Ga naar inhoud

Whirlpool Indiana C wordt niet warm


KLN

Aanbevolen berichten

  • Reacties 100
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Nee, dat is niet hetzelfde.

Zolang als de ontvanger de mail niet gelezen heeft, dan blijft de mail in het postvak uit.

Pas als de mail door de ontvanger gelezen is, dan gaat hij in de bak verstuurd.

Het is dus een controlemiddel om te zien of jouw mail wel gelezen is, Ja- of Nee

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Update:
ben net terug van repair café. Oud-televisiemonteur heeft elco vervangen. Net thuis alles weer geïnstalleerd maar geen verandering 😢

De man verwachtte al dat de elco niet de boosdoener kon zijn maar weet ook niet precies waar te zoeken. Vond de solderingen OK maar vond een donkere kring rondom de micro-processor verdacht maar kan iets dergelijks niet doormeten.

Wat nu: volgende stap de 2 zwarte relais vervangen? Of zijn er nog andere diagnoses die we eerst kunnen doen?
Link naar reactie
[quote=Lampje post_id=1937 time=1546001027 user_id=51] Ik heb nog even verder in de documentatie gekeken. De relais K1 en K5 zijn voor de heaterelementen en het relais K4 is het veiligheidsrelais, die krijgt de totaalstroom te verduren. Deze 3 zijn dus verdacht.
De NTC moet bij 25 graden 11,5 Kohm meten dus die 14 Kohm zal dus wel kloppen, als de temp een graad of 20 was.

Heb je de hele routine van het resetten wel binnen de 10 seconden volbracht?

De heaters hebben een gemeenschappelijke aansluiting Op J3.1 en de andere draad zit op resp J3.2 en J3.3 Daar zou je ohms de elementen van 23, 43 ohm per stuk moeten meten, In serie op de klemmen 2 en 3 dus 46,86 ohm. Als je deze weerstand meet, dan heb je ook de veiligheidsthermostaat mee gemeten.

Het eventueel preventief vervangen van de relais is ook de kostenpost niet, die kosten bijna niets.

[url=http://www.maakmijnwitgoed.nl/overige-componenten/79-12v-powerrelais-16a.html]Powerrelais vervanger van Omron G2RL-1A-E-CF[/url]
[url=http://www.maakmijnwitgoed.nl/overige-componenten/76-12v-relais-10a250v.html]Relais 12v 10A[/url] [/quote]
Heb je het element al een keer vanaf de printplaat gemeten?
Ik las in je 1e bericht dat je daar 0 ohm mat.
Dat is natuurlijk niet goed, zou je die (nog) een keer willen doormeten.
Dan kunnen we die uitsluiten (of verder mee zoeken ;) )

Met vriendelijke groeten, Tukkertje

Link naar reactie
Update 2:
net heb ik - in een "laboratorium-opstelling" - vastgesteld dat het verwarmingselement werkt. Ik heb gewoon stroom op het ding gezet en er gelijktijdig een koude föhn door laten blazen 😉 De lucht werd warm (en stonk naar wat verschroeid losgekomen stof (althans dat denk/hoop ik) 😬

OK, nu dus weer de printplaat loshalen en kijken naar de relais.

Wordt vervolgd.
Link naar reactie
Update 3:
Ik heb de stroomdraad gevolgd die het verwarmingselement voedt. Deze draad krijgt vanaf de PP geen stroom... Het zijn de blauwe draden die op de PP zitten op de - lagere - stekker met 3 schoenen (waarvan er enkel 2 gebruikt worden (zie eerdere foto's)).

De volgende stap is dus het vervangen van de relais (de 2 zwarte). Kan het zijn dat het er 2 zijn omdat je dan de hitte (ofwel stroomhoeveelheid) kunt reguleren?

Ik krijg nu iig het prettige gevoel dat we "warm" zitten... 😊

Bennie: ik lees idd - nagenoeg - 0 Ohm als ik het element meet op de draad/stekker die op de PP zit.
Lampje: wat is J3.1, J3.2 etc: die kan ik nergens ontdekken?

Waar zou ik nog weerstanden kunnen meten/checken?
Link naar reactie
Ja, dat verbaast mij ook.
Misschien is mijn meter te eenvoudig... Ik heb een Elro met als meeteenheden resp. 2, 20 ,200 en 2000 kilo-Ohm...

Als ik hem op 2 k-Ohm zet, meet ik 0,025 Maar als ik daarover nadenk, zou dat 0.025*2000= 50 Ohm moeten zijn. Dus toch in orde 😃
Link naar reactie
[quote=klussenier post_id=1976 time=1546703181 user_id=63] Update 3:
Ik heb de stroomdraad gevolgd die het verwarmingselement voedt. Deze draad krijgt vanaf de PP geen stroom... Het zijn de blauwe draden die op de PP zitten op de - lagere - stekker met 3 schoenen (waarvan er enkel 2 gebruikt worden (zie eerdere foto's)).

De volgende stap is dus het vervangen van de relais (de 2 zwarte). Kan het zijn dat het er 2 zijn omdat je dan de hitte (ofwel stroomhoeveelheid) kunt reguleren?

Ik krijg nu iig het prettige gevoel dat we "warm" zitten... 😊

Bennie: ik lees idd - nagenoeg - 0 Ohm als ik het element meet op de draad/stekker die op de PP zit.
Lampje: wat is J3.1, J3.2 etc: die kan ik nergens ontdekken?

Waar zou ik nog weerstanden kunnen meten/checken? [/quote]
J3.1, J3.2 is de stekker die vlak naast relais K5 zit die ook de stroom van het element schakelt als het goed is staat op de print aangegeven J003 en daarvan pen 1 en pen 3 Op jouw machine mankeert het tweede element vandaar dat pen 3 niet bezet is en relais K1 en K6 niet aanwezig zijn.

Zeker zijn we warm, want relais K5 was vanaf de eerste dag verdacht. De weerstand van het element is volgens specificatie 2000 W en 23,43 ohm

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
[quote=Bennie post_id=1979 time=1546706665 user_id=50] Zo werkt dat niet, je kan tot 2 kiloohm meten, als je hem op 200 zet zal je 26 ohm meten denk ik.
Dat is de beide spiralen met elkaar [/quote]
Zoals gezegd, heb ik een eenvoudige multimeter (elro m300) die ook geen Ampere kan meten. Wat zou voor een geïnteresseerde knutselaar als ik, een redelijk apparaat zijn? Mijn kleinste maateenheid is 2 k-Ohm.

Op mijn heater staat "2 x 950 W" maar ik zie maar één spiraal en maar twee draden op de spiraal. Kan het zijn dat op de PP de twee zwarte relais de hoeveelheid stroom regelen? Er gaan ook maar 4 draden naar de heater (2 x sensor en 2 x stroom)....
Link naar reactie
Ik heb even je multimeter opgezocht, en inderdaad alleen maar kiloOhms.
Bij de action verkopen ze een multimeter voor maar 3.99 .
[url=https://www.action.com/nl-nl/p/select-plus-multimeter-/] multimeter action[/url].
Daar kan je preciezer mee meten.
Je element staat aan of uit, daar word verder niets aan geregeld.
Of ze nu in serie staan of parallel, dan meet je wel verschillende weerstanden.
Maar hij doet het gewoon dus hoeven we daar niet te zoeken.
Je kan ook de spoeltjes van de relais nog doormeten maar dat is ook niet makkelijk met je multimeter.
Want die spoeltjes zijn rond de 360 ohm.
Je kan het proberen maar afwijkingen zijn dan slecht te zien.

Met vriendelijke groeten, Tukkertje

Link naar reactie
Als ik kijk naar jouw foto's van de kaart en de bedrading dan kan het niet anders zijn dat de twee elementen bij jou gewoon parallel staan, want het relais voor het tweede element is niet geplaatst op de kaart en op de 3 polige stekker zijn maar twee draden aangesloten.

Als je geinteresserd bent in dit knutselwerk, dan zijn dit type meters niets voor jou en zul je iets dieper in de buidel moeten tasten.
Zoals voor het constateren van een elco die bol staat stuk is, hebben wij geen multimeter nodig. Maar wat als hij niet bol staat en de schakeling niet werkt, wat dan?
Dan zul je capaciteit moeten kunnen meten,

Dan zul je ook je diodes moeten meten en de meetspanning in de diode stand, zal iets hoger moeten zijn, dan een gebruikelijke ohmmeter. Hij moet boven de drempelwaarde van de halfgeleider uitkomen.

Verder is het wel fijn dat je batterij ook wat langer leeft, je hoort nog al eens, dat de goedkope troep nogal batterijen vreet.

Wat betreft het meten aan de relais, dat kun je niet ohms doen, dat MOET je onder belasting doen.

Kijk hier maar eens wat ik over relais geschreven heb:

[url=https://forum.diyreparatie.nl/viewtopic.php?f=4&t=27]Relais testen, oorzaak nr 1 defecte wasdroger [/url]

[url=https://forum.diyreparatie.nl/viewtopic.php?f=6&t=23]Relais met slechte solderingen[/url]

[url=https://forum.diyreparatie.nl/viewtopic.php?f=6&t=25]Relais, wat zijn het en hoe zijn ze te vinden?[/url]

[url=https://forum.diyreparatie.nl/viewtopic.php?f=6&t=28]Het vervangen van een relais[/url]

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Update 5:
Onderdelen zijn netjes op tijd bezorgd.

Zojuist bij een repair café (RC) geweest om te laten solderen. Resultaat: slecht één relais (zwart) is pas verwijderd. Het ging erg moeizaam en ik werd steeds sceptischer over de manieren en "gereedschappen" die gebruikt werden. De Elco (zie eerder) werd vervangen in een ander RC en ik heb vastgesteld dat er grote verschillen zijn qua aanpak (en ervaring) in deze twee RC's.
Een vriend van me (elektro affiniteit) wil - als ie tijd heeft - een poging wagen en anders ga ik terug naar het "oude" RC dat op de 1ste zaterdag vd maand plaatsvindt.
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...