Ga naar inhoud

Fiets topic.


anoniem

Aanbevolen berichten

[quote:082132af3c="JaFO"]Zelf heb ik de Colorado, qua functies vergelijkbaar met de 705 zij het dat je de specifieke fiets/fitness-functies 'mist'. Hartslag zat bij de klim tegen de 200 aan tijdens de klim da's verschrikkelijk hoog volgens mij ... dus ik denk dat ik echt op tijd gestopt ben.[/quote:082132af3c] Bevalt die Colorado een beetje? Ik overweeg nl om een 605 of 705 te kopen. @stee0036. Een maximale hartslag is niet te trainen. Is afhankelijk van je leeftijd en erfelijke factor. Als je 200 haalt, dan ben je lekker jong. Het halen van je maximum hartslag in zo'n klim is niet schadelijk als je getraind bent. Hij zakt vanzelf, want je verzuurt zeer snel.
Link naar reactie
  • Reacties 132
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • anoniem

    133

Zo, aangemeld voor een proeflesje spinnen morgen. Ben benieuwd of ik dat net zo gemakkelijk doe als gewoon fietsen. Vast niet. :lol: Heb wel een wedje gelegd met de vriendin: zij denkt dat ik in de loop van de les af zal haken, ik denk van niet (als mijn uithoudingsvermogen op is, schakel ik over op doorzettingsvermogen en als dat ook op is, heb ik nog een verstand-op-nul-en-doortrappen-modus ;) ).
Link naar reactie
[quote:92b8640b4b="Prin0096"]... Bevalt die Colorado een beetje? Ik overweeg nl om een 605 of 705 te kopen. [/quote:92b8640b4b] Mij bevalt die uitstekend. Ik zou je desondanks toch aanraden om bij een goede winkel ( [url=http://www.gps.nl]Waypoint te Notter, Vessem en Moordrecht[/url] is de winkel waar ik het gekocht heb) nog eens advies in te winnen, want als je weet wat je echt wilt kun je betere keuze maken. Colorado & Oregon (en binnenkort Dakota met een simpele ingebouwde camera) ziijn min of meer allround gpsr voor voetgangers & fietsers die soms met de auto willen navigeren. De Edge-serie is echt specifiek voor wielrenners die trainingsdata belangrijk vinden (team Garmin had het vorig jaar tijdens de tour bij een van de teamleden op de fiets en op het web gezet). Vergeet ook de 'oude' Garmin 60-serie niet, alhoewel die wel moeite schijnt te hebben met de on-route fiets en on-route wandelkaarten door de grote hoeveelheid informatie in die kaartensets. [quote:92b8640b4b] Een maximale hartslag is niet te trainen. Is afhankelijk van je leeftijd en erfelijke factor. Als je 200 haalt, dan ben je lekker jong. Het halen van je maximum hartslag in zo'n klim is niet schadelijk als je getraind bent. Hij zakt vanzelf, want je verzuurt zeer snel.[/quote:92b8640b4b] een maximum lijkt me altijd een punt waar je moet uitkijken, of je nu getraind bent of niet. Enig voordeel is dat je als je getrained hebt je waarschijnlijk al beter aanvoelt of je wel/niet door kunt ... // --- Zowiezo een paar leuke sites voor fanatieke fietsers die willen weten wat het bereik is van de gekozen tandwielen : http://www.sheldonbrown.com/gears/ (Helaas is de man overleden, dus de website is niet meer up-to-date) http://www.soulbikes.com/gears/ En wat betreft veiligheid in het verkeer voor fietsers is deze serie artikelen zeer interessant : http://www.running-lights.com/bestand-e/promotor1.htm Het is geschreven voor motorrijders, maar de punten die worden genoemd met betrekking tot de beperkingen van het menselijk waarnemingsvermogen (en de gevolgen daarvan) gelden eigenlijk voor iedere weggebruiker. Ik herkende veel van de genoemde situaties. Het laat ook zien waarom een bestuurder nooit zou moeten bellen tijdens het rijden ... (je mist veel meer dan je denkt ook al gaat het vaak goed).
Link naar reactie
je heb nu van de exotische namen . vroeger had je peerles simplex burch . fietsen met een dubbel frame en oer sterk . maar nu . allemaal aluminium velgen . en frames van duurzaam aluminium . mooi maar onbeschoft duur . en zo een trapjedood :lol: kan je niet even alleen laten . dan is hij zo weg . ik rij over lands wegen lekker op mijn scooter . maar fietsen ja dat vind ik nog wel leuk op een echte oma fiets . voor wat boodschappen maar van de rest heet mijn fiets yamaha :lol:
Link naar reactie
aluminium is allang achterhaald joh. carbon moet het zijn ;) over onbeschoft duur praten en dan doodleuk vertellen dat je een scooter hebt. Da's pas duur ... vooral als je de maandelijkse kosten erbij optelt. Ik zal toegeven dat de fiets van mij een beetje duurder is, maar da's dan ook een echte Mercedes onder de trikes. Maar ... er zijn zo goed als geen maandelijkse kosten, behalve een beetje smeerolie voor de ketting.
Link naar reactie
[quote:42c9849163="JaFO"]aluminium is allang achterhaald joh. carbon moet het zijn ;) over onbeschoft duur praten en dan doodleuk vertellen dat je een scooter hebt. Da's pas duur ... vooral als je de maandelijkse kosten erbij optelt. Ik zal toegeven dat de fiets van mij een beetje duurder is, maar da's dan ook een echte Mercedes onder de trikes. Maar ... er zijn zo goed als geen maandelijkse kosten, behalve een beetje smeerolie voor de ketting.[/quote:42c9849163] carbon :wink: daar zijn mijn hengels van gemaakt . maar ja in ben geen 18 meer . mijn bouw jaar is 1946 dus fietsen voor de fun nee dank je wel .
Link naar reactie
dan moet je eens een ligfiets proberen ... wedden dat je het plezier weer vind ? (zoals die idiote reclame met de hond : "ik zeg doen!" ... :D) desnoods pak je een fiets met electrische ondersteuning (mag hier in nederland tot 25 Km/h zonder dat het als snorfiets telt). Scheelt je ook een flink stuk in je anti-diefstal/schade verzekering voor je fiets. Blijft grappig als je jonkies op een snorfiets voorbij fietst alsof het niks is. ;) En als je woon/werk-verkeer hebt dan kun je tot 750 belastingvrij vergoed krijgen. Is altijd mooi meegenomen.
Link naar reactie
[quote:d2df8bb8a6="JaFO"]aluminium is allang achterhaald joh. carbon moet het zijn ;) [/quote:d2df8bb8a6] Of tinanium. Ikzelf rijd op een Van Nicholas Astraeus. Kijk maar eens op hun [url=http://www.vannicholas.com]website[/url]. Het blijft natuurlijk een kwestie van smaak, maar ik vind ze prachtig. Als je van Ti bikes houdt heeft [url=http://www.litespeed.com]Litespeed[/url] ook prachtige fietsen. Ze zijn wel duur hoor. Je betaalt gauw 6000 euro voor een fiets, maar je hebt wel wat. Ik was ook al aangeland bij [url=http://www.gps.nl]Waypoint[/url] in Notter. Ik ben nl. ook van plan om een fiets GPS te kopen, dus ik fiets er een keer naar toe. Een vriend van me heeft de GPSMAP 60. Hij bevalt goed, maar het plaatsen op een racestuur is echt een aanslag voor deze GPS. De Edge serie is beter bestand tegen trillingen. In ieder geval bedankt voor je informatie en ik laat me adviseren bij Waypoint.
Link naar reactie
Toch lijkt me een ligfiets een stuk onhandiger parkeren in de stad... een normale fiets kun je overal tussen frotten, ik weet niet of dat bij een ligfiets zo werkt. En ligfietsen zijn nieuw, en ik heb het niet op nieuwe fietsen: mijn vaders oude fiets van 20 jaar fietst nog als een trein (excuses voor de woordspeling), terwijl mijn nieuwe batavusje van 4 jaar intussentijd half uit elkaar valt: kettingkast (plastic rotding) valt half uit elkaar, de hele as hangt intussen scheef in me fiets (waardoor het klinkt alsof ik een derailleur heb, maar dan wel eentje van voor de oorlog), de ketting mag voor de vierde keer een tandje tussenuit, en dat is nog maar een selectie. Dus dan uiteindelijk toch maar op de 20 jaar oude raleigh ipv op mijn 4 jaar oude batavus (wat volges mij toch als een kwaliteitsmerk wordt gezien :x
Link naar reactie
ligfietden zijn ouder dan je lijkt te denken een van de oudste stamt uit de jaren dertig en deed mee in de tour de france. Helaas besloot men toen ook om de vorm van de racefiets vast te leggen op het bekende formaat (inclusief steeds achterlijk wordende beperkingen die puur het gevolg zijn van dat feit). Dat jij ze nooit gezien hebt is niet echt een bewijs daarvoor. Het parkeren van een ligfiets is niet moeilijker of makkelijker dan een gewone fiets. Je hebt wel gelijk dat de gemiddelde fietsenstalling er niet op ingericht is, maar dat geld voor alle fietsen die afwijken van het model 'oma-fiets' ... Een race-fiets of mountainbike heeft vergelijkbare problemen met de meeste ijzeren rekken die een of andere niet-fietsende idioot als 'parkeerplaats' voor een fiets heeft ontworpen. Wat dat betreft loopt het ontwerp van dat soort gelegenheden al eeuwen achter de feiten aan. Toen ik een 'gewone' fiets had was het al vaak al niet goed te parkeren doordat de beugels zelf vaak krom of te breed of te smal waren voor mijn fiets. btw : mijn Nazca Fiero heeft een wiel-basis die vergelijkbaar is met die bmx-fietsjes ... wat dat betreft heb ik juist minder ruimte nodig dan een 'normale' fiets. In de station-stalling gebruik ik vaak gewoon de plaatsen die voor brommers/scooters en vergelijkbare plaatsen. Die zijn veel beter dan de rekken waar 'normale' fietsen in geplaatst worden. En dan noem ik niet eens het idote concept dat ze rekken op twee lagen hebben. Daar zou alleen een gewichtheffer van 2 meter een fiets fatsoenlijk kunnen parkeren. [quote:3eb376f286] ... En ligfietsen zijn nieuw, en ik heb het niet op nieuwe fietsen: mijn vaders oude fiets van 20 jaar fietst nog als een trein (excuses voor de woordspeling), terwijl mijn nieuwe batavusje van 4 jaar intussentijd half uit elkaar valt: kettingkast (plastic rotding) [/quote:3eb376f286] dat euvel komt bij zo'n beetje alle massa-producten voor tegenwoordig. wie heeft er een mobieltje dat meer dan een paar jaar oud is ? Dankzij de mode-trend die de meesten volgen valt het niet veel mensen op dat de kwaliteit beneden peil is. Voor tv's geld hetzelfde ... En wat die batavus betreft ... dat was zeker eentje van paar honderd euro ? Ik vind wat dat betreft veel 'gewone' fietsen er uit zien alsof ze na een jaar al uiteen vallen. Het enige dat aan mijn ligfiets ooit is vervangen is de ketting, maar doordat ik dagelijks door weer&wind fiets is dat niet echt verwonderlijk. Een 'normale' fiets heeft tenminste nog een kettingkast om het geheel te beschermen. Ik heb zelfs maar twee keer een lekke band gehad ... en dat was in zekere zin meer door ouderdom en normale slijtage van het materiaal dan een echt gat.
Link naar reactie
[quote:2422092243="JaFO"]En dan noem ik niet eens het idote concept dat ze rekken op twee lagen hebben. Daar zou alleen een gewichtheffer van 2 meter een fiets fatsoenlijk kunnen parkeren.[/quote:2422092243]Valt heel erg mee hoor. Als die dingen niet verroest zijn, maar goed onderhouden is het gewoon een kwestie van uittrekken, naar beneden trekken (door gasveertje heen duwen, vergelijkbaar met de weerstand van een kofferbak van een auto)en je fiets erop rijden. Vervolgens weer een tikkie omhoog halen waarna hij zelf verder omhoog gaat dankzij de gasveer. En weer terugduwen. Kinderen van een jaar of 10-12 zie ik die dingen nog bedienen. ;) [quote:2422092243="JaFO"] Ik vind wat dat betreft veel 'gewone' fietsen er uit zien alsof ze na een jaar al uiteen vallen. [/quote:2422092243]Ach, ik heb mijn tweedehandsje van € 75,- (zie eerder dit topic) nooit meer onderhoud gegeven dan banden oppompen. Hij was in goede staat toen ik hem kocht bij de fietsenmaker (die had hem helemaal opgeknapt) en nu een goed jaar later doet-ie het nog steeds zonder morren.
Link naar reactie
toch denk ik dat er een reden is waarom ligfietsen nauwelijks populair zijn (afgezien van het feit dat ik ze afschrikwekkend duur vind). Een normale fiets parkeer je gewoon ergens midden in de stad tegen een muurtje, dat zie ik met een ligfiets niet gebeuren. En stel je voor dat er alleen ligfietsen voor een station woden geparkeerd. Daar gaat je 'grote' parkeerplek. Trouwens, een deel van de problemen van de 'moderne' fiets wordt ook veroorzaakt door het gebruik van plastic kettingkasten, aluminium onderdelen etc. Geef mij maar de degelijke oude stalen stadsfiets, met sterke kettinkast! Tenslotte moet je gewoon niet in de randstad gaan wonen als je dubbele fietsenlagen lastig vind, hier in het brabantse land mieter je je fiets gewoon neer waar je m wilt, geen probleem. En nu ga ik me schamen omdat ik dit om 12 over 12 snachts typ.
Link naar reactie
[quote:95348fb521="sanchises"]Tenslotte moet je gewoon niet in de randstad gaan wonen als je dubbele fietsenlagen lastig vind, hier in het brabantse land mieter je je fiets gewoon neer waar je m wilt, geen probleem.[/quote:95348fb521]Ik woon toch ook in het brabantse land (Tilburg) en daar is dat toch een probleem hoor... Als je dat doet op het station is de kans behoorlijk aanwezig dat je 'm kwijt bent. En die dubbele fietsenlagen hebben we hier dus ook.
Link naar reactie
Brabandse platteland dan. :wink: En ik zeg ook niet dat je m niet aan een lantaarnpaal vast moet binden, maar die hebben ze gelukkig overal in brabant. Heeft trouwens iemand enig idee hoe ik mijn achterwiel recht kan zetten? Er zitten twee stelschroefjes aan die het achterwiel naar achter kunnen trekken, maar hoe hard ik ook draai ik krijg geen beweging in het wiel (zelfs niet met de as losgeschroefd)
Link naar reactie
[quote:396787469f="sanchises"]toch denk ik dat er een reden is waarom ligfietsen nauwelijks populair zijn (afgezien van het feit dat ik ze afschrikwekkend duur vind). [/quote:396787469f] Een ligfiets is alleen duur als je het vergelijkt met de tientjes fietsen bij de halfords. Kijk naar het serieuze segment van toer/race-fietsen of mtb's en je bent net zoveel kwijt (en soms nog wel wat meer ook). Je vergelijkt een 2e hands auto toch ook niet met een spiksplinternieuwe mercedes ? [quote:396787469f] Een normale fiets parkeer je gewoon ergens midden in de stad tegen een muurtje, dat zie ik met een ligfiets niet gebeuren. [/quote:396787469f] Als je een 'normale' fiets tegen een muurtje kwakt dan is ie zo gestolen. Een goed slot en het liefst een tweede om de fiets aan een object vast te leggen is wel het minimum vind ik. [quote:396787469f] En stel je voor dat er alleen ligfietsen voor een station woden geparkeerd. Daar gaat je 'grote' parkeerplek. [/quote:396787469f] als het ooit zover is zullen de verhoudingen qua parkeerplaats wijzigen ;) [quote:396787469f] Trouwens, een deel van de problemen van de 'moderne' fiets wordt ook veroorzaakt door het gebruik van plastic kettingkasten, aluminium onderdelen etc. Geef mij maar de degelijke oude stalen stadsfiets, met sterke kettinkast! [/quote:396787469f] kwaliteit kost nog steeds geld ... kies een fatsoenlijke fiets (en dan bedoel ik zo tussen de 1000-1200 euro) dan heb je echt wel kwaliteit (uitzonderingen daargelaten natuurlijk ;)). Er zijn mensen zat die op zulke fietsen vakantie-fietsreizen maken ... (en een flink aantal dat een wereldreis aandurft). Dat doet echt niemand op een goedkoop fietsje. [quote:396787469f] Tenslotte moet je gewoon niet in de randstad gaan wonen als je dubbele fietsenlagen lastig vind, hier in het brabantse land mieter je je fiets gewoon neer waar je m wilt, geen probleem. [/quote:396787469f] wat heeft dat er mee te maken ? Eerlijk gezegd vind ik de kwaliteit van de fietsstallingen bij stations ver beneden peil. Zeker als je dat vergelijkt met hoeveel er (door diezelfde NS) wordt uitgegeven aan parkeergelegenheden voor de auto ... [quote:396787469f] En nu ga ik me schamen omdat ik dit om 12 over 12 snachts typ.[/quote:396787469f] pff ... da's vroeg ;)
Link naar reactie
[quote:f0a051c2da="JaFO"][quote:f0a051c2da="sanchises"] Een normale fiets parkeer je gewoon ergens midden in de stad tegen een muurtje, dat zie ik met een ligfiets niet gebeuren. [/quote:f0a051c2da] Als je een 'normale' fiets tegen een muurtje kwakt dan is ie zo gestolen. Een goed slot en het liefst een tweede om de fiets aan een object vast te leggen is wel het minimum vind ik. [/quote:f0a051c2da]Ik quote mezelf even: [quote:f0a051c2da="sanchises"] En ik zeg ook niet dat je m niet aan een lantaarnpaal vast moet binden, maar die hebben ze gelukkig overal in brabant. [/quote:f0a051c2da] Het klopt dat kwaliteit geld kost, maar ik vind dat een fiets die wordt gepromoot als een stevige fiets (van welke prijs dan ook) voor dagelijks gebruik naar school niet na een paar jaar een gebroken bagagedrager mag hebben (wat de 'oude' fiets, die slechts met 4 stangetjes ipv de 8 van de nieuwe fiets, niet had). En kan iemand mij een reden geven waarom ligfietsen zo weinig verkocht worden t.o.v fietsen (zelfs het duurdere segment, waarbij prijs dus niet uit maakt)?
Link naar reactie
[quote:73fee564f6="sanchises"]... Het klopt dat kwaliteit geld kost, maar ik vind dat een fiets die wordt gepromoot als een stevige fiets (van welke prijs dan ook) voor dagelijks gebruik naar school niet na een paar jaar een gebroken bagagedrager mag hebben (wat de 'oude' fiets, die slechts met 4 stangetjes ipv de 8 van de nieuwe fiets, niet had). [/quote:73fee564f6] stevige fiets voor dagelijks gebruik is heel wat anders dan een serieuze vracht-fiets .... ;) wat doe je met je fiets ???? vervoer je dagelijks kratjes bier en ander zwaar materiaal op je bagage-drager ? want afgezien van vandalisme kan ik mijn niet voorstellen dat een bagage-drager zo maar stuk gaat. btw : het aantal stangetjes zegt niks ... het is de mechanische kwaliteit die telt. Niet alles dat als 'bagage-drager' wordt verkocht is geschikt voor zware lasten. Vooral bij de goedkope fietsen lijkt het alsof ze dubbelvouwen van ellende zodra je er naar kijkt ... Als het echt zo belangrijk is dan zou ik zeggen dat je reviews moet (gaan) lezen. Een andere mogelijkheid is een andere bagage-drager monteren .... [quote:73fee564f6] En kan iemand mij een reden geven waarom ligfietsen zo weinig verkocht worden t.o.v fietsen (zelfs het duurdere segment, waarbij prijs dus niet uit maakt)?[/quote:73fee564f6] wat noem je 'weinig' ? Ik zie er redelijk wat onderweg ... als we wisten waarom iets weinig verkocht werd dan was het op te lossen. Ik vermoed dat er meer oorzaken zijn dan simpelweg de prijs. Een groot deel zal komen door pure angst voor het onbekende (wat een boer nie kent dat vreet hij niet). Er zijn ook minder verkooppunten ... maar dat geld tegenwoordig voor fietsmateriaal ook, want je vind meer middelmatige fabriekswinkels & dozenschuivers (zoals de halfords & profiel-zaken) dan echte specialisten met kennis van zaken (probeer maar eens een serieuze fiets te kopen).
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...