Ga naar inhoud

Wat bezielt mensen om met linux te beginnen....


Aanbevolen berichten

Ik gebruik al een tijd geen dropline meer, om die redenen. Voor een desktop systeem is het wel aardig. Maar na de installatie heb je eerder Dropslack Linux dan Slackware Linux. W.b.t. package managers, als ik toch partij moet trekken moet ik zeggen dat ik de voorkeur geef aan slackpkg (staat ook in de extra/ tree'. Het is veel meer KISS dan swaret.
Link naar reactie
  • Reacties 128
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • anoniem

    129

Eigenlijk ben ik altijd met windows bezig geweest en kwam 3 jaar geleden in aanraking met digital Unix op een digital Alpha AS1000. Ik vond het in den beginne een vreselijk iets en had ook erg veel moeite om de commando's te begrijpen en te onthouden. Wat mij wel opviel was dat als je je er iets meer in verdiept je behoorlijk flexibel bent in het doen en laten. Op mijn Windows bakken kwam ik vaak genoeg het probleem tegen dat het vinkje niet werkt, en dan he ? Dit was op die Unix bak eigenlijk nooit het geval. Het was ook erg fijn om te weten dat als iets niet werkt het mijn fout was en niet de fout van het OS. of dat je ergens een dom vinkje was vergeten. Ik ben daarna eens gaan kijken naar Linux omdat dit gratis was op een 386 kon draaien en unix like was. Sindsdien eigen blijven hangen door zijn flexiibiliteit. Ik gebruik op de desktop nog steeds windows omdat het voor het gemiddelde desktop gebruik gewoon makkelijk en simpel werkt. Het laatste jaar ben ik eigenlijk langzaam aan het schuiven naar FreeBSD, en ik vind FreeBSD gewoon nog lekkerder werken dan Linux. Het zal wel een gevoels kwestie zijn, maar FreeBSD voelt wat solider aan meer volwassen zeg maar. En nu begin ik Linux steeds vaker te gebruiken op de desktop icm evolution en OO.org, en dit bevalt prima. Soms kan het wat omslachtig zijn als je op meerdere Windows domeinen moet zijn, maar verder werkt het gewoon goed.
Link naar reactie
hehe.... ik ben er vroeger eens mee begonnen omdat ik een vriend van mij er mee bezig was... ik was toen heel erg bezig een scriptkiddie te worden, totdat ik iemand sprak en ik omsloeg... ik ben heel veel gaan lezen, en kwam erachter wat een shell was.... via die vriend van mij ben ik met linux begonnen omdat het er wel stoer uitzag, vervolgens ben ik er verder mee gegaan omdat ik het enorm fijn vond werken...
Link naar reactie
Windows9x liep continu vast op m'n k6-2 300 en was totaal onbruikbaar voor bijv. videobewerking, dus het was voor mij een nieuw besturingssysteem of een nieuwe hobby. Wat betreft nieuw besturingssysteem waren er 3 opties: beos, os/2 en linux (van windows NT had ik toen nog nooit gehoord en bovendien kende ik niemand die het voor me wilde kopieren). Beos viel af want dat liep vast tijdens het installeren en ging falliet. Os/2 is verouderd. En linux was indertijd actueel. Toen heb ik een paar distro's geprobeerd en suse 8.0 was imho de enig bruikbare. Beetje linux geleerd en de shell die op het eerste gezicht uit de oertijd leek te komen bleek toch verbazend handig te zijn. Linux blijkt zeer stabiel te draaien op m'n computers en een erg uitgebreid en goed besturingssysteem te zijn, in tegenstelling tot windows9x wat de ergste uitvinding is sinds de atoombom. Waarom linux? Omdat het gratis is, stabiel draait, prima bruikbaar is en er makkelijker gratis aan te komen is dan aan windows. Windows is ook wel gratis maar met die product-activatie en dergelijke is het moeilijker om eraan te komen. Nu draai ik op mijn fileserver windows XP en dat draait ook behoorlijk goed. Dus op de desktop-pc staat nu slackware 9.1 en windows xp en op de fileserver staat windows xp (met een betaalde licentie overigens want die zat helaas bij de computer toen ik hem kocht). Windows xp bevalt redelijk - voor scripts kun je python installeren - maar linux draait bij mij stabieler en werkt ook lekkerder en hoeft ook niet opnieuw geinstalleerd te worden wat bij windows xp wel soms moet.
Link naar reactie
[quote:596678212b="computerbacterie"]Windows is ook wel gratis maar met die product-activatie en dergelijke is het moeilijker om eraan te komen.[/quote:596678212b] Windows is om de dooie dood niet gratis..... en dat weet je zelf ook wel. Ik heb er geen problemen mee als mensen een hekel hebben aan MS...... maar je hoort respect te hebben voor het eigendom van andere mensen. Met een instelling als Windows is gratis heb je dus ook geen respect voor de GNU licentie van de meeste Linux software.
Link naar reactie
[quote:6df2498d7e="Bilbo"] Met een instelling als Windows is gratis heb je dus ook geen respect voor de GNU licentie van de meeste Linux software.[/quote:6df2498d7e] leg dat eens uit? verder is Windows niet gratis. Het kost hoe dan ook om en nabij de 100 euro. Mensen denken dat ze gratis Windows hebben als er een voor-geinstalleerde Windows op een pc staat die ze kopen. Toch betaal je ervoor. Als je Windows haat, zoals computerbacterie, kies dan eieren voor je geld en ga voor 100 % linux. Voor wat betreft de marketing-strategie van MS kan ik dit ook als reden geven om over te stappen op Linux. Het product wordt letterlijk je strot ingeduwd.(bij wijze van spreken uiteraard), en op een hele agressieve manier. Verder onthoud ik me over MS van commentaar en beperk me tot reacties die gerelateerd zijn aan deze topic. :wink:
Link naar reactie
Wat de oorspronkelijke eigenaar van dat 'statement' bedoeld: ik heb mijn Win-schijfje illegaal gekopieerd (of laten kopieren) en heb dus niks betaald aan MS voor die installatie. Dat pikte Bilbo er ook feilloos uit.... Iemand met zo'n attitude is dus blijkbaar niet genegen voor software te betalen, ook niet als dat Linux is... Op zich is de wens naar gratis software wel logisch, maar als het moet, betaal er dan gewoon voor.... Helaas heerst bij velen nog immer het vooroordeel 'Linux=altijd/volledig gratis' en dat is niet zo! Lindows is daar een voorbeeld van, Mandrake, Caldera etc eveneens. Groet, M.V. Wesstein PS: ik weet dat Caldera ter ziele is en Lindows een andere naam heeft, maar tis maar een voorbeeld ;)
Link naar reactie
Lindows heeft een andere naam --> Linspire, omdat de naam teveel op Windows lijkt :o Dus MS is in feite de aanstchter hiervan. Ik vindt dat een OS best een bepaalde prijs mag hebben, maar niet zo torenhoog als Windows XP bv. Alweer een reden om op het goedkopere Linux over te stappen :D Hardware is in prijs gedaald en software is duurder geworden. vb: systeem met XP: XP kost 100 euro, neem een vliegenvanger erbij (50 euro) evetueel office (ongev. 150 euro) dus je bent 300 euro kwijt aan software Systeem met Linux Linux kost 20 euro (fedora core) geen vliegenvanger nodig, en OO1.1 zit erbij dus je bent 20 euro kwijt aan software.
Link naar reactie
[quote:13bb319918="nefertitis"][quote:13bb319918="Bilbo"] Met een instelling als Windows is gratis heb je dus ook geen respect voor de GNU licentie van de meeste Linux software.[/quote:13bb319918] leg dat eens uit? [/quote:13bb319918] Graag ;) [b:13bb319918]Wat je verder ook van Windows (en MS) vind[/b:13bb319918]...... het is intelectueel eigendom van MS. Dit betekent dat zij er (binnen de wet) mee kunnen doen wat ze willen. Dus ook geld voor vragen. Dit dwingen ze af dmv een EULA waar je accoord op moet geven indien je - de verpakking opent - het produkt gaat gebruiken Nu kan je er natuurlijk over twisten hoe rechts geldig die overeenkomst is die jij op dat moment aangaat met MS. Maar ieder weldenkend mens weet dat jij moet betalen om Windows te mogen gebruiken. Nu weet ik best wel dat er op het internet versies van Windows en product keys te vinden zijn waarmee je Windows kunt gebruiken zonder er voor te hoeven betalen. Door dit te doen laat je in mijn ogen blijken geen respect te hebben voor het eigendom van anderen. Voor de rechten die een ander laat gelden. Dus ook niet voor de GNU licentie als die ff niet uitkomt. Wil je niet betalen voor iets waar de rechtmatige eigenaar geld voor vraagt..... gebruik het dan gewoon niet.
Link naar reactie
[quote:1b8917a453="nefertitis"] Als je Windows haat, zoals computerbacterie, kies dan eieren voor je geld en ga voor 100 % linux. Voor wat betreft de marketing-strategie van MS kan ik dit ook als reden geven om over te stappen op Linux. Het product wordt letterlijk je strot ingeduwd.(bij wijze van spreken uiteraard), en op een hele agressieve manier.[/quote:1b8917a453] Als het aan mij lag liepen mijn computers op 100% linux. Probleem is dat de hauppage wintv pvr250 niet goed wordt ondersteund in linux en games draaien ook niet onder linux. Windows is dus noodzakelijk. Ik heb alleen maar een hekel aan windows omdat de kwaliteit ervan zo laag is en omdat je steeds een nieuwe versie moet kopen. Windows xp valt wel mee maar is nog steeds irritant en het slaat echt nergens op dat je een nieuwe versie moet nemen van windows alleen maar omdat de oude vol bugs zit. Als er een paar fatsoensrakkers zijn die het slecht vinden om software te gebruiken die je illegaal hebt gekopieerd dan moeten ze het zelf maar weten maar vroeger wist ik niet eens dat software kopieren illegaal was. En het grootste voordeel van linux is imho dat je het gratis van het net kunt plukken inderdaad, naast het feit dat het zeer stabiel is en van goede kwaliteit.
Link naar reactie
[quote="computerbacterie"] Als het aan mij lag liepen mijn computers op 100% linux. Probleem is dat de hauppage wintv pvr250 niet goed wordt ondersteund in linux en games draaien ook niet onder linux. Windows is dus noodzakelijk./quote] tja, games draaien idd niet onder Linux, muv UT2003/UT2004 en nog een klein aantal anderen. Die haupage kaart ken ik niet. Ikzelf draai 100% Linux, omde redenen die ik al eerder aangaf. Wellicht een optie om een andere kaart te kopen. Dat maakt de overstap misschien iets minder zwaar?
Link naar reactie
[quote:bf420bc553="Bilbo"]Ik snap z'n punt ook wel..... daar gaat het me niet om. Maar computer bacterie zou dus zo'n figuur zijn die het Firewall script van Bart pakt en vervolgens op GoT gaat lopen beweren dat het van hem is.[/quote:bf420bc553] Nee, zo'n figuur ben ik niet. Ik wil best betalen voor windows maar dan moet het wel bijv. 5 of 6 jaar lang mee gaan en niet vol bugs zitten. Het is op zich niet erg dat er een commercieel besturingssysteem op de computer staat en dat je er voor moet betalen. De hele computer is immers een commercieel product en dat het besturingssysteem dat dus ook is is niet erg. Maar als mijn harddisk het niet goed doet breng ik hem terug naar de winkel en vraag een nieuwe. En als het besturingssysteem het niet naar behoren doet dan wil ik hem omruilen voor eentje die het wel goed doet.
Link naar reactie
[quote:e973c16252="Bilbo"]Ik snap z'n punt ook wel..... daar gaat het me niet om. Maar computer bacterie zou dus zo'n figuur zijn die het Firewall script van Bart pakt en vervolgens op GoT gaat lopen beweren dat het van hem is.[/quote:e973c16252] Dat vind ik ook wel een tikkeltje overdreven opmerking Waarom moet het altijd of helemaal links of helemaal rechts zijn ? zwart/wit denken noem ik dat
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...