Ga naar inhoud

Fiets topic.


anoniem

Aanbevolen berichten

[quote:988c644d2f="Bill Gates"]Anyways: ik fiets 's avonds nog wel eens een rondje, maar ik zie veel te weinig vind ik. Heeft iemand een goede tip voor een lamp waarmee je wel genoeg zie[/quote:988c644d2f] Als je die lamp adviezen van JaFO en Edmond Varwijk te duur vind, zou je de [url=http://www.halfords.nl/NL/Fiets/Catalog/ProductDetail.htm?productId=705215]Comet koplamp IV PRO[/url] voor € 14,99 kunnen overwegen. Ikzelf overweeg ook zo één aan te schaffen.
Link naar reactie
  • Reacties 132
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • anoniem

    133

[quote:b2b1fcfabb="jolo"]Als je die lamp adviezen van JaFO en Edmond Varwijk te duur vind, zou je de [url=http://www.halfords.nl/NL/Fiets/Catalog/ProductDetail.htm?productId=705215]Comet koplamp IV PRO[/url] voor € 14,99 kunnen overwegen. Ikzelf overweeg ook zo één aan te schaffen.[/quote:b2b1fcfabb]Ach, wat is honderd euro als je er een keer over de kop slaan mee kan besparen ;)
Link naar reactie
En reken er maar op dat vooral die 'goedkope' ledjes eigenlijk alleen maar dienen om gezien te worden en niet om (in het pikdonker) te kijken. ;) Als je echt geld te veel zou hebben dan : http://www.peterwhitecycles.com/bigbang.asp Da's de 'big bang' waar over werd gesproken ... 140 lux aan licht ... Ter vergelijking levert mijn Inoled 'slechts' +/- 20 lux.
Link naar reactie
[quote:b2f37375aa="Drewster"]Ik vond het eigenlijk altijd heerlijk om in het donker te fietsen als ik in de winter vroeg naar school moest (door het platte land), zette mijn verlichting alleen aan als er een auto aan kwam. Het is eigenlijk nooit zo donker dat je niets kan zien.[/quote:b2f37375aa] Ben ik het mee eens 8) Wat misschien raar klinkt : Ik fiets het liefst door onweer, kou, sneeuw, hagel en met windkracht 7 tegen. Ik weet niet waarom maar vind het leuker als achterwind en de zon in je rug.
Link naar reactie
[quote:421d99fa05="JaFO"]En reken er maar op dat vooral die 'goedkope' ledjes eigenlijk alleen maar dienen om gezien te worden en niet om (in het pikdonker) te kijken.[/quote:421d99fa05] Ik ben vandaag bij Halfords geweest. Die ik wilde kopen was niet in voorraad. Dus heb ik de [url=http://www.halfords.nl/NL/Fiets/Catalog/ProductDetail.htm?productId=705177]koplamp Comet IV[/url] gekocht. Ik weet wel dat die niet zo fel zal branden als een fietslamp van honderd euro of meer. Maar brand zo te zien veel feller dan de ledlamp, die ik nu gebruik. Als ik ermee in een donkere slaapkamer van ongeveer 3 bij 4 meter schijn, vind ik 'm fel genoeg.
Link naar reactie
Het is maar wat je 'fel genoeg' vind, maar als het een verbetering is tov wat je al had dan is het zeker geen slechte aankoop. Ik ben zelf niet zo kapot van dingen die op accu's of batterijen lopen, omdat ze de nare neiging hebben om op te zijn als ik ze nodig heb. Ik heb mijn eigen lamp nog nooit getest, maar wat ik zie is dat ik 3-4 meter zeker goed zicht heb op de weg zelf en dan nog eens een goeie 10-20 meter (als het al niet meer is) voldoende om verkeersborden en vergelijkbaar retroreflectief (sp?) materiaal mee zichtbaar te maken.
Link naar reactie
Ik heb die koplamp Comet IV alvast op mijn fiets gemonteerd. En ik ben er zojuist even buiten mee geweest. Ik heb de indruk dat ie zelfs nog iets meer licht geeft, dan de standaard koplamp via dynamo. Verkeersborden verwacht ik er niet beter mee te zien. Dit omdat het licht van de koplamp toch op enkele meters afstand voor me op de weg behoort te worden gericht. Of deze verlichting fel genoeg is kom ik mogelijk morgen achter, als ik weer naar mijn werk ga. Er was daar de afgelopen dagen een storing, waardoor de straatverlichting van enkele straten bij mijn werk niet hebben gebrand. Ik zag er (nauwelijks) een fietser zonder licht rijden.
Link naar reactie
[quote:09b99312e5="Drewster"]Ik vond het eigenlijk altijd heerlijk om in het donker te fietsen als ik in de winter vroeg naar school moest (door het platte land), zette mijn verlichting alleen aan als er een auto aan kwam. Het is eigenlijk nooit zo donker dat je niets kan zien.[/quote:09b99312e5]Fietsverlichting is vooral nodig om GEZIEN TE WORDEN; doodzijn kun je nog eeuwen.
Link naar reactie
Zo te zien zijn er anders nog genoeg fietsers die liever dood willen dan een paar euro aan een stel ledjes uit te geven (die je sinds november officieel niet eens op de fiets hoeft te hebben, maar gewoon op je jas mag plakken). :( Het ergste zijn de idioten die het dan ook nog presteren om tegen de stroom in te fietsen.
Link naar reactie
[quote:85143c0acb="jolo"]Of deze verlichting fel genoeg is kom ik mogelijk morgen achter, als ik weer naar mijn werk ga. Er was daar de afgelopen dagen een storing, waardoor de straatverlichting van enkele straten bij mijn werk niet hebben gebrand. [/quote:85143c0acb] Ook vandaag brandde de straatverlichting bij mijn werk niet. De van de koplamp Comet IV was daar niet super fel. Maar ik zag er toch wel beter mee dan de standaard koplamp. Ik gebruik 'm samen met die standaard koplamp.
Link naar reactie
[/quote]Fietsverlichting is vooral nodig om GEZIEN TE WORDEN[/quote] Niet als je op een ligfiets met gangetje 35 over het platteland akkert. Takken, gaten in de weg, onlangs een onverlichte (!!!) oplegger die zomaar achter een bocht geparkeerd stond. Nee echt, ik wil en moet zien waar ik komende 10, 15 meter over en langs moet. groetjes Edmond
Link naar reactie
[quote:cb47d1523f="JaFO"]Als je echt geld te veel zou hebben dan : http://www.peterwhitecycles.com/bigbang.asp Da's de 'big bang' waar over werd gesproken ... 140 lux aan licht ... [/quote:cb47d1523f] Jeetje! Maar die prijs. [quote:cb47d1523f]$ 975.00 Price includes the battery pack and charger. Adapter: $ 3.00[/quote:cb47d1523f] Lijkt me heerlijk ook om al die grootlicht tegenliggers eens te kunnen terugketsen. Vrachtwagens met overal lampen aan de voorzijde die volop schijnen (bij mijn weten zijn er maximaal 4 toegestaan), verstralers die rustig aanblijven want of men ziet je helemaal niet op het naastliggende fietspad, of men interesseert zich er niet voor of men heeft zelf zo weinig fietservaring dat men niet weet dat je op een fietspad knap verblind wordt door tegemoetkomend groot licht op de hoofdweg. groetjes Ed
Link naar reactie
[quote="Edmond Varwijk"][quote:a0f75cd65a]Fietsverlichting is vooral nodig om GEZIEN TE WORDEN[/quote:a0f75cd65a][quote:a0f75cd65a] Niet als je op een ligfiets met gangetje 35 over het platteland akkert. Takken, gaten in de weg, onlangs een onverlichte (!!!) oplegger die zomaar achter een bocht geparkeerd stond. Nee echt, ik wil en moet zien waar ik komende 10, 15 meter over en langs moet. groetjes Edmond[/quote:a0f75cd65a]Niet of/of maar en/en. Juist een ligfiets wordt doordat-ie zo laag is minder goed en snel gezien en heeft daarbij meer breedte nodig want slingert, rijdt minder sporend met het naar achteren verlegd zwaartepunt en de grotere lengte; verzwaring op de voorvork heeft geen zin want zal de controleerbare wendbaarheid nog verder verminderen. Misschien wel mede door zulke stuur-eigenschappen lijken de berijders bovendien een voorkeur te hebben ontwikkeld voor illegaal rechts-inhalen. Een rechtopstaand hengeltje met "toplicht" zal/moet naar ik verwacht, gelijk bij kleine zeilboten, ooit mode cq voorschrift worden.
Link naar reactie
[quote:e8a1a32726="Edmond Varwijk"]................. Lijkt me heerlijk ook om al die grootlicht tegenliggers eens te kunnen terugketsen. Vrachtwagens met overal lampen aan de voorzijde die volop schijnen (bij mijn weten zijn er maximaal 4 toegestaan), verstralers die rustig aanblijven want of men ziet je helemaal niet op het naastliggende fietspad, of men interesseert zich er niet voor of men heeft zelf zo weinig fietservaring dat men niet weet dat je op een fietspad knap verblind wordt door tegemoetkomend groot licht op de hoofdweg. groetjes Ed[/quote:e8a1a32726]Foute insteek. Agressie kun je je, al helemaal als fysiek kwetsbaarste weg-ge/mis-bruiker, niet permitteren. Je lage ligging maakt dat je niet op tijd waarneembaar bent, vergelijk kleine dieren die ook onbedoeld veel sneuvelen.
Link naar reactie
die lage ligging is echt koeienstront ... (om het maar eens grof te zeggen). Die ligfiets van Edward is net zo hoog als een normale sportauto. Alleen bij traktors en vrachtwagens en vergelijkbaar blik kun je de chauffeur niet zien. Zelfs kinderfietsen zijn kleiner en lager, dus als je die gewoon kunt zien dan is een ligfiets (op een enkele low-racer na) best makkelijk te zien. Het probleem is niet dat die fiets zogenaamd 'te laag' is, maar dat de gemiddelde automobiel geen enkel benul heeft van wat er vlak voor z'n neus gebeurd. Men kijkt gewoonweg niet en is meer geinteresseerd in het mobiele gesprek en/of de eventuele politie/flitspaal dan de rest van het verkeer. Kinderen op fietsen worden schijnbaar alleen gezien als er een 'volwassenen' in de buurt is, want dat is het standaard argument als je durft te beweren dat kinderfietsen qua hoogte dan ook een probleem zouden zijn ... Enne "zo'n hengel" helpt niks, tenzij je wilt dat je als voetganger zo'n ding in je gezicht gemept krijgt bij iedere bocht. Dat 'slingeren' valt echt mee. Ik rij regelmatig zo'n beetje onder het stuur van studenten door die met z'n drietjes alle ruimte op het fietspad denken te moeten gebruiken. Als ik echt zou slingeren zoals beschreven dan kon ik zulke stunts niet eens riskeren. Een eventueel vlaggetje zou dan ook minimaal 1 student(e) per week zijn/haar bril kosten (om van de overige schade maar te zwijgen) ... Ook de wendbaarheid is een stuk hoger dan je lijkt te denken. Ik kan bochten halen die alleen mountainbikes mij na kunnen doen.
Link naar reactie
Ach het is bij wijze van spreken. Ik heb echt niet meer ruimte nodig dan een gewone fiets. Het enige moment dat ik mijn fiets laat 'kwispelen' is als ik lekker van bochten wil genieten door even te slalommen, maar da's meer omdat het lekker aanvoelt dan dat het nodig is om stabiel te blijven. Voor mijn gevoel zijn automobilisten veel aggressiever dan welke fietser dan ook. Ik maak op mijn woon/werk-route zo'n beetje dagelijks wel een 'near miss' mee gewoon omdat men liever lekker doorscheurt in plaats van uit z'n doppen te kijken naar de rest van het verkeer. Met dat soort lieden helpt groot licht en een reflecterend vest en welke andere 'zichtbaarheid verhogend materiaal ik er zou bijplakken echt niet. Ik kan het echt niet vaak genoeg zeggen, maar als mensen iets niet zien dan is het in 99 van de 100 gevallen gewoon omdat ze niet gekeken hebben.
Link naar reactie
Nee, ik heb die ligfietsen zien kwispelen doordat ze minder goed sporen; bibberig, zoals je op een gewone fiets kunt uitlokken door met vracht op je bagagedrager of iets achteroverhangend even minder goed het stuur vast te houden. Op brommers en scooters plakte ik altijd wat reflecterende strips en ik droeg een originele motorjekker die reflecterend was, terwijl ik toch heel wat hoger boven de weg uitstak dan een ligfietser. Die dingen werken wel degelijk, in het belang van verkeersveiligheid en vooral voor die van de drager zelf. Overigens, een lage hoofdpositie maakt dat je zelfs van gedimd licht nog flink hinder ondervindt. Je hebt gewoon technisch ongelijk en daar verander je niets aan met het uitslaan van stoere taal, want je blijft de kwetsbaarste partij op de weg. Nogmaals: doodzijn kun je nog eeuwen.
Link naar reactie
Het "probleem" is dat de auto de norm is geworden. Ook in ons fietslandje. En daar is het lastig tegen in te gaan want je bent kwetsbaar, fysiek en qua aantal. Sinds ik zoveel fiets als ik doe, is mijn autorijgedrag heel anders geworden. ik stop voor overstekende fietsers, ook als ze geen voorrang hebben. Ik laat een kind van 5, 6 of een moeder met 3 peuters, gewoon niet wachten bij een rotonde. Ik stop, laat ze oversteken en rij dan pas zelf weer verder. Doe het zelf ook maar eens en let op de reacties achter je. Daar gaan ze soms bijkans uit hun dak omdat jij durft stoppen als dat even niet nodig is. De fietser zou vanuit de wetgeving nog veel meer beschermd moeten worden. Structureel voorrang binnen de bebouwde kom. Meer fietspaden. Goede oversteekplaatsen met ruim zicht. Betere voorziening en bescherming op plekken waar een fietspad eindigt en fietsers het domein van de auto betreedt. Ook zouden alle automobilisten zich eens wat meer in de niet-automobilist moeten verplaatsen. Zich inbeelden hoe het voelt wanneer je zoals vanmorgen zelf op 2 bandjes over een wit besneeuwde landweg fietst, hoe het dan voelt wanneer er met 90 per uur een auto langs je heen sjeest zonder omzien, zonder ruimte te laten dat jij een foutje maakt, wegglijdt, etcetera. DIe marge, dat de ander een fout maakt (zelf maken we die namelijk niet, toch), die bouwt niemand meer in in zijn rijgedrag. En dat is jammer. groetjes Ed
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...