Ga naar inhoud

Wat bezielt mensen om met linux te beginnen....


Aanbevolen berichten

Idd, nog een weinig gehoord, maar sterk argument voor Linux: het ziet er gewoon veel mooier uit! Of nauwkeuriger gezegd; het ziet er uit zoals jij wilt dat het er uit ziet. De ene keer werk ik met een volledig opgetuigde kerstboom onder KDE, dan weer met een kaal scherm onder Fluxbox, net waar ik zin in heb.
Link naar reactie
  • Reacties 128
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • anoniem

    129

Ik ben het oneens met het argument dat windows te duur zou zijn... Eigenlijk mag het een wonder heten hoe het toch mogelijk is dat iedereen nog steeds linux distributies gratis kan downloaden. Destijds is microsoft juist groot geworden omdat het een goedkoper alternatief bood dan de 1000-en euri kostende unix-systemen. Ook ms office heeft het monopolie van wp verslagen omdat het voor zo'n 100 gulden werd aangeboden tegen de ruim 300 die wp moest kosten. En hoewel ik dit hier misschien niet veilig kan zeggen: windows is naar mijn mening eigenlijk een schitterend stukje software.
Link naar reactie
linux zal altijd gratis te verkrijgen zijn, daar zorgt oa de licentie voor. Wat wordperfect vs word betreft, die feiten liggen iets anders. Verder geef je goed het succes van linux aan, Microsoft laat (net als unix destijds) de onderkant van de markt liggen en zoekt het steeds hoger op. Hierdoor krijgen goedkopere systemen (goedkoper als in aanschaf, onderhoud, hardwarevereisten) de kans om een plaats in de markt te veroveren. Max
Link naar reactie
Mijn eerste aanraking met Linux was in 2000, toen ik met school twee weken naar Denemarken zijn geweest. Op de terugweg heb ik een (Duits) computerblad gekocht bij een tankstation, met een Linux CD-ROM (DLD; Deutsche Linux Distribution). Ik had het blad oa gekocht om m'n gebrekkige Duits eens wat op te halen met een onderwerp dat ik interessant vind. Maar ik was er na een week op uitgekeken, omdat niks wilde lukken en niemand mij hulp kon bieden. Zo'n twee jaar later had een klasgenoot van mij me aangeraden eens Linux te installeren en gaf me een CD met Slackware 4. Deze had ik geinstalleerd en was er ook vrij snel op uitgekeken. Die klasgenoot snapte dat niet, ik was zo weg van computers, ik moest het wel interessant vinden. Hij bleef maar aandringen en toen heb ik het dus nogmaals geinstalleerd en ben wat meer gaan spelen met dingetjes. Inmiddels had ik ontdekt dat er op http://www.tldp.org veel info te vinden is en dat vond ik leuk om te lezen. Een paar maanden later kwam voor mij een prachtige kans, via via kreeg ik werk bij een klein ICT-bedrijf aangeboden. Op m'n eerste werkdag kreeg ik meteen de vraag: "Weet je wat van Linux?", waarop ik antwoordde: "Ik heb er wel wat mee geexperimenteerd, maar meer niet". Ik kreeg daar een PC die ik mocht installeren als router + fileserver. Dat vond ik zo ontzettend interessant dat ik meteen op internet ben gaan rondzoeken. Die eerste installatie ging redelijk traag nog, alles moest ik opzoeken, maar ondertussen maakte ik wel kennis met diverse sites en door dingen te lezen kwam ik steeds meer interessante dingen tegen. Zo is eigenlijk het balletje aan het rollen gegaan en inmiddels werk ik al ruim twee jaar met Linux.
Link naar reactie
[quote:5c62535d8a="7_feet_up"]Hoe liggen de feiten van wp vs word dan? Ik weet dat in mijn omgeving de aanschafkosten de doorslag gaven.[/quote:5c62535d8a] Het is een beetje offtopic, maar in grote lijnen ging het zo: [list:5c62535d8a] [*:5c62535d8a]wp 5.1 was onder dos marktleider, wat oa kwam door het feit dat je het thuis gratis mocht gebruiken (pakket kostte toen iets van 1500 gulden) [*:5c62535d8a]toen macOS furore maakte met een GUI kon ook het intelplatform niet achterblijven. de softwareindustrie, incl microsoft en ibm besloten om uit de GUI-vijver destijds voor OS\2 te gaan, een gezamelijk project van ibm en microsoft [*:5c62535d8a]vlak voor de uitgave van os\2 trok Microsoft zich terug uit dit project en bracht Windows uit, een grafische omgeving voor DOS-systemen. Hierdoor kwamen bedrijven die voor os\2 ontwikkelden, zoals WP destijds op een achterstand te staan, aangezien MS al een deel van hun software hadden geport naar Windows [*:5c62535d8a]Voor wordperfect begon toen de inhaalslag Deze werd bemoeilijkt doordat MS niet bepaald meewerkte om WP geschikt te maken voor Windows, en zelfs vitale informatie achterhield, waardoor het proces behoorlijk werd gefrustreerd. Voordat WP goed wou draaien onder Windows had MS al een deel van de markt weggesnoept [*:5c62535d8a]dit gegeven was op zich niet zo problematisch, aangezien veel mensen liever een snelle wp5 gebruikte onder dos, dan een tragere GUI installeerden [*:5c62535d8a]het ging pas echt fout toen Novell WP overnam. Novell ontsloeg iets van 500 programmeurs die aan WP werkten, en had zelf eigenlijk geen marketingervaring op het gebied van gebruikerstoepassingen zoals WP. De marktetingmachine van MS draaide echter vollop, waardoor MS Office WP de genadeklap kon toedienen [*:5c62535d8a]Corel nam WP over toen het eigenlijk al te laat was, dit bedrijf heeft niet kunnen voorkomen dat WP verder wegzakte. [/list:u:5c62535d8a] Of MS Office ooit goedkoper is geweest dan WP weet ik niet, feit is wel dat MS Office tegenwoordig een stuk duurder is dan WP Office. Echter, dat is voor zover ik weet voor de gebruikers geen argument gebleken om van MS Office af te stappen. Wat dat aangaat is marketing belangrijker dan wat iets kost. Dat zie je deels ook bij Linux, dit os begon pas echt door te breken toen Microsoft er marketing voor ging doen. Max
Link naar reactie
[quote:0db2da8ba5="maximilaan"] Het is een beetje offtopic, maar in grote lijnen ging het zo: [/quote:0db2da8ba5] Heb ik geen bezwaar tegen ;) [quote:0db2da8ba5] Dat zie je deels ook bij Linux, dit os begon pas echt door te breken toen Microsoft er marketing voor ging doen. Max[/quote:0db2da8ba5] :D Zo had ik er nog nooit over nagedacht lol
Link naar reactie
ooit in de beginning van mijn IT-leven (ik was toen 8 nu 17) kwam ik bij mij pa op het werk in aanraking met een systeembeheerder, en al was ik acht ik mocht mee naar de serverruimte waar een echte server (UNIX) stond... dat heb ik onthouden... Toen kwam bij ons thuis een of de pc, eerst een 486 toen een P1 en een XP1800 ondertussen zat ik op de mavo en surfte ik heeel wat op hetinternet en kwam ik Linux tegen; iets wat op UNIX leek... Op de HCC kreeg ik een knoppixcd te pakken en ben daar mee bezig te gaan, ik heb een extra schijf gekocht en probeerde Mandrake/SuSE en nu FD2 ook FreeBSD heb ik geprobeerd, omdat ik toch al wat alternatief ben ben ik nu druk bezig om me zelf linux-shell te leren en zit nu vaak te werken met enge commando's... gebruik weinig rpm en steeds meer tarballs :D hoe het komt... ik denk intressie in dingen die iets andesr zijn.... ik ben ook gek van de macs en andere enge ossen :D
Link naar reactie
Waarom? Ik ben 3 jaar geleden eerst dualboot ME/RedHat (toen nog 7.1) - ME stond standaard al op de PC. Na een hele tijd had mijn neef me zover om met linux te 'beginnen' - ik had al een SSH-account, maar toch, 't was nieuw voor me om écht linux te draaien. Onder VMWare wou X niet starten - waarschijnlijk zou ik dat nu ondertussen wél aan de praat krijgen. Ook had ik cygwin gep[robeerd, maar dat was een beetje, tsja, nep :) In ieder geval, ik grote HD kopen (80GB was toch nog écht veel) - en linux installeren. Heb er eerst een hele tijd mee geexpirimenteerd, maar ben toch teruggegaan naar windows - dat vond ik toen toch echt beter/lekkerder werken. 1 jaar terug: p1-100 gebouwd uit wat junkzooi, eerst RH9, later FC1 op gedraaid, maar het was écht sloom, en X? Vergeet het maar. Paar maanden terug Slackware 4 er opgezet. Draaide als een tierelier - maar dan draai je met zo'n outdated systeem dat je licq niet kunt compilen :x :x :x In ieder geval - nu staat er Debian op - en ik werk in textmode. Ondertussen nieuw moederbord, ligt nog bij iemand die mn bios ff gaat flashen (processor was te nieuw voor het mobo :roll:) In ieder geval: daar gaat ofwel debian ofwel FC2 op, moet ik nog even over denken, ik dénk FC2, wat gebruikersvriendelijker, maar ik kan natuurlijk ook Debian nemen en dan gnome écht naar mijn wensen aanpassen :)
Link naar reactie
Wij hadden hier vroeger 2 486's zonder muis en zonder cdrom speler. Dat waren mijn eerste PC'tjes en daar was ik bijzonder blij mee. Ik draaide daar DOS op met Norton Commander, Shell, Lotus, WP 5.1, etc. Toen kreeg ik een keer een lading diskettes met de mededeling dat daar Windows 3.1 op stond en dat dat veel beter was. Dus ik installeerde die rommel. Windows stond me echter absoluut niet aan, dus binnen een paar dagen lag het er weer af en ging ik lekker terug naar DOS. Toen we later na de 486's een P3 450MHz kregen (nog in een P2 moederbord) met cdrom speler, internet (telefoonlijntje) en muis zat daar standaard Windows 98 bij, dus daar werd ook mee gewerkt, want alternatieven kende ik niet. Ik moch namelijk niet veel op internet van mijn ouders en fora of computergerelateerde sites kende ik absoluut niet. Ik werd echter behoorlijk gestoord van Windows en was eigenlijk iedere maand de boel wel weer opnieuw aan het installeren. Op een gegeven moment nam ik kabelinternet en kwam ik via mijn oma (jaja) op dit forum terrecht. Ik besloot een nieuwe PC te gaan bouwen en wilde eigenlijk ook direct daar een fatsoenlijk OS op installeren. Ik ging dus gefascineerd naar screenshots van GNU/Linux kijken op internet, maar toen ik erachter kwam dat Windows programma's niet zouden werken, besloot ik uiteindelijk toch maar eerst Windows XP te installeren. Windows XP kon ik echter al helemaal bijzonder slecht verdragen (en mij werd verteld dat terug naar Windows 98 niet kon ivm het feit dat ik 51MB ram had) dus ik ben toen toch maar eens een winkel binnengestapt en heb zo'n mooie groene SuSE (8.0) Proffesional doos gekocht. SuSE CD erin gedaan. Dual-boot gemaakt en lekker gaan gebruiken. Het beviel echter zo goed (ik voelde me eindelijk thuis op een systeem) dat Windows er al snel af lag en dat is altijd zo gebleven. Na een maand of 2,5 switchte ik na een mislukte LFS poging naar Slackware en daar zit ik nu na (bijna 2 jaar) nog steeds. Ik ben dus vooral GNU/Linux gaan draaien uit een aversie voor Windows en zo heb ik de vele voordelen en de ideologische achtergronden van vrije software leren kennen. Ook heeft het feit dat ik me eigenlijk niet prettig voelde bij het gebruik van illegale software meegespeeld. Ik had geen behoefte met rommel te werken, zowel van uit moreel als uit technisch oogpunt (voor de mensen die het nog niet wisten: Windows is rommel, niks geen mooi stukje software, wel mooi stuk). Windows kennis heb ik nauwelijk meer. Ik kan dan ook gelukkig oprecht tegen mensen zeggen dat ze met Windows problemen maar naar iemand moeten gaan ;)
Link naar reactie
*warning: flamewar gevaar* :wink: Ik rommel wat aan met RH9, eerst had ik Suse,maar mn ouders vonden de bootloader ierrie, toen kreeg ik mn eigen pc.. en ja, waarom, ik vindt t wel grappig! Beetje aanrommelen, iedereen heeft het wel eens over linux, ik wou het ook ervaren. Voor home made servertjes is linux het leukst, om lekker mee te rommelen. Voor mij geen vervanger van Windows (in mijn mening een prachtige OS met soms stomme fouten/gebreken)
Link naar reactie
Op de een of andere manier kwam bij het lezen van de reakties dit bij me op.... denk share het: Vanmiddag moest ik op mijn werk ff een fax maken...... dat kan ik natuurlijk best wel in Linux...... Met vim of zo...... of zelfs met OpenOffice...... maar dan zit ik gelijk weer te kutten met de opmaak (we hebben een huisstijl)....... voor die huisstijl heb ik ooit een macro gemaakt voor word..... staat bij iedereen geinstalleerd..... ik dus naar de pc van een college om ff m'n eigen macro te kunnen gebruiken. Ik zou dus eigenlijk iets dergelijks voor OO moeten maken... maar dan denk ik weer wat een malleur..... zoveel andere leuke dingen te doen...... Cyrus Imap OpenLDAP Firewall projectje Nagios compleet maken Advanced routing uitproberen Documenteren wat al gedaan is. Netwerk stroomlijnen Bah Office Software (zowel in windows als in linux ;))
Link naar reactie
ik ben met linux begonnen omdat een vriend van mij het opbracht (edwin!) ik werd helemaal gek van dat windows omdat het heel vaak vastliep op mijn pc en omdat ik iets anders wilde ivm monopolie van microsoft. ik ben begonen met redhat 9 maar ik kreeg mijn adsl modem niet aan de praat. sinds kort heb ik mandrake 10 en alles werkt als een zonnetje ik ben rusitg aan het experimenteren en het bevalt me prima :D :D :D :D :D
Link naar reactie
Ik ben ooit begonnen met Linux omdat het veel sneller en stabieler zou zijn dan windows( destijds 95 geloof ik). In de C!T of PCM had ik een vergelijking gelezen van de verschillende distributie`s en de mooie screenshots met transparante vensters en slagschaduwen vond ik ook wel mooi( zoals je nu ziet bij de beta`s van longhorn). Eerst een beetje geprobeerd wegwijs te worden met RH 5 maar dat viel toch vies tegen omdat je diskettes moest maken met vmlinuz erop en dergelijke en daarna alles handmatig installeren. Toen toch maar eens SuSE 6.0 aangeschaft omdat dat erg gebruiksvriendelijk was... hoezo? Dankzij het Linuxforum heb ik toch het e.e.a. werkend gekregen beginnend met vragen als wat zijn dependancies en zo. Ook al ben ik nog niet echt vertrouwd met het systeem gebruik ik het al jaren en de enige reden dat ik nog een dualboot had was omdat ik girotel gebruikte met de bekende problemen. Inmiddels gebruik ik de internet versie en kan ik eigenlijk windows helemaal vaarwel zeggen. Het grootste nadeel van Linux is dat het zo stabiel is. Ik zal dit ff uitleggen: als je je systeem draaiend hebt gekregen en alles aan de praat gekregen werkt het dusdanig goed dat je er wel 2,5 jaar mee kan werken. Het probleem is als je dan alles opnieuw moet installeren i.v.m. een nieuwe windows( nu dus gelukkig overbodig) je niwt meer weet hoe je ooit iets voor elkaar hebt gekregen, terwijl je voorheen windows elke maand moest herinstalleren. Voorzover mijn reflecties.
Link naar reactie
(hm... zal ik hier ook maar eens beginnen met posten, Roeland is de naam, aangenaam kennis te maken, niet onbekend bij een aantal forumers hier ;)) Ik ben in 1998 voor het eerst serieus gaan kijken naar Linux, toen, hoe kan het ook anders, met behulp van een RedHat 5 cd'tje en 'Linux in 24 uur'. Erg gaaf en eigenlijk nooit problemen gehad bij installatie enzo. Misschien ook omdat in die tijd nog niet alles automatisch ging en je daar ook niet van uit ging - je verwachtte gewoon uren bezig te zijn, en dat viel alleen maar mee. In 1999 mijn eerste 'echte' pakket gekocht, Suusje 6.2. Veel nieuws over Oracle e.d. in de Automatiseringsgids. De wereld werd spontaan Linux happy ofzo. Tijd lang dual booten, en in 2001 eindelijk de stap gezet en Windows er af gegooid. Nooit meer naar om gekeken, nooit spijt. Paar jaar geleden maar lekker Debian er op gezet. Twee jaar met dezelfde installatie (Sid) gedaan. Mijn Linux box heeft drie jaarlijkse LAN parties meegedraaid en een vierde komt er volgende week aan ;). Een paar weken geleden mijn hardware een beetje geupdate, gelijk even een verse Debian install en nu lekker bezig met FreeBSD naast Debian. In mijn Linux enthousiasme heb ik in 2001 ook 'even' mijn computerwerkgroep voor jongeren ([url=http://linux-box.nl/~roeland/foto/pcw]PCW[/url]) geconvert naar Linux. Bevalt perfect, geweldige educatieve waarde. -Roeland
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...