Ga naar inhoud

Kun je teveel zonnepanelen hebben?


Ben526
Ga naar oplossing Opgelost door HereIsTom,

Aanbevolen berichten

Misschien een vreemde vraag maar kun je teveel zonnepanelen hebben? Aangezien je nooit weet wat de toekomst brengt en de grootste kosten in de montage zitten: waarom zou je niet gelijk zoveel mogelijk panelen laten installeren? Ze staan dan tóch al op het dak dus is een extra paneeltje (of 2, of .. ) relatief goedkoop?

Link naar reactie
  • Oplossing

Dat ligt inderdaad aan de toekomst, niemand weet wat ze nog precies gaan doen met het salderen, vanaf 2024 gaan ze dat waarschijnlijk afbouwen.

Als dat zo is heb je dus niks meer aan de stroom die de panelen meer opleveren dan je verbruikt. Wil je safe spelen dan neem je dus net zoveel panelen als je gemiddelde jaarverbruik. Hou er wel rekening mee dat je straks waarschijnlijk meer stroom gaat verbruiken door bijv. een warmtepomp en elektrisch rijden. Hier verwarmen we bijv. met een Airco Warmtepomp, deze is zuinig met stroomverbruik, maar ons totale stroomverbruik is dus wel een stuk meer nu, maar we verbruiken nu dus ook geen gas meer om te verwarmen. En aangezien je met zonnepanelen dus je eigen gratis stroom hebt kost het verbruik dus ook niks.

  • Thanks 1

Airco Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Link naar reactie
  • 2 weken later...
  • 1 maand later...

Ik lees nog nergens terug dat je ook naar je hoofdzekering moet kijken,wat kan mijn installatie aan.

Als je een hoofdzekering hebt van 40 Ampère, kan je dus niet meer gaan terugleveren. 

Je hebt momenten op een dag dat je praktisch geen stroom verbruikt, en juist op zulke dagen kan het prachtig zonnig weer zijn.

Als de zonnepanelen dan alles terugstorten het net in, kan je hoofdzekering er door overbelasting uitgaan.

Om een lang verhaal kort te maken, ja je kan teveel zonnepanelen hebben.

Met vriendelijke groeten, Tukkertje

Link naar reactie

Even wat berekeningen uit de losse pols. Bij 40A heb je het waarschijnlijk over een 1-fase elektriciteitsaansluiting. Dan moet je rekenen met een 25A-zekering, alhoewel er vast installateurs zijn die wat hoger gaan zitten. Reken je met 25A, dan kom je uit op een omvormervermogen van net geen 6kW en zo rond de 7000Wp aan panelen. Dat zijn er al snel 16-20 en dat kan lang niet iedereen op zijn dak kwijt. Kun je dat wel, dan zou ik zeker naar een 3-fase aansluiting overstappen. Dat wordt ook door netbeheerders aangeraden bij omvormers van 5kW of hoger. Dan kun je al 3x 16A kwijt en dat is een 11kW omvormer en 12000-13000Wp aan panelen. Dat zijn zo'n 30-35 panelen en die situaties zullen zeker bestaan , maar bij het overgrote deel van de huizen is het beschikbare dakoppervlak eerder de bottleneck dan de elektriciteitsaansluiting. 

  • Like 2
Link naar reactie

Dat is nu mooi Tukkertje, omdat mijn beleid t.o.v. zon energie en de aanschaf daarvan, als gevolg van de oorlog totaal veranderd is, ben ik me ook eens wat meer gaan verdiepen in deze materie.

En heb mijn gegevens van mijn installatie bij de netbeheerder opgevraagd.

Ik heb een installatie van 4 groepen van 16 A.

Ik blijk al 49 jaar een enkel fase aansluiting te hebben van 25 A.

En tot mijn verwondering zit de hoofdzekering er sinds 1973 nog steeds in.

 

  • Like 1

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Ik zou zeggen:
Nee je kan niet teveel zonnepanelen hebben.

Maar (zie de reacties hierboven) je moet mogelijk wel wat aanpassingen doen aan je meterkast.

 

De extra panelen die je 'teveel' hebt ga je later vanzelf gebruiken (denk aan 'verplicht' electrisch rijden in de toekomst bijvoorbeeld, overstappen op een warmtepomp (energieslurper!) etc.

Het enige 'probleem' is dat je die extra panelen mogelijk wat langzamer terugverdient, als de saldering wordt afgebouwd.

Klusser - Motormuis - IT-er - Fotograaf - Gadgets liefhebber - Techneut - Nieuwsgierig - ...

Link naar reactie
  • 1 jaar later...

Ik zou daar met de nu opgedane kennis toch nog wel een kanttekening bij willen zetten.

Want zolang de netbeheerders hun netten niet enorm uitgebreid hebben, zullen afvoerproblemen dit wel tegen kunnen houden.

Want bij elke verhoging van levering zal dit gebeuren door de spanning op de omvormer wat te verhogen. Wordt die spanning nu te hoog dan wordt jouw omvormer gewoon afgeschakeld. En zit je met je afgeschakelde installatie waar je niets aan hebt.

Dus voorlopig even nog niet!

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Als er in jouw regio inderdaad krapte op het stroomnet is, zou ik zelf dan nog eerder kiezen voor laten afschakelen dan minder panelen neerleggen. Persoonlijk zou ik het maximale op mijn dak leggen wat erop past met de gedachte dat ...

--> later bijplaatsen dan ook extra arbeidsloon kost (kans dat een nog verdere daling van de prijs van de zonnepanelen -die ik overigens nog niet zie gebeuren- dat niet compenseert) ...
--> terwijl later bijplaatsen in de praktijk zelden gebeurt ...
--> het stroomverbruik door de energie transitie nog wel wat zal toenemen (denk aan de warmtepomp bijv. die best wel wat stroom nodig heeft en bijv. electrisch rijden, koken, etc.) en ...
--> je evt. een thuisbatterij kunt toevoegen aan het systeem, mocht je tevaak afgeschakeld worden: Er is er inmiddels één die automatisch stroom levert aan het net als het 'duur' is en zich oplaad als het goedkoop is. Geen zonnepanelen nodig zelfs en ik hoop dat dat opladen dan prio krijgt vanuit de zonnepanelen (zo ver nog niet onderzocht 😉)

Overigens denk ik dat de meeste winst zit in zo veel mogelijk zelf je stroom gebruiken op de momenten dat je het ook zelf produceert. Vergelijk het met dynamische contracten waarbij je de vaatwasser en wasmachine etc. op de goedkoopste uren aan laat gaan.

Klusser - Motormuis - IT-er - Fotograaf - Gadgets liefhebber - Techneut - Nieuwsgierig - ...

Link naar reactie

Door mijn kennis van energieopwekking en het koppelen van netwerken, weet ik dat het ongelooflijk moeilijk is om al die parallel draaiende stroombronnen in toom te houden.

Want heel Europa zit aan elkaar geknoopt.

Helaas heb ik nog te weinig kennis opgebouwd over de regeling van de zonnepanelen.

Want ik heb ervoor gekozen om een parallel systeem aan te leggen, omdat ik 's middags last krijg van schaduw van het dak van de buren.

Dat is wel een stuk duurder omdat de regeling wel per paneel gaat en niet als slechts een in serie staand geheel.

Dus ik vraag me af hoe het nu zit met het afkoppelen van een paar panelen als dat zo uitkomt. Of dit wel zo eenvoudig is?

En ja al die opties met batterij opslag lijken mij vanwege de nog hoge kosten, nog toekomstmuziek te zijn.

En de electrische auto is in een werkend gezin overdag meestal elders. Dus eigenlijk ook geen optie.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...