Ga naar inhoud

Wat bezielt mensen om met linux te beginnen....


Aanbevolen berichten

  • Reacties 128
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • anoniem

    129

Roeland, welkom :) [quote:d0ce6349ee]Tijd lang dual booten, en in 2001 eindelijk de stap gezet en Windows er af gegooid. Nooit meer naar om gekeken, nooit spijt. Paar jaar geleden maar lekker Debian er op gezet. Twee jaar met dezelfde installatie (Sid) gedaan. Mijn Linux box heeft drie jaarlijkse LAN parties meegedraaid en een vierde komt er volgende week aan ;).[/quote:d0ce6349ee] Dat moet je me toch eens uitleggen. Hoe kun je twee jaar met dezelfde installatie doen die je er een jaar geleden hebt opgezet? :P Nu we heb overigens toch hebben over ervaringen met GNU/Linux en hoe lang een GNU/Linux install blijft draaien: ik draai dan wel bijna twee jaar Slackware, maar helaas niet met een install. Ik kan mezelf er namelijk niet van weerhouden om telkens weer iets anders te installeren (ik weet dat ik eigenlijk gewoon een dual-boot zou moeten gebruiken). Ik heb dan ook diverse distro's wel eens geprobeerd, van Mandrake en Libranet tot Gentoo en Bluewall, maar ik blijf toch terugkomen bij Slackware. Een groot nadeel van die drang telkens iets te installeren is dat je op een gegeven moment in een soort psychische distrocrisis komt. Je systeempje voelt dan niet lekker meer aan en er treedt lusteloosheid op. Het voordeel is wel dat, zoals stenux terrecht opmerkt, je scherpt blijft, door veel te klooien en je dus ook onthoud hoe je dingen voor elkaar krijgt. Ik heb inmiddels zo vaak een Slackware bak geinstalleerd, dat ik de install letterlijk met mijn ogen dicht zou kunnen doen inclusief de configuratie van het systeem naderhand. Ik weet niet of andere mensen daar wel eens last van hebben? Bij mij werd het proces van telkens installeren overigens in gang gezet door Slackware 9.1 die me absoluut niet beviel. Een systeempje waar ik me zo lekker bij voelde als mijn oude 9.0 systeem (dat wel een goed jaar heeft gedraaid denk ik) heb ik daarna niet meer gehad.
Link naar reactie
Ik heb ook talloze slackware installaties gedaan vroeger, deels omdat ik ook altijd m'n ouwe installatie eraf gooide als ik eens iets nieuw wou proberen, of te lui was om manueel te upgraden als ik te hard achterliep op -current, of gewoon door te knoeien waardoor ik een aantal dingen om zeep geholpen had (manueel gnome compileren en met de benodigde libraries gaan knoeien kan al wel eens desastreus uitdraaien). Ondertussen heb ik 2 extra partities om andere distro's op uit te testen, kan ik de boel toch goed up to date houden (mede dankzij swaret), en heb ik nu genoeg ervaring om kapotte dingen terug in orde te brengen. Heb dan meer dan een jaar onder gentoo gedraaid, maar nu sinds een dik half jaar terug slackware en sindsdien heb ik niet meer geherinstalleerd (wat een record is in vergelijking met vroeger). Mijn router heeft een dikke 2 jaar met zijn slackware 8.0 installatie gedraaid, maar was zo outdated (zowel qua hardware als software) dat ik een paar maand geleden er maar meteen een nieuwe harddisk heb ingegooid met slackware-current erop. M'n servertje op unief heb ik een dik anderhalf jaar geleden geinstalleerd met toen slackware 8.1 erop, en heb deze vanop afstand (via ssh dus, en manueel!) geupdate naar -current een tijdje geleden, wat niet zo evident was wegens gcc 3.x die binary compatibiliteit breekt (wat betreft C++) en een nieuwe glibc. Kortom, de tijd van frequente herinstalls is, bij mij althans, voorbij, maar m'n kennis is er niet minder op geworden :)
Link naar reactie
Het is een pentium 100, en vroeger had hij maar 24 mb ram en een trage, luidruchtige harde schijf van 540 mb. De 540 mb schijf (met slack 8.0) heb ik vervangen door een 2,1 gb schijf met slack-current, en het ram heb ik uitgebreid naar 48 mb. Nu loopt hij lekker snel: mc, pico e.d. starten onmiddelijk ;) M.a.w. een pentium 1 volstaat ruimschoots, maar een deftige harddisk en voldoende ram maakt het toch aanzienlijk comfortabeler. Mijn eerste router was een 486DX2 met 8 mb ram, dat volstond ook maar omdat er een pentium voorhanden kwam heb ik toch maar geupgrade, tegenwoordig vereist de installatie van slackware toch ook minstens 16 mb ram (tenzij je zelf gaat knoeien). Ooit heb ik eens een 486SX-25 met 8 mb ram en 120 mb harddisk omgetoverd tot router, dat ding staat al meer dan 4 jaar in de kelder van een kennis die er zelf niks van kent. Er ligt ondertussen centimeters stof op, maar draaien blijft het doen. Ik zal hem maar niet zeggen dat ik indertijd telnet, ftp e.d. heb laten openstaan ... :) De server op unief is een pentium 166 met 64 mb ram en 20 gb harddisk en dient vooral als webserver en cvs repository (en tetrinet server ;) ), maar cgi scripts zoals cvsweb (en php/mysql fora die er ook op draaien) zouden toch wel wat zwaardere hardware kunnen gebruiken.
Link naar reactie
[quote:8bb08492a5="Marcel de Reus"][quote:8bb08492a5]... [b:8bb08492a5]Paar jaar geleden[/b:8bb08492a5] maar lekker Debian er op gezet. Twee jaar met dezelfde installatie (Sid) gedaan...[/quote:8bb08492a5] Dat moet je me toch eens uitleggen. Hoe kun je twee jaar met dezelfde installatie doen die je er een jaar geleden hebt opgezet? :P[/quote:8bb08492a5] ;) -Roeland
Link naar reactie
Yep, ik probeer ook vaak wat anders. Maar ik kom ook altijd weer terug bij Slack. Het is een soort vloek ;). Op dit moment draai ik: [code:1:10eac36b9c] $ cat /etc/slackware-version Slackware 10.0.0 [/code:1:10eac36b9c] Yep, dit is -current, maar Slackware 10.0 zit er hard aan te komen (README.TXT is ook al bijgewerkt).
Link naar reactie
[quote:3893d9a374="rhkok"][quote:3893d9a374="Marcel de Reus"][quote:3893d9a374]... [b:3893d9a374]Paar jaar geleden[/b:3893d9a374] maar lekker Debian er op gezet. Twee jaar met dezelfde installatie (Sid) gedaan...[/quote:3893d9a374] Dat moet je me toch eens uitleggen. Hoe kun je twee jaar met dezelfde installatie doen die je er een jaar geleden hebt opgezet? :P[/quote:3893d9a374] ;) -Roeland[/quote:3893d9a374]Hey Roeland , jij zit ook op Nedlinux forum toch? ik ook
Link naar reactie
[quote:a0c8ff24f0="DukeH"]Hey Roeland , jij zit ook op Nedlinux forum toch? ik ook[/quote:a0c8ff24f0] Ik [i:a0c8ff24f0]zat[/i:a0c8ff24f0] er ;). Om weer on-topic te komen: ik mis de dagen waarin ik in spanning boeken las bij het ontdekken van dat 'nieuwe' systeem. Heerlijke sfeer. Het album 'A Kind of Magic' van Queen continu op de achtergrond... Zitten nu mooie herinneringen aan ;) -Roeland
Link naar reactie
[quote:2148c0e341="Bamboe"]Daniel: gaaf, direct eens swaret --update && swaret --upgrade doen :)[/quote:2148c0e341] Zeg dat nu niet tegen Daniel, dan krijgt hij allemaal allergische reacties ;) (Ik gebruik zelf ook lekker swaret) //Roeland Ja, dat is denk ik ook een van de redenen, waarom ik op een gegeven moment opnieuw bleef installeren. Want wat voelt er nu beter dan lekker een nieuw onbekent systeem (oke, een onbekende distro in dit geval) te installeren en te configureren. Dat is genieten. Juist als al het install en config werk achter de rug is wordt het zo saai. Ik weet overigens nog wel dat toen ik SuSE 8.0 had geinstalleerd, dat ik geen mountpoints had aangemaakt tijdens de install voor mijn Windows schijven. Tegenwoordig wordt dat dan in een posting uitgelegd, maar mijn topic was destijds echt iets van 3 pagina's lang :) Dat was zo lekker. Ik kende GNU/Linux totaal niet en dan krijg je vervolgens cryptische aanwijzingen op wat met een vaag fstab bestand in een dir genaamd /etc te klooien. Ril, kippenvel, ik begrijp precies wat je bedoelt.
Link naar reactie
[quote:bf0b13c5cb="Marcel de Reus"][quote:bf0b13c5cb="Bamboe"]Daniel: gaaf, direct eens swaret --update && swaret --upgrade doen :)[/quote:bf0b13c5cb] Zeg dat nu niet tegen Daniel, dan krijgt hij allemaal allergische reacties ;) (Ik gebruik zelf ook lekker swaret) [/quote:bf0b13c5cb] Volgens mij gebruikt hij het stiekem zelf.
Link naar reactie
[quote:fdc8cf12ce="MrLeeJohn"] > Wat heb ik nu weer gezegt {Bilbo} Och.... ik vond het wel lollig hoe je dat zei. En het office-gedoe vind ik om te huilen de laatste jaren. Vandaar....[/quote:fdc8cf12ce] Het grappige is dat dat ik een hele tijd van mijn loopbaan als ICTer besteed heb aan het maken van MS Office toepassingen met VBA...... vond het toen nog leuk ook. Wizards maken om snipperdagen aan te vragen en ideeen in te dienen en meer van dat soort onzin. Het kan me nu voor geen seconde meer boeien..... OpenOffice ook niet trouwens. Maar zo heb je van die fases..... programmeren..... power user..... vba programmeur.... nt sysop..... linux sysop..... benieuwd wat ik over 5 jr doe..... ik hoop niet dat ik dan de hele dag beleidsstukken zit te tikken :( (al betaald dat wel beter)
Link naar reactie
Aangaande: "hoe had ik dat ook al weer gedaan": mijn /etc onder Gentoo moet inmiddels toch wel een jaar of 2 oud zijn. Ik heb Gentoo oa een keer opnieuw geinstalleerd omdat ik mijn partitie-indeling verre van ideaal vond, maar /etc/ bewaar ik altijd. Gentoo heeft namelijk een heerlijk systeem om configuratie-files te updaten.
Link naar reactie
Ik ga het nog leren.. Waarom??? Nou gewoon kijken wat er te bieden valt.. en natuurlijkl windows zit vol gaten en virussen die mij de neus uit komen.. de laatste tijd alleen maar trojan virrussen gehad en een paar wormen.. dus uit nieuwschierigheid maar ook om dat gezeur met windows xp.. :x ik zie dat je slakeware 10.0 al heb..?? kan je dat gewoon upgrade als je 9.1 heb geinstalleerd..?? (dat is toch alleen cd 1 en 2?? 3 en 4 zijn toch extra???????????????)) ben nog bezig met downloaden maar het lukt niet erg goed.. vele mirrors zijn alleen as5 bestand of die andere vage ding.. maar geen iso.. dus als je nog een goede mirror weet laat het me dan weten.. wil graag zo snel mogelijk beginnen.. :lol:
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...