Ga naar inhoud

Miele W2515 geeft --- op display


Aanbevolen berichten

Mijn miele W2515 (V5745) geeft na het starten van een willekeurig programma na ongeveer een minuut de --- op het display en begint te piepen. Na het vervangen van de schokbrekers een week geleden heeft hij nog meerdere wassen gedraait voordat dit probleem ineens kwam. Heb al een nieuwe stuurprint geprobeerd melding blijft hetzelfde. ook het hitte element en de sensor onder de trommel aan de voorkant doorgemeten, deze waardes zouden goed zijn. Kan iemand me vertellen in welke richting ik het zou moeten zoeken ?

Link naar reactie

Ik heb ze zelfs al vervangen voor nieuwe maar helaas zonder resultaat, de linker was daarbij iets minder dan een cm en de rechter nog ruim voldoende, omdat ik het toch open had en de nieuwe al had liggen gelijk beide vervangen

Link naar reactie

Dank u ! Ik kreeg nog geen knipperende lichtjes, maar heb de tip met koud wassen uitgeprobeerd en na korte tijd krijg ik dan weer de 3 horizontale streepjes maar nu met knipperend licht bij "wassen". Nu proberen uit te vinden wat deze melding betekent. 

Link naar reactie

Dank u, ik heb de temperatuursensor en de 2 connectoren links en rechts daar van doorgemeten, deze waren OK, ook de draden doorgemeten naar de print.

Als ik het correct heb, zijn die 2 punten van het verwarmingselement.

Morgen ben ik weer op locatie (wasmachine van m'n ouders) daar heb ik de schema liggen en ga ik het relais opsporen. 

Link naar reactie

Hoe heb je bepaald dat de NTC goed is?

Wat is het typenummer? 

Daar uit is te zien wat de waarde is bij 25 graden, in de datasheet dan de waarde bij 100 graden C opzoeken en de sensor in kokend water testen. Dat is de simpelste manier om tot een betrouwbare conclusie te komen.

Om te meten of de hoofdstroomkring goed is, kan dat eigenlijk niet ohms.

Dat moet je op een veilige manier doen, met de volle belasting.

Dus maak een meetsnoer, waar je aan een kant, dubbele faston vlakstekkers aan monteert, om de spanning bij belasting op het element te kunnen meten.

Zo kun je zien of er slechte verbindingen of slechte relaiscontacten zijn.

Op dezelfde manier kan je dan ook een proefgloeilamp aansluiten, die door flikkeren genadeloos aangeeft dat er iets in de kring staat te "knetteren"

dubbele faston vlakstekker.jpg

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Dank u voor alle tips, word zeer gewaardeerd!

Ik heb de NTC gemeten, terwijl het apparaat uit stond rechtstreeks, en met kabeltje er in op de stuurprint op advies van iemand anders.

Zou in dit stadium niet belangrijk zijn, wat hij bij warmere temperaturen doet omdat de wasmachine bijna meteen in z'n foutmelding schiet was zijn gedachte.

Ben morgen weer bij m'n ouders en dan ga ik aan de slag. Maar vol belasten zal niet lukken vrees ik daar gaat hij te vroeg voor in z'n foutmelding.

Vreemd vind ik dus, dat ik de schokdempers vervangen heb en daar niet in de buurt ben geweest, dit is goed gegaan.

Paar dagen later na meerdere wasbeurten (was had zich opgestapeld) ging de machine aan het eind piepen en zonder foutaanduiding bij het centrifugeren.

Als ik hem op centrifugeren testte, begon hij maar bij opschakelen naar hoge toeren stopte hij en begon weer te piepen.

Toen kooltjes vervangen, en vanaf dat moment de 3 streepjes.

Meerdere malen kooltjes erop en eraf gehaald, mocht niet baten.

Stom toeval?

Of kan er hier ook iets fout zijn gegaan?

Heb alles zorgvuldig gedaan, maar begin toch te twijfelen of er iets misgegaan kan zijn 

 

 

Link naar reactie
10 uren geleden, WPB zei:

Zou in dit stadium niet belangrijk zijn wat hij bij warmere temperaturen doet omdat de wasmachine bijna meteen in zn foutmelding schiet was zijn gedachte.

Nee, dit is een methode om te meten of de NTC nog goed is, want kokend water hoef je niet te meten, dat kun je zien. Dat is dan ongeveer 100 graden. Dan heb je een referentie. Als hij bij 100 graden goed is en bij kamertemperatuur een veel hogere waarde aangeeft, dan weet je dat hij goed is.

10 uren geleden, WPB zei:

Toen kooltjes vervangen, en vanaf dat moment de 3 streepjes.

Koolborstels kunnen gedraaid zitten, want ze staan schuin op de lamellen van de rotor.

of de borstel staat nog geborgd in de montagestand.

Ook kun je met een van de 4 stekkers er naast zitten.

Koolborstels vervangen

 

10 uren geleden, WPB zei:

Als ik hem op centrifugeren testte begon hij, maar bij opschakelen naar hoge toeren stopte hij en begon weer te piepen.

Er zit op het eind van de rotor een tacho generator, die de toeren terug koppelt naar de stuurelectronica. Deze zou ook een probleem kunnen geven. Is ook ohms goed door te meten, waarbij je dan als je er aan draait de meetwaarde ziet veranderen.

 

10 uren geleden, WPB zei:

Maar vol belasten zal niet lukken vrees ik, daar gaat hij te vroeg voor in z'n foutmelding.

Zodra de niveau sensor voldoende niveau ziet, om te kunnen verwarmen, zal het element met vol vermogen gevoed worden. Hij kent maar twee standen: "Uit" of "Vol gas" Op dat moment moet je kijken wat de spanning op het element is. Die mag niet teveel afwijken van de spanning die je op het wandcontact hebt staan.

Is dat wel het geval, dan zul je het moeten zoeken in rotte verbindingen, slechte solderingen, kabelbreuken, of slechte relais. Waarbij de relais als eerste verdacht zijn, de solderingen (zichtbaar) of inwendig in de contacten (onzichtbaar)

Voor dit soort meetklussen kan een verbruiksmeter in het wandcontact een zeer handig hulpmiddel zijn.

Want gelijk kun je zien wat er aan stroom wordt gebruikt en wanneer het element wordt ingeschakeld.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
  • Lampje sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...