Ga naar inhoud

Samsung Ecobubble wf80f5e5q4w wasmachine storing SE en SUd, what next?


Ga naar oplossing Opgelost door Maus0611,

Aanbevolen berichten

Ja klopt. Ik vraag me dan ook nog steeds af hoe die machine e.e.a. vaststelt. Als ik alle draden naga, dan is er de pressostaat die informatie over het waterniveau ophaalt. Daarnaast is er de pompunit, waar twee draden naar elke pomp gaan. Meer verbindingen zijn er niet naar het waterzijdig systeem.

Link naar reactie
Op 2-1-2023 om 12:11, Lampje zei:

Ik denk dat dit een berekend algoritme is uit de signalen van hoe lang een pomp bijstaat en de snelheid van dalen van het niveau of iets dergelijks.

Het moet wel berekend worden inderdaad. Ik denk door de voeding die de pompen trekken of iets dergelijks, evt. in combinatie met de data van de pressostaat. Het niveau wordt niet gemeten, althans daar zit geen rechtstreekse sensor voor.

 

1 uur geleden, Manuel zei:

Wil even melden dat dit een nuttig topic is, zelfde machine en zelfde SUd storing die ik niet wegkrijg. Ga dezelfde onderdelen van het weekend schoonmaken!

Succes! Voordat je ook de pomp gaat vervangen, bij mij was het SUD én SE, dus niet precies hetzelfde.

  • Like 1
Link naar reactie
  • Oplossing

Ik heb ook al een enkele keer(of 2) een pompje gehad wat niet werkte. Dat begon soms niet met lopen, soms wel.

Maar met 25 machines per week heb ik het dan over 1 keer per jaar ofzo...

 

Hoe de niveaumeting bij dit merk werkt weet ik niet, bij ons werken ze door middel van een druksensor/pressostaat. Als er schuimvorming of pompproblemen zijn kan dit tot gevolg hebben dat er een doseringsmelding komt. Hij ziet het niveau niet met de gewenste snelheid zakken en gaat er dan vanuit dat dat schuim is.

aangepast door Maus0611
Link naar reactie

Ah kijk, dat klinkt logisch. Want een pressostaat zit er wel in, dus die dalingssnelheid kan hij weten. Dus dan is het ook logisch dat een slechte pomp kan leiden tot zowel SE (afvoerprobleem) als SUD (teveel schuim, vastgesteld o.b.v. te trage daling van het niveau, maar dat komt eigenlijk door de pomp).

Dank voor je uitleg, nu begrijp ik het.

Link naar reactie

Ja dat was precies ook wat ik bedoelde met "de snelheid van dalen van het niveau ".

Dat wordt uiteraard gemeten door de pressostaat, die het niveau meet.

Bij de ene machine is dat het schakelen van een contact op diverse waterhoogtes. 

Bij minimum niveau, dat er voor zorgt dat de sturing van het verwarmingselement wordt vrijgegeven, zodat het element niet droog kookt. het volgende niveau hoog voor normaal wassen. Tussen het  uitschakelen en en weer inschakelen zit een dode band. Om het regelgedrag rustig te houden.

Maar er zijn ook sensoren die continu een signaal afgeven dat recht evenredig is met de waterhoogte. De z.g. analoge sensor.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
  • 2 maanden later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...