Ga naar inhoud

Fiets topic.


anoniem

Aanbevolen berichten

Valt ook wel mee hoor, je dient alleen te weten welk patroon je gaat maken i.v.m. de lengte van de spaken, te kort is lastig voor je nippels, te lang geeft veel lekke banden. :P Bij het vevangen van een spaak kun je ze beter allemaal doen anders krijg je toch echt een rare belasting op de nieuwe, de oude zijn al opgerekt, die nieuwe niet. En het patroon en lengte van de spaak is dan ook bekend. Maar vaak is het goedkoper/beter om een nieuw wiel aan te schaffen, de velg bij een veel gebruikte racefiets b.v. is dan ook niet al te best meer.
Link naar reactie
  • Reacties 132
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • anoniem

    133

[quote:b6c7698119="Lange Pier"]Bij het vevangen van een spaak kun je ze beter allemaal doen anders krijg je toch echt een rare belasting op de nieuwe, de oude zijn al opgerekt, die nieuwe niet.[/quote:b6c7698119]Nu ja, het was nog in de tijd dat ik een krantenwijk liep en mijn fiets ook dagelijk op de middelbare school in het rek stond. Ik ging niet uit van een al te lang leven voor dat wiel. ;) [quote:b6c7698119="Lange Pier"]Maar vaak is het goedkoper/beter om een nieuw wiel aan te schaffen, de velg bij een veel gebruikte racefiets b.v. is dan ook niet al te best meer.[/quote:b6c7698119]Wie had het over een racefiets?
Link naar reactie
[quote:5aa357b342] 75 euro is niet weinig hoor voor een fiets [/quote:5aa357b342] ach mijn fiets kostte +/- 2000 ... (en over mijn volgende wil ik het niet eens hebben ;)) dus voor mij blijft het belachelijk laag :) // --- Enne zelf klussen ? Och misschien dat ik het kan leren, maar ik heb er domweg de tijd en plaats niet voor. Dan maar liever even naar de fietsenmaker. Kost wel wat, maar dan is het ook zeker goed. [quote:5aa357b342] Bovendien heb ik nooit-meer-lek buitenbanden, want een binnenband zit er niet meer in. [/quote:5aa357b342] Rijd je dan express over glas of zo ? ;) Ik heb sinds ik mijn fiets gekocht heb pas twee lekke banden gehad (van die kleine rotgaatjes waar je een dag naar zoekt). En da's met twee 'normale' vredestein bandjes (dus geen eens die extra dikke met anti-lek laag). Oorzaak was daarbij gewoon 'ouderdom' dan een serieus gat.
Link naar reactie
[quote:6a74bcc9ca="Prin0096"]Maar geen titanium frame en dat maakt de zaak behoorlijk comfortabel en wat nog belangrijker is. Het krast niet, dus blijft mooi.[/quote:6a74bcc9ca]Maar als je zoveel geld voor een mountainbike uitgeeft, dan koop je toch carbon? Anyways: ik fiets 's avonds nog wel eens een rondje, maar ik zie veel te weinig vind ik. Heeft iemand een goede tip voor een lamp waarmee je wel genoeg zie (en die xenon lamp van 700 euro vind ik wat te duur ;))?
Link naar reactie
Tja een scooter, herrie maken rot dingen zijn het, en over het algemeen bereden door irritante joggies die denken dat ze overal voorrang hebben. Maar ik wil natuurlijk niet generaliseren... :) Ik heb ook wel een puch gehad hoor maar ik ben blij dat ik de 18 km die ik 5 jaar lang elke dag naar en van middelbare school op de fiets heb afgelegd, daar heb ik nu nog profijt van.
Link naar reactie
Tja, een scooter/brommer heb ik niet, maar wel een auto. Toch zit ik (mits het niet te slecht weer is) liever op de fiets. Lekker wat beweging, je staat niet stil en in het centrum ben je niet een half uur op zoek waar je dat ding in vredesnaam kwijt moet. Ook kun je nog zonder problemen een paar pilsjes pakken en kost het je geen cent. :) Wat ik me nu ineens afvraag, en dus aan de ligfietser(s) onder ons vraag: het lijkt me iets lastiger om op een ligfiets het evenwicht te bewaren, omdat je evenwichtsorgaan dan niet meer in lijn met je lichaam en de zwaartekracht ligt. Is het dan wel een beetje veilig om met een paar pilsjes op te gaan ligfietsen?
Link naar reactie
[quote:9b8e02e255="Ger"]Wat ik me nu ineens afvraag, en dus aan de ligfietser(s) onder ons vraag: het lijkt me iets lastiger om op een ligfiets het evenwicht te bewaren, omdat je evenwichtsorgaan dan niet meer in lijn met je lichaam en de zwaartekracht ligt. Is het dan wel een beetje veilig om met een paar pilsjes op te gaan ligfietsen?[/quote:9b8e02e255]Doet er niet echt toe, met teveel alcohol op mag je niet aan het verkeer deel nemen, of dat nou met een auto of een fiets is maakt zover als ik weet niet uit. Dat je op de fiets niet zo vaak wordt aangehouden of hoeft te "blazen" veranderd daar eigenlijk niet veel aan. [url=http://www.verkeerenwaterstaat.nl/onderwerpen/vervoermiddelen/fiets/vraag_en_antwoord/index.aspx#v3]link[/url] Daarnaast, hoezo zit je evenwichtsorgaan in een ligfiets niet meer in lijn met je lichaam? (En heeft onze ligfietser niet een 3 wiel ligfiets?)
Link naar reactie
[quote:b35322fd51="Drewster"]Doet er niet echt toe, met teveel alcohol op mag je niet aan het verkeer deel nemen, of dat nou met een auto of een fiets is maakt zover als ik weet niet uit.[/quote:b35322fd51]Wettelijk gezien heb je natuurlijk gelijk, maar pragmatisch gezien is er wel degelijk een verschil: je rijdt langzamer, waardoor eventuele schade aan jezelf al kleiner is, en de kans dat je een ander ongelukkig rijdt is ook nihil. Ook rijd je vaak afgescheiden van het snellere verkeer, dus wat dat betreft is het risico ook klein. Daarom zal ik dus ook niet alcohol drinken als ik nog moet autorijden, maar heb ik er geen problemen mee om dat te doen als ik nog moet fietsen. Daarnaast vind ik dat er ook een tegenstrijdigheid zit in de wet. Voor alcohol is het namelijk wel gelijkgesteld tussen fietsers en automobilisten, maar je mag wel telefoneren op de fiets "omdat deze, gelet op hun geringe gewicht en de beperkte snelheid, aanzienlijk minder gevaar op de weg opleveren." Gelet op het gelijkheidsbeginsel zou je daarmee nog best een punt kunnen maken in de rechtszaal, zeker omdat de bepaling over het bellen recenter is. [quote:b35322fd51="Drewster"]Daarnaast, hoezo zit je evenwichtsorgaan in een ligfiets niet meer in lijn met je lichaam?[/quote:b35322fd51]Wel in lijn met je lichaam, maar niet in lijn met je lichaam én de zwaartekracht: [quote:b35322fd51="Ger"]omdat je evenwichtsorgaan dan niet meer in lijn met je lichaam en de zwaartekracht ligt. [/quote:b35322fd51] Je moet het ongeveer zo zien, vanaf de zijkant: [code:1:b35322fd51] `\_<[/code:1:b35322fd51] Terwijl de zwaartekracht dus recht naar beneden wijst, ligt je zwaartepunt ongeveer bij je buik en je evenwichtsorgaan tussen je oren. Fiets je op een conventionele fiets, ligt je evenwichtsorgaan ongeveer recht boven je zwaartepunt, wat veel gemakkelijker balanceren is.
Link naar reactie
[quote:fa56e7362c="Ger"] Je moet het ongeveer zo zien, vanaf de zijkant: [code:1:fa56e7362c] `\_<[/code:1:fa56e7362c] Terwijl de zwaartekracht dus recht naar beneden wijst, ligt je zwaartepunt ongeveer bij je buik en je evenwichtsorgaan tussen je oren. Fiets je op een conventionele fiets, ligt je evenwichtsorgaan ongeveer recht boven je zwaartepunt, wat veel gemakkelijker balanceren is.[/quote:fa56e7362c]Oh zo, ja zo had ik het nog niet bekeken, zat alleen aan "van voren bekeken midden" te denken. Dan zou je best eens gelijk kunnen hebben want ik heb ook altijd het idee dat je op een racefiets, waarbij je eigenlijk met je hoofd een stuk voor je "evenwichtspunt" zit ook meer moeite moet doen om je evenwicht te bewaren.
Link naar reactie
hmm ... ik dacht dat ik vanmorgen al gepost had, maar dan doen we het nu maar nog eens. // --- Zo erg plat lig je heus niet hoor. Bovendien zouden wielrenners dan ook een serieus probleem hebben als ze zo voorover op hun fiets liggen. Het 'moeilijke' evenwicht wordt eerder veroorzaakt doordat het stuur meestal een soort 'roerstok' is (je hebt een relatief grote uitslag voor een kleine beweging) en de kleine wielen (waardoor je sneller moet reageren). Vooral dat stuur is wennen als je de relatief directe sturing van een rechtop-fiets gewend bent. De trike die ik gehuurd had reageert echter nog directer. Sterker nog ... als je een beetje hard aan het stuur trekt dan ga je op twee wielen door de bocht ;) [quote:b84e09a013] Anyways: ik fiets 's avonds nog wel eens een rondje, maar ik zie veel te weinig vind ik. Heeft iemand een goede tip voor een lamp waarmee je wel genoeg zie (en die xenon lamp van 700 euro vind ik wat te duur )? [/quote:b84e09a013] Ik heb zelf de [url=http://ligfiets.net/accessoires/type.php3?id=393]Inoled Inolight 20+[/url] gekocht bij de ligfietswinkel waar ik mijn fiets had gekocht. Over de [url=http://ligfiets.net/accessoires/type.php3?id=477]Busch en Mueller Lumotec IQ Fly (B&M Lumotec IQ Fly)[/url] schijnt men ook erg positief te zijn. Beide zijn ledlampen dus die gaan in principe 'nooit' kapot (tenzij tegen een boom aanrijd ;)). Ik heb zelf liever een naafdynamo omdat je het effect niet eens merkt en daardoor altijd met licht kunt fietsen. Accu's hebben de nare neiging net op te zijn als je ze nodig hebt tenzij je ze iedere dag wilt opladen en/of een reserve-setje mee kunt nemen.
Link naar reactie
Dit is mijn [url=http://www.nazca-ligfietsen.nl/xlntcms/user/upload/Image/fiero/fiero%20onder%20850x520.jpg]dagelijkse ros[/url]. Al een jaar of 5 inmiddels. Kan niet meer zonder. Perfect dingetje. Zou nog wel eens [url=http://www.flevobike.nl/content/view/25/55/lang,nl/]zo een[/url] willen hebben, ernaast. maar helaas onbetaalbaar. Kan het iedereen aanraden. Zet die auto weg. Tot een kilometer of 30 is woon-werk heel goed met de fiets te doen en een verademing voor body en geest. groetjes Edmond
Link naar reactie
Voor de verlichting vorige week een [url=http://www.cateye.com/en/product_detail/462]Cateye Single Shot Plus [/url]gekocht. Wel duur. 140 Euro. Had de 1 niet gezien en stond al bij de kassa. Toen toch maar doorgepakt, maar lichttechnisch geen spijt van. Wat een bundel. Mooi breed. Wil er nog wel een! Ik rij sinds een half jaar naar een andere werkplek en tussen de weilanden door. Auto's razen je dan soms echt als waanzinnigen voorbij. Sommige toeteren al als ze achter je rijden, zo van: AAN DE KANT AAN DE KANT. Echt vreselijk. Ook tegemoetkomend met lichten groot aan. Je ziet dan als fietser echt niets en duikt maar het zwarte gat naast die lichtbundels in, hopend er heelhuids langs te komen. Deze Cateye is de eerste lamp die een beetje wat terug doet en mij verder erg lekker licht geeft wanneer er geen straatverlichting en geen auto's zijn. Bovendien oplaadbaar. Hij hangt links aan het stuur. Rechts nog een oudere Cateye 500. groetjes Ed
Link naar reactie
[quote:a9bbbde0c1="Edmond Varwijk"]Kan het iedereen aanraden. Zet die auto weg. Tot een kilometer of 30 is woon-werk heel goed met de fiets te doen en een verademing voor body en geest.[/quote:a9bbbde0c1]Zoals eerder gezegd gaat mijn werkgever binnenkort verhuizen naar een kilometertje of 5 afstand voor mij dus ga ik sowieso fietsen, maar nu is het nog 30 kilometer op de fiets (auto meer, maar met de fiets snijd ik een stuk af). Heb ik van de zomer wel een keer gedaan, maar dagelijks 2x anderhalf uur (zeker met slecht weer) vind ik toch echt een beetje van de zotten. Nu geloof ik direct dat je met een ligfiets sneller kan, maar 30 kilometer blijft 30 kilometer. Meer dan 3 kwartier zou ik er toch echt niet over willen doen, dus dan zou je een kruissnelheid van zo'n 40 km/h moeten hebben om er een acceptabele reistijd uit te krijgen. Een verdubbeling dus t.o.v. mijn huidige tijd. Nu is mijn fiets zoals beschreven niet de meest geavanceerde (3 versnellingkjes, hoog, dikke banden), het loopt wel allemaal gesmeerd (in de letterlijke zin). Zou je op zo'n ligfiets echt een dubbele snelheid kunnen halen?
Link naar reactie
Ja die Versatile is inderdaad een mooi ding en ook echt een beetje te duur. Ik heb nog het 'nadeel' dat ik dat ding niet eens kon stallen zelfs al kon ik het betalen. Om maar te zwijgen over die lange levertijd ... Wees blij dat ze toeteren in plaats van je proberen in te halen ;) // --- Je gaat heus niet ineens dubbel zo snel op een ligfiets. Het is wel veel makkelijker om snel te fietsen omdat je alleen bij storm een beetje last hebt van tegenwind. Tenzij je al een fanatieke fietser bent zie ik je ook niet zo maar eventjes die 40 Km/h gemiddeld halen (het uurrecord staat voor een ongestroomlijnde ligfiets op +/- 50 Km/h ... ). Link : http://ligfiets.net/nieuws/bericht.php3?id=2728 Zelf zit ik met mijn fiets (ongeveer dezelfde als Edward maar dan met bovenstuur) meestal rond de 20-25 Km/h gemiddeld met piekjes van 30-35. En dat vind ik voor mezelf best snel.
Link naar reactie
[quote:944c1ea049="JaFo"]Zelf zit ik met mijn fiets (ongeveer dezelfde als Edward maar dan met bovenstuur) meestal rond de 20-25 Km/h gemiddeld met piekjes van 30-35. En dat vind ik voor mezelf best snel.[/quote:944c1ea049]Mijn tijd over een afstand van 30 km was anderhalf uur, ofwel 20 km/h. Da's inclusief stoplichten en dat soort ongein, dus dan zou ik met mijn "belachelijk goedkoop geval" dezelfde snelheid halen als jij met je ligfiets. En ik dacht dat het veel gepropageerde voordeel van een ligfiets juist was dat je daar met dezelfde inspanning een hogere snelheid kunt halen (minder weerstand). Maar goed, ik ben geen expert en 2 anonieme kun je ook moeilijk met elkaar vergelijken natuurlijk. Misschien praat ik nu wel met een bejaarde voor wie een dergelijke snelheid zeer respectabel is. :lol: Maar zonder gekheid: ik verwachtte ook niet dat je met een ligfiets 2x zo snel kunt. Daarom vond ik de stelling van Edmond dat 30 km woon-werk nog goed te fietsen is ook een beetje overdreven.
Link naar reactie
Dat ligt eraan. Veel autorijders rekenen de tijd die zij gemiddeld in de file staan niet mee. Vraag jehun naar de reistijd in vergelijking tot de fietstijd, noemen ze de ideale reistijd en veelal niet de *echte* reistijd. Ook rekenen ze de tijd die vaak nodig is voor het vinden van een parkeerplek niet mee, noch de kosten daarvan. Ook het vinden van een parkeerplaats bij huis (voor velen een probleem) wordt vaak vergeten. Daarbij heb ik zelf een heel groot verschil ontdekt. Ging\Ga ik met de auto ben ik in een klein half uur eerder thuis. Ik moet dan iets om, heb wat stoplichten en opstoppingen en ben zeg 17:35 uur thuis. Daarna heb ik een uur nodig om bij te komen want alle drukte van de hele dag zit nog in lichaam en hoofd. Pak ik de fiets, dan ben ik zeg, 18:00 thuis, maar dan ben ik fris van geest. Even douchen en om 18:40 ben ik als herboren. Voor mij maakt fietsen het verschil tussen savonds voor de buis hangen en moe zijn en juist fris zijn, nog een product kunnen testen, artikel kunnen schrijven, naar een vergadering kunnen van de voetbal en daar ook nog een zinnige bijdrage kunnen leveren. En dit verschil is voor mij niet in tijd uit te drukken. Bovendien ben ik sinds ik in juli weer begon met echt elke dag fietsen inmiddels 13 kilo afgevallen zonder verder echt te dieten en zonder verdere sport. Kortom, tijd is niet alles, er is nog veel meer dat die 30 km echt een winstpunt maakt ipv dat het alleen 30 km is... groetjes Ed
Link naar reactie
[quote:bf91345a43="Edmond Varwijk"]Dat ligt eraan. Veel autorijders rekenen de tijd die zij gemiddeld in de file staan niet mee. Vraag jehun naar de reistijd in vergelijking tot de fietstijd, noemen ze de ideale reistijd en veelal niet de *echte* reistijd. Ook rekenen ze de tijd die vaak nodig is voor het vinden van een parkeerplek niet mee, noch de kosten daarvan. Ook het vinden van een parkeerplaats bij huis (voor velen een probleem) wordt vaak vergeten.[/quote:bf91345a43]Daarom rekende ik ook met drie kwartier ipv de ideale tijd van 25 minuten. ;) [quote:bf91345a43="Edmond Varwijk"] Daarbij heb ik zelf een heel groot verschil ontdekt. Ging\Ga ik met de auto ben ik in een klein half uur eerder thuis. Ik moet dan iets om, heb wat stoplichten en opstoppingen en ben zeg 17:35 uur thuis. Daarna heb ik een uur nodig om bij te komen want alle drukte van de hele dag zit nog in lichaam en hoofd.[/quote:bf91345a43]Heb ik niet zo'n last van eigenlijk, ik check mijn mail en duik vervolgens de keuken in, na het eten nog energie zat. [quote:bf91345a43="Edmond Varwijk"] Bovendien ben ik sinds ik in juli weer begon met echt elke dag fietsen inmiddels 13 kilo afgevallen zonder verder echt te dieten en zonder verdere sport.[/quote:bf91345a43]Oei, dan zou ik bijna in de auto blijven zitten. :lol: 13 kilo afvallen, ik moet er niet aan denken. Maar da's zeer persoonlijk, voor mensen die verder weinig bewegen zal het zeker een pluspunt zijn. Maar dan nog: hoe snel fiets jij over die 30 kilometer?
Link naar reactie
[quote:e699b6d139="Ger"][quote:e699b6d139="JaFo"]Zelf zit ik met mijn fiets (ongeveer dezelfde als Edward maar dan met bovenstuur) meestal rond de 20-25 Km/h gemiddeld met piekjes van 30-35. En dat vind ik voor mezelf best snel.[/quote:e699b6d139]Mijn tijd over een afstand van 30 km was anderhalf uur, ofwel 20 km/h. Da's inclusief stoplichten en dat soort ongein, dus dan zou ik met mijn "belachelijk goedkoop geval" dezelfde snelheid halen als jij met je ligfiets. [/quote:e699b6d139] Dat zou best kunnen hoor. Ik zei toch ook niet dat ik supersportief was ? Over mijn dagelijkse woon/werk-afstand doe ik iets meer dan een half uur. [quote:e699b6d139] En ik dacht dat het veel gepropageerde voordeel van een ligfiets juist was dat je daar met dezelfde inspanning een hogere snelheid kunt halen (minder weerstand). [/quote:e699b6d139] Ik durf te wedden dat ik op jouw 'normale' fiets een stuk langzamer zou zijn. Eerlijk gezegd is het voor mij niet zozeer de snelheid maar het comfort. Ik kom heerlijk uitgerust en wakker aan op het werk. Als ik met de bus ga dan ben ik echt nog lang niet zo wakker. Op een normale fiets zou ik het echt niet meer in mijn hoofd halen om zo'n afstanden te fietsen, omdat zo'n 'normaal' zadel veel te ongemakkelijk zit. [quote:e699b6d139] Maar goed, ik ben geen expert en 2 anonieme kun je ook moeilijk met elkaar vergelijken natuurlijk. Misschien praat ik nu wel met een bejaarde voor wie een dergelijke snelheid zeer respectabel is. :lol: [/quote:e699b6d139] hihi ... zo oud ben ik nu ook weer niet. ik merk ook dat ik op mijn dagelijkse traject alleen maar wordt ingehaald door brommers en de serieuze racefietsers. Over snelheid gesproken ... een paar weken geleden kon iemand op rolschaatsen mij een heel lang stuk bijhouden. En dat terwijl ik bijna 30 op de teller had staan. Dat is pas echt een prestatie waar ik u tegen zeg. [quote:e699b6d139] Maar zonder gekheid: ik verwachtte ook niet dat je met een ligfiets 2x zo snel kunt. Daarom vond ik de stelling van Edmond dat 30 km woon-werk nog goed te fietsen is ook een beetje overdreven.[/quote:e699b6d139] Hoeft echt niet overdreven te zijn hoor ... als je maar voldoende sportief bent. Op ligfiets.net lees regelmatig veel verhalen van mensen die (meestal in een velomobiel) afstanden afleggen die ruim boven de 30 Km liggen. Dus echt onmogelijk is het echt niet. Zelf vind ik mijn afstand ( +/- 12 kilometer) net ver genoeg om dagelijks te fietsen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...