Ga naar inhoud

Nas aansluiten op Kodi kastje


duchesse
Ga naar oplossing Opgelost door duchesse,

Aanbevolen berichten

Hé Kasander1, lees dat jij veel afweet van Kodi ( kastjes ) en de daarbij horende problemen. Waarschijnlijk zal jij me hier wel mee kunnen helpen dan.  Ik bezit nu zo'n 5 à 6 jaar een Hmedia Q10 Pro. Eigenlijk altijd al een beetje problemen mee gehad qua updates tot er zich iemand op een forum echt op toegelegd heeft en zelf beginnen updates te maken. Dus nu werkt dat kastje naar behoren met de laatste update. Ik weet niet of je dit specifieke kastje kent maar daar staat ook Samba op. Zelf ben ik daar een leek in maar ik heb me nu onlangs een DS410J Nas aangeschaft op aanraden van een ander forum lid hier. Over de Nas heel tevreden over de Q10 Pro ook tevreden, maar nu wil ik die 2 verbinden. Dus dat ik films die op mijn Nas staan kan afspelen op de Q 10. Ik lees op dat forum dat menige daar problemen mee hebben. De ene heeft het gevonden maar houdt de oplossing voor zich en ander vindt het niet zoals ik enj raakt gefrustreerd. Zelf heb ik nu wel plex op mijn SAmsung TV gezet en kan de films van de Nas bekijken. Ik zou echter ook de Nas op de Q10 willen aansluiten. In de Q10 steekt een HDD van 4 TB vol met films die ik via mediaplayer kan bekijken.  Weet jij hoe ik dit kan doen ?

Link naar reactie

Jeetje, Duchesse. Om dat uit te zoeken zal ik tijd moeten maken want dat vind ik een leuke vraag. Zelf laat ik dat soort kastjes helemaal links liggen door de prijzen. Met een Raspberry pi of een (omgebouwde en vaak gratis tweedehands) laptop kan ik namelijk alles wat ik wil. En die zijn prettig weg te werken zodat je ze niet meer ziet.

Ik kom er op terug maar kan je ook niets beloven.

Link naar reactie

Pensioen? Ik moet er niet aan denken hoewel het langzaam wel dichterbij komt. Ben (nog) niet bepaald iemand die stil kan zitten.

 

Wat mij spontaan te binnen schoot onder het eten (Heel fout, ik weet het maar zo werkt mijn hoofd);

Wat als je handmatig het adres in Kodi invoert? Ik kan bij mijn Kodi's ook niet meer zomaar klikkend een adres krijgen. Waarom snap ik nog niet helemaal want voorheen kon dat wel. Al de adressen van de aangesloten hardware moeten met het handje! Maar dan wel beginnen met smb://___ waarbij ___ natuurlijk het naampje is van de NAS. Probeer dat eens.

 

Heb er even geen plaatje van maar volg dit even;

Toevoegen video's

Klik op balk onder "Voer locaties in of blader naar de locaties"

Voer nu handmatig het adres is

smb://___

 

Staat er op die Q10 trouwens alleen maar Kodi of werkt het met een onderliggend systeem?

Link naar reactie

Nu staat er inderdaad enkel kodi op om te streamen. Was eigenlijk oorspronkelijk gekocht zodat mijn thaise vrouw haar thais nieuws, series enz nog kon zien via bepaalde addons. Die addons zin dan op en bepaald moment één voor één gestopt en was er een alternatief, nog trouwens IPTV zal je wel kennen. Maar nu is ze sneller om op haar gsm op te zoeken en direct via chromecast te streamen. Heb er ook even Plex op gezet, maar kon daar toen niet mee werken, lees : geen tijd genoeg om uit te zoeken hoe het werkte. Dus nu dient hij nog vooral om te streamen en de films te bekijken die op de HDD staan. Misschien, als ik nog vandaag op tijd thuis geraakt, maak ik een paar foto's om je iets te tonen om daar eventueel de Nas in toe te voegen. Je zal wel zien. Is zo ongeveer wat je zojuist uitlegt.

Link naar reactie

Nog de juiste aanwijzingen voor Kodi:

 

Kies “Video” op de start-balk

Kies “Toevoegen video

Klik op de balk waar je “Geen” ziet staan

Voer het pad in naar de andere computer. In het voorbeeld wordt dat

    smb://nas/gedeelde map

Kies “Klaar

Eventueel kan je de naam aanpassen onder "Voer een naam in voor deze medialocatie

Kies “OK”

Je share komt in het keuze-rijtje te staan.

  • Like 1
Link naar reactie

Van wat je allemaal hebt uitgelegd vind ik niets terug. Maar ik kan volgens mij ergens anders wel de Nas toevoegen denk ik. Kijk eens naar de bijlagen. Klik ik op  NAS krijg ik Add share klik ik daarop zie je dat ik het ipadres van de Nas kan invoeren. Dat is geen probleem maar wat moet ik juist invullen bij Directory ?.

Bij account en Password zal het mijn account en paswoord gegevens zijn denk ik en bij ShotCutName ?? of kan ik daar iets wilekeurig invoeren.

Ook ongeveer hetzelfde verhaal als ik op NFS klik daar hetzelfde als het eerste enkel moet ik daar geen account en paswoord gegevens invoeren.

Dus als ik weet wat ik moet invoeren bij Directory sta ik zeker al een stap verder

 

20210829_195729.thumb.jpg.16d49a5294699025095947ca2789d2bc.jpg

20210829_195412.jpg

20210829_195615.jpg

20210829_195639.jpg

Link naar reactie

hoi duchesse,

bij directory zul je dan de share in moeten voeren aangezien je voor dat scherm aan geeft dat je een share gaat toevoegen. het netwerk-pad dus op je nas. en wellicht in de taal die Kasander1 je gegeven heeft.

bij de account gegevens ga ik er van uit dat dat hetzelfde is zoals ik je via teamviewer heb laten zien: de credentials van je nas dus (weet je nog vinkje erbij zodat het onthouden werd in de netwerk mappen)

shortcutname is gewoon een naam voor de snelkoppeling, dus daar kan je invullen wat je wil.

Link naar reactie
1 uur terug, duchesse zei:

ja dezelfde als op de pc. We gaan waarschijnlijk voor deze vraag een aparte rubriek krijgen.

juist. weet je nog via teamviewer dat je in het begin wel de hoofdshares zag, maar niet de inhoud (bestanden) op het moment dat ik voor jou de machtigingen goed zette, kreeg je E bestanden te zien. 

Link naar reactie
  • 4 weken later...
Op 29-8-2021 om 14:17, duchesse zei:

Hé Kasander1, lees dat jij veel afweet van Kodi ( kastjes ) en de daarbij horende problemen. Waarschijnlijk zal jij me hier wel mee kunnen helpen dan.  Ik bezit nu zo'n 5 à 6 jaar een Hmedia Q10 Pro. Eigenlijk altijd al een beetje problemen mee gehad qua updates tot er zich iemand op een forum echt op toegelegd heeft en zelf beginnen updates te maken. Dus nu werkt dat kastje naar behoren met de laatste update. Ik weet niet of je dit specifieke kastje kent maar daar staat ook Samba op. Zelf ben ik daar een leek in maar ik heb me nu onlangs een DS410J Nas aangeschaft op aanraden van een ander forum lid hier. Over de Nas heel tevreden over de Q10 Pro ook tevreden, maar nu wil ik die 2 verbinden. Dus dat ik films die op mijn Nas staan kan afspelen op de Q 10. Ik lees op dat forum dat menige daar problemen mee hebben. De ene heeft het gevonden maar houdt de oplossing voor zich en ander vindt het niet zoals ik enj raakt gefrustreerd. Zelf heb ik nu wel plex op mijn SAmsung TV gezet en kan de films van de Nas bekijken. Ik zou echter ook de Nas op de Q10 willen aansluiten. In de Q10 steekt een HDD van 4 TB vol met films die ik via mediaplayer kan bekijken.  Weet jij hoe ik dit kan doen ?

was geschreven 29-08,

helaas nog geen terugkoppeling gehad of de vraag inmiddels is opgelost en wat de oplossing is.

ik zou graag nog even willen vernemen of je naar aanleiding van de antwoorden, tot een oplossing bent gekomen.

Link naar reactie

hey @duchesse, bedankt dat je nog even een terugkoppeling geeft, dat doet een mens goed ?

ok, dus het werkt niet maar wel op een andere manier via plex wat ik in het andere topic en via teamviewer heb aangedragen ??

euh, tja,.... het is nu even aan een moderator/beheerder hoe en wie nu waar het juiste antwoord heeft gegeven gezien dit een nieuw topic is geworden.... ?

Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...