Ga naar inhoud

AEG LVT 56840 L foutcodes E32, E51, en E54


Aanbevolen berichten

Mooi, dat is dan opgelost. Zat ik toch in de goede richting.

Volgende patient dokter van Putten!

Heb je ook nu nog een reset uitgevoerd?

Je stelde dat het voeden vanuit een andere groep hetzelfde schokgevoel gaf. Dat begrijp ik dan niet.

De losse draad had ik verwacht, maar dit is van de witgoed groep of is dit de draad die naar de aardelectrode gaat? Daar lijkt hij mij te dun voor.

Ik zou het bedieningspaneel er maar eens uithalen en van de print wat foto's maken die een hoge resolutie moeten hebben en genomen zijn met veel licht

[url=https://forum.diyreparatie.nl/viewtopic.php?f=6&t=20]Foto's uploaden[/url]

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
  • Reacties 55
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik heb de stekker ook in een wcd van een andere groep gehad toen bleef het hetzelfde.....ik snap inderdaad ook niet waarom.
Deze losse draad was van een andere groep, de witgoedgroep was nieuw, maar dus ook los. Een vakman erbij halen is niet altijd garantie voor goed werk, kan gebeuren.

ik heb de reset weer uitgevoerd, maar hetzelfde effect. Aanzetten resulteert in twee maal klikken, verder niets. Ik ben nu weer aan het werk, zal morgen foto's maken van de print.
Link naar reactie
Waar is die blanke aardedraad op aangesloten?
Ik zie hem niet zitten op het aardblok.
Het kan zijn dat die losse aardedraad ergens aan een waterleiding zit en zo de statische lading afvoert.
[url=https://postimg.cc/w1GFDP9R][img]https://i.postimg.cc/w1GFDP9R/aarding.png[/img][/url]

Met vriendelijke groeten, Tukkertje

Link naar reactie
[quote=Bennie post_id=2851 time=1570283364 user_id=50] Waar is die blanke aardedraad op aangesloten?
Ik zie hem niet zitten op het aardblok.
Het kan zijn dat die losse aardedraad ergens aan een waterleiding zit en zo de statische lading afvoert.
[url=https://postimg.cc/w1GFDP9R][img]https://i.postimg.cc/w1GFDP9R/aarding.png[/img][/url] [/quote]
Die blanke aardedraad zit achter in het aardeblok. Hij gaat naar links de kast uit, en naar beneden de kelder in, inderdaad daar aan de waterleiding.
Link naar reactie
Dat is een oude manier om je installatie te aarden, in deze tijd worden de waterleidingen vervangen door kunststof.
En dan ben je de aarding van je installatie kwijt.
Misschien toch een keer een aardpen in de voortuin slaan en een 16mm2 aarde draad naar de meterkast brengen.
Meestal is dat ruim voldoende, tenzij je op een berg/heuvelrug woont.

Met vriendelijke groeten, Tukkertje

Link naar reactie
[quote=Bennie post_id=2853 time=1570286928 user_id=50] Dat is een oude manier om je installatie te aarden, in deze tijd worden de waterleidingen vervangen door kunststof.
En dan ben je de aarding van je installatie kwijt.
Misschien toch een keer een aardpen in de voortuin slaan en een 16mm2 aarde draad naar de meterkast brengen.
Meestal is dat ruim voldoende, tenzij je op een berg/heuvelrug woont. [/quote]
Ja, deze methode is inderdaad achterhaald. Inderdaad, laten slaan van een aardpen is het overwegen waard. Ik woon zelf op 27m boven NAP maar geen idee hoe diep die zou moeten. Is van een hoop factoren afhankelijk volgens mij, dus lastig zelf goed te doen.
Link naar reactie
De nederlandse norm is dat je onder de 167 Ohm moet zitten, maar als je daar een paar tientallen boven zit is er ook nog niets aan de hand.
Over het algemeen is 1 pen van 3 meter afdoende.
Ik woon zelf in twente, zo'n 20 meter boven NAP.
Daar zitten we vaak tussen de 70 en de 90 Ohm
Maar om het na te meten heb je wel speciale apparatuur nodig.

Met vriendelijke groeten, Tukkertje

Link naar reactie
Dit vond ik ook nog:

Extra aandacht voor woningen voor 1979: Elektrocutie tijdens douchen

Duizenden Nederlanders lopen het risico onder de douche te worden geëlektrocuteerd doordat de randaarde van het elektriciteitsnet op de waterleiding kan zijn aangesloten. Dat is gevaarlijk en wettelijk verboden. Het gaan dan vooral om woningen van voor 1979!

Veel metalen waterleiding worden namelijk vervangen door kunststof exemplaren. Is de elektra geaard op het waterleidingnet dan werkt dan natuurlijk niet meer. Kunststof geleidt namelijk geen elektriciteit.

Let dus op bij verbouwingen van woningen van voor 1979. Sinds dat jaar is het verboden om de elektrische installatie te aarden via de waterleiding, en moet de installatie via een separate aardelektrode worden geaard.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
[quote=Lampje post_id=2863 time=1570304023 user_id=51] Dit vond ik ook nog:

Extra aandacht voor woningen voor 1979: Elektrocutie tijdens douchen

Duizenden Nederlanders lopen het risico onder de douche te worden geëlektrocuteerd doordat de randaarde van het elektriciteitsnet op de waterleiding kan zijn aangesloten. Dat is gevaarlijk en wettelijk verboden. Het gaan dan vooral om woningen van voor 1979!

Veel metalen waterleiding worden namelijk vervangen door kunststof exemplaren. Is de elektra geaard op het waterleidingnet dan werkt dan natuurlijk niet meer. Kunststof geleidt namelijk geen elektriciteit.

Let dus op bij verbouwingen van woningen van voor 1979. Sinds dat jaar is het verboden om de elektrische installatie te aarden via de waterleiding, en moet de installatie via een separate aardelektrode worden geaard. [/quote]
Ons huis is uit 1949. Fijne berichten zijn dat...;)
Volgens mij is de waterleiding hier nog niet vervangen, maar kan geen kwaad eens te informeren bij de gemeente!
Link naar reactie
Dat heeft weinig nut, je kunt beter kijken of jij aan de aarding van de netbeheerder mag hangen. En zo niet, een eigen aarding laten slaan door een erkend installateur.

Het aarden aan de waterleiding is al 40 jaar geleden verboden. Want in al die jaren is er echt wel ergens, al is het 3 straten verderop, wel een stuk metalen leiding vervangen. En dan is de aarding echt weg.

Vreemd trouwens, want ik zie op de foto van jouw meterkast flexibele PVC pijp en dat is heel lang verboden geweest, dus na die tijd had een installateur dit toch moeten wijzigen. Of is deze installatie door een beunhaas aangelegd? Want een erkend installateur had dit moeten zien

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
[quote=Lampje post_id=2866 time=1570306418 user_id=51] Dat heeft weinig nut, je kunt beter kijken of jij aan de aarding van de netbeheerder mag hangen. En zo niet, een eigen aarding laten slaan door een erkend installateur.

Het aarden aan de waterleiding is al 40 jaar geleden verboden. Want in al die jaren is er echt wel ergens, al is het 3 straten verderop, wel een stuk metalen leiding vervangen. En dan is de aarding echt weg.

Vreemd trouwens, want ik zie op de foto van jouw meterkast flexibele PVC pijp en dat is heel lang verboden geweest, dus na die tijd had een installateur dit toch moeten wijzigen. Of is deze installatie door een beunhaas aangelegd? Want een erkend installateur had dit moeten zien [/quote]
De originele meterkast is 9 jaar geleden vervangen door een nieuwe, gedaan door een officiële installateur.....dan ga je er toch vanuit dat alles is aangelegd zoals het zou moeten. Hij heeft gewoon de bestaande aardedraad gebruikt die aan de waterleiding hangt.
Maar goed, ik zal eens informeren bij de netbeheerder.
Overigens is een aantal jaren geleden ook een nieuwe watermeter geplaatst door Vitens. Aangezien die van kunststof is, heeft de installateur een brug aangebracht tussen de metalen leidingen over de meter heen. Dat deden ze altijd vertelde hij, want veel mensen gebruiken de waterleiding nog als aarde. Hij heeft toen niets verteld over dat het verboden was. Was handig geweest om te weten!
Link naar reactie
[quote=oboema75 post_id=2867 time=1570309563 user_id=217]


Overigens is een aantal jaren geleden ook een nieuwe watermeter geplaatst door Vitens. Aangezien die van kunststof is, heeft de installateur een brug aangebracht tussen de metalen leidingen over de meter heen. Dat deden ze altijd vertelde hij, want veel mensen gebruiken de waterleiding nog als aarde. Hij heeft toen niets verteld over dat het verboden was. Was handig geweest om te weten! [/quote]
Dat zijn loodgieters die dat werk doen, die zijn over het algemeen niet op de hoogte van de NEN normen, die voor elektra gelden en die nogal eens veranderen.

Ook kan het zijn dat dit niet vanwege een veiligheidsaarding gedaan is, maar meer om kathodische stromen te voorkomen waardoor leidingen aantasten als ze in een vochtig milieu liggen.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Zo hier wat fotos. Hopelijk goed genoeg, anders hoor ik het graag. Zoals eerder gezegd, de LNK3 en de weerstand zijn in 2016 vervangen, vandaar de afwijkende kleur bij de solderingen. Ik zie niet gelijk iets opvallends, maar wellicht een geoefend oog wel. :)

[url]https://photos.app.goo.gl/uSF1VGhAjPxHoYuZ6[/url]
Link naar reactie
Ik had graag wat detailfoto's van de relais in close up


[attachment=0]Herkenning-relais-contacten-namen-schema.gif[/attachment] Zodat ik de solderingen goed kan zien.

Alles lijkt er op dat er in het kringetje van de motorsturing wat aan de hand is.
De motor wordt geschakeld door een Triac en de draairichting wordt bepaald door een relais.

De gate van de triac loopt via R 99 dat is een klein weerstandje dat vlak bij een gat zit waar de print met een schroef wordt vastgezet. Als dat op spanning gebeurt ,dan wil de soldering nog wel eens loslaten. Dus even ohms doormeten of deze solderingen goed zijn. En kijk naar het relais wat op stekker J9 uitkomt.

Ik ben niet helemaal gecharmeerd van het soldeerwerk van de LNK. Te veel soldeer, te weinig vloeimiddel en waarschijnlijk ook te heet geweest. Voor de rest van de solderingen kan ik het slecht beoordelen, omdat er geen details genoeg zichtbaar zijn.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Ik heb wat plaatjes gemaakt met mn echte camera ipv telefoon voor betere resolutie.
[url]https://photos.app.goo.gl/dJvP28APddkABgvB6[/url]

Bij R99 meet ik 48 ohm, verbindingen lijken goed vast te zitten. Als je nog andere solderingen beter wilt zien hoor ik het graag!
Link naar reactie
Als ik naar de foto kijk, dan lijkt het spoor bij S26 van de LNK heet geweest te zijn of weggebrand. Kun je dit nameten? tussen de punten die verderop in de verbinding moeten zitten.

Als dit goed is, denk ik toch richting nogmaals vervangen van de LNK. Maar doe dit dan zoals genoemd in mijn artikelen.
Aan deze storing is weinig te meten, het spontaan wegvallen en naar de beginstand switchen is mij zelf ook overkomen en was op dat moment nog nergens bekend in ons wereldje. Dus stomweg vervangen na langdurig zoeken was de enige oplossing

[url=https://forum.diyreparatie.nl/viewtopic.php?f=6&t=10]LNK/TNY doormeten[/url]
[url=https://forum.diyreparatie.nl/viewtopic.php?f=6&t=16]LNK/TNY, Symptomen defect[/url]
[url=https://forum.diyreparatie.nl/viewtopic.php?f=6&t=322]LNK/TNY, Verwijderen linkswitch door los te solderen[/url]

Maar het falen van de LNK geeft deze storing niet weer, dus kijk ook de kring van de motor eens na en meet op J9 wat er uit de print komt en test de Triac

[url=https://forum.diyreparatie.nl/viewtopic.php?f=4&t=428]TRIAC testen[/url]




[attachment=0]ENV06 aansluitingen E53.jpg[/attachment]

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Het spoor bij S26 geeft geen weerstand, dus die is ok. Hij is niet weggebrand, maar wel donker. Niet mijn beste soldeerwerk inderdaad.
De LNK kan ik sowieso vernieuwen, maar liever bestel ik alle spullen in eens.

Je zegt "Meten wat er op J9 uit de print komt", dan moet ik de printplaat terugplaatsen neem ik aan? Anders komt er niets uit. :)

Het testen van de triac lijkt wat ingewikkelder. Ik moet een weerstand ook bestellen, die heb ik niet liggen hier. Welke punten op de printplaat moet ik dan precies testen?

Excuses voor mijn onwetendheid. Hoewel ik het leuk vind, is dit niet iets wat ik dagelijks doe.

En wederom bedankt voor de uitvoerige hulp in tekst en beeld, het wordt bijzonder gewaardeerd!! Het is een kleinigheid maar voor de hulp heb ik vast wat biertjes overgemaakt.


*Edit* valt me op dat je niet twijfelt aan de (aanloop) condensator. Zou een defect condensator niet ook deze problemen opleveren?
Link naar reactie
Je hebt in jouw bericht [url=https://forum.diyreparatie.nl/viewtopic.php?p=2841#p2841] Wasdroger: -Ik heb de motor getest met externe voeding, die werkt. [/url] gesteld dat hij werkt.

Ik ga er wel vanuit dat je dit testen met een volle trommel hebt gedaan, zoals gevraagd.

En dat is juist het mooie om de condensator te testen heb je een duurdere meter nodig om te weten of hij zijn capaciteit nog haalt.

Door deze methode sluit je dit probleem uit en weet je zeker dat het vanuit de print en/ of zijn bekabeling komt.

De uitgang van J9 is ook 3 aansluitingen die corresponderen met het schema van de print.

Voor de ene draairichting moet er spanning komen op de contacten 1 en 3 en voor de andere richting tussen 2 en 3
[attachment=1]eenfase inductiemotor2rechts.jpg.png[/attachment]

[attachment=2]eenfase inductiemotor2links.jpg.png[/attachment] J9-1 zit op de motor ook op 1 (wissel)
J9-3 zit op de motor op 2 (wissel)
J9-4 zit op de motor op 3 (dit is het vaste contact)

1 en 2 zijn de wisselende contacten voor het omkeren van de draairichting, het is -of de een, -of de ander.
[attachment=0]Trommelmotor twee richtingen.jpg[/attachment]

Wees met het meten aan de print wel voorzichtig, want de print hangt aan de netvoeding. Dus met getrokken stekker alles aansluiten en bij proefdraaien vingers weg.

Meet ook eens ohms of de aansluiting van R99 wel goed terecht komt op de gate van de Triac. Want vergeet een ding niet haarscheurtjes zie je vaak niet die moet je meten.
Want ik ben in de afgelopen paar jaar dat ik me hiermee bezig houd, nog geen defecte Triac tegengekomen. Maar natuurlijk niets is onmogelijk.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...