Ga naar inhoud

Welke distro gebruik je?


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik heb vorige week slackware op de computer geinstalleerd en het is inderdaad een erg goede distributie die eenvoudig te configureren is via de commandline e.d., veel eenvoudiger dan Debian waar X het niet deed. En mijn printer werkt zonder problemen terwijl die onder suse 8.0 met geen mogelijkheid aan de gang te krijgen was. Misschien stap ik er op over (van suse 8.0 naar slackware 9.0 dus) want er zit ook een nieuwere KDE en GNOME bij. Ik heb niet zoveel tijd om het allemaal uit te zoeken maar tot nu toe vind ik slackware een top-distributie. Alleen jammer dat er niet standaard expect, ogg vorbis, xine, mplayer e.d. bij zitten. En pkgtool doet het bij mij niet.
Link naar reactie
  • Reacties 141
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • anoniem

    142

[quote:0e54d9c48a="computerbacterie"]Ik heb vorige week slackware op de computer geinstalleerd en het is inderdaad een erg goede distributie die eenvoudig te configureren is via de commandline e.d., veel eenvoudiger dan Debian waar X het niet deed. En mijn printer werkt zonder problemen terwijl die onder suse 8.0 met geen mogelijkheid aan de gang te krijgen was. Misschien stap ik er op over (van suse 8.0 naar slackware 9.0 dus) want er zit ook een nieuwere KDE en GNOME bij. Ik heb niet zoveel tijd om het allemaal uit te zoeken maar tot nu toe vind ik slackware een top-distributie. Alleen jammer dat er niet standaard expect, ogg vorbis, xine, mplayer e.d. bij zitten. En pkgtool doet het bij mij niet.[/quote:0e54d9c48a] Grappig dat er meer mensen zijn, die X in Debian niet aan de praat krijgen. Weer een vote voor Slack dus :P Wat de beste editor betreft: geef mij Emacs maar!
Link naar reactie
Ik heb ook een tijdje Slack gebruikt, je bent twee uur bezig met configgen en uiteindelijk werkt het. Best wel leuk om te doen, maar bij RedHat typ ik "redhat-config-xfree86" en ik krijg een mooie grafische tool waar ik binnen 3 minuten met enkele muisklikken dezelfde config als bij Slackware uithaal... Ik vind Slackware een beetje middeleeuws georienteerd, maar dat zal wel aan mij liggen. Ik ben nooit enige flexibiliteit bij Redhat tekortgekomen.
Link naar reactie
[quote:e98700bb14="Marcel de Reus"]Ogg Vorbis zit wel bij 9.0 hoor en je vind officiële Slackware pacakges in de Current brache op bijvoorbeeld ftp.kpn.be verder kun je ze ook vinden op www3.linuxpackages.net Mplayer gebruik ik nooit en expect ken ik niet.[/quote:e98700bb14] Hmmm, ik ben ogg vorbis niet tegen gekomen. Expect zit er overigens bij nader inzien wel bij, kennelijk over het hoofd gezien toen ik de packages door nam. Expect is een erg handige script-taal om taken geautomatiseerd door te voeren. Zeker de moeite van het bekijken waard imho, want je kunt automatisch wachtwoorden en dergelijke aan bijv. SSH of Telnet doorgeven, zodat je ze niet zelf in hoeft te typen maar dit soort programma's in scripts kunt gebruiken. Handig voor bijv. hackers of als je iemand een mailbom zou willen versturen om dat hij je de keel uithangt, d.m.v. smtp of zo. http://www.raycosoft.com/rayco/support/expect_tutor.html [quote:e98700bb14] pkgtool werkt vanzelfsprekend allen als root en natuurlijk werkt die wel[/quote:e98700bb14] Hij werkt inderdaad, hij deed een beetje vreemd dus vandaar dat ik dacht dat het niet werkte. Maar je moet kennelijk op de directory met slackwarepackages gaan staan en dan 'pkgtool' intypen en dan werkt het wel.
Link naar reactie
[quote:70a9ca49e9=" maximilaan"]Hmm, vaag, je gebruikt SuSE, maar stemt RH? Waarom gebruik je dan geen RH? [/quote:70a9ca49e9] Eigenlijk gebruikte ik Red Hat allang voordat ik met SuSE begon. Ik heb hier nog de Red Hat Mother's Day release +0.1 en Slackware 2.3 op een InfoMagic 4-CD Set August 1995, maar of ik ze ook geinstalleerd had kan ik me niet meer herinneren. De eerste Red Hat die ik waarschijnlijk wel had geinstalleerd, is waarschijnlijk Red Hat Linux Release 2.1 Het waren 2 CD's behorend bij een boek, Running Linux Company CD-ROM Installation Guide. Ik meen me te herinneren dat ik met Red Hat ben begonnen omdat mijn ruim13 jaar jongere broer dit adviseerde. In 1999 begon ik met SuSE 6.1 was toen nog met WordPerfect 8 en StarOffice 5.0 Ik heb de afgelopen jaren heel wat SuSE paketten gekocht. SuSE werd met elke versie beter. Nou ja in ieder geval tot en met versie 7.3 KDE 2.2.1 :) Red Hat 9.0 gebruik ik ook nog wel, om onder andere de nieuwe beta kernel 2.6 uit te proberen. Ook als er op 't OS Linux forum een vraag gesteld wordt over Red Hat, heb ik de gewoonte om die in Red Hat te beantwoorden.
Link naar reactie
[quote:c665079272]Hij werkt inderdaad, hij deed een beetje vreemd dus vandaar dat ik dacht dat het niet werkte. Maar je moet kennelijk op de directory met slackwarepackages gaan staan en dan 'pkgtool' intypen en dan werkt het wel.[/quote:c665079272] Nope, dat hoeft helemaal niet hoor. [quote:c665079272]Expect is een erg handige script-taal om taken geautomatiseerd door te voeren. Zeker de moeite van het bekijken waard imho, want je kunt automatisch wachtwoorden en dergelijke aan bijv. SSH of Telnet doorgeven, zodat je ze niet zelf in hoeft te typen maar dit soort programma's in scripts kunt gebruiken.[/quote:c665079272] Hmm, ik gebruik gewoon shell-scripting voor dat soort dingen en als het wat gecompliceerder wordt een perl-script. Je kunt met een shell script ook ssh met commando's aanroepen geen enkel punt, ik bedien mijn desktop volledig remote met multimediakeys op mijn laptop met shelscripts en ssh :) [quote:c665079272] Hmmm, ik ben ogg vorbis niet tegen gekomen.[/quote:c665079272] Beter zoeken dan maar: ftp://ftp.kpn.be/pub/linux/slackware/slackware-9.0/slackware/ap/oggutils-1.0-i386-2.tgz
Link naar reactie
[quote:ce925c0ba3="jolo"][quote:ce925c0ba3=" maximilaan"]Hmm, vaag, je gebruikt SuSE, maar stemt RH? Waarom gebruik je dan geen RH? [/quote:ce925c0ba3] Eigenlijk gebruikte ik Red Hat allang voordat ik met SuSE begon.[...][/quote:ce925c0ba3] Dus je hart ligt nog bij RedHat, terwijl je nu SuSE voor het dagelijkse werk gebruikt. Maar waarom dan? (yep, ben weeer heel nieuwsgierig..) Max
Link naar reactie
[quote:3a6920702f="Marcel de Reus"] Hmm, ik gebruik gewoon shell-scripting voor dat soort dingen en als het wat gecompliceerder wordt een perl-script. Je kunt met een shell script ook ssh met commando's aanroepen geen enkel punt, ik bedien mijn desktop volledig remote met multimediakeys op mijn laptop met shelscripts en ssh :)[/quote:3a6920702f] Hoe doe je dat vanuit bash dan? Ik ben voor de rest nauwelijks bekend met bash-scripts e.d. en al helemaal niet met perl. Expect vond ik wel handig.
Link naar reactie
[quote:2531c3db8c="Marcel de Reus"] Kan jij zien wie er hebben gestemt Rinse? Dan kun je namelijk de IP's natrekken en cheating iig uitsluiten..[/quote:2531c3db8c] Dat schijnt niet te mogen ivm privacywetgeving. Daarnaast hebben inbellers telkens een ander ip, dus heeft uitzoeken ook weinig zin. Enige manier om vals te spelen is door nieuwe accounts aan te maken. Lijkt me sterk dat iemand 7 x een nieuw account heeft aangemaakt om SuSe een duw te geven ;) Wat ook kan is dat anderen lucht hebben gerkregen van de poll en daarom lid zijn geworden en op suse hebben gestemd. Max
Link naar reactie
[quote:7552ddb068="jolo"]oggutils-1.0-i386-2.tgz staat toch ook op de Slackware 9.0 CD. :wink:[/quote:7552ddb068] Ja tuurlijk, maar als hij hem niet kan vinden :P [quote:7552ddb068]Hoe doe je dat vanuit bash dan? Ik ben voor de rest nauwelijks bekend met bash-scripts e.d. en al helemaal niet met perl. Expect vond ik wel handig.[/quote:7552ddb068] Het hangt eraf van wat je wilt doen. Soms moet het een beetje omslachtig, vooral als je lui bent en niet veel code wilt typen :D Dit is mijn script voor mijn geluidskeys: [code:1:7552ddb068] #!/bin/sh case "$1" in "increase" ) amixer set PCM 5%+;; "decrease" ) amixer set PCM 5%-;; "mute" ) set $(amixer sget Master | grep off) if [ "$6" = [off] ]; then amixer set Master unmute else amixer set Master mute fi;; "play" ) xmms -t;; "next" ) xmms -f;; "previous" ) xmms -r;; "stop" ) xmms -s;; "remote" ) echo "OPTION=$2" > /tmp/volume_$$ scp /tmp/volume_$$ haldir:~/.ssh/environment rm /tmp/volume_$$ ssh haldir ' case "$OPTION" in "increase" ) amixer set PCM 5%+;; "decrease" ) amixer set PCM 5%-;; "mute" ) set $(amixer sget Master | grep off) if [ "$6" = [off] ]; then amixer set Master unmute else amixer set Master mute fi;; "play" ) xmms -t;; "next" ) xmms -f;; "previous" ) xmms -r;; "stop" ) xmms -s;; *) exit 1;; esac';; *) exit 1;; esac [/code:1:7552ddb068] Met Perl kun je dmv modules gewoon gebruik maken van SSH, ftp, telnet etc. [quote:7552ddb068] Dat schijnt niet te mogen ivm privacywetgeving. [/quote:7552ddb068] Mag best hoor, de IP's staan bij postings dus dan mag je ook best weten welk IP vote, bovendie trekt Jeroen ook IP's na als er iets vreemds aan de hand is (laatst nog met meubelmaker en huismeester). BTW wie zegt dat die persoon 7x opnieuw heeft ingebeld? Als er dadelijk 6 vote's op 1 IP staan dan is er gewoon gecheat. Kijk eens hoeveel nieuwe leden er waren op de 18e, it's all possible.
Link naar reactie
[quote:7c9d223e94=" maximilaan"]Dus je hart ligt nog bij RedHat, terwijl je nu SuSE voor het dagelijkse werk gebruikt. Maar waarom dan?(yep, ben weeer heel nieuwsgierig..) [/quote:7c9d223e94] Zou kunnen, maar ook voor Red Hat vind ik dat de laatste versie, ondanks de grotere hardware ondersteuning, net als SuSE, toch ook wat minder is geworden. Bij Red Hat moet ik weer terug denken aan versie 7.1 Toen kocht ik mijn eerste commerciele versie van Red Hat bestaande uit 7 CD's. Dat aantal CD's is dus nu minder geworden. Geen StarOffice meer. Waarom ik SuSE voor het dagelijkse werk ben gebruiken, kan ik me niet meer herinneren, maar computer bladeren kunnen er ook invloed op hebben gehad. Daarbij ik ben inmiddels al 43 en voor het gevoel zelfs ouder. Keuzes maken wordt moeilijker. Ik heb eigenlijk op Red Hat gestemd, vanwege de inhoud van deze felle (Red Hat) discussie in deze poll. :o
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...