Ga naar inhoud

Welke distro gebruik je?


anoniem

Aanbevolen berichten

  • Reacties 141
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • anoniem

    142

[quote:b76b3cc44d="maximilaan"][quote:b76b3cc44d="danieldk"] Bullshit. Dat is sterk persoonsafhankelijk. [/quote:b76b3cc44d] Is inderdaad onzin. Qua installatie/configuratiegemak heeft RH een aardige tijd achter SuSE en Mandrake gelegen. Qua hardware-ondersteuning vind ik SuSE beter, die richt zich beter op de behoeften in de Europese markt. Maar elke distro heeft zijn sterke en zwakke kanten. Vaak is iemands voorkeur gebaseerd op het feit dat de sterke kanten van die distro bij zijn behoeften aalsuiten. Max[/quote:b76b3cc44d] Precies..en ik denk dat RedHat niet voor niets 1 van de grootste Linux distributeurs is. Waarom zie wel servers met RedHat of Suse er op maar geen Slackware zoals HP,Dell en IBM die leveren? Om de ondersteuning? Slackware/Debian/Gentoo heeft toch ook een goeie ondersteuning? Of wil dat ook niks zeggen? Neem nou zoals KayJay en ik al zeggen softraid..bij SUse en Mandrake vind ik het terug bij de installatie alleen werkt het soms van geen kanten.. Echt..als je een beetje server hedendag koopt zit er een SCSI controller in..als je dan een simpele mirror wilt en weinig moeite wilt doen gebruik je RedHat .. Elke distro zal zo zijn eigen tooltjes hebben maar ik vind imho RedHat makkelijker en ik denk velen met mij.. Nogmaals..het is niks voor niks waarom RedHat op zoveel servers draait, een eigen certificatie heeft (die het meest gevraagd is mbt linux certificatie) en wordt geleverd met servers van de grote jongens.. Simpel voorbeeld..ik werk bij een full service internet buro..voor kleine klanten kiezen we een simpele server die multi hosting aankan. Dan koop je standaard 2 X 18,2 GB SCSI en zet je een softraid op. Hoe wil je dat gaan doen met Slackware en Debian? Het zal vast wel lukken maar kost je gewoon te veel tijd en prutswerk en een systeem zonder raid op een productie omgeving is spelen met vuur... M.
Link naar reactie
[quote:1d17e16c91="MVE"] Precies..en ik denk dat RedHat niet voor niets 1 van de grootste Linux distributeurs is. Waarom zie wel servers met RedHat of Suse er op maar geen Slackware zoals HP,Dell en IBM die leveren? [/quote:1d17e16c91] Uhm, suport, PR, etc? [quote:1d17e16c91] Om de ondersteuning? [/quote:1d17e16c91] Ik denk niet dat een bedrijf genoegen neemt met als enige officieele support volkerdi@slackware.com. Dus alleen als men intern mensen heeft die veel Slackware gebruiken en het promoten gebruiken ze het. Toch zijn er veel bedrijven die Slack gebruiken. Er komt alleen niet een groot bericht P. Volkerding sluit contract met XYZ. [quote:1d17e16c91] Slackware/Debian/Gentoo heeft toch ook een goeie ondersteuning? [/quote:1d17e16c91] Alleen van gebruikers op fora als deze. [quote:1d17e16c91] Neem nou zoals KayJay en ik al zeggen softraid..bij SUse en Mandrake vind ik het terug bij de installatie alleen werkt het soms van geen kanten.. Echt..als je een beetje server hedendag koopt zit er een SCSI controller in..als je dan een simpele mirror wilt en weinig moeite wilt doen gebruik je RedHat .. [/quote:1d17e16c91] Wedden dat ik het gemakkelijk onder Slack aan de praat krijg? En iemand anders doet het zo onder Debian. Dat het niet met die distro's kunt betekent niet dat het niet kan. [quote:1d17e16c91] Elke distro zal zo zijn eigen tooltjes hebben maar ik vind imho RedHat makkelijker en ik denk velen met mij.. [/quote:1d17e16c91] Zie je? Smaak. Ik gruwel van die tooltjes. [qoute] Hoe wil je dat gaan doen met Slackware en Debian? [/quote] Fatsoenlijke bedrijven die graag Slackware gebruiken hebben iemand in dienst die dat zo doet. Serieus, een custom Slack bootdisk/cd en installatiescript maken stelt nix voor. Het zijn een paar simpele shellscripts. [quote:1d17e16c91] Het zal vast wel lukken maar kost je gewoon te veel tijd en prutswerk en een systeem zonder raid op een productie omgeving is spelen met vuur... [/quote:1d17e16c91] Nogmaals, voor een expert kost het niet veel tijd... En Linux is Linux. Vrijwel elke distro ondersteund evenveel hardware.
Link naar reactie
[quote:e1878737ca] Precies..en ik denk dat RedHat niet voor niets 1 van de grootste Linux distributeurs is.[/quote:e1878737ca] Nee dat denk ik ook niet. RedHat pakt het bedrijftechnisch gewoon goed aan door veel contracten te sluiten en service support etc te geven. Ze hebben een redelijk goede naam opgebouwd, echter niet omdat de distro zo uitmuntent is kan ik je vertellen, Microsoft wist ook door slimme bedrijsvoering een slechte software te verkopen. (niet dat RedHat slecht is btw) [quote:e1878737ca]Waarom zie wel servers met RedHat of Suse er op maar geen Slackware zoals HP,Dell en IBM die leveren? [/quote:e1878737ca] Hmm, service support misschien? Dat is waar het allemaal op gaat en ook waarop RedHat, SuSE, etc hun geld verdienen. [quote:e1878737ca]Om de ondersteuning? Slackware/Debian/Gentoo heeft toch ook een goeie ondersteuning? [/quote:e1878737ca] Nou, als jij een telefoonnummer van de Slackware helpdesk kan geven ben je een knappe jongen. [quote:e1878737ca]Neem nou zoals KayJay en ik al zeggen softraid..bij SUse en Mandrake vind ik het terug bij de installatie alleen werkt het soms van geen kanten.. [/quote:e1878737ca] Ja dus, dan moet je maar geen SuSE of Mandrake gebruiken. [quote:e1878737ca]Echt..als je een beetje server hedendag koopt zit er een SCSI controller in..als je dan een simpele mirror wilt en weinig moeite wilt doen gebruik je RedHat ..[/quote:e1878737ca] hedendag? Servers draaien al sinds het stenentijdperk met SCSI schijven, IDE schijven gaan spoedig dood aan een load van 24/7. [quote:e1878737ca]Elke distro zal zo zijn eigen tooltjes hebben maar ik vind imho RedHat makkelijker en ik denk velen met mij.. [/quote:e1878737ca] Rot toch op met je tooltjes, stel je voor dat het tooltje geen softraid ondersteund :roll: Als we het over makkelijke tooltjes hebben, hebben we het over YAST2. Zo'n beetje alle mensen die ik ken vinden SuSE duizend keet simpeler dan RedHat. [quote:e1878737ca]Nogmaals..het is niks voor niks waarom RedHat op zoveel servers draait[/quote:e1878737ca] Nee, dat is zeker niet voor niks. Die enterprise servers kosten aardig wat geld :P [quote:e1878737ca]een eigen certificatie heeft (die het meest gevraagd is mbt linux certificatie) en wordt geleverd met servers van de grote jongens..[/quote:e1878737ca] RedHat heeft een certificaat omdat ze dat zelf ingevoerd hebben om hun positie op de markt te verstevigen, M$ had zoiets al eerder verzonnen, ook met groot succes. [quote:e1878737ca]Simpel voorbeeld..ik werk bij een full service internet buro..voor kleine klanten kiezen we een simpele server die multi hosting aankan. Dan koop je standaard 2 X 18,2 GB SCSI en zet je een softraid op. Hoe wil je dat gaan doen met Slackware en Debian? [/quote:e1878737ca] Nou, de documentatie over softraid doorlezen en de boel opzetten misschien? Jij denkt geloof ik echt dat RedHat softraid heeft uitgevonden oid :S [quote:e1878737ca]Het zal vast wel lukken maar kost je gewoon te veel tijd en prutswerk en een systeem zonder raid op een productie omgeving is spelen met vuur... [/quote:e1878737ca] Ja vooral als je eerst een week op vakantie moet om van de schrik te bekomen. Waar zijn de configuratie tooltjes :o Weet je wat pas spelen met vuur is? Praten over dingen waar je geen ervaring mee hebt, het enige dat je weet is dat je met RedHat softraid kan installeren. Heb je überhaupt wel eens een Slackware cdrom in je handen gehad? Heb je überhaupt wel eens geprobeerd op softraid op te zetten onder Slackware of Debian? Gebruik het dan niet als argumenten, anders zouden je handen wel eens in het vuur kunnen komen en je jezelf lelijk de vingers branden. Kom je naar Tiel in het najaar? Daniël en ik willen wel even een demo softraid onder Slackware in 3 minuten voorbereiden hoor :P
Link naar reactie
Ok, laten we niet vervallen in een welles-nietes-spelletje. Ik denk dat eenieder zich door persoonlijke ervaring moet laten leiden, en niet door welke distro het grootst/populairst is. Ik denk dat Windows voldoende bewijst dat de meest gebruikte software lang niet door iedereen als beste wordt gezien. Bij Linux heb je altijd de keuze, dus ook al bevalt je huidige systeem je, neem toch de moeite om zo nu en dan naar een andere distro te kijken om de ontwikkeling aldaar te volgen. Je kunt er geen buil aan vallen, je krijgt in het ergste geval een bevestiging dat je huidige distro toch het beste bij je past. Marcel, die demo wil ik graag meemaken !! Max
Link naar reactie
Vooral het rot op en bullshit niveau vind ik erg volwassen.:evil: Daarbij als Slackware geen fatsoenlijke support levert dan is dat toch JUIST des te meer om niet zo een distro te gebruiken voor meerdere servers. Tuurlijk, wat ik al aangeef, kan je softraid installaties doen met debian en slackware, feit is dat het niet binnen 5 minuten op te zetten is..en dan heb ik het nog niet over raidhotadd.. :wink: Tja en iets tegen Raid hebben.. :lol: Welke systeembeheerder gaat mirroring en performance uit de weg voor high uptime servers? Die tooltjes vinden jullie misschien niks, maar ik vind het erg handig en velen beheerders met mij..het is sneller en simpeler andere mensen aan te leren en scheelt erg veel tijd. En dat bedoel ik..ga eens de softraid manual doorlezen..jij bent zeker geen beheerder :wink: Je hebt simpelweg niet de tijd om een manual door te gaan lezen en van alles proberen als een disk kapot is van een vrij belangrijk systeem. Ga dat de klant maar eens uitleggen: ja ik weet niet hoe ik de raid weer enable..even de manual door lezen..over een uur of wat is uw systeem weer up => dag klant! Denk maar eens het TCO. Ik kom graag naar Tiel..als jij de kosten betaald :wink: Dan mogen jullie een softraid systeem demonostreren die je in 3 minuten opzet en zichzelf ook automatisch checked in /proc/mdstat.. Weddenschapje doen :wink: ? Maar goed..dit lost niks op..ieder zijn eigen smaak..maar ga niet roepen zoals Bullshit en Rot op..lees eens de netcraft en gartner en weet ik veel wat voor stats er op na....die zijn echt niet allemaal door RedHat gesponsored hoor. :wink: M.
Link naar reactie
[quote:7b46c0ce60="Marcel de Reus"]Hmm, moet ik wel even extra HDD's zien te regelen. Momenteel is er niets aanwezig waar ik die RAID array mee kan bouwen of RedHat even een hardeschijf voor me maken tijdens de install :P[/quote:7b46c0ce60] ik heb wel 2 X 2,5 GB IDE diskjes..je mag ze zo komen ophalen..serieus M. ps..en nogmaals: lukt het makkelijk onder debian/slackware , dan ben ik zeker verkocht..meer omdat ik zelf slackware en debian iets lichter vind draaien dan RedHat..
Link naar reactie
[quote:d4fd3e03f3="MVE"] Tja en iets tegen Raid hebben.. :lol: Welke systeembeheerder gaat mirroring en performance uit de weg voor high uptime servers? [/quote:d4fd3e03f3] Dat lol getuigt van niet al te veel verstand op dit gebied. Ik heb mensen gezien die grote serverparken onderhouden en geen RAID gebruiken. Waarom? Simpel. Een fout wordt gelijk gereplicated, ook als de kernel bijvoorbeeld een fout maakt, daarom kiest men er vaak voor om gewoon een mirror te maken x keer per dag. [quote:d4fd3e03f3] Die tooltjes vinden jullie misschien niks, maar ik vind het erg handig en velen beheerders met mij..het is sneller en simpeler andere mensen aan te leren en scheelt erg veel tijd. [/quote:d4fd3e03f3] En vervolgens geen flauw idee hebben wat er gebeurd. [quote:d4fd3e03f3] En dat bedoel ik..ga eens de softraid manual doorlezen..jij bent zeker geen beheerder :wink: [/quote:d4fd3e03f3] Ik beheer al jaren kritieke systemen. [quote:d4fd3e03f3] Je hebt simpelweg niet de tijd om een manual door te gaan lezen en van alles proberen als een disk kapot is van een vrij belangrijk systeem. [/quote:d4fd3e03f3] Zucht, ga maar fijn met je GUI tooltjes in single user modus spelen.
Link naar reactie
[quote:7d155ee45b]Daarbij als Slackware geen fatsoenlijke support levert dan is dat toch JUIST des te meer om niet zo een distro te gebruiken voor meerdere servers.[/quote:7d155ee45b] Idd, maar dan moet jij de kwaliteit van de distro niet als reden voor het vele gebruik op servers aandragen. [quote:7d155ee45b]Tuurlijk, wat ik al aangeef, kan je softraid installaties doen met debian en slackware, feit is dat het niet binnen 5 minuten op te zetten is..en dan heb ik het nog niet over raidhotadd..[/quote:7d155ee45b] Hoe weet jij dat nou? Als je gewoon weet waar je mee bezig bent zet je alles in 5 minuten op. Ik heb toch nog wel genoeg ego om te denken dat ik intelligenter ben dan een paar van die achterlijk configtools. [quote:7d155ee45b]Welke systeembeheerder gaat mirroring en performance uit de weg voor high uptime servers?[/quote:7d155ee45b] Dat zullen er aardig wat zijn, zelf vind ik RAID een hele aardige techniek. [quote:7d155ee45b]Die tooltjes vinden jullie misschien niks, maar ik vind het erg handig en velen beheerders met mij..het is sneller en simpeler andere mensen aan te leren en scheelt erg veel tijd.[/quote:7d155ee45b] Het scheelt helemaal geen tijd als jij gewoon weet wat je aan het doen bent. Dat weet je echter niet want je laat dat tooltje alles voor je doen. [quote:7d155ee45b]En dat bedoel ik..ga eens de softraid manual doorlezen..jij bent zeker geen beheerder[/quote:7d155ee45b] Jij bent zeker een voormalig Windows beheerder, je hebt iig dezelfde mentaliteit. Ik ben zeer zeker wel een beheerder van mij eigen fijne Slackware boxen. [quote:7d155ee45b]Je hebt simpelweg niet de tijd om een manual door te gaan lezen en van alles proberen als een disk kapot is van een vrij belangrijk systeem. [/quote:7d155ee45b] Nee idd niet, maar voor er iets verrot gaat moet het eerst wel werken dus je hebt die docs al een keer gelezen. [quote:7d155ee45b]Ga dat de klant maar eens uitleggen: ja ik weet niet hoe ik de raid weer enable..even de manual door lezen..over een uur of wat is uw systeem weer up => dag klant! [/quote:7d155ee45b] Dat moet jij gewoon weten als systeembeheerder. Ik hoop niet dat er vandaag of een morgen een klant komt die perse geen RedHat wil. Sorry meneer, wij hebben niet de kennis om u Slackware of Debian te leveren => dag klant! [quote:7d155ee45b]Ik kom graag naar Tiel..als jij de kosten betaald[/quote:7d155ee45b] mijn geld gaat al naar andere doelen :roll: [quote:7d155ee45b]Dan mogen jullie een softraid systeem demonostreren die je in 3 minuten opzet en zichzelf ook automatisch checked in /proc/mdstat.. Weddenschapje doen[/quote:7d155ee45b] Als Daniël meedoet staat de weddenschap. De 3 minuten staan dan wel voor het opzetten hè, tijd die het systeem nodig heeft om te formateren na te denken tellen niet mee. Alleen de tijd dat wij zitten te typen dus. [quote:7d155ee45b]Maar goed..dit lost niks op..ieder zijn eigen smaak..maar ga niet roepen zoals Bullshit en Rot op..lees eens de netcraft en gartner en weet ik veel wat voor stats er op na....die zijn echt niet allemaal door RedHat gesponsored hoor[/quote:7d155ee45b] Jawel, rot op met je tooltjes, ik moet ze niet. Trek je verder niets aan van mijn woordkeuze, niets is persoonlijk bedoeld iig :)
Link naar reactie
support hoort bij kwaliteit! En je eigen persoonlijke slackware boxjes interesseren met niet zo.. Slackware is voor mij geen enkel probleem en de inti scripts zelf aanpassen ook niet..thuis draai ik Freebsd wat nog een tandje moeilijker zoeken en te configgen is. Bij ons geld: klant is koning Als de klant een slackware systeem wilt, krijgt hij dat..ook al raden we dat in eerste instantie af. En vergis je zeker niet in Windows beheerders..daar heb je ook een paar mensen van rondlopen die erg veel kunnen en daarnaast ook gewoon *nix kunnen beheren en kunnen programmeren in VSB en Perl..erg handig om meerdere systemen te kennen..kan ik je aanraden als systeembeheerder! (ik vond het een vrij generaliserende opmerking..) M.
Link naar reactie
[quote:f5a259bde8="MVE"]support hoort bij kwaliteit![/quote:f5a259bde8] En dat bepaal jij? Support kun je los kopen en is dus een los product en heeft niets met de kwaliteit van de software te maken. Microsoft heeft ook goede support, daardoor is hun software nog niet goed (net zo min omdat ze een certificaat hebben). [quote:f5a259bde8]En je eigen persoonlijke slackware boxjes interesseren met niet zo..[/quote:f5a259bde8] Jou Red Hat servers interesseren me ook geen ruk, dus dat komt mooi uit. [quote:f5a259bde8]Bij ons geld: klant is koning Als de klant een slackware systeem wilt, krijgt hij dat..ook al raden we dat in eerste instantie af.[/quote:f5a259bde8] Ow en wie gaat daar dan softraid op installeren? Jij iig wel niet, want je kan het niet en wil ook de docs niet lezen. [quote:f5a259bde8]En vergis je zeker niet in Windows beheerders..daar heb je ook een paar mensen van rondlopen die erg veel kunnen[/quote:f5a259bde8] Over het algemeen zijn het mensen die ook geen documentatie lezen en erg graag de config bij elkaar klikken. [quote:f5a259bde8]en daarnaast ook gewoon *nix kunnen beheren en kunnen programmeren in VSB en Perl..erg handig om meerdere systemen te kennen..kan ik je aanraden als systeembeheerder! (ik vond het een vrij generaliserende opmerking..)[/quote:f5a259bde8] Weet je wat handig is, als je gewoon weet hoe de zaken achter de configtools in elkaar steken. Dan kun je gelijk alles beheren namelijk.
Link naar reactie
[quote:125953470b="MVE"]support hoort bij kwaliteit![/quote:125953470b] Veel bedrijven hebben in-house mensen daarvoor of huren een Linux bedrijf in dat fatsoenlijke Linux ondersteuning kan leveren en niet alleen RedHat ondersteuning. [quote:125953470b] En je eigen persoonlijke slackware boxjes interesseren met niet zo.. [/quote:125953470b] Ik weet niet tegen wie je het hebt, ik onderhoudt iig kritische machines die door veel internationale wet. projecten gebruikt worden en dus altijd goed moeten werken. [quote:125953470b] Slackware is voor mij geen enkel probleem [/quote:125953470b] Blijkbaar wel, anders had je gezien dat sofraid onder elke distro voor een *nix kenner gemakkelijk is. [quote:125953470b] thuis draai ik Freebsd wat nog een tandje moeilijker zoeken en te configgen is. [/quote:125953470b] *BSD vind ik gemakkelijker dan RedHat hoor ;). FreeBSD onderhouden is erg simpel als je wat *nix expertise hebt. [quote:125953470b] Als de klant een slackware systeem wilt, krijgt hij dat..ook al raden we dat in eerste instantie af. [/quote:125953470b] Omdat jullie blijkbaar zelf niet genoeg van Linux weten om iets anders te supporten. Een goed bedrijf heeft met geen enkele distro een probleem. [quote:125953470b] erg handig om meerdere systemen te kennen..kan ik je aanraden als systeembeheerder! (ik vond het een vrij generaliserende opmerking..) [/quote:125953470b] Ik weet niet wat dit met deze discussie te maken heeft.
Link naar reactie
hmmmz....ik heb blijkbaar wat losgemaakt ?? een distroflame :o Wellicht staat het buiten discussie maar ik geef beiden partijen hier min of meer gelijk in. Het verhaal kent 2 kanten. 1: Ja tuurlijk kun je met elke unix/linux soft/hard raid aan de praat krijgen zoals je het maar wil.. het is Gnu/Linux verdorie. :) 2: En helaas hebben sysadmins inderdaaad te weinig tijd om even een manual door te lezen. Je kunt aan komen met dat moet je van te voren gedaan hebben, maar dat gaat niet op omdat de gemiddelde sysadmin ook nog vaak andere taken heeft zoals koffie halen voor zijn/haar Cluster :P Je kunt kiezen om inderdaad veel tijd te steken om te leren hoe je alles zelf kan doen. Als je baas dat betaald en je daar ook de tijd voor geeft is dat geen probleem. De praktijk blijkt helaas anders te zijn. 3: Het gebruik van Raid tools onder RedHat vergemakkelijkt inderdaad de sysadmin. Een ncurses prog waar je je raid array in trapt is op zich geen shame. Bedenk je hierbij dat een "BETAALDE" sysadmin liever lui is dan moe. Helemaal als hij deze config op 25 machines moet toepassen of dat het binnen een zeer korte tijd opgezet moet worden omdat er een een of andere sales manager het al verkocht heeft voor dat het er is. "JA hoor we hebben de machine allang klaar staan" ("als hij maar koopt....dan zien we later wel verder") En ja.. je hebt Debian/Slackware zelfs RedHat guru's die dat met scripting sneller kunnen. Ik weet haast wel zeker dat Daniel dit ook vast wel gaat lukken in 3 minuten. Maar de gemiddelde sysadmin kent dat niet. Vergeet niet dat volledige Gnu/Linux admins nog verdomd schaars zijn. En gokken op 1 persoon die het wel kan is per definitie verkeerd. Het gezegde dat een beetje bedrijf wel in-house kennis heeft is een grote fabel. Je kunt het bedrijfsleven mbt Gnu/Linux als ene piramide zien. Bovenaan staat de kleine top met ISP's, bedrijven zoals shell of banken. Daaronder staan bedrijven die iets kleiner zijn maar meer vertegenwoordigd zijn. Onderdaan vind je het MKB. Neem je het gemiddelde, dan kom je iets boven het MKB uit. En laat in dat gebied nou geen In-house kennis zijn over dit soort systemen. Zelfs bij de organisatie waar ik werk (ongeveer 500 man) zitten misschien 3 tot 4 handige jongens met WAT Gnu/Linux expertise. En dat zijn mensen zoals ik: hobbyisten met wat praktijk ervaring maar domweg geen tijd hebben om alles op te zetten vanuit het technische perfectionistische vlak. 4: hoe ik over RAID in algemeen denk weten sommige hier vast al: Ja: Raid is nodig en.. Nee, het is geen all-round oplossing voor data loss. Je kunt namelijk op 2 manieren (globaal gezien) je data verkloten: 1: Door corrupte data ----> Raid heeft geen nut 2: Schijf kapot --> Dan WIL je juist RAID Als je schijf kapot gaat, wil je niet even op en neer hollen naar een datacenter.. of misschien zelfs naar een andere locatie met een mirror/copie schijf onder je arm om even een uur downtime te genereren. Dat soort dingen doe je gewoon thuis. Op productie systemen ben je dan echt een klant kwijt. Als je kijkt hoe we dat bij het gemiddelde ziekenhuis doen (daar is alles hot-swappable) daar worden buiten de dagelijkse backups op tapes ook nog eens gewerkt met raid configs. Schijf kapot..krijg je vanzelf wel een mailtje.. even een afspraak maken met de klant.. een week later naar die locatie zoeven en er ff gauw een nieuwe schijf in trappen. Speel je op safe, dan doe je dus beiden.. welcome to rsync and raid :) Soms streeft men naar technisch perfectionisme.. Of het precies uit dokteren van het systeem. Dat is mooi maar vaak niet haalbaar en soms te duur om te kunnen implementeren. tot zover mijn preek :/
Link naar reactie
[quote:263af741a4="Marcel de Reus"][quote:263af741a4="MVE"]support hoort bij kwaliteit![/quote:263af741a4] En dat bepaal jij? Support kun je los kopen en is dus een los product en heeft niets met de kwaliteit van de software te maken. Microsoft heeft ook goede support, daardoor is hun software nog niet goed (net zo min omdat ze een certificaat hebben). Microsoft heeft dus GEEN goeie support...ik heb het niet over de software maar over de distributie en alles die daarbij komt kijken.. [quote:263af741a4]En je eigen persoonlijke slackware boxjes interesseren met niet zo..[/quote:263af741a4] Jou Red Hat servers interesseren me ook geen ruk, dus dat komt mooi uit. Ik geeft dit aan omdat er volgens mij iets meer load draait dan die slackware boxen .... [quote:263af741a4]Bij ons geld: klant is koning Als de klant een slackware systeem wilt, krijgt hij dat..ook al raden we dat in eerste instantie af.[/quote:263af741a4] Ow en wie gaat daar dan softraid op installeren? Jij iig wel niet, want je kan het niet en wil ook de docs niet lezen. Wil de docs wel lezen maar wil geen veel tijd er kwijt aan zijn..iig de klant wil dat niet betalen. EN als de klant perse slackware wilt is eht een vrij grote klant en krijgt hij waarschijnlijk een SCSI Raid controller.. [quote:263af741a4]En vergis je zeker niet in Windows beheerders..daar heb je ook een paar mensen van rondlopen die erg veel kunnen[/quote:263af741a4] Over het algemeen zijn het mensen die ook geen documentatie lezen en erg graag de config bij elkaar klikken. Ben blij dat jezelf dat hebt ondervonden en hebt uitgezocht, als ik kijk naar de bedrijven waar ik heb gewerkt (pink roccade,info.nl en lost boys) valt dat wel erg mee.. Een goeie systeembeheerder kent zijn systemen..ongeacht of dat nou windows of linux is.. [quote:263af741a4]en daarnaast ook gewoon *nix kunnen beheren en kunnen programmeren in VSB en Perl..erg handig om meerdere systemen te kennen..kan ik je aanraden als systeembeheerder! (ik vond het een vrij generaliserende opmerking..)[/quote:263af741a4] Weet je wat handig is, als je gewoon weet hoe de zaken achter de configtools in elkaar steken. Dan kun je gelijk alles beheren namelijk.[/quote:263af741a4] Ik heb het hier geen eens over configtools die zelf in C of in Perl zijn geschreven..de programmeer taal snappen is nog een stukje verder... M.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...