Ga naar inhoud

Veel schuim bij het wassen met een waterontharder


Aanbevolen berichten

Met (te) zacht water spoelt zeep heel lastig weg. Vuil en wasmiddel blijft achter en gaat schimmelen en stinken. 

De beste oplossing is de waterontharder uit zetten, indien je dat niet wilt; machine regelmatig op 90c leeg laten draaien en heel minimaal wasmiddel gebruiken. 

 

Wasmachines horen niet achter een ontharder...

Link naar reactie

Inderdaad eerst wasmachine reinigen door 90 graden wasbeurt te draaien eventueel met speciaal reinigingsmiddel. Ik heb hetzelfde schuim probleem gehad en dat is met hulp van dit forum opgelost. De belangrijkste ingreep is het verlagen van de wasmiddel dosering. Deze stond bij mijn twindos machine aanvankelijk ingesteld op 70 ml zonder waterontharder. Na plaatsing waterontharder op 50 ml ingesteld en dat gaf zoveel schuim dat er de foutmelding ‘ Controleer dosering’ werd gemeld. Daarna dosering op 20 ml gezet en nu gaat het goed. Was is schoon en ruikt fris, machine ook.

Als er langere tijd met teveel wasmiddel gedraaid wordt blijft er ook wasmiddel achter in bad handdoeken e.d. Dat krijg je er erg moeilijk uit. Spoel beurten keer op keer met extra water laten uitvoeren totdat schuim nagenoeg verdwenen is. 

  • Thanks 1
Link naar reactie

De wasmachine met soda reinigen zou dat ook helpen om er van af te komen

en dat op 90 graden of een vaatwastablet i.p.v. soda?

Is poeder beter dan vloeibare zeep voor de wasmachine?

Trommel kruis wordt door zeep aangetast, heb ik gehoord vooral bij wassen op lage tempratuur. 

Link naar reactie

Het reinigen van de machine op 90 graden met speciaal reinigingsmiddel (duur) of 2 vaatwastabletten is veiliger er voor de machine dan met soda. Inderdaad aantasting van aluminium door soda wordt vaker genoemd.

Afwisselen tussen poeder en vloeibaar is goed voor de machine. Bijvoorbeeld witte was met poeder op 90 graden en de bonte was op 40 of 60 graden met vloeibaar wasmiddel. Bij mij zijn 1 op de 10 wasbeurten witte was.

Belangrijkste blijft dat wanneer de machine helemaal schoon is, dat u in combinatie met het zeer zachte water veel minder wasmiddel moet ( mag!) gebruiken. Bij mij staat de dosering op 20 ml voor dd volle trommel en dat is minder dan de helft van wat wasmiddel fabrikant voorschrijft. Bij een kleine was beurt wordt maar 8-10 ml wasmiddel gebruikt. Schone was, schone machine, minimaal schuim en ook nog eens een mooie besparing.

Link naar reactie
1 uur terug, sjoukje65 zei:

Trommel kruis wordt door zeep aangetast, heb ik gehoord vooral bij wassen op lage tempratuur. 

Ik denk dat dit thuishoort in de categorie "Broodje Aap"

Wat wel een feit is dat soda aluminium aantast, dus zal het probleem meer die richting uitgezocht moeten worden.

En het is bekend dat verschillende materialen in geleidende vloeistoffen kathodische stromen opleveren, waarbij het minst edele materiaal gewoon opgevreten wordt.

zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Spanningsreeks_der_metalen

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Op 22-7-2023 om 13:26, Lampje zei:

Ik denk dat dit thuishoort in de categorie "Broodje Aap"

Wat wel een feit is dat soda aluminium aantast, dus zal het probleem meer die richting uitgezocht moeten worden.

En het is bekend dat verschillende materialen in geleidende vloeistoffen kathodische stromen opleveren, waarbij het minst edele materiaal gewoon opgevreten wordt.

zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Spanningsreeks_der_metalen

Broodje aap, niet echt. Op lage temperaturen blijft er voornamelijk vloeibaar wasmiddel achter. Dit gaat overal zitten maar voornamelijk op de achterkant van de trommel omdat deze nauwelijks door het water draait maar bij stilstand loopt het wel naar beneden. Vooral in het midden op het kruis. Er hoopt zich dus een vette laag op.

Als dat kruis vervolgens van een zachter materiaal is kan dit op den duur doorvreten. Bij wassen op hogere temperaturen lossen de zeepresten beter op en is het probleem stukken minder.

Ik adviseer klanten ook vaak om bijvoorbeeld de handdoeken wekelijks op minimaal 60 graden met poeder te wassen. Dan hou je de machine een stuk schoner.

Hoe minder water(eco programma) of hoe zachter water(waterontharder) des te minder goed het wasmiddel wegspoelt en des te eerder je een monteur op bezoek hebt.

  • Like 1
Link naar reactie

Daar heb je wel gelijk in, maar dat is er ook in het geval als het kruis van staal is.

Dan heb je ook deze vervuiling, maar zijn de problemen minder.

Want vanwege de grotere spanningssprong in de reeks zal de corrosie met een alu kruis veel meer zijn, als met een stalen kruis. De reden dat het alu meer opgevreten wordt, is doordat de kathodische stroom veel hoger is, omdat alu minder edel is dan staal.

Het is dus de materiaalkeuze die het probleem veroorzaakt.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Nou volgens mij worden dit soort onderdelen van staal, gewoon gesmeed in een hydraulische matrijs en en is ieder stuk gelijk. 

Dat ze weer terug zijn naar het oude principe is voor mij nieuw, omdat ik daar niet meer dagelijks mee te maken heb.

Maar het is wel onbegrijpelijk, dat men nooit gedacht heeft aan de kathodische problemen die verschillende materialen opleveren, als ze in aanraking komen met vloeistoffen.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Ach ja welke techneut heeft daar echt ervaring mee?

Nou ik in ieder geval wel, als jonge scheepselektricien, heb ik ooit een kast aan dek vastgezet met messing boutjes. Nou die lag er dus zo af, met 4 grote gaten in de aluminium beplating, die in stof was veranderd.

Vergeet je dus nooit meer.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
  • Lampje sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...