachten forse wasmiddel besparing.

Iedereen bedankt voor het meedenken, Lampje in het bijzonder!

Ik denk dat we allemaal wel wat geleerd hebben, dank aan allen.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...