Ga naar inhoud

Wat bezielt mensen om met linux te beginnen....


Aanbevolen berichten

  • Reacties 128
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • anoniem

    129

Ik ben ermee begonnen doordat ik aan het begin van mijn studie een verslag schreef over Windows-Unix. Hierin behandelde ik ook veel over Linux en uiteindelijk ging ht hele verslag alleen nog maar over Linux. De eerste keer dat ik het ging installeren was Red Hat op een zer oude laptop. Juist doordat het zo lastig ging werd mijn interesse gewekt. Bij linux moet je nog dingen zelf ontdekken en instellen. Je houdt ervan of je vindt het niks. Omdat ik het eerste jaar zo met Linux bezig ben geweest heb ik helaas wel de helft van mijn studiepunten misgelopen. :cry: Gelukkig heb ik er nu profijt van. We hebben een groot softwareproject (9 man , 1/2 schooljaar) waarbij we programmeren onder linux. Nu wil ik niet meer anders. :lol:
Link naar reactie
Ik ben er 1 jaar geleden mee begonnen omdat ik toen nogal in de ban van "hacken" was. Ik downloade en instaleerde red hat 9 en was blij (ik had een werkende pc op me kamer :D ). Nu gebruik ik Gentoo en kan alles veel sneller cooler/mooier etc doen. Nu intereseerd hacken me nog wel maar niet cracken :wink: (eric s raymond style).
Link naar reactie
  • 3 weken later...
Ok dit is mijn eerste post op dit forum en om maar een soort van in stijl te beginnen doe ik dat maar hier. De reden dat ik hier begin word jullie in de loop van mijn verhaal wel duidelijk. Wat bezielt mij om met Linux te beginnen??? Drie jaar geleden kwam ik voor het eerst in aanraking met Linux. Ik was toen 18 en een vriend van me had voor het eerst RedHat (ik dacht 7.2) geinstalleerd en was hier helemaal weg van. Ik was zelf nogal sceptisch over iets wat gratis was, had eigenlijk de gedachte dat een gratis OS nooit iets goeds kon zijn. Echter was ik na een rondleiding van hem in Redhat best wel overtuigd. Hij had nog niet niet veel dingen aan de praat, maar het feit dat hij .doc bestanden kon openen in Openoffice (of staroffice, whatever) en het feit dat hij quake games aan de gang kon krijgen vond ik al heel wat. Het OS was voor het oog vergelijkbaar met windows. Vanaf dat moment is mijn contact met linux een soort van stoplichtrelatie te noemen. Ik begon met Redhat 8, kreeg weinig aan de gang, gooide het er weer af. Windows loopt 4 keer vast, ik gooi de machine leeg, gooi windows er weer op en binnen 2 uur een virus. Dat soort dingen stimuleren je echt om Linux te gebruiken, maar het niet aan de gang krijgen van veel programma's in linux is dan weer de reden tot terugval op MS. Welnu, de reden dat ik hier als eerste post is simpel. Het is nu maandag (ow w8, het is al dinsdag :S), en afgelopen weekend zat ik op een lanparty in Soest. Ik ben iemand die van games houd, en ik was op deze lanparty dan ook in het gezelschap van mijn quake 3 clan en nog een hele bende andere voor mij bekende lanners. Om zeker te zijn van een goede quakeserver heb ik mijn server pc meegesleept met daarop windows 2000 server en een goed draaiende quake 3 dedicated server. De lanparty begon afgelopen vrijdag om 17:00 uur. We hadden een vliegende start, maar na een aantal uurtjes gequaked te hebben vloog in ene de verbinding er uit. Aangezien er geen monitor op mijn server zat aangesloten en ik alles via Terminal Services deed, kon ik niet snel achterhalen wat er aan de hand was. Ik heb mijn server handmatig opnieuw opgestart en heb weer via TS ingelogd, mijn q3 server opgestart en ben weer gaan gamen. Na 10 minuten was de verbinding weer weg. Na het lenen van een monitor en 15 minuten bij mijn server te gaan zitten wist ik wat er aan het handje was. Er verscheen een doodleuke popup met daarin de vermelding dat de pc na 60 seconden uitgezet zou worden. Ik wist toevallig dat dit aftelproces in veel gevallen te voorkomen is door 'shutdown -a' te runnen, maar dit hielp niet. Om een lang verhaal maar kort te maken (het is tenslotte al half 3 nu :oops: ) werd het netwerk daar geteisterd door een reeks virussen. Servers vielen met bosjes tegelijk uit en alleen de linux bakken bleven doodleuk draaien, wat voor de lanparty toch wel een redelijk redding was. Voor mij persoonlijk dus de doorslag om mijn pc vandaag voorzien te hebben van een Fedora Core 2 installatie waar op dit moment mijn quake 3 server stabiel op draait. Na deze ervaringen is bij mij ook echt de serieuze twijfel op komen dagen of ik nou niet eens eindelijk volledig over zal stappen op Linux, ook op mijn eigen gamepc. Ik weet dat quake 3 met gemak draaibaar is op Linux en andere games speel ik eigenlijk ook niet. Het enige probleem dat ik nog heb onder Fedora Core 2 is dat ik mijn dvd-brander niet aan de gang krijg en de nvidia drivers mijn fedora verpesten en X platleggen waarna een compleet nieuwe installatie nodig is, maar dat is iets voor in mijn tweede post op dit forum :).
Link naar reactie
In een grijs verleden had ik een CDtje van een tijdschrift. (ja dat zelfde CDtje waar Jeroen Baten het altijd over heeft, ben ehm helaas kwijt) ver kwam ik er niet mee met een 386sx met 2MB (eigenlijk onzin, kon toen gemakelijk een betere PC betalen maar dat doe ik nog steeds niet) jaar of twee later kwam een colega met slack 3.0 naar me toe. "Pascal dit gaan wij doen" OK, maak me maar een kopie (branders waren toen heel nieuw) Ik ben vrolijk aan de slag gegaan nu, inmiddels 11 jaar later moet hij nog steeds beginnen ;) al rommelt'ie wel voor het werk af en toe met Linux/UNIX annnyhow Al snel kwam ik erachter dat ik met Linux heel wat meer mogelijkheden had dan met DOS (windows was aan mij niet besteed) en dus werd DOS al vrij snel verbannen en draai ik sindsdien voornamelijk Linux.
Link naar reactie
Even tussendoor, Pascal, is het een roze-kleurige cd met gele letters 'Linux' er op, waar je het over hebt? Die zat bij Computer INFO, een uitgave van Luc Sala (Sala Communications). Ik meen in 1994 (kan ook een jaar eerder zijn). Ik heb alles nog van Computer INFO uit die tijd, behalve natuurlijk dat ene nummer en die CD, die ben ik kwijt... Was mijn eerste kennismaking met het woord Linux en het eerste keer het gevoel dat er van alles mis kon gaan (kun je nagaan, de opluchting toen bleek dat mijn cd rom drive niet wilde kletsen in de install (of wat het ook moest zijn)). -Roeland
Link naar reactie
Mijn eerste aan raking met linus is pas van enkele weken geleden . Ik baalde al een heletyd van windows en de vele virussen dus werd het tyd voor wat anders en net op dat moment loop ik tegen het blad CHIP aan in nummer 7-8/2004 staat het een en ander in over linux hoe je het instaleerd en hoe je een server maakt . Dus ik meteen naar de winkel en suse prof. gekocht en dat blad eens door gelezen en aan de slag ermee. Natuurlijk staan er wel wat fouten in maar eigenwijs als ik ben de oplossingen gevonden en zie daar het werkt nog ook :D . Nu heb ik een pc draaien onder suse en een onder windows XP omdat ik het nog niet voor mekaar heb om alles op linux werkende tekrijgen . Mijn gezin heeft een eigen pc met windows xp en die krijg ik ook nog wel over op linux. Ik zelf ben verder best wet tevreden over suse alleen ge ik toch eens kijken vandeweek wat debian en slackfiles is . Gewoon uit nieuws gierigheid .
Link naar reactie
Roeland, het was een Geel met zwarte CD horende bij een tijdschrift. Volgens Jeroen Baten was het de eerste keer dat er een echte Linux distro werd uitgebracht. Kernel versie 0.9.weetikveel. Tijdschrift en Cd helaas kwijt dus. KenBosch, waarom SuSe gekocht, zoveel Linux bij tijdschriften te krijgen ;) maar goed ik kan me de reden van je overstap goed voorstellen heb zelf thuis nooit Windows gedraaid (nu ja... 3.11 :oops: ) Een andere de reden om geen Win95 te willen ik had net een nieuwe computer gebouwd tot op te line state of the art TI486DX2-80 met 8MB RAM genoeg voor de rest van mijn leven. aleen.... Windows had minimaal 16MB nodig en een 486 was ook uit den boze. Linux kernel2.6 valt nog steeds op een 386 te draaien (nu ja... bijwijze van dan he)
Link naar reactie
[quote:2b987a7382="capt.501"]Roeland, het was een Geel met zwarte CD horende bij een tijdschrift. Volgens Jeroen Baten was het de eerste keer dat er een echte Linux distro werd uitgebracht. Kernel versie 0.9.weetikveel. Tijdschrift en Cd helaas kwijt dus. KenBosch, waarom SuSe gekocht, zoveel Linux bij tijdschriften te krijgen ;) maar goed ik kan me de reden van je overstap goed voorstellen heb zelf thuis nooit Windows gedraaid (nu ja... 3.11 :oops: ) Een andere de reden om geen Win95 te willen ik had net een nieuwe computer gebouwd tot op te line state of the art TI486DX2-80 met 8MB RAM genoeg voor de rest van mijn leven. aleen.... Windows had minimaal 16MB nodig en een 486 was ook uit den boze. Linux kernel2.6 valt nog steeds op een 386 te draaien (nu ja... bijwijze van dan he)[/quote:2b987a7382] Ik heb suse gekocht omdat ze het in het blad chip over suse prof. hadden en ik eerst dus eens de uitleg van dat blad wilde volgen voor dat ik rare dingen ging doen en dat ik dus het niet aan de gang zou krijgen. En alhoewel er enkele fouten in het blad staan vond ik het toch een leuk stukje en heeft het mij zeker over de streep getrokken .
Link naar reactie
Ik ben geinteresseerd geraakt in Linux. Ik ben het op het moment van dit schrijven een Mandrake-distri a/h downloaden. 3 ISO-images. Ik heb de FAQ gelezen en deze hele draad. Ik lees dat je dus ook een dualboot kunt maken met WinXP, wat ik nu gebruik. Verder even over illegaal kopieren enz... Microsoft is GROOT geworden doordat zij 4 jaar geleden en daarvoor, dit "illegaal kopieren" juist promote en de wereld eerst "microsoft-afhankelijk" maakten. Nu komt met XP en productactiveringen eigenlijk de "ware aard" naar boven. En wij hebben daar allemaal aan meegedaan. Daar onze wereld steeds meer fusies en grotere bedrijven kent, met steeds meer macht en prijsafspraken kom ik nu uit om een ander OS te gaan gebruiken, althans voor mij als nieuweling dit LINUX-gebied heel voorzichtig te betreden. Ik ben ICT'er van beroep, microsoft-ontwikkelaar (jawel) geweest en zonder ons (wij lieten ons gebruiken), had microsoft het ook niet best, wil ik dit Linux gaan proberen. De reden: op nummer 1: geen spionnen meer (microsoft e.a.) nummer 2: virussen en andere spyware Als mensen nog tips hebben, graag... Ik weet verder absoluut niks van Linux af.
Link naar reactie
Ach... illegaal kopieeren.... ik heb daar wel een mening over... vaak genoeg geventileerd trouwens. Ik vind dat je een licentie moet respecteren.... of dat nou de EULA van MS is die heel beperkend is of de GNU achtige licenties die juist bedoeld zijn om vrijheden te regelen.... maakt me ff niets uit. Juist als ontwikkelaar van software wil je toch dat mensen respect opbrengen voor jouw product.... al is het maar je naamsvermelding in de credits.
Link naar reactie
#include<bilbo> AswinW, Lulig om te zeggen maar regel 1) in de overstap -> Linux Je bent een beginner, vrijwel al je kennis is nutteloos, dus schroom je niet om te vragen. (andersom geld net zo, ik weet absoluut niets van Windows) 2) Lezen, veel heel veel lezen en uitproberen ga op zoek naar de HOWTO's van het LinuxDocumentationProject (ldp) zitten bij vrijwel elke distro meegeleverd. vrijwel alles wat je over linux wilt weten is er beschreven. Zie een beginners UNIX boek te krijgen (liefst geen beginners Linuxboek) 3) Leer hoe UNIX filepermissies werken. Ik erger me steeds rot aan de vragen die steeds weer hierover terug komen. het is zo ongeloofenlijk simpel, kan echt iedereen begrijpen. 4) opnieuw instaleren lost geen problemen op, rebooten is nergens voor nodig. Sucses !
Link naar reactie
Twee jaar geleden ben ik uit hobbyisme gaan experimenteren met linux. Eerst met Suse linux vanwege de goede documentatie, later met Red Hat, Mandrake en harddisk installs van PClinuxOS, Knoppix, Feather en Peanut en nog wat meer. In Suse en Mandrake zag ik weinig uitdaging meer. Daarom heb ik toen Archlinux een keertje geprobeerd. Dat kon ik echter niet goed in de vingers krijgen. Ook met een ander OS, Beos, ben ik een keertje beziggeweest doch voor Beos is nauwelijks software voorhanden. Thans gebuik ik Debian (sarge) wat ik tot nu toe nog wel de leukste en tevens meest stabiele distributie vindt die ik gebruikt heb. Wat mij betreft zou windows helemaal overboord kunnen. Ik zie alleen maar voordelen: geen virussen, popups makkelijk te onderdrukken. M.a.w.: veel fijner surfen op internet. Ook vind ik de linuxdesktops (vooral KDE) veel fraaier dan die van windows. Ik heb echter nog schoolgaande kinderen en die werken met programma's waar geen linuxalternatieven voor zijn: SPSS en veel windows schoolcd-roms. ook qua spelletjes blijft linux natuurlijk ver achter.
Link naar reactie
Ik probeer meestal wel up to date te blijven met de 2.6 kernels aangezien die nog in vrij hevige ontwikkeling zijn en de eerste versies dus nogal buggy. Ik hou me ook wel eens bezig met patch sets uit te proberen (bootsplash, love-sources, xx-sources), en onlangs moest ik voor schooltaken zelf wat aanpassingen maken aan een kernel en experimenteren met oude kernels met beveiliginslekken. Tja dan compileer je wel wat af :) Nu heb ik een verse 2.6.7 met enkel bootsplash patch, ben eens benieuwd hoe lang die het gaat volhouden.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...