Ga naar inhoud

AEG LVT 56840 L foutcodes E32, E51, en E54


Aanbevolen berichten

  • Reacties 55
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

[quote=Lampje post_id=2891 time=1570720110 user_id=51] Het lijkt dan moeilijk om te meten, maar daar heb ik ook een oplossing voor gevonden. Prik spelden in de stekker en zo kun je er meetklemmetjes aan hangen, om zo te meten.
[url=https://forum.diyreparatie.nl/viewtopic.php?f=6&t=487]Meten aan de stekkers van de printkaart[/url] [/quote]
Dat is een mooie truc, ik ga morgen (straks) meten!

Wat betreft de weerstand tussen de triac en R99: zie plaatje. De weerstand tussen R99 en het middelste contact op de Triac was oneindig, voor de rest zie plaatje:
[attachment=0]triac.png[/attachment]
Link naar reactie
Daar ben ik weer, gisteren te druk om iets te doen helaas.
[quote=Lampje post_id=2887 time=1570657395 user_id=51] Volgens mij is geen weerstand nul ohm, dus goed geleidend ;) [/quote] Dat bedoel ik inderdaad, geen weerstand dus goede geleiding. :)

Als ik de print terug plaats, machine aanzet maar stekker J9 eruit zodat ik op de print kan meten, schiet hij gelijk in foutcode E50/E51. Ik neem aan dat er dan ook niets meer te meten is op J9? Ik meet in ieder geval niets. (het gaat om de 3 paarse draden neem ik aan. Waar zijn de twee oranje draden voor? Een gaat mee richting de motor, de ander gaat de andere kant op.
Ik kan wellicht een multimeter met capaciteitsfunctie lenen van iemand vanmiddag, dan meet ik de condensatoren gelijk even door.

Wat betreft R99 die aankomt bij de Triac, zou je dat misschien kunnen aangeven op de foto? Ik zie het niet zo een, twee, drie...

Edit: condensatoren doorgemeten. De startcondensator geeft 6.12 μF (moet 6 zijn +/-5%, binnen de marge). De andere geeft 1.885 μF (moet 2 +/-5% zijn. Net niet binnen de marge, maar scheelt heel weinig).

Edit2: ik heb toch maar vast een nieuwe LNK besteld.
Link naar reactie
Ja, dat is logisch, er wordt gesignaleerd dat er geen motor aanhangt.
De stekkers moeten er natuurlijk wel allemaal inzitten.
Het lijkt dan moeilijk om te meten, maar daar heb ik ook een oplossing voor gevonden. Prik spelden in de stekker en zo kun je er meetklemmetjes aan hangen, om zo te meten.

[url=https://forum.diyreparatie.nl/viewtopic.php?f=6&t=487]Meten aan de stekkers van de printkaart[/url]


Maar ik zoek het voorlopig nog steeds in de omgeving van de gateweerstand R99 van de TR1 . Dit is een bekende fout.



[attachment=0]R99 en TR 1.jpg[/attachment]


Deze weerstand is vrij krap gedimensioneerd en wordt nogal warm, wat samen met de spanning, die de schroef veroorzaakt, tot haarscheurtjes leidt.
Dus zet de R99 dik in de [url=https://www.maakmijnwitgoed.nl/accessoires/83-fluxpasta-50gr.html]Fluxpasta MCN-UV80  [/url] en soldeer de R99 aan beide kanten door. en maak de print schoon met een kwastje met alcohol.

De twee overige draden gaan naar de condenspomp.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
[attachment=1]DPAK TRIAC.png[/attachment] [attachment=0]R99 en TR 1-cu.jpg[/attachment]

Foutief ben ik ervan uitgegaan dat de gate het kleine middelste pinnetje was.
Maar dat is met de gehele onderplaat de common of te wel waar de voeding op komt te staan en waar hij ook helemaal mee vast gesoldeerd zit aan de print.
De linker pen is de "load" en de rechterpen is de "gate"

Ohmse metingen aan deze componenten zijn vaak niet betrouwbaar omdat de meetspanning vaak te laag ligt om een gatestroom die voldoende is om de drempelwaarde van de gate te overstijgen.
Als er een diode meting op jouw meter zit, gebruik die dan het beste.
Helaas heb je net niet de gewenste metingen gedaan. Tussen gate en R99 beide zijden en het liefst iets verderop om beide solderingen te controleren. Maar zoals ik al eerder stelde in koude toestand kan het contact goed zijn bij haarscheuren en bij warmte stopt het dan. Ik lees op vele fora dat het probleem (tijdelijk) weg is als je er een klap op geeft. Maar de patient blijft kwakkelen.

Ik denk dat de kortste klap is om R99 door te solderen en dan kijken of we nog verder wat moeten ondernemen. Dus op de soldeerbout!

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Het verlossende woord.....hij doet het weer!
De weerstand opnieuw doorsolderen heeft het opgelost. Ik had nieuwe flux en een nieuwe soldeerbout gekocht, zodat het wat netter werd (mijn oude bout was te groot) en ik moet eerlijk zeggen het ziet er keurig uit. ;)
Ik heb overigens geen schroef meer naast R99 teruggeplaatst, de print blijft ook goed op zn plek zonder'en zo komt er geen spanning meer op.

Heel erg bedankt voor de hulp allemaal, en in het bijzonder Lampje. Heerlijk dat ik voor weinig geld en wat moeite het leven van een apparaat heb kunnen verlengen.

Aangezien het weekend is heb ik wat biertjes overgemaakt, vieren doe je het beste met meer mensen. :)
Link naar reactie
Dat is mooi om te horen!
Het was een complex probleem met 3 storingen tegelijkertijd.

Zo zie je maar weer hoe een kleinigheid veelal zo'n mooie machine op de schroothoop doet belanden.

De aanpak van een storing tegelijk heeft dus weer zijn dienst bewezen.

Dank je wel voor het biertje, we zullen hem graag naar binnenwerken.

Dat de machine nog maar heel lang mag leven!

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
[quote=oboema75 post_id=2900 time=1570883066 user_id=217] Het verlossende woord.....hij doet het weer!
De weerstand opnieuw doorsolderen heeft het opgelost. Ik had nieuwe flux en een nieuwe soldeerbout gekocht, zodat het wat netter werd (mijn oude bout was te groot) en ik moet eerlijk zeggen het ziet er keurig uit. ;)
Ik heb overigens geen schroef meer naast R99 teruggeplaatst, de print blijft ook goed op zn plek zonder'en zo komt er geen spanning meer op.

Heel erg bedankt voor de hulp allemaal, en in het bijzonder Lampje. Heerlijk dat ik voor weinig geld en wat moeite het leven van een apparaat heb kunnen verlengen.

Aangezien het weekend is heb ik wat biertjes overgemaakt, vieren doe je het beste met meer mensen. :) [/quote]
Dat is mooi nieuws, misschien een tip nog.
Draai alle schroeven in de meterkast nog een keer na.
Dan weet je zeker dat er geen losse draden meer zijn.
Maar fijn dat het weer opgelost is.

Met vriendelijke groeten, Tukkertje

Link naar reactie
[quote=Bennie post_id=2902 time=1570973211 user_id=50] [quote=oboema75 post_id=2900 time=1570883066 user_id=217] Het verlossende woord.....hij doet het weer!
De weerstand opnieuw doorsolderen heeft het opgelost. Ik had nieuwe flux en een nieuwe soldeerbout gekocht, zodat het wat netter werd (mijn oude bout was te groot) en ik moet eerlijk zeggen het ziet er keurig uit. ;)
Ik heb overigens geen schroef meer naast R99 teruggeplaatst, de print blijft ook goed op zn plek zonder'en zo komt er geen spanning meer op.

Heel erg bedankt voor de hulp allemaal, en in het bijzonder Lampje. Heerlijk dat ik voor weinig geld en wat moeite het leven van een apparaat heb kunnen verlengen.

Aangezien het weekend is heb ik wat biertjes overgemaakt, vieren doe je het beste met meer mensen. :) [/quote]
Dat is mooi nieuws, misschien een tip nog.
Draai alle schroeven in de meterkast nog een keer na.
Dan weet je zeker dat er geen losse draden meer zijn.
Maar fijn dat het weer opgelost is. [/quote]
Goed punt Bennie, kan zeker geen kwaad. Ga ik doen. Dank!
Link naar reactie
  • 3 weken later...
Helaas heeft het niet lang mogen duren, de droger stopte er gisteren weer mee. De foutcodes waren alle drie weer terug, E51, E54 en E32. Het rare is dat de droger het af en toe wel weer doet.....en dan weer stopt.

Ik heb de weerstand nogmaals doorgesoldeerd maar helaas.
De meeste adviezen zijn al de revue gepasseerd, maar mocht iemand nog een goed idee hebben dan houd ik me aanbevolen. Zou de weerstand r99 compleet vervangen nog een idee kunnen zijn?
Link naar reactie
Begin er eens mee om twee proeflampjes te zetten op de motorconnector J9 zie het schema.

Ik kan geen relatie leggen met de fout 32, is de fout wel gereset? Het kan ook nog in het omkeerrelais van de motor liggen. Maak daar eens een close-up foto van de soldeerzijde met veel licht. Het kan zijn dat hier een slecht contact of soldering zit.

Bewaak ook eens de spanning na de deurschakelaar en keuze schakelaar met proeflampjes. Neem daarvoor geen led lampjes maar gloeilampjes of halogeen lampjes.
Bij led lampjes kun je geen knippering zien van slechte contacten.

En meet ook het circuit van R99 nog even ohms na op andere plaatsen dan direct naast de weerstand.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
[quote=Bennie post_id=2856 time=1570290546 user_id=50] De nederlandse norm is dat je onder de 167 Ohm moet zitten, maar als je daar een paar tientallen boven zit is er ook nog niets aan de hand.
Over het algemeen is 1 pen van 3 meter afdoende.
Ik woon zelf in twente, zo'n 20 meter boven NAP.
Daar zitten we vaak tussen de 70 en de 90 Ohm
Maar om het na te meten heb je wel speciale apparatuur nodig. [/quote]
@Bennie,
de waardes die je noemt zijn dat de spreidingsweerstanden? Of heb je het over de weerstand tussen de echte aarde en de aardaansluiting in de meterkast?

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
[quote=oboema75 post_id=2841 time=1570196129 user_id=217]
Wasdroger:
-Ik heb de motor getest met externe voeding, die werkt.
-Ik heb de koolborstels schoongemaakt, en de trommel waar de ene koolborstel tegenaan loopt. Als ik de weerstand meet tussen trommel/as en de koolborstels: dan is die variabel, tussen de 150 en de 30 ohm.
[/quote]
Wat heb je hier aan gedaan?

Deze waarden duiden op een slechte meting en moeten richting nul ohm gaan

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
[quote=Lampje post_id=2935 time=1572595349 user_id=51] Begin er eens mee om twee proeflampjes te zetten op de motorconnector J9 zie het schema.

Ik kan geen relatie leggen met de fout 32, is de fout wel gereset? Het kan ook nog in het omkeerrelais van de motor liggen. Maak daar eens een close-up foto van de soldeerzijde met veel licht. Het kan zijn dat hier een slecht contact of soldering zit.

Bewaak ook eens de spanning na de deurschakelaar en keuze schakelaar met proeflampjes. Neem daarvoor geen led lampjes maar gloeilampjes of halogeen lampjes.
Bij led lampjes kun je geen knippering zien van slechte contacten.

En meet ook het circuit van R99 nog even ohms na op andere plaatsen dan direct naast de weerstand. [/quote]
[list][/list]Ik heb de motorconnector nagemeten dmv jouw spelden methode, daar komt geen spanning op te staan. [list][/list]De fout is inderdad gereset. Anders gaat de droger niet meer in de normale stand, en blijft hij, bij het selecteren van een andere stand dmv de schakelaar, "ERR" 3x knipperend weergeven. na reset is dat weg. [list][/list]Deurschakelaar zal ik even moeten bekijken straks, daar ben ik nog niet geweest. En de keuzeschakelaar, op welke manier moet ik daar precies proeflampjes op zetten? [list][/list]R99 lijkt geeft overal dezelfde weerstand, ook iets verderop in het circuit.
[quote=Lampje post_id=2937 time=1572599020 user_id=51] [quote=oboema75 post_id=2841 time=1570196129 user_id=217]
Wasdroger:
-Ik heb de motor getest met externe voeding, die werkt.
-Ik heb de koolborstels schoongemaakt, en de trommel waar de ene koolborstel tegenaan loopt. Als ik de weerstand meet tussen trommel/as en de koolborstels: dan is die variabel, tussen de 150 en de 30 ohm.
[/quote]
Wat heb je hier aan gedaan?

Deze waarden duiden op een slechte meting en moeten richting nul ohm gaan [/quote]
Ik heb dit net nogmaals getest met jou twee spelden methode, en de weerstand is vrijwel 0.

Hier is een foto van Relais nr 3:
[url]https://photos.app.goo.gl/dJvP28APddkABgvB6[/url]

Ik vind het vooral zo vreemd dat hij af en toe wel werkt, en dan weer niet. Vanochtend deed hij het weer even voor 5 minuten.....om er vervolgens weer mee te stoppen.
Link naar reactie
[quote=Lampje post_id=2936 time=1572597793 user_id=51] [quote=Bennie post_id=2856 time=1570290546 user_id=50] De nederlandse norm is dat je onder de 167 Ohm moet zitten, maar als je daar een paar tientallen boven zit is er ook nog niets aan de hand.
Over het algemeen is 1 pen van 3 meter afdoende.
Ik woon zelf in twente, zo'n 20 meter boven NAP.
Daar zitten we vaak tussen de 70 en de 90 Ohm
Maar om het na te meten heb je wel speciale apparatuur nodig. [/quote]
@Bennie,
de waardes die je noemt zijn dat de spreidingsweerstanden? Of heb je het over de weerstand tussen de echte aarde en de aardaansluiting in de meterkast? [/quote]
De spreidingsweerstand.

Met vriendelijke groeten, Tukkertje

Link naar reactie
[quote=oboema75 post_id=2938 time=1572601473 user_id=217]

Ik vind het vooral zo vreemd dat hij af en toe wel werkt, en dan weer niet. Vanochtend deed hij het weer even voor 5 minuten.....om er vervolgens weer mee te stoppen. [/quote]
Het duidt er toch op dat er ergens een los of slecht contact is.

Ik heb wel niet helemaal de tekening van jouw machine, maar verwacht dat hij niet veel anders is als hier op tekening staan.
[attachment=0]Schema met J.png[/attachment] Als ik dan kijk dan zijn er meer mogelijkheden van slecht contact een clixon bij het verwarmingselement en de deur schakelaar die beide problemen kunnen geven.
J8 zou je even kunnen overbruggen om de deurschakelaar te omzeilen. Ook kun je op de ingang van de selector schakelaar een proeflamp zetten om de thermo van de heater te controleren.
Maar de beveiliging moet er wel uit als de motor niet loopt. Dus meten of het relais wel spanning krijgt via de triac en eventueel het relais vervangen. Want die kan ook problemen geven.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...