Ga naar inhoud

Fiets topic.


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik denk toch dat je met erg foute ideeën rondfietst. Het is niet zo dat de gemiddelde autorijder eropuit zou zijn om te doden, zelfs niet om ook maar iets te raken. Zelfs in mijn 45km/u micro-vrachtwagentje valt mij steeds weer op hoe netjes en hoffelijk automobilisten zich doorgaans gedragen. De meeste fietsers die ik zie hebben oorverdoofmuziek op telefoontjes aan/in hun hoofd en/of praten in een telefoontoestel met 1 hand aangedrukt, horen niets, rijden door rood en geven geen richting aan. Ik vind dat zeer onveilig gedrag, alles over te laten aan andermans remmen en reactievermogen.
Link naar reactie
  • Reacties 132
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • anoniem

    133

[quote:065d631847="willem1940"]Het is niet zo dat de gemiddelde autorijder eropuit zou zijn om te doden, zelfs niet om ook maar iets te raken.[/quote:065d631847] Dat zeg ik ook niet. Maar wat ik wel zeg is dat doordat ze zich in hun grote alluminium kooi met airbags, onkwetsbaar weten (voelen), ze geen marge meer voor inbouwen in hun gedrag voor anderen die wel kwetsbaar zijn. groetjes Edmond
Link naar reactie
[quote:0839ff46b7="willem1940"]Ik denk toch dat je met erg foute ideeën rondfietst. Het is niet zo dat de gemiddelde autorijder eropuit zou zijn om te doden, zelfs niet om ook maar iets te raken. [/quote:0839ff46b7] Het is IMHO een stuk erger ... men is zich er niet bewust van hoe gevaarlijk een auto voor de rest van de weggebruikers is. Dat is niet alleen tov fietsers/voetgangers, maar ook tov andere auto's. misschien niet bewust, maar voor een fietser is een auto toch echt een dodelijk wapen. [quote:0839ff46b7] Zelfs in mijn 45km/u micro-vrachtwagentje valt mij steeds weer op hoe netjes en hoffelijk automobilisten zich doorgaans gedragen. [/quote:0839ff46b7] Och ... ik krijg ook regelmatig voorrang van auto's die van rechts komen, terwijl ik juist voor hun gestopt ben. [quote:0839ff46b7] De meeste fietsers die ik zie hebben oorverdoofmuziek op telefoontjes aan/in hun hoofd en/of praten in een telefoontoestel met 1 hand aangedrukt, horen niets, rijden door rood en geven geen richting aan. [/quote:0839ff46b7] Niet alleen fietsers. Ik zie regelmatig automobilisten die precies hetzelfde doen en daarbij ook nog eens bumperkleven op nog geen meter afstand waarbij ik mij serieus afvraag hoe dat uberhaupt goed kan gaan. En over het rijgedrag van de buschauffeurs wil al helemaal niet eens beginnen. Die lui gebruiken hun voertuig zo'n beetje als stormram. [quote:0839ff46b7] Ik vind dat zeer onveilig gedrag, alles over te laten aan andermans remmen en reactievermogen.[/quote:0839ff46b7] Er zijn genoeg auto's die blij mogen zijn dat ik zo defensief fiets als maar kan, want ik moet desondanks regelmatig een noodstop maken. Ik zie ze gewoon letterlijk niet eens de moeite nemen om te kijken. Het enige wat in hun blikveld zit is een auto die op een kilometer afstand van de kruising op hun af dendert. Al het andere wordt niet eens serieus genomen.
Link naar reactie
Zéér weinig automobilisten zie ik onverantwoord rijden en in Duitsland nog zeldzamer dan hier; zulken zijn net zo goed een plaag voor hun bonafide mede-automobilisten als voor zwakkere weggebruikers. Ik las dat die tegenwoordig anoniem kunnen worden gesignaleerd bij Politie als "hufters" en dan extra aandacht krijgen. Bij motorrijders gaat het er gemiddeld nog voorzichtiger aan toe, behalve als zij echte Vrije Ruimte ontdekken om even snelheid te kunnen maken; misschien raken zij wel een soort opgeladen van kruip-momenten. Een beetje raar, dat het mij opviel juist in Duitsland (en niet eens op snelwegen want daar kom ik niet), dat motorrijders ginds meer lijken te stunten, wheelie maken en tussen fileverkeer door slalommen maar zo te horen met meestal minder vermogen aan boord dan aan onze kant van de grens gebruikelijk is. Een merkbaar percentage van de, meest jeugdige, brommer/scooter-rijders hier zie ik grove risico's nemen maar lang niet meer zo veel als een jaar of 10 geleden; brommers/scooters in Duitsland vind ik juist weer erg netjes rijden. Heel zeldzame fietsers in Nederland rijden verstandig .... Duitsers juist weer uiterst gedisciplineerd en rijden er ooit daar 2 naast elkaar (verboden ginds) dan kun je er vergif op innemen dat het Nederlandse grensoverschrijders zijn. Mjn (klein)kinderen heb ik altijd voorgehouden dat in Nederland "gepaard" rijden van fietsers niet verboden is maar wel gestoord en zij houden zich daar overwegend aan. Veel fietsers beseffen niet dat als zij een chauffeur niet kunnen zien/aankijken, de kans erg klein is dat hij hen wel ziet. Ook: geen hand uitsteken bij richtingverandering, starend voorwaarts. Vrachtrijders gaan op binnenwegen meest zéér voorzichtig en zwaaien blij als ik ze, desnoods met een lichtseintje, vlug extra ruimte geef en voorrang; bij buschauffeurs en ook bij de nieuwere "regiotaxi's" neem ik wat vaker enige onverschilligheid waar. Het valt mij de laatste tijd op dat auto's van post/telefoon/koeriers-diensten en energiebedrijven vaak erg slordig zich gedragen op straten en binnenwegen. Tenslotte mijn "collega-"45km/u-rijders: - ruim de helft rijdt beschaafd en vlot - een percentage schijnt het leuk te vinden om een file achter zich te laten groeien, geeft geen ruimte waar dat makkelijk had gekund - een ander deel rijdt overdag zonder licht aan (STOM met die kleine dingen) en gebruikt uiterst zelden richtingsignaal - weer anderen rijden stuntelig en altijd langzamer dan 40, zelfs waar 80 is toegestaan (maar dat zie ik óók wel eens een mercedes of audi flikken, vooral op landwegen) - zeldzaam: opgefokt voertuigje en roekeloos rijgedrag, negeren van het bord "C09" (uniek Nederlandse specialiteit en onbekend in wegenkaarten en routeplanners, vaak uiterst willekeurig ge/ver-plaatst door meerdere moeilijk vind- en benaderbare instanties) wit-met-rode-rand, zwarte fiets+brommer+tractor; langs dit "drietal" mag óók geen brommobiel maar tamelijk vaak staan ze on-opvolgbaar geplaatst en/of zonder uitwijkmogelijkheid. Ik zag eens een variant ergens in Brabant: de tamelijk lange weg eindigde voor mij op een rotonde, waarvan alle afslagen behalve de terugweg waren voorzien van het C09-bord ..... je zoekt het maar uit.
Link naar reactie
  • 4 weken later...
Ik ben zelf ook een ervaren fietser (> 8000 km per jaar), maar juist in NL valt het me op, dat sommige automobilisten zich niet zo veel bekommeren om de veiligheid van de fietser. Uiteraard zijn er ook veel fietsers, die de regels aan hun laars lappen, maar ze zijn wel de meest kwetsbare deelnemers van het verkeer. In de USA krijg je zowat de doodstraf als je een fietser aanrijdt. Daar viel me het hoffelijk gedrag van de autobestuurders mij op. In NL plegen ze vrijwel dagelijks een "aanslag" op me en dat in het "fietsvriendelijk" Nederland.
Link naar reactie
  • 4 maanden later...
*megaschop* ... ipv een nieuw topic ;) Zijn er onder jullie al fanatiekelingen/gekken (kies zelf maar ;)) die de (beroemde?) Alpe d'Huez al eens beklommen hebben ? Ik ga komend weekend samen met enkele collega's (en aanhang) een poging wagen om de tocht te overleven (ik verwacht niet echt snel te zijn). Ik ben echt benieuwd hoe zwaar het gaat worden, want de berg lijkt erg stijl als ik de info op deze website bekijk : http://www.climbbybike.com/climb.asp?Col=Alpe-dHuez&qryMountainID=5 Ter vergelijking op dezelfde site staat de Cauberg (berucht uit de Amstel Goldrace hier in het zuiden) : http://www.climbbybike.com/climb.asp?Col=Cauberg&qryMountainID=7190 In theorie zou op zondag nog een bergje op de planning staan ([url=http://www.climbbybike.com/profile/Col-du-Galibier-Ch%C3%A2telard_profile.jpg]Col du Galibier[/url]), maar daar ga ik me alleen aan wagen als ik de eerste met gemak heb weten te overwinnen. Er schijnt ook een 'officieele' tijdmeting gedaan te worden ... maar mijn gps gaat ook mee dus ik zal voor mezelf iig een bewijs hebben dat het gelukt is. En dat alles op [url=http://www.flickr.com/photos/37792880@N06/3475463917/]m'n nieuwe rode race-monster[/url] :D
Link naar reactie
Ik heb nog een opoefiets tweedehands gekocht. Was laatst bij de fietsemaker(kan nog geen band lappen, schaaaaam :oops: )en die schatte dat ding op zo'n 35 jaar oud. Op mn werk kan ik um binnen zetten,wat ik dus ook maar al te graag doe. Daar is op klaarlichte dag vlak voor de hoofdingang een splinternieuwe fiets gejat. Zat ook op slot... En een collegaatje van mij, doet ff boodschappen, in de fietstas, wil het winkelwagentje terug zetten, komt ze terug, fietstassen kompleet met boodschappen en al gejat. :cry:
Link naar reactie
Voor iedereen die ooit er over nadenkt om de Alpe d'Huez te beklimmen : = zorg voor ijzersterke remmen (en desnoods extra remblokjes) Als je wilt afdalen, want het gaat harrrrd en er liggen niet voor niks bloemen bij sommige bochten ... Helm en schijfremmen zijn zeker aan te raden. Bij twijfel dus vooral niet doen. Er zijn doden genoeg gevallen op die berg. = het is errrrg steil 10% is dan wellicht het 'gemiddelde' volgens de diverse plaatjes, maar er zijn stukken in bochten die het nog erger maken. En daarbij zijn de laatste meters echt supersteil omdat je dan gegarandeerd doodmoe bent (tenzij je een prof-wielrenner bent) = kies een fiets met versnellingen die voor de bergen gemaakt zijn. Ik dacht zelf dat gaat wel met 27 versnellingen, gewoon de laagste kiezen en dan kom je ooit boven ... niet dus. Na twee bochten was ik echt op en ben ik afgestapt. De 'kenners' onder de deelnemers hadden het over een 'triple' (sp?) da's dus drie bladen bij je trappers. Anderen hadden een mountainbike gehuurd en die zijn ook gewoon bovengekomen. Van onze groep was de jongste deelnemer +/- 15 jaar ... en die kwam nog als eerste boven ook nog (ruim binnen anderhalf uur nog wel). En dan heb ik het nog niet eens over de prestatie die de deelnemers aan de alpe d'huZes die (straks) voor het goede doel 'even' 6 keer die berg op en af gaan. Nog wat ... als de fransen het hebben over een 'challet comfort', dan bedoelen ze gewoon een blokhut met matrassen van steen, een simpel oventje om wat op te warmen en een twee-pits electrische kookplaat uit het jaar 0. Aan de andere kant lag de camping in kwestie ('la cascade') wel aan de voet van de berg en stikte het er van de hollanders.
Link naar reactie
Ik doe zelf elke ochtend de krant 05.00.. maandag t/m zaterdag elke week weer al 2 jaar lang. ( ik ben 18 jaar. ) In die 2 jaar heb ik echt al aardig wat fietsen versleten.. Ook vooral banden :P Ik had afgelopen woensdag weer zo'n rot moment. Ik probeer de situatie zo duidelijk mogelijk uit te leggen. Ik was klaar met de kranten doen. Ze waren bij een stuk waar ik moet fietsen bezig met het verbouwen van een huis. Je hebt een dijk.. dan heb je een trappetje naar beneden ( met aan beide kanten bosjes ). Daar beneden was meestal de weg vrij.. Nou was ik moe.. en ik ging eigenlijk zonder bewust naar beneden te kijken er van af.. En mijn remmen zijn overleden. Tot mijn verbazing was ik beneden aangekomen.. keek ik voor me.. zag ik een stale balk liggen met omhoog stekende randen. Uit reactie wipte ik mijn voorwiel eroverheen.. helaas mijn achterwiel heeft het niet overleefd. Gelijk die middag fietsenmaker gegaan en nieuwe band eronder laten zetten. Bdw, PCM bedrijf.. betalen tegenwoordig veel minder uit en houden bonussen achter. Ik vind dit schandalig. Want elke ochtend loop ik van 05.00 t/m 06.15 met 140 kranten rond. Wat vinden jullie hier nou van ?? Groetjes.
Link naar reactie
Da's niet te vergelijken natuurlijk, 30 jaar inflatie en een andere munteenheid. Toen ik 14 was (ook alweer 12 jaar geleden) verdiende ik een goede 200 gulden per maand met mijn wijkje (middagkrant). Op een gegeven moment werd het wat minder doordat een bepaald katern waar men zich speciaal op kon abonneren verviel. Jammer voor mij, maar niet meer dan logisch. Over die bonussen: waarom zou het schandalig zijn dat jouw bonus niet wordt uitbetaald terwijl er schande gesproken wordt van de bonussencultuur? En het lijkt me ook sterk dat ze ineens je basissalaris (waarschijnlijk een vergoeding per krant) verlagen.
Link naar reactie
oke.. 5 maanden terug.. volle maand.. maandag t/m zaterdag.. bezorg ik de kranten zonder enige klachten. 268,-. * ZONDER BONUS *.. Tegenwoordig is dat 210,- * ZONDER BONUS * met nog steeds evenveel kranten. Bonus.. mwah, noem het eerder een premie vergoeding voor het goed bezorgen van de kranten.. volgens mij formulier ik het zo beter.. En de reden dat ik tegenwoordig zo hard fitness.. is om te voorkomen dat mijn fiets een zaterdag omvalt door de 1000 kilo achterop. Tegenwoordig zijn de kranten b.n. AD Dord en Rot. maar vooral de volkskrant is ernstig dik op een zaterdag. Nou zouden jullie over die 268,-. zeggen van.. wat doe je nu moeilijk over zo'n bedrag. Nou heel simpel, ik vind dat wij voor wat wij allemaal moeten sjouwen en doen om 05.00 's ochtends veel te weinig betaald krijgen. En dan vind ik het dus terecht schandalig dat ze dan ook nog is minder gaan betalen. Wij hebben 100% recht op die ongeveer 58 euro premie vergoeding.. staat in de A.O.C. En geloof me.. er zijn weinig mensen tegenwoordig die om 05.00 uit bed gaan om eventjes een uurtje de kranten rond te brengen. Altans hier in Heerjansdam. De grootste motivatie is dan wel Kerst 8).. waar ik dan ook in december 2008 een bedrag van 580 euro had opgehaald in mijn wijk. Dat laat dan wel weer zien dat ze het echt waarderen en ik voel het ook lekker in mijn porto :D. Nou.. vertel wat vinden jullie er nou allemaal van.
Link naar reactie
ach kom op.. het heeft wel met fietsen te maken.. 1 uur fietsen op een oldschool voor krantenwijk bestemde gazelle. Idd.. het financiële deel zou er niet bij moeten.. best persoonlijk.. maarja kan geen kwaad toch.. ook al is 'offtopic' :P Maarja.. Ga dan meer weer verder met fietsen.. Sex op een fiets lijkt me ook wel is geinig :? ..
Link naar reactie
Ik heb de Alpe Huez paar keer gedaan, hij is geen 10% hoor maar gemiddeld 8,2. Het is een beroemde klim maar in de regio zijn betere bergen zoals de Col de Glandon of de Galibier. Ik ben 2 meter en 90 kilo dus geen echte klimmer maar de beste alpe d huez tijd was 1:08. Boven een uur tel je niet mee eigenlijk. Niet vergeten om te klokken tot de hotels boven en niet te vroeg in het dorp stoppen. Over computers en fietsen, ik heb een Garmin GPS edge 705 en dat is een geweldig ding om mee te fietsen. Ik woon in het Noorden en de hoogtemeter is de enige waar je niks aan hebt. De garmin heeft ook USB en een functie dat hij je gereden route automatisch opneemt en kan weergeven in Google Earth :-) Grafieken van je snelheid, trapfrequentie, hoogte (mijn wijk is -1), hartslag. www.garmin.com
Link naar reactie
Er stond wel een bord met de 10% waarschuwing ... en eerlijk gezegd of het 8,2 of 10% is ... het is en blijft verdomd stijl. Dat er 'betere' bergen zijn geloof ik meteen, want 'bekend' is vrijwel nooit gelijk aan 'goed' ;) De fanatiekelingen gingen de dag erna nog de Col de Galibier proberen, maar de was afgesloten voor verkeer. Ik heb geen idee welke route ze genomen hebben, want ik was die dag in Torino/Turijn (Italie). Zelf heb ik de Colorado, qua functies vergelijkbaar met de 705 zij het dat je de specifieke fiets/fitness-functies 'mist'. Hartslag zat bij de klim tegen de 200 aan tijdens de klim da's verschrikkelijk hoog volgens mij ... dus ik denk dat ik echt op tijd gestopt ben. Je kunt er tijd-registratie chips huren (als ze niet op zijn ;)), dus als je echt de precieze tijd wilt weten dan kan dat. Alleen schijnt het een paar weken te duren voor je de uitslag via internet kunt bekijken (doodzonde vind ik). Dus in plaats daarvan hadden ze een stel stopwatches om de tijd mee te registreren. De finish was ergens midden in het 'dorp' (eerder een stel hotels voor ski-toeristen dan een echt dorp).
Link naar reactie
Het dorp bestaat pas sinds 1935 maar de meeste mensen stoppen met fietsen in het midden van het dorp. Daar is het even vlak maar meteen links kun je hoger en dan nog door tot aan de hotels daar is de finish van de officiële Tour de France altijd. Het is daar ook lekker breed. Als je jong bent is een hartslag van 200 geen probleem, de mijne is wel eens 196 maximaal bij een sprint. Mijn gemiddelde hartslag in de Alpen ligt lager dan in Nederland bij dezelfde inspanning, misschien de ijle lucht? Mijn hartslag gemiddelde was 171. Heb ze niet allemaal gemeten.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...