Ga naar inhoud

Fiets topic.


anoniem

Aanbevolen berichten

  • Reacties 132
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • anoniem

    133

[quote:5771a22ea1="[url]http://www.uden-landerd.nl/fb2000vijf/dec2005.htm[/url]"] Een ligfiets is niet zo wendbaar en daardoor minder geschikt in de bebouwde kom[/quote:5771a22ea1] Waar fietst het gros van de fietsers? :wink: en comic sans ms :evil: maar ik moet toegeven dat in de polder met een ligfiets me niet slecth lijkt 8)
Link naar reactie
[quote:123a95058f="jolo"]@JaFO Info over het duurder zijn van een ligfiets dan een gewone fiets en het beperkte aandeel in fietsend Nederland, vond ik in deze hyperlink van een [url=http://www.uden-landerd.nl/fb2000vijf/dec2005.htm]Fietsersbond.[/url] Weliswaar van december 2005. Maar zoveel is er vast niet veranderd.[/quote:123a95058f] Het is en blijft vage informatie die ze daar neerzetten. Maar kijk eens naar websites/tijdschriften die race-fietsen of mtb's promoten. Als je daar een fiets onder de 1000 Euro in vind dan heb je geluk ... (om over de vooroordelen die je dan leest nog maar te zwijgen).
Link naar reactie
Vaag of niet. Ikzelf ga er vanuit dat de meeste mensen genoeg hebben aan een stadsfiets. Een goede stadsfiets kost zo tussen de 5- a 600 €. Dus daarmee wordt een ligfiets wat de aanschafprijs betreft, denk ik mee vergeleken. Als ik naar mijn werk fiets, kom ik zelden ligfietsen tegen. Maar dat zou te maken kunnen hebben met de (slechte)kwaliteit fietspaden. Waarvan ik de indruk heb dat er niet al te veel wordt gedaan aan het onderhoud. Plus dat er veel verkeerslichten meestal op rood staan.
Link naar reactie
[quote:45c8637ebd="jolo"]Vaag of niet. Ikzelf ga er vanuit dat de meeste mensen genoeg hebben aan een stadsfiets. Een goede stadsfiets kost zo tussen de 5- a 600 €. Dus daarmee wordt een ligfiets wat de aanschafprijs betreft, denk ik mee vergeleken. Als ik naar mijn werk fiets, kom ik zelden ligfietsen tegen. [/quote:45c8637ebd] Ik zie ze anders regelmatig. In zekere zin zie ik meer ligfietsen dan race-fietsen of mtb's op mijn traject ... [quote:45c8637ebd] Maar dat zou te maken kunnen hebben met de (slechte)kwaliteit fietspaden. Waarvan ik de indruk heb dat er niet al te veel wordt gedaan aan het onderhoud. Plus dat er veel verkeerslichten meestal op rood staan.[/quote:45c8637ebd] Hoezo dat ? Tenzij je het hebt over los zand is de kwaliteit van het fietspad geen probleem voor een ligfiets, want heel veel modellen hebben vering of kunnen dat als optie erbij hebben. Dat verkeerslichten veel op rood staan is voor veel fietsers helaas geen probleem, want 99% is kleurenblind ...
Link naar reactie
Ik zie er iedere dag 1, altijd dezelfde. ;) Verder zie ik ze echt vrijwel niet, terwijl het aantal "gewone" fietsers enorm is. Trek ik van dat aantal het aandeel studenten af, dan nog kom ik nog geen procent ligfietsen tegen. Ikzelf zit er ook niet op te wachten. Een ligfiets is veel moeilijker de berging uit te krijgen (moet een smal trappetje met daarnaast een goot voor de fiets op), lastig in de bewaakte fietsenstallingen kwijt te raken en op de geijkte plaatsen langs kroegen zou ik zo'n ding toch ook niet neer willen zetten. Dan kan het best leuk zijn dat je wat minder weerstand hebt op zo'n ligfietsje, maar eerlijk gezegd weegt dat w.m.b. totaal niet op tegen de nadelen. Om over de prijs (ligfiets-stadsfiets) maar te zwijgen.
Link naar reactie
Als je zulke krappe bergruimte hebt dan past een normale fiets al helemaal niet ;) Mijn tweewieler is zelfs korter dan een normale fiets. tip 1 : kies een ligfiets met bovenstuur Die duw je net zo makkelijk de trap op via zo'n plasgoot (diegene die zo'n ondingen verzint hoeft volgens mij nooit met een fiets de trap op&af) als een normale fiets. Zonder bepakking lukt dat mij zelfs nog ... tip 2 : kies een ligfiets met grotere wielmaat (26") En huur er eens eentje, dan weet je zeker wat wel of niet past in jouw hok. // --- ach dat gezeur over prijs ... tel eens na wat een auto kost (een jaar benzine + wegenbelasting + verzekering ... ?). en kijk eens wat er rondrijd op de weg ... of wat dacht je van de pc waar je dit nu allemaal op typt ?
Link naar reactie
[quote:df21d5907b="JaFO"]Als je zulke krappe bergruimte hebt dan past een normale fiets al helemaal niet ;)[/quote:df21d5907b]Mijn vriendin heeft er dan ook altijd ruzie mee. Mij lukt het inmiddels zonder veel problemen, maar zo'n ligfiets is lager, en dan moet je nog eens krom gaan lopen ook. Het is trouwens ook niet mijn bergruimte, het is het trappetje om vanuit de algemene ruimte bij de berging de straat op te komen. Die is net 60cm breed, en rechts van de goot heb je nog (letterlijk) 10 cm tot de muur. Moet je dus schuin houden de andere kant op, wat het niet gemakkelijker maakt. [quote:df21d5907b="JaFO"]tip 1 : kies een ligfiets met bovenstuur Die duw je net zo makkelijk de trap op via zo'n plasgoot (diegene die zo'n ondingen verzint hoeft volgens mij nooit met een fiets de trap op&af) als een normale fiets. Zonder bepakking lukt dat mij zelfs nog ... tip 2 : kies een ligfiets met grotere wielmaat (26") En huur er eens eentje, dan weet je zeker wat wel of niet past in jouw hok.[/quote:df21d5907b]Ik kan ook gewoon kiezen voor een gewone fiets. Heb ik heel dat gedoe niet. [quote:df21d5907b="JaFO"]ach dat gezeur over prijs ... tel eens na wat een auto kost (een jaar benzine + wegenbelasting + verzekering ... ?). en kijk eens wat er rondrijd op de weg ... [/quote:df21d5907b]Dat is een drogreden, doet helemaal niet terzake. Ik heb een fiets voor de korte afstanden en een auto voor lange afstanden en/of als er veel mee moet. Voor de korte afstand ben ik snel zat met de fiets en dan ben ik met een gewone stadsfiets hartstikke goedkoop uit. [quote:df21d5907b="JaFO"]of wat dacht je van de pc waar je dit nu allemaal op typt ?[/quote:df21d5907b]Ook dat doet echt totaal niet terzake. Dat is een redenering als: "Je drinkt veel bier, dus waarom lust je geen melk?" :? Als ik een beetje rondkijk, kost een beetje fatsoenlijke ligfiets al ruim € 1500,-. En dat terwijl je voor € 1000,- echt een hele mooie stadsfiets hebt. Simpele keuze lijkt me.
Link naar reactie
[quote:5ffbbbe788="Prin0096"]Ik zal maar niks zeggen, wat mijn racefiets kost. Daar kun je een leuke ligfiets voor kopen. [/quote:5ffbbbe788] Nu maak je me wel nieuwsgierig ... ben benieuwd of ie duurder is dan de mijne ;) Ik zet in op 4 cijfers ... // --- [quote:5ffbbbe788] Dat is een drogreden, doet helemaal niet terzake. Ik heb een fiets voor de korte afstanden en een auto voor lange afstanden en/of als er veel mee moet. Voor de korte afstand ben ik snel zat met de fiets en dan ben ik met een gewone stadsfiets hartstikke goedkoop uit. [/quote:5ffbbbe788] als je een fiets voor 'erbij' hebt dan zul je er misschien niet veel aan willen uitgeven, maar je kunt er voor kiezen om de auto 'voor erbij' te hebben. En dan zul je ook nooit meer dan een paar honderd euro aan je auto uitgeven door een tweede handsje van de sloop te kopen ... of vind je desondanks dat je auto dan nog steeds niet duur is ?
Link naar reactie
[quote:771f097e84="JaFO"]als je een fiets voor 'erbij' hebt dan zul je er misschien niet veel aan willen uitgeven, maar je kunt er voor kiezen om de auto 'voor erbij' te hebben. En dan zul je ook nooit meer dan een paar honderd euro aan je auto uitgeven door een tweede handsje van de sloop te kopen ... of vind je desondanks dat je auto dan nog steeds niet duur is ?[/quote:771f097e84] Een ligfiets (of gewone fiets) is geen serieus alternatief voor een auto, dus een prijsvergelijking tussen die twee is totaal irrelevant. Hetzelfde geldt voor een vergelijking tussen ligfiets en computer, of ligfiets en koophuis. (Een drie-kamer appartement in Amsterdam voor € 80.000 is een koopje, een ligfiets van € 2.000 is duur.) De enige prijsvergelijking die nut heeft is tussen een gewone fiets en een ligfiets. Zelf heb ik geen interesse in een ligfiets, omdat ik tijdens het fietsen veel om me heen kijk, en dat doe ik het liefst van grotere hoogte.
Link naar reactie
[quote:e76008c104="egslim"][quote:e76008c104="JaFO"]als je een fiets voor 'erbij' hebt dan zul je er misschien niet veel aan willen uitgeven, maar je kunt er voor kiezen om de auto 'voor erbij' te hebben. En dan zul je ook nooit meer dan een paar honderd euro aan je auto uitgeven door een tweede handsje van de sloop te kopen ... of vind je desondanks dat je auto dan nog steeds niet duur is ?[/quote:e76008c104] Een ligfiets (of gewone fiets) is geen serieus alternatief voor een auto, dus een prijsvergelijking tussen die twee is totaal irrelevant. [/quote:e76008c104] jij ziet het niet als serieus alternatief ... als ik kijk naar de kosten (van het hebben van een auto) en daar de alternatieven tegenover zet dan is zelfs de duurste fiets nog effectiever. Van boodschappen tot woon/werk-verkeer ... alleen verhuizen lukt niet, maar ook daar heb je alternatieven voor. [quote:e76008c104] Hetzelfde geldt voor een vergelijking tussen ligfiets en computer, of ligfiets en koophuis. (Een drie-kamer appartement in Amsterdam voor € 80.000 is een koopje, een ligfiets van € 2.000 is duur.) [/quote:e76008c104] 2000 is nog niet eens in de buurt van 'duur' ... goedkoop is het niet, maar duur is echt anders.
Link naar reactie
[quote:8f3d6cdf88="JaFO"]jij ziet het niet als serieus alternatief ... als ik kijk naar de kosten (van het hebben van een auto) en daar de alternatieven tegenover zet dan is zelfs de duurste fiets nog effectiever. Van boodschappen tot woon/werk-verkeer ...[/quote:8f3d6cdf88]Niet echt reëel. De [u:8f3d6cdf88]gemiddelde[/u:8f3d6cdf88] woon-werk afstand is zo'n 20 km volgens het CBS. Dat kun je fietsen natuurlijk, maar dan ben je al wel een uur onderweg. En ja, dat kan jij misschien sneller, maar veel mensen niet. En dan moet je ook nog flink doorfietsen ook. Wetende dat lang niet overal een douche op het werk beschikbaar is (verre van), is het gewoon niet reëel te stellen dat een fiets effectiever is voor hen. Je moet ook bedenken: je hoeft geen nieuwe auto te hebben. Ik rijd een hele goede tweedehands, die me iets van 18 cent per kilometer kost (all inclusive). En ja, natuurlijk is dat duurder dan de fiets, maar met die fiets kan ik niet wat ik met de auto wel kan. En andersom overigens. Dus nee, de fiets is lang niet altijd een serieus alternatief voor de auto. [quote:8f3d6cdf88="JaFO"] 2000 is nog niet eens in de buurt van 'duur' ... goedkoop is het niet, maar duur is echt anders.[/quote:8f3d6cdf88]Dat bevestigd alleen maar zijn argument. Als jij € 2000,- nog niet eens duur vind; mijn eerste (harstikke goede) auto kocht ik voor € 800,-.
Link naar reactie
[quote:ae69f0d218="Ger"]Niet echt reëel. De [u:ae69f0d218]gemiddelde[/u:ae69f0d218] woon-werk afstand is zo'n 20 km volgens het CBS. Dat kun je fietsen natuurlijk, maar dan ben je al wel een uur onderweg. En ja, dat kan jij misschien sneller, maar veel mensen niet. En dan moet je ook nog flink doorfietsen ook. Wetende dat lang niet overal een douche op het werk beschikbaar is (verre van), is het gewoon niet reëel te stellen dat een fiets effectiever is voor hen.... .[/quote:ae69f0d218]Weet je hoelang ik over de route doe met de auto in de file.... dat kan oplopen tot ca 1 uur... (routeplaner 31 km, tussendoor 27 km, ik moet een stuk de A50 over). Met de fiets is het net 20 km en met een pontje erbij haal ik dat in ca 50 minuten, bij veel wind (open veld Betuwe) wordt het ca 1 uur. Ik fiets zo hard dat ik met het gebruik van een washandje genoeg heb om mij op te frissen. Heb staan te twijfelen over een ligfiets, maar het grootste nadeel is dat automobilisten je laat zien omdat je zo laag zit. Ik moet een deel over weg met fietspad vast aan de weg (rode banen erlangs). Het is dus een onderhoudsarme Diamant fiets met Rohloff naaf geworden (14 versnellingen in een gesloten systeem zie web site van www.re-cycle.nl). En die heb ik zo terugverdiend ;) (all-in ca 1800 euro, maar money back via fietsregeling...) Ik fiets 3x per week, de andere dagen sport ik in mijn plaats waar ik werk en ga na de files.... met de auto in ca 25 minuten naar huis. Fietsen met natte haren net onder de douche vandaan is niks.... en niet na elke training hebben we een happy bijpraat hour ;) Een compromis dus. Oja, ben geen 35 meer... draai maar om.... ben totaal geen wielrenner, ook nooit geweest.... zal het ook nooit worden, maar was voor die tijd wel altijd gewend om ca 18 km v.v. te fietsen naar mijn werk (aardig CBS cijfers...). Maar tja... tijden en werk veranderen soms...
Link naar reactie
[quote:e69acabcc6="JaFO"]als ik kijk naar de kosten (van het hebben van een auto) en daar de alternatieven tegenover zet dan is zelfs de duurste fiets nog effectiever.[/quote:e69acabcc6] Onzin. Ik heb jarenlang uitsluitend gebruik gemaakt van voornamelijk de fiets en in mindere mate het openbaar vervoer. Maar een auto biedt veel meer mogelijkheden, die je met fiets (en OV) niet hebt. Ergo, een fiets is niet effectiever dan een auto, want je kunt er veel minder mee. En dat geldt net zo goed voor een ligfiets. [quote:e69acabcc6]Van boodschappen tot woon/werk-verkeer ... alleen verhuizen lukt niet, maar ook daar heb je alternatieven voor.[/quote:e69acabcc6] Dan is je perspectief erg beperkt. Ik heb familie en vrienden die meer dan 50km weg wonen, maak dagtripjes en heb soms afspraken in de Randstad (vanuit Groningen). Met de fiets is dat praktisch ondoenlijk, en met het OV kost het zoveel tijd en gedoe dat het de moeite zelden waard is.
Link naar reactie
ik zie echt geen voordeel in het hebben van een auto die 90% van de tijd stil staat, waarvan het grootste deel van de (baggage)ruimte leeg is en waarvoor ik dan ook nog iedere maand een hoop geld aan moet uitgeven om het te mogen en te kunnen gebruiken. Laten we het er dan maar over eens zijn dat we het er niet over eens zijn. goed ? // --- [quote:205be479ca="sanchises"]Verander a.u.b de titel van dit topic van 'fietstopic' naar 'Fiets vs Ligfiets: een Epische Strijd' o.i.d. :wink: wat luchtiger: wat vinden jullie van fietslampen geïntegreerd in het stuur?[/quote:205be479ca] leuk als je iets wilt hebben dat niet door de eerste de beste idioot (of valpartij) kapot zal gaan. Minder leuk als het na verloop van tijd alsnog kapot gaat ... en alles beter dan helemaal geen licht of zo'n zinloos (en irritant) ledlampje. [quote:205be479ca] Heb staan te twijfelen over een ligfiets, maar het grootste nadeel is dat automobilisten je laat zien omdat je zo laag zit. Ik moet een deel over weg met fietspad vast aan de weg (rode banen erlangs). [/quote:205be479ca] de meeste automobilisten kijken niet eens waar ze rijden, dus hoe hoog of laag je bent maakt dan echt niks meer uit. Desondanks maak ik het regelmatig mee dat mensen mij zien (en da's eerder toeval dan echt een bestuurder die oplet, want meestal zien ze dan iets anders weer net niet). Als je in je auto niet (overdreven) bang bent voor vrachtwagens dan overleef je het verkeer op een ligfiets ook.
Link naar reactie
[quote:a1c33c0391="JaFO"] Tenzij je het hebt over los zand is de kwaliteit van het fietspad geen probleem voor een ligfiets, want heel veel modellen hebben vering of kunnen dat als optie erbij hebben. [/quote:a1c33c0391] Meer over eventuele kuilen en bobbels in het asfalt van het fietspad. Of als het om een tegel fietspad gaat, dat deze niet meer goed waterpas liggen. Nu vallen de fietspaden waarover ikzelf fiets nogal mee. Maar dat is omdat deze nog niet zolang geleden opnieuw zijn ingericht. Verder denk ik dat de uiteindelijke keus tussen een stadsfiets en een ligfiets meer een persoonlijke keus is. Iemand die gewent op een stadsfiets zal niet zo snel geneigd zijn over te stappen op een ligfiets. Waarbij de vooroordelen over een ligfiets een rol kunnen spelen. En iemand die sneller op de plaats van bestemming wil aankomen, zal misschien eerder kiezen voor een bromfiets. En de forensen kiezen wellicht de trein.
Link naar reactie
[quote:5b31e90885="JaFO"]...de meeste automobilisten kijken niet eens waar ze rijden, dus hoe hoog of laag je bent maakt dan echt niks meer uit. Desondanks maak ik het regelmatig mee dat mensen mij zien (en da's eerder toeval dan echt een bestuurder die oplet, want meestal zien ze dan iets anders weer net niet). Als je in je auto niet (overdreven) bang bent voor vrachtwagens dan overleef je het verkeer op een ligfiets ook.[/quote:5b31e90885]Deels met het 1e eens, er zijn gelukkig ook automobilisten. bijv zij die ook fietsen die wel weten hoe het hoort (en dat zijn er toch heel wat)..... De laatste zin niet, daar ben ik te rationeel voor..... bezit een zeer goede conditie dus niet bang voor een stevig ritje door weer en wind, maar heb teveel onderweg gezien. "Ze" rijden soms zelfs hardlopers, die met geel hesje die goede aan de kant liepen, dood.... Met sommige automobilisten heb ik het helemaal gehad en soms moet je daarom andere keuzes maken.....
Link naar reactie
[quote:bc336ee69b="JaFO"]Laten we het er dan maar over eens zijn dat we het er niet over eens zijn. goed ?[/quote:bc336ee69b]Ik denk dat je het daar moeilijk mee oneens kunt zijn. ;) Maar het gaat mij er niet om gelijk te hebben/krijgen, ik vind alleen de argumenten die je aandraagt toonbeeld van erg beperkte kaders, en daar houd ik nooit zo van. Wat ik met mijn reacties probeer te bereiken is dat je wat verder probeert te kijken dan "Ligfiets rulez, dood aan de auto en de stadsfiets!" ;) Niet zozeer omdat ik nou een stadsfiets en een auto heb, maar omdat er simpelweg niet 1 waarheid voor iedereen is. Voor persoon X is de ligfiets een goede oplossing, voor persoon Y de auto en persoon Z de stadsfiets. Zolang iedereen elkaar de plek op de weg gunt, is er niets aan de hand lijkt me. [quote:bc336ee69b="JaFO"]ik zie echt geen voordeel in het hebben van een auto die 90% van de tijd stil staat, waarvan het grootste deel van de (baggage)ruimte leeg is en waarvoor ik dan ook nog iedere maand een hoop geld aan moet uitgeven om het te mogen en te kunnen gebruiken.[/quote:bc336ee69b]Ik dus wel. Want ik kan moeilijk mijn klanten door heel Brabant bezoeken op de fiets. Als ik dat zou doen, zou ik een kwade werkgever krijgen omdat ik niet declarabel genoeg ben. En ook als het met bakken uit de hemel komt zetten, dan ga ik met de auto naar de stad. Waarom? Omdat ik niet als een verzopen kat wil aankomen. Ik vertoef dan ook zo'n 20.000 km per jaar in de auto en daar voel ik me redelijk prettig bij. Mijn auto heeft als ik het zo begrijp ook minder gekost in aanschaf dan jouw fiets, en ik weet toch vrij zeker dat ik die auto comfortabeler vind. ;) (en ja, ik betaal er buiten de aanschaf ook aan, maar dat doet er niet toe) [quote:bc336ee69b="JaFO"]de meeste automobilisten kijken niet eens waar ze rijden, dus hoe hoog of laag je bent maakt dan echt niks meer uit. [/quote:bc336ee69b]Dat vind ik ook weer zo'n generalisatie van likmefessie. Ik rijd hele einden langs een provinciale weg, maar als je gewoon zorgt dat je 's nachts je licht aanhebt en niet met zijn tweeën of drieën langs elkaar rijd, is er niets aan de hand. Het gebeurt me maar heel zelden dat ik bijna aangereden word. Ofwel: automobilisten moeten opletten, maar fietsers net zo goed. Denk aan je plaats op de weg en de regels, en bedenk waar je andere weggebruikers kunt verwachten. Dat geldt voor iedere weggebruiker.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...