Ga naar inhoud

Whirlpool Indiana C wordt niet warm


KLN

Aanbevolen berichten

Beste DIY-ers!

mijn droger wordt niet meer warm. Het is een 8575 846 12060

Alles lijkt te werken (geen foutcodes) maar de verwarming werkt niet. Nu heb ik al vele berichten gelezen hier en elders maar ben nog niet zeker van de diagnose.

Ik heb het volgende gedaan:
- alles gereinigd (pluizenfilter en condensator) afvoer loopt ook
- thermostaat (NTC) net na pluizenfilter gereinigd en doorgemeten (ca 13 ohm)
- thermostaten verwarmingselement doorgemeten. Hierin bevinden zich 3 thermostaten met de volgende waarden (0, 14, 0 ohm)
- als ik meet direkt op het verwarmingselement (de draden/aansluitingen), meet ik 0 ohm...

alle metingen op kamertemperatuur

Wat is jullie diagnose en hoe los ik het op?
Link naar reactie
  • Reacties 100
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Als die NTC bij het pluizenfilter in KiloOhms ipv Ohm dan is die okay.
De clixons(temperatuurbegrenzers) moeten laagohmig zijn.
Je hebt volgens mij een 2x950 watt, als de spiralen in serie staan meet je 28 ohm
Als ze parallel staan meet je 55 ohm ongeveer .

Die 2 van van 0 ohm zijn de clixons, zijn die laagohmig of oneindig
Die van 14 ohm is een ntc en die moet 23,5 ohm zijn bij 25 graden.
Als je bij het begin al 0 ohm meet(laagohmig) dan zit er vooraan kortsluiting.
Als je oneindig meet is hij ergens onderbroken.

Als je de droger aanzet, komt er dan wel spanning bij het element?
Het kan ook zijn dat een relais op de print los zit.
Er gaan namelijk wel bijna 2000 watt over zo'n klein blokje.

[url=https://postimg.cc/9wHH5ThT][img]https://i.postimg.cc/9wHH5ThT/klussenier.png[/img][/url]

Met vriendelijke groeten, Tukkertje

Link naar reactie
Beste Bennie,

dankjewel voor deze eerste aanzet!

Ik heb idd een 2 x 950 Watt module die eruit ziet als op jouw foto. De NTC is idd in K-Ohm ;)
In deze module zitten 3 voelers (thermostaten en/of clixons ?) waarvan de middelste circa 14 k-Ohm aangeeft. De buitenste twee geven nagenoeg 0 (dus niet oneindig).
Deze middelste voeler is verbonden met twee rode draden die weer terug naar de print gaan. De buitenste voelers zijn in serie verbonden en gaan naar de gloeispiraal (volgens mij is het er maar één).

Als ik de droger aanzet gaat er snel een stroom lopen van ca 2500 W die na een aantal seconden terugvalt naar 240 W (ik vermoed dat dat enkel de motor is). Ik zal kijken of ik spanning kan meten bij de spiraal.

Kan ik de spiraal (het element met de spiraal) ook apart testen door er met een draad 220V op te zetten? Als ie dan werkt , ligt het probleem wrs ergens eerder (op de print of bij een relais)?
Link naar reactie
die middelste is een ntc, maar die 14 kiloOhm weet ik niet of dat correct is.
als je er een fohn bij houdt, verandert de weerstand dan?
Een verwarmingselement moet je nooit los testen want er is dan geen luchtverplaatsing.
Het is ook niet nodig want hij doet het wel.
Er is alleen iets wat het element weer heel snel uitschakelt.
Zegt de droger daarna dat hij aan het eind van het programma is?
Dan denk ik eerder dat we het in de vochtmeting moeten zoeken.
Jij hebt deze [url=https://www.partsnl.nl/sensor-481227858001-wasdroger]meetstrips[/url] er in zitten.
Ontvet deze is goed en check of ze nog goed verbonden zijn.
De draden hiervan zijn aangesloten op het kleine vierkante printplaatje rechts bovenin.
er zitten 2 strips in de droger en die zijn aangesloten op j4.1 en j4.2

Met vriendelijke groeten, Tukkertje

Link naar reactie
Voor je alles los trekt probeer hem eens te resetten.
Er kan ook iets gebeurt zijn tijdens het programma waardoor hij van slag is.
Controleer de hoofdprint ook eens , vooral de relais en de solderingen.
Als het aan de vochtsensors zou liggen zou hij heel snel klaar zijn met zijn programma.

REMEDIAL ACTION
In case of shortage of the heating element or a disturbance due to welding of the heating relay the following RESET procedure
must be always carried out:
Please follow the sequence below which must be performed within 10 seconds:
1) Turn the program selector in 6 o´clock position
2) Push "START"button three times
3) Turn program selector one position in clockwise direction (airing program)
4) Push "START"button three times

Met vriendelijke groeten, Tukkertje

Link naar reactie
Dag Bennie,

even tussen de kerstmaaltijden door:

- de weerstand van de NTC bij de spiraal neemt af als je hem verwarmt. Hetzelfde geldt overigens voor de NTC na het pluizenfilter (gaat van 14 naar beneden)
- De buitenste voelers blijven onveranderd (0)
- Als ik de machine aanzet, gaat - zoals gezegd - de stroom eerst hoog en na een 5-tal seconden naar laag. Volgens de lampjes lijkt ie een normaal programma te volgen (dus geen einde).

Ik zal zsm de vochtigheidssensor nalopen (checken en reinigen) en dan melden wat er gebeurt/verandert.
Link naar reactie
Wat voor type aanduiding staat er op de NTC?

Eigenlijk verwacht ik niet dat er problemen zijn met de NTC, want dat zou tot een foutmelding leiden.

Als er geen foutsignalering is dan zul je moeten bepalen of het in het printcircuit zit, of dat de fout zit in het element en omgeving.

Dus ik zou de afgaande kabel op de printkaart lostrekken en het element en bekabeling ohms doormeten. Is dit goed dan plug weer aansluiten en kijken of er spanning op de uitgang komt te staan. Dan meet je de uitgaande spanning belast met de elementen. Is hier te weinig spanning dan de relais eens goed inspecteren op slechte verbindingen.

Is de binnenkomende spanning op de print goed?

Maak eens een goed belichte foto van de soldeerzijde van de printkaart en plaats die op google foto met de link hier. Speciaal de achterkant van de keuzeschakelaar en de relais.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Beste Bennie en Lampje,

de resetprocedure zoals beschreven door Bennie werkt bij mij niet. Als ik hem op "zes" zet, knippert weliswaar 3 keer (3 keer drukken) het rode lampje maar als ik hem dan een stand verder draai (clockwise = bij mij "koudefase") dan start ie dat programma, zet hem pauze en herstart (3 keer drukken)...
Moet de reset met de stroom eraf?

Relais: ik heb zojuist het printplaatje aan de rechterzijde bekeken: het zag er schoon en in orde uit (voor leken-ogen...). Bedoelen jullie met het relais een onderdeel dat aan het front zit (naast de draaiknop)?

Vochtigheid-sensoren: als ik een programma kies met droogtijd (dus geen 6th sense), zouden de sensoren toch niet gebruikt worden en zou het apparaat warm moeten worden (ongeacht de droogte van de inhoud)? De tijd-programmas lopen bij mij ook zonder warmte. Wat ik wel raar vind, is het feit dat e dan toch een 6th-sense lampje gaat branden....

Lampje: bedoel je de NTC bij het pluizenfilter? (deze heeft een weerstand van 14 en deze neemt af naarmate ie warmer wordt.
Link naar reactie
De werking van de ntc is goed, als het aan de vochtmeting zou liggen zou hij snel klaar zijn met het programma.
Ik vermoedt toch een slecht contact op de printplaat achter de bediening.
Hier zitten de relais.
Ik denk dat er zo'n slecht contact is bij het relais dat hij die 2000 watt maar een paar seconden aankan en dan weer los smelt of vonkt.
Dat kleine printplaatje valt ook weinig aan te zien. als deze defect zou zijn dan gaan alle lampjes knipperen.
Mogen we een paar foto's zien van de printplaat bij de bediening(vroeg lampje ook al ;) )

Met vriendelijke groeten, Tukkertje

Link naar reactie
Eerst maar eens doen wat ik gevraagd heb.

Ik kan zonder documentatie van dit specifieke apparaat niet zien of de gemeten weerstanden van de NTC's de juiste waarde zijn, daarvoor moet ik met een typenummer in de datasheet kijken. Er wordt een vergelijkenden meting gedaan

Het is niet juist, zo maar aan te nemen dat een droogte meting bij handinstelling niet mee zou doen. Er zijn types waar dit gewoon een beveiliging is tegen brandgevaar en maakt het wel degelijk deel uit van de werking.

Zie voor de relais https://forum.diyreparatie.nl/viewtopic.php?f=6&t=25

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Mannen,

zoals ik al zei, ben ik een leek en kostte me het wat tijd en geduld om de gevraagde onderdelen los te maken. Hierbij de foto's:
Ik neem aan dat jullie de onderdelen wel herkennen. Het enige wat me nog ontbreekt is de achterkant van het kleine printplaatje aan de zijkant van het apparaat. Mocht dat noodzakelijk zijn, ga ik ook dat onderdeel proberen los te krijgen.

https://photos.app.goo.gl/t9dCBtfLZBvFdnPz8
https://photos.app.goo.gl/UpbcdWLz5Rodvi4V8
https://photos.app.goo.gl/Cv67p8now8LsqfAM7

Hierbij nog foto's van het apparaat en het verwarmingselement
https://photos.app.goo.gl/VfE3CgvzJdYJPtpw9
https://photos.app.goo.gl/deYfjbJqT6S4Bw1m8

Ben benieuwd wat jullie ontdekken of zien.
Link naar reactie
[attachment=1]IMG_20181227_120023894-mark.jpg[/attachment] Ik heb de relais er in getekend.

Maak de print eens goed schoon met alcohol en een kwast.

Maar ik zie in de buurt van de rechthoekige relais, die de hoofdstromen moeten voeren, heel wat solderingen, die ik als verdacht zou willen aanwijzen. Helaas kan ik het niet voldoende uitvergroten, omdat de resolutie van de plaatjes erg laag is.

Op het kleine printje zie ik dat daar eerder aan gesoldeerd is en de flux niet verwijderd is. (geel)

Onder de trafo zie ik een paar verdachte solderingen. (rood) [attachment=0]IMG_20181227_125031964 mark.jpg[/attachment]

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Dag Heren,

dank voor de reacties!

Ik zal morgen alcohol halen en de pp schoon maken. Wat voor een alcohol is het best; waar koop ik zoiets?
Ook zal ik morgen (daglicht) proberen een grotere foto (dwz hogere resolutie) van de grote pp te maken.
Condensator (@Bennie): die staat inderdaad iets bol. De "buurman" is plat en deze is licht gebold....

Voor de duidelijkheid: ik heb dit apparaat nieuw gekocht (2006) en er is nooit een reparatie aan uitgevoerd. Eventuele onzorgvuldige of ongewone soldeertechnieken zijn dus "af fabriek".

Mvg
Link naar reactie
Dan is die condensator in ieder geval naar z'n grootje.
Want die mogen niet bol staan.
Wat betreft die 2500 watt in het begin, dat is hoogstwaarschijnlijk de aanloopstroom van de motor.
dus niet het verwarmingselement wat even stroom krijgt.
Hij word dus helemaal niet aangestuurd.
Ik kan zo niet zeggen of alleen de condensator defect is of dat er meer kapot is, hier heeft Lampje meer kijk op.
Ik gebruik gewoon medische alcohol.(uit het kraampakket :lol: )

Met vriendelijke groeten, Tukkertje

Link naar reactie
OK Bennie,

dan hebben we dus de/een rotte plek gevonden...😃 Ben benieuwd wat Lampje nog toe te voegen heeft...
Wat is de functie van zo'n condensator en waardoor kan ie "overleden" zijn?🤨

Waar koop ik een dergelijke condensator en is dat een klus die ik zelf kan of moet ik daarvoor naar een vakman? Weet jij de specificaties van deze condensator?

Kraampakket..?! Proficiat, dan heb je dus iets heel kleins in huis 😊. Wat is het voor een alcoholpercentage?
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...