Ga naar inhoud

Whirlpool awz 7777 doet niks meer


Aanbevolen berichten

Daar zijn de meningen op het internet verdeeld over, er zijn reparateurs die vervangen standaard naar een zwaarder exemplaar en er zijn tongen die beweren dat het brandgevaarlijk zou zijn. Omdat het om een groter vermogen zou gaan.

Als ik naar de datasheet van de fabrikant kijk, dan zijn de instellingen van de chip exact hetzelfde. Dus vanuit de schakeling zou het geen enkel probleem moeten zijn.

Dat het brandgevaarlijk zou zijn, daar ga ik niet in mee.

Want het is voor mij een schakelende voeding, die maar een gedeelte van het vermogen doorlaat en zo de gemiddelde spanning op een zeer goedkope manier naar en andere (lagere) waarde brengt.
Als de schakelaar een groter vermogen aan kan, dan is het risico dat hij in brand vliegt dus een stuk kleiner.

De vraag is dan ook, in dit "kip en het ei verhaal": wat is de oorzaak dat de beruchte combinatie veiligheidsweerstand en LNK stuk gaan?

Ik ben er intussen van overtuigt, dat de inschakelstroom bij ontladen condensatoren in de schakeling een te grote belasting is voor de weerstand.
Want als men de LNK vervangt door hetzelfde type en de weerstand verhoogt naar de volgende hogere stap in de reeks, dan blijft de schakeling gewoon werken. En zijn er, bij mijn weten, nooit herhalingen van de fout.

Behoudens bij de koekenbakkers, die niet solderen kunnen en de chip opblazen door te veel warmte toe te voeren.

zie ook: [url=https://forum.diyreparatie.nl/viewtopic.php?p=2130#p2130]Oorzaak van het defect raken van de veiligheidsweerstand[/url]

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
  • Reacties 45
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik adviseer [u]nooit[/u] om het IC-tje te verzwaren. Alleen de weerstand!

Waarom?
De printplaat is afgestemd op het geleverde vermogen van de originele IC. Dat geldt voor alle details, dus smd-weerstandjes, condensatoren, printbanen, etc. Als dat niet matcht met het vermogen wat de te zware IC kan leveren, loop je dus een risico! (en weet je niet waar!?!)

Het verhogen van de weerstand daarentegen heeft alleen effect op het verlagen van de hoeveelheid stroom die over het IC-tje loopt en is daarmee

Klusser - Motormuis - IT-er - Fotograaf - Gadgets liefhebber - Techneut - Nieuwsgierig - ...

Link naar reactie
Daar heb ik toch een andere visie op.
Ik splits de kaart in twee delen op.
Het eerste deel is de voeding en zijn stabilisatie en beveiliging en het tweede deel is de regelelektronica, die om te functioneren een gestabiliseerde voeding nodig heeft.

De LNK/TNY schakeling is niets anders als een elektronische schakelaar die de 230 volt gelijk richt, afvlakt en in duizenden stukjes knipt.
De Mosfet in het IC is niets meer, dan een gestuurde schakelaar, die maar een klein aantal blokjes van de gehakte spanning door zal laten. En na het passeren van afvlak filters weer gevormd wordt tot een stabiele gelijkspanning met een lagere spanning.

Een schakeling gaat niet stuk door het beschikbaar vermogen, maar door een slechte voeding.

Om de vergelijking wat simpel te houden. Als ik een zware gloeilamp aansluit op een schakelaartje die nauwelijks stroom kan voeren. Dan gaat het schakelaartje stuk, omdat de contacten verbranden. En zou de lamp ook stuk kunnen gaan, omdat de contacten staan te vonken en de lamp zeer vele malen in en uitgeschakeld wordt.

Als ik de schakelaar wel in de juiste dimensie kies, dan gaat de schakelaar lang mee en heeft de lamp zijn normale levensduur.
Zou ik de schakelaar nog meer verzwaren, waardoor het beschikbaar vermogen zou verdubbelen, dan zal dat niets met de levensduur van de lamp doen. Het is alleen niet zinvol, omdat deze schakelaar veel duurder is.

Het probleem zit juist in de Mosfet, die te krap gedimensioneerd is voor de vermogensbehoefte vanuit de regelelektronica en daardoor te heet wordt.

Als de Mosfet defect raakt en laag ohmig wordt, dan zal de veiligheidsweerstand de kring verbreken.

De functie van de veiligheidsweerstand is twee ledig.
1. Hij begrenst de startstroom bij het inschakelen en komt bij bedrijf niet aan zijn maximaal stroom en kan blijkbaar verhoogd worden, om de schakeling betrouwbaarder te maken. Dat is intussen wel bewezen.

2. Bij falen van de LNK/TNY zal de Mosfet een groot deel van de aangeboden spanning doorlaten, waardoor de stroom door de veiligheidsweerstand toe zal nemen en zich zelf zonder explosie af zal schakelen.

De conclusie die ik trek:
Het vervangen van de weerstand die de startstroom van de schakeling meer dan halveert, is voldoende om de heersende problemen op te lossen, de LNK/TNY mag wel vervangen worden, maar heeft m.i geen toegevoegde waarde.

Maar ook is het zo, dat al de fabeltjes van in brand vliegen bij verzwaring van het IC blijkbaar allen op onderbuikgevoelens gebaseerd zijn, die nergens, zelfs niet theoretisch, onderbouwd zijn.
En ik dit verhaal in het rijtje van de HOAX'en wil plaatsen.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Tja, inhoudelijk kan ik dat niet echt beoordelen (in ieder geval niet beter dan jouw toelichting 👍🏻).
De informatie over brandgevaar komt van HarryO (zeer gewaardeerde moderator op ander witgoed forum en ooit ook erg betrokken bij wasdrogers) en de website van SmallRepairs (ook al jaren bezig met de reparatie van printplaten).

Komt bij dat de zwaardere ic-tjes ook nog eens wat duurder zijn, dus ik zie niet echt de toegevoegde waarde om de ic-tjes te vervangen (dus daar zijn we het over eens 😎)

Klusser - Motormuis - IT-er - Fotograaf - Gadgets liefhebber - Techneut - Nieuwsgierig - ...

Link naar reactie
Ach het is gewoon een kwestie van voortschrijdende inzichten en het opbouwen van kennis en ervaring, en dat zal nooit stoppen.
Ik leer nog dagelijks bij.

en dit zegt YouFixit
"[i]Antwoorden op veelgestelde vragen


1. Gaat de print na de reparatie niet wéér kapot?

Dat is niet waarschijnlijk.

YouFixit past als vervanging voor de voedingschip een zwaarder type toe met een vermogen dat ongeveer twee keer zo groot is.
Ook monteren wij een hogere voorloopweerstand waardoor de aanloopstroom beperkt wordt (dit heeft geen invloed voor de werking van uw droger, alleen een positieve op de levensduur)[/i]
"

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
[quote=HaZee post_id=2771 time=1567075643 user_id=49]
Komt bij dat de zwaardere ic-tjes ook nog eens wat duurder zijn, dus ik zie niet echt de toegevoegde waarde om de ic-tjes te vervangen (dus daar zijn we het over eens 😎) [/quote]
Ach waar hebben we het over HaZee?

Als ik bij Farnell op de site kijk, dan is de LNK 305 GN, 20 cent duurder als de LNK 304 GN
en weer 16 cent goedkoper als zijn grote broer de LNK306 GN.

Maar bij de grote fabrikanten blijkt dit dus een onoverkomelijk probleem te zijn, want ze flikken het allemaal.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...