Ga naar inhoud

Samsung DV80F5EBHGW stopt na paar minuten.


Ga naar oplossing Opgelost door Lampje,

Aanbevolen berichten

  • Reacties 61
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Leuk om zo'n heel fotoverslag te lezen van jouw successtory, dank daarvoor!

Overigens vermoed ik heel sterk dat de hars rommel er vooral in zit om je te ontmoedigen om er zelf mee te gaan 'knoeien'. De siliconen kit was dus volgens mij niet nodig geweest (maar kan ook niet echt kwaad denk ik). Gelukkig heb je je daardoor niet laten weerhouden!!!

Klusser - Motormuis - IT-er - Fotograaf - Gadgets liefhebber - Techneut - Nieuwsgierig - ...

Link naar reactie


Nou dat denk ik niet HaZee,
Het is een keuze van de printfabrikant hoe te isoleren tegen kruipstroom, de meeste fabrikanten doen dit met schellak, dat nagenoeg onzichtbaar is, of intussen met twee componenten kunsthars. Bij Samsung doen ze het met een foam.
En het is mij opgevallen dat de Samsungs nogal veel stof vertonen buiten het luchtcircuit om en vochtig stof op niet geisoleerde componenten geeft de meest rare verschijnselen en storingen.


51_b07e4b2816127a9d74013e96c604fb81.jpg


En vergeet ook het koolstof even niet, wat van de meetborstels vochtigheid afkomt, en zich vast kan zetten op de printkaart
Dus wil je langer wat aan je reparatie hebben, dan is isoleren tegen kruipstromen wel degelijk noodzakelijk.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
  • 11 maanden later...
Daar ben ik weer. Mijn reparatie aan de droger is helaas maar van korte duur geweest. Deze doet het alweer niet meer. Normaal springt de droger direct aan. Nu duurt het even en je hoort iets van wegpompen. Daarna springt hij wel of niet aan. Soms springt hij aan maar stopt na een paar minuten weer. Of hij springt helemaal niet aan. Als ik de droger een half uur van de stroom haal doet hij het wel weer.
Eigenlijk heb ik het een beetje gehad met Samsung. By the way, mijn wasmachine heeft ook kuren vooral als deze zwaar beladen is. Heeft het nog zin om de machines open te schroeven of toch maar terug te gaan naar Miele? Blijkbaar zijn de printplaten een ramp bij Samsung.
Link naar reactie
Wat betreft de droger: Als hij er mee stopt, is alles dan donker?

Het heeft altijd nut om te kijken of het niet iets kleins is om dat zelf te kunnen maken.

Je kunt pas op de juiste manier een beslissing nemen als je op de hoogte bent van de feiten. Omdat je geen gegevens van de machine vermeldt, kan ik alleen maar in richtingen denken.
Koolborstels of niet?
Stuurprint of niet,
startcondensator of niet.

Dus stel je vraag in het juiste forum bij divers witgoed en vermeld ook a.u.b. de gegevens van het machineplaatje.

Want jij bent wel onze ogen, wij hebben geen glazen bol.
Van Samsung naar Miele, dat is wel van het ene uiterste naar het andere, er zijn ook tussenliggende merken die goed zijn en maar een fractie kosten van een Miele.

Mijn eerste AEG is 23 jaar oud geworden en mijn vorige 27 jaar en heb hem toen weggedaan omdat ik geen zin meer had om het waterventiel in een azijnbadje te leggen. Maar als ik dat gedaan had dan was hij nu 29 jaar geworden.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Is het nu zo veel moeite als je een nieuwe vraag hebt over een wasmachine, om alle gegevens van het machineplaatje te vermelden?
Want ik mag toch verwachten dat de vraagsteller alle moeite doet om gegevens aan te leveren.

En ook graag mijn vragen beantwoorden

Het is voor ons ook maar een hobby, waar we niets mee verdienen en waar veel mensen gratis gebruik van maken.

Je hebt het ook over een wasmachine en noemt daar niets van, dan kan ik er echt geen chocolade van maken. vandaar mijn vragen

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Nee, het display functioneert goed. Voordat hij het niet meer deed viel me op dat als ik hem aanzet dat hij niet direct begon te lopen. Duurde een minuut en dan hoorde je het condenswater afpompen. Daarna liep hij.
Voorheen begon hij direct te lopen. Zegt jou dit iets?
Ik zal de printplaat eruit halen en een foto maken.

(Trouwens wat betreft de wasmachine. Ik heb de printmodule vandaag eruit gehaald. De plastic onderkant verwijderd en daarna een uur bezig geweest om die vreselijke gel van de printplaat te verwijderen. Kapotte vingertoppen ervan gekregen, die gel moet je nl wegrollen. Daarna alle contacten langsgelopen met de soldeerbout. Hij doet het (tot nu toe). )
Link naar reactie
Excuses als ik je verkeerd begrijp. Vorig jaar heb ik deze warmtepomp droger (Samsung DV80F5EBHGW) met hulp van jullie gerepareerd. In het onderwerp staat het typenummer vandaar had ik dit niet nog eens heb vermeld. Ik heb jullie zelfs nog getrakteerd op een pilsje, daarom begrijp ik je reactie nu niet.

Ik heb het over een droger en niet over een wasmachine (hiervan heb ik vanmiddag alle contacten op de printplaat opnieuw gesoldeerd). De droger heeft het na de reparatie (weerstand en DNY vervangen) een half jaar gedaan. Nu heb ik het volgende probleem: Hij start niet direct na aanzetten, je hoort dan na een minuut dat hij water afvoert en gaat dan lopen. Stopt echter na een minuut en gaat niet meer lopen. Je hoort wel een kleine broem. Het display telt gewoon de minuten af. Hij gaat ook weleens helemaal niet aan, dan haal ik m een half uur van de stroom en dan doet hij het een minuut met het probleem zoals hierboven beschreven.
Link naar reactie

Volgens mij stelde jij deze vraag toch echt: By the way, mijn wasmachine heeft ook kuren vooral als deze zwaar beladen is. Heeft het nog zin om de machines open te schroeven of toch maar terug te gaan naar Miele?

Maar goed, nu naar je droger.

Ik denk dan toch weer richting voeding dat hij door wat voor oorzaak dan ook, erg langzaam op spanning komt.

Komt het display ook met vertraging op?

Kijk eens op de print naar een elco met een lage spanning en de hoogste capaciteit en meet daar de spanning eens. Dit is de afvlak elco die de rimpel van de uitgangsspanning af moet vlakken.
Als het dak van een elco bol staat is hij zeker defect.

Waarom start hij zo langzaam op ? dat kunnen de elco's zijn in het primaire circuit, waarvan de capaciteit teruggelopen is. Kijk ook eens naar de inductors die kunnen ook slecht presteren met zichtbare kleine druppeltjes



51_2974bc56144efd6b6e2372db7c8dfb94.thumb.jpg.540d532effa925905b74ff3d7108781f.jpg

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Dit vond ik wat betreft de storing HE, niet dat ik helemaal begrijp, maar dit lijkt een reset procedure:

Samsung wasdroger storing HC of HE
De compressor die voor warme lucht zorgt is mogelijk oververhit.

Zet de wasdroger voor 20 minuten uit.
Zet de droger weer aan en start het programma opnieuw.
Geen effect? Zet de wasdroger nogmaals uit.
Druk tegelijkertijd de 2 knoppen (afhankelijk per model) 'tijd' en 'gemengde was' of 'droogniveau' en 'gemengde was' in.
Zet de wasdroger aan.
Laat de knoppen los zodra de melding DE verschijnt of als alle lampjes branden.
Zet de wasdroger uit en weer aan.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Graag antwoord op deze eerder gestelde vragen:

Ik denk dan toch weer richting voeding dat hij door wat voor oorzaak dan ook, erg langzaam op spanning komt.

Kijk eens op de print naar een elco met een lage spanning en de hoogste capaciteit en meet daar de spanning eens. Dit is de afvlak elco die de rimpel van de uitgangsspanning af moet vlakken.
Als het dak van een elco bol staat is hij zeker defect.

Waarom start hij zo langzaam op ? dat kunnen de elco's zijn in het primaire circuit, waarvan de capaciteit teruggelopen is. Kijk ook eens naar de inductors die kunnen ook slecht presteren met zichtbare kleine druppeltjes[/i]


Want de vraag blijft waar komt de tijdvertraging vandaan? Bij dit soort storingen komen altijd de elco's in beeld, want tijd vertragen is hun taak.

En als dat, met welke reden dan ook, niet goed is, zal dit onderzocht moeten worden.

Daarvoor moeten de componenten er wel uitgesoldeerd worden.

Het kan natuurlijk ook een tijdvertraging zijn door slechte contacten of solderingen, maar dan varieren de tijden meestal.

Komt de juiste spanning (230V) wel direct op de printkaart aan? Dat zal je eerst moeten uitsluiten.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Gisteravond dus direct opgestart en het hele programma afgerond. Vanmorgen nieuwe was erin gedaan en nu stopt ie weer. Hij is nu weer van de stroom af en ga straks weer proberen.
Bij mijn wasmachine was het probleem slechte contacten. Schijnt een probleem te zijn bij Samsung.

Hoe herken ik een elco? En wat is met een lage spanning en hoge capaciteit?
Link naar reactie

Ja, de spanningen kun je meten met een voltmeter tot op de printkaart op wisselspanning. En op de print op gelijk spanning.

Maar als je zo weinig thuis bent in de electrotechniek, dan lijkt het mij niet veilig dat je dit zelf doet. Vraag daar iemand voor die dit wel op een verantwoordde manier kan doen voor je.

Want ook al meet je de lage spanningen het is altijd t.o.v. de netspanning van 230 volt die bij aanraking dodelijk kan zijn.

Voor de capaciteitsmetingen moet je een multimeter hebben die ook capaciteitsmetingen kunnen doen.

Elco's zijn de tonnetjes die bij de smoorspoel op mijn vorige plaatje staan. Met de inkepingen in het dak, als deze bol staat zijn ze zeker defect, dit is gedaan om ontploffingen te voorkomen of minder fel te laten verlopen.

51_1a5e82b1771b5585d8f59f226a2f8a39.png

In het voorste deel van de print zitten elco's met een maximale spanning van rond de 400 volt en een lage waarde van de capaciteit in micro Farads en in de uitgang een age spanning van 18 of 25 volt met een hoge capaciteit.
Deze condensatoren kunnen hun lading behouden als je de print spanningsloos maakt. En los neemt.

Dus altijd ontladen met een geisoleerde tang

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...