Ga naar inhoud

EFO melding direct bij aanzetten AEG bovenlader 6kg wasmachine


Aanbevolen berichten

Wij hebben een wasmachine AEG Bovenlader L75469TL1 6 kg overgenomen. Deze stond al geruime tijd stil in een loods (wel droog). Ik zeg het er maar even bij. Wij hebben de machine vervoerd en aangesloten en direct krijgen wij de melding EFO (en drie piepjes). Na herhaaldelijk proberen heeft de machine 1 x een kort programma gedraaid (20 min/3kg), maar stopte de machine bij het centrifugeren en kregen we weer deze melding. Vanaf dat moment niet meer aan de praat gekregen...Heeft iemand enig idee waar we het moeten zoeken? Filter is schoon, waterslot vervangen (als test), kraan vervangen (als test) ... ? Alvast bedankt! (Vorige eigenaar heeft deze melding nooit nooit gehad) ....

Link naar reactie

Het antwoord op het bericht bericht Van Dirk02 op 14 november 2022. Lijkt er op die van ons. De wasmachine is een paar keer vervoerd nadat deze een tijd in de opslag heeft gestaan. Na 1 wasbeurt bij/voor het centrifugeren er mee opgehouden met de melding EFO, direct bij het aanzetten nu. Nu niets meer mee te beginnen. Dus eerst maar de voedingsspanning controleren? 

Link naar reactie

Ja Maaike, ik heb hem terug gevonden.

Maar helaas heeft Dirk niet verder meer gereageerd.

Hij denkt dat zo'n storing vanzelf overgaat en de machine zichzelf gerepareerd heeft, nou die fout komt wel weer terug, als het hem niet uitkomt.

Dus eerst controleren of er geen slechte huisinstallatie of verlengsnoer oorzaak zouden kunnen zijn, maar is de spanning op het ingangsfilter (waar de kabel de machine binnenkomt) goed, dan is het meestal het langwerpige veiligheidsrelais.

Deze meting wel uitvoeren tijdens bedrijf als het verwarmingselement het water opwarmt en de machine draait.

Dit relais schakelt de hoofdstroom af, als bijv. de deur opengaat of als er een beveiliging aanspreekt.

Maar recent, in onderstaand draadje, kwam het veiligheidsrelais weer voorbij, daar kon je duidelijk zien dat de aansluitingen van de relais breuken hadden.

Slechte soldering (paars en geel kader veiligheidsrelais)

Veelal komt dit doordat de relaiscontacten slecht zijn en gaan gloeien en de soldering dus loslaat.

Maar dit langwerpig relais blijkt ook vaak los getrild te zijn, want zijn de spoel aansluitingen ook gebroken, waar nauwelijks stroom over loopt.

Maar als je zover bent, dan kun je die beter maar preventief vervangen, want ze kosten haast niets.

Te bestellen:

Maak mijn witgoed zelf! Powerrelais vervanger van Omron G2RL-1A-E-CF

Mocht je dit niet kunnen dan zijn er ook reparatiebedrijfjes die dit voor je kunnen doen voor een redelijke prijs. Want de printen zijn peperduur.

 

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Enorm bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik ga hier zeker mee aan de slag, zal helaas moeten wachten op de terugkomst van een goede vriend die mij hiermee zal helpen. Maar ik laat zeker de uitkomst weten.....Nogmaals alvast bedankt, Maaike

Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...