Ga naar inhoud

Hoe kan ik de afvoer tussen de trommel en pomp van mijn Siemens wasmachine checken en ontstoppen?


Ga naar oplossing Opgelost door Tukkertje,

Aanbevolen berichten

Goedemiddag, mijn Siemens wasmachine WM14Q361NL geeft foutmelding E18 wat aangeeft dat er een probleem is met het afpompen. Ik heb het pompfilter verwijderd en schoongemaakt, gecheckt of de pomp draait (ok) en de afvoerslang gechekt (ok). Daarna water in de trommel geladen en het programma afpompen geselecteerd. Na een paar minuten afpompen (zonder resultaat) komt de foutmelding weer op het display. En terecht, er blijft water in de trommel staan terwijl de pomp draait.

Wederom het filter verwijderd, geen fysieke verstopping geconstateerd en de rotor van de pomp draait beide kanten op. Nogmaals gecheckt of de pomp draait (ok).

Het probleem zit hem in de afvoer tussen de trommel en het pomphuis, daar moet een blokkade zitten. Er druppelt namelijk heel langzaam water via het noodslangetje en de opening van het filterhuis naar buiten en na een paar uurtjes is de trommel leeggelekt.

Vragen:

- Zijn er trucjes om de afvoer tussen de trommel en de pomp te controleren of te reinigen zonder de wasmachine open te maken? 

- Hoe kom ik bij de afvoer tussen de trommel en de pomp? Ik wil de bovenplaat en achterwand wel weghalen maar heb geen tekening of handleiding. Wie heeft er een handleiding of een link naar een instructiefilmpje.

Hoop dat er iemand advies of aanwijzingen kan geven om dit probleem op te lossen.

 

Alvast bedankt voor de reacties.

 

Groetjes

Robert

 

 

 

 

Link naar reactie
  • Oplossing

Als je de transportbeugels weer in de machine monteert kan je hem op de achterkant of zijkant leggen

je kan dan de darm van de kuip naar de pomp zien en de afvoerslang.

demonteer het allemaal maar eens en maak het lekker schoon.

kan best zijn dat je er heel wat muntjes, schroefjes en sleutels uithaalt.

Ik heb zo een keer 18 euro aan kleingeld uit die darm gehaald ?

Tekeningen wasmachine

8BF7488F-BD28-445B-AEF1-39167C2B81DC.jpeg

  • Thanks 1

Met vriendelijke groeten, Tukkertje

Link naar reactie

Heb even een paar dagen nodig gehad om de gevonden buit op te maken....een sok en een sleutel! Het verwijderen van de afvoerslang was een eenvoudig klusje. De slang schoongemaakt en weer teruggeplaats.

Ultimo: probleem opgelost. De slang tussen de trommel en de pomp zat verstopt door een sok. Verder nog een sleutel en een schroefje aangetroffen. De sok is denk ik in de afvoer terecht gekomen doordat de manchet voor een deel van de trommel was losgekomen.

De wasmachine draait inmiddels weer als een zonnetje.

20220503_185426.jpg

20220503_185526.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
  • 1 jaar later...

Ik heb exact hetzelfde probleem met mijn Siemens wm6hxl75nl.  Alleen als ik hem op zijn zij leg dan is er een bodemplaat waardoor ik niks zie en er niet bij kan. Hoe kan ik daar bij de darm of balg of hoe de slang van trommel naar pomp heet? Heb een youtube film gevonden over verwijderen van verwarmings element, weet niet of ik daar aan wil beginnen bij machine van iets meer dan 2 jaar oud

Link naar reactie

Je moet wel de transportbeveiliging plaatsen.

En de machine naar links kantelen zodat de printkaart niet nat wordt.

Je zult het deksel, het bedieningspaneel en het front los moeten maken om er bij te komen.

Waarom zou je de binnenkant niet via het gat van het element inspecteren, dat vraagt de minste inspanning.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Het element er uithalen is vrij simpel.

Eerst stekkers los, dan de moer in de midden los draaien, maar niet verder dan het einde van de schroefdraad.

Ter bescherming van de schroefdraad.

Gebruik een stukje zachthout ertussen om met de hamer de draadas wat naar binnen te tikken.

Dan wordt de druk op het rubber afdichtingspakket minder en dus minder dik. En kun je het element er zo uit trekken.

Omgekeerd smeer je het rubber weer in met siliconenvet, te koop bij de bouwmarkt.

Gebruik geen ander vet want dat tast meestal het rubber aan.

En draai de moer weer vast.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...