kiesjes Geplaatst: 15 november 2022 Delen Geplaatst: 15 november 2022 Beste allen, We hebben een Samsung wf80f5e5q4w wasmachine (8kg) die sinds enige tijd storing geeft. Meestal SE, soms SUd. Soms wil hij het programma afmaken, nadat twee maal op pauze is gedrukt, maar meestal niet. Dan moeten we het water er handmatig uit halen. Ik heb de meeste makkelijke tips op dit forum al geprobeerd, zoals het controleren van de afvoerslang en rioolaansluiting, het schoonmaken van het zeefje/filter (was nauwelijks vies), het doorblazen van het slangetje naar de pressostaat vanaf de zijde van de pressostaat, het schoonmaken van en doorspoelen vanaf het zeepbakje, het (nog) minder zeep doseren, en het vervangen van de pressostaat door een nieuwe. Het vervangen van de pressostaat heeft de frequentie van het optreden van de foutmeldingen tijdelijk verminderd, maar een maandje later is het weer elke wasbeurt raak. We gebruiken kwalitatief goede zeep en er is geen noemenswaardig schuim in de trommel te zien. Het gebeurt ook wel eens dat de indicatie van resterende tijd in het programma groter is dan de vorige keer dat iemand op de display keek. Wat ook vreemd is, is dat er nooit water uit het zwarte slangetje bij het filter wil komen. Het handmatig legen van de machine bij storing moeten wij altijd doen door het filter eruit te draaien met een bak eronder en een waterballet tot gevolg. Wat kan ik nog meer proberen? Moet ik de pomp eruit halen? Dank voor het advies!! Groet, Wouter Link naar reactie
Lampje Geplaatst: 15 november 2022 Delen Geplaatst: 15 november 2022 Wouter je hebt daadwerkelijk storingsmeldingen van te veel schuim en van geen afvoer. Dat laatste wordt bevestigd door jouw verhaal dat je de trommel niet leeg kunt laten lopen met de noodafvoerslang. Je hebt al veel gedaan in de omgeving van de balg, maar daar moet een blokkade zitten. Dus begin met het demonteren van de balg en het pompfilter en reinig alles goed. pak ook de luchtkamer en slang van de pressostaat aan en natuurlijk ook het balletje in de sumphose. De schuimmelding lijkt apart te staan, maar ik weet niet hoe dat bij Samsung precies in zijn werk gaat. Is dat een schaaltje met een vlotter die leeggemaakt moet worden? Geen flauw idee. Met vriendelijke groet, Lampje Link naar reactie
kiesjes Geplaatst: 15 november 2022 Auteur Delen Geplaatst: 15 november 2022 Hallo Lampje, dank voor je reactie. Hoe bereik en herken ik de genoemde balg, luchtkamer en sumphose? Met pompfilter bedoel je het voor consumenten makkelijk verwijderbare filter aan de voorzijde? Link naar reactie
Lampje Geplaatst: 15 november 2022 Delen Geplaatst: 15 november 2022 Ja met filter wordt bedoeld, dat filter wat je er uit kunt draaien en de pomp beschermt tegen munten, schroeven, BH beugels enz. De balg (sumphose) zit onderaan de kuip en zorgt voor het vervoer van afvalwater naar de pomp. Daarop zit een vertakking met een luchtkamer en een slang naar de pressostaat. Die niet in aanraking mag komen met de vloeistoffen. Ook zit er een balletje in dat voorkomt dat bij het vullen van de wasmachine de zeeppoeder gelijk in de afvoer belandt Lees het verhaal van HarryO, mijn voorganger maar eens na, ik maakt uit zijn verhaal op dat de schuimsensor en de slang vanuit de zeepdispenser zit en als die een maal vuil geworden is en goed kleeft, blijft het problemen geven. https://community.kieskeurig.nl/topic/7405-samsung-wf8604nhwg-geeft-5d-melding/ Met vriendelijke groet, Lampje Link naar reactie
kiesjes Geplaatst: 15 november 2022 Auteur Delen Geplaatst: 15 november 2022 Dank voor je aanvullingen. Ik ga hem openschroeven zodat ik bij de onderkant kan. Link naar reactie
Lampje Geplaatst: 15 november 2022 Delen Geplaatst: 15 november 2022 Maak eens wat foto's van wat je aantreft. Met vriendelijke groet, Lampje Link naar reactie
kiesjes Geplaatst: 15 november 2022 Auteur Delen Geplaatst: 15 november 2022 Zal ik doen. Wordt wel komend weekend. Link naar reactie
kiesjes Geplaatst: 27 november 2022 Auteur Delen Geplaatst: 27 november 2022 (aangepast) Goed, vorig weekend dus de wasmachine op zijn kant en vanaf de onderkant erbij. Zo ziet het eruit: Allereerst de centrale afvoer uit de trommel (1) los. Die was mooi schoon. Ook de afvoer richting filter+pomp (2) was schoon, als ook de aftakking richting de pressostaat (3): Vervolgens de grijze afvoerslang die door de achterkant heen gaat richting rioolaansluiting los van de pomp en eruit gehaald. De aansluitingen van het pomphuis gecheckt met een spiegeltje, alles brandschoon. De grijze slang was zeer smerig. In de badkuip met een trekveer voor elektra en veel water schoongemaakt. Daar kwam een hoop bruine bagger uit. Volgende stap het schoonmaken van (4), (5), (6) en (7): De korte slang 4 gaat ook richting het pomphuis. Deze was redelijk vies, hebben we schoongemaakt, maar ik vraag me af waar hij voor is? Er gaat immers al slang (2) naar de pomp? De witte buis 5 was een beetje vies, niet zo erg. Toch schoongemaakt. Verderop gaat deze over in een zwarte geribbelde slang naar de pressostaat. Deze slang was brandschoon. De zwarte slang 6 was redelijk vies, dus ook schoongemaakt. Deze gaat aan de bovenkant weer rechtstreeks de trommel in. Waarvoor is deze slang? Slang (7) is het aftapslangetje voor het handmatig legen van het systeem. Die was geblokkeerd door een prop viezigheid en zal nu weer moeten werken. Na dit alles vol goede moed een nieuwe was gedraaid. Meteen bij het eerste programma melding SUd. Na 2x pauzeknop ging het programma door. Vervolgens enkele wassen zonder foutmelding. Maar sindsdien bij vrijwel elke was weer meermaals de melding SE en soms SUd. Ik zie nu dat we in onze focus op de onderkant niet hebben gekeken naar de slang vanaf het zeepbakje. Dat moeten we dus nog doen. Maar er vanuit gaande dat dat de SUd verklaart, wat kan er nu nog leiden tot SE, gezien alles wat we hebben schoongemaakt? Dank voor je hulp! 27 november 2022 aangepast door kiesjes Link naar reactie
Lampje Geplaatst: 27 november 2022 Delen Geplaatst: 27 november 2022 Kijk deze tekening maar eens https://www.samsungonderdelen.com/Samsung-model/WF80F5E5Q4WEN/Veer.htm Ik zie ook een slang die voor circulatie van het sop terug naar de trommel gaat. En ja de slang van het zeepbakje geeft waarschijnlijk de foutmelding. En heb je de pomp gecontroleerd of de impellor nog wel vast zit op de as ? SE staat toch echt voor afpompen en Sud voor te veel schuim. Met vriendelijke groet, Lampje Link naar reactie
kiesjes Geplaatst: 27 november 2022 Auteur Delen Geplaatst: 27 november 2022 Dankjewel wederom. We gaan hem weer open maken. Ik heb inderdaad niet gevoeld aan die impellor. En het zeep systeem gaan we ook aanpakken. Link naar reactie
kiesjes Geplaatst: 26 december 2022 Auteur Delen Geplaatst: 26 december 2022 Op 27-11-2022 om 17:41, Lampje zei: Kijk deze tekening maar eens https://www.samsungonderdelen.com/Samsung-model/WF80F5E5Q4WEN/Veer.htm Ik zie ook een slang die voor circulatie van het sop terug naar de trommel gaat. En ja de slang van het zeepbakje geeft waarschijnlijk de foutmelding. En heb je de pomp gecontroleerd of de impellor nog wel vast zit op de as ? SE staat toch echt voor afpompen en Sud voor te veel schuim. Hoi hoi, vandaag tijd gehad om hem weer open te maken. De beide propellers van de pompen voor en na het filter voelen goed. Ze kunnen draaien en er zit verder geen speling op. Het zeepbakje los gehaald en schoongemaakt, incl. de slangen naar de trommel. Hieronder twee foto's. Er gaan twee slangen vanaf de kraanzijde naar het zeepbakje. En vanaf het zeepbakje twee slangen (een dikke - hoofd- en een dunne - overloop?) naar de trommel. Die twee, vooral de dikke, waren behoorlijk vies, maar niet verstopt. Ik vraag mij echter af hoe verstopping daarvan tot SUd zou kunnen leiden. Er zit geen sensor of draad aan vast, dus hoe zou dat kunnen worden vastgesteld? Hoe wordt dat teveel schuim dan vastgesteld? Link naar reactie
Lampje Geplaatst: 26 december 2022 Delen Geplaatst: 26 december 2022 Ik zou het niet weten, dat antwoord vond ik in de documentatie die mijn voorganger HarryO mij nagelaten heeft. Maar is het probleem nu opgelost? En heb je de machine wel gereset? zodat het foutgeheugen leeg is? Gelukkig is er elke keer wel weer wat gevonden. Met vriendelijke groet, Lampje Link naar reactie
kiesjes Geplaatst: 26 december 2022 Auteur Delen Geplaatst: 26 december 2022 Ik weet nog niet of het probleem verholpen is. Er lekte onbedoeld flink wat water binnendoor uit de slangen, waardoor hij nu nog open staat te drogen met een ventilator erop. Maar ik kan mij moeilijk voorstellen dat ik iets heb verholpen vandaag, aangezien het zeepbakje en de slangen niet echt geblokkeerd waren én het apparaat het m.i. niet zou kunnen meten. Resetten heb ik nog nooit gedaan. Hoe doe ik dat? Link naar reactie
kiesjes Geplaatst: 30 december 2022 Auteur Delen Geplaatst: 30 december 2022 Helaas, vandaag weer een eerste was gedraaid, en meteen weer herhaaldelijk SE, nu nog vroeger in het programma. Zou ik de pomp moeten vervangen? Aangezien er geen sensor verbonden is aan de trommel of aan de zeepbak of de slangen van zeepbak naar trommel, vraag ik me af hoe de machine de melding SUd (te veel schuim) kan vaststellen. Zou dat gebeuren aan de hand van de pompkarakteristiek van de beide pompen, of zit die sensor in die unit? Link naar reactie
Maus0611 Geplaatst: 31 december 2022 Delen Geplaatst: 31 december 2022 (aangepast) Heb je al eens een 90 graden programma gestart, met een machinereiniger? Wellicht zit er toch nog ergens een verstopping. Pompt hij wel af met de melding SE? Zie je schuim tijdens het wassen? Eerste testwassen zonder wasmiddel proberen, er zitten immers resten genoeg in. 31 december 2022 aangepast door Maus0611 Link naar reactie
Lampje Geplaatst: 31 december 2022 Delen Geplaatst: 31 december 2022 Als ik het hele verhaal nalees, dan kan ik ook niet anders concluderen dat de machine behoorlijk smerig is geweest. En ik ben het met Maus eens, dat de spelonken waar je niet bij komt ook eens uitgemest moeten worden. Hoe overmatig schuim bij deze machine gedetecteerd wordt is mij niet bekend, misschien dat Maus dat wel weet. Paul onze Engelse collega heeft daar een mooi filmpje gemaakt over het opknappen van een zeer vieze machine. grondige reiniging uitgebreid wasluis in zeepbak en trommel duidelijk zichtbaar Ook vuil in manchet en trommelkruis Schoonmaken met bleek en chloor Met vriendelijke groet, Lampje Link naar reactie
kiesjes Geplaatst: 31 december 2022 Auteur Delen Geplaatst: 31 december 2022 (aangepast) Hallo beide, dankjewel. Volgens mij heb ik letterlijk elke slang en buisje losgehad en brandschoon gemaakt. Op een gegeven moment blijft er toch geen plek meer over die nog vies kan zijn. Een 90gr programma en machinereiniger heb ik allemaal al meermaals gedaan. Anway, ik had gisteren een nieuwe pompunit besteld en vandaag binnengehad en ingebouwd. De eerste was is vandaag zonder foutmelding afgerond. Ik ga het in de gaten houden. Fijne jaarwisseling! 31 december 2022 aangepast door kiesjes 1 Link naar reactie
Lampje Geplaatst: 31 december 2022 Delen Geplaatst: 31 december 2022 Dat zou mooi zijn. En ook aan iedereen een fijne jaarwisseling toegewenst. Met vriendelijke groet, Lampje Link naar reactie
kiesjes Geplaatst: 1 januari 2023 Auteur Delen Geplaatst: 1 januari 2023 Inmiddels zijn we 4 probleemloze wassen verder! Link naar reactie
Lampje Geplaatst: 1 januari 2023 Delen Geplaatst: 1 januari 2023 Verklaarbaar is het niet, maar fijn dat het toch gelukt is. Met vriendelijke groet, Lampje Link naar reactie
Aanbevolen berichten