Ga naar inhoud

Fiets topic.


anoniem

Aanbevolen berichten

Van een hele andere orde: ik heb een probleem met mijn versnelling. Zoals eerder verteld heb ik een stadsfiets. Deze heeft een 3-traps naafversnelling. Sinds kort trap ik regelmatig door. Dinsdagavond heb ik het wat versteld met de kabelspanner (aan de naafkant), en hoewel het een stuk beter is, trapte ik gisteravond toch weer een keer door. 1x weliswaar, maar toch. Nu ben ik geen kenner van naafversnellingen. Het enige wat ik ervan weet is hoe ik met die kabelspanner wat kan tweaken, en ik ben ook niet van plan om de naaf uit elkaar te halen (dat is gewoon boven mijn pet). Maar voor de kenners de volgende vraag: wat kunnen oorzaken zijn van doortrappen bij een naafversnelling?
Link naar reactie
  • Reacties 132
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • anoniem

    133

[quote:8e5bafb486="Ger"] Deze heeft een 3-traps naafversnelling. Sinds kort trap ik regelmatig door. [/quote:8e5bafb486] Dat probleem komt me bekend voor. Toen ik in 2002 een stadsfiets kocht met 5-traps naafversnelling. Die trapte bij de aankoop al door. De verkoper heeft een paar pogingen gewaagd om deze versnelling juist af te stellen. Maar heeft het uiteindelijk overgelaten aan de fietsmonteur van die winkel. Inmiddels 7 jaar later trapt één van de versnellingen door. Het enige wat je zelf zou kunnen proberen af te stellen is de versnellingsnaaf. Check voor eventuele info van welk merk je versnelling is. Op mijn Gazelle fiets zit een Sturmey Archer versnelling. Op Wikipedia staat daarvan een tekening. Dat ziet er in mijn ogen vrij ingewikkeld uit http://en.wikipedia.org/wiki/Sturmey-Archer
Link naar reactie
[quote:f03e9d22af="JaFO"]Is het niet op te lossen met het smeren van de naaf ?[/quote:f03e9d22af]Aan de binnenzijde van het wiel bedoel je dan? Dat laat ik dan toch ff aan de fietsenmaker over. Punt is: als ik zelf zo nadenk kan het van alles zijn. Ketting, tandwielen, versnellingskabel, versnellingsnaaf... Het [i:f03e9d22af]lijkt[/i:f03e9d22af] me de versnelling, maar zoals gezegd, een naafversnelling gaat me toch net ff boven de pet. En derailleur snap ik nog, maar dit kan je niet zien, en da's eng. ;)
Link naar reactie
[quote:09fa4d148f="Ger"]Ja, dat heb ik wel geprobeerd inderdaad (gaat op een iets andere manier bij mijn fiets dan in jouw link beschreven staat). Toch trap ik zo nu en dan nog door. Voor het idee: sinds het afstellen zo'n 45-50 km gefietst en 3 of 4 keer doorgetrapt.[/quote:09fa4d148f] Zeker weten dat het niet simpelweg je ketting is die versleten is ? Dan trap je op een gegeven moment ook door ...
Link naar reactie
De ketting van mijn stadsfiets ga ik ook nog controleren. Één van de nadelen van een gesloten kettingkast is, dat eventuele slijtage niet direct opvalt. Als voordeel zou deze minder last van roest moeten hebben, dan een open kettingkast. Vandaag heb ik een nieuwe achter spatbord gemonteerd op mijn stadsfiets. Volgens de verkoper zat het montage gat aan de bovenkant van het spatbord er niet in, omdat deze bij verschillende fiets merken op een andere plek zit. Ik heb dat gat zelf moeten boren. Na enig gepruts is het monteren van het achter spatbord gelukt.
Link naar reactie
  • 1 jaar later...
Zóóóóóó, lekker een oud topic opgraven. :lol: Onlangs hebben we met een stel vrienden het plan opgevat 2-3 keer per week te gaan fietsen. Gisteren een 2e hands racefiets gekocht (merkloos alu frame, volledig Shimano Ultegra groep, Mavic Sup ceramic wielen) en vanmiddag op weg voor de toebehoren (helm, schoenen, etc). Toevallig nog meer recreatieve wielrenners actief hier?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...