Ga naar inhoud

Welke distro gebruik je?


anoniem

Aanbevolen berichten

  • Reacties 141
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • anoniem

    142

[quote:459556ac39="Marcel de Reus"]Kijk dat is niet Slackware zijn fout, na de harde reset was het fs corrupt en dan krijg je idd dat soort fouten. [/quote:459556ac39] Nee, weet ik nu ook, maar ik raak altijd nogal opgefokt van dit soort dingen, aangezien ook mijn win98 niet meer bootte, maar dat heeft achteraf gezien te maken met het feit dat ik lilo eruit had geschopt. Kun je het mij vergeven Marcel? :lol: Ik ga zo Slack in ieder geval weer opnieuw proberen!
Link naar reactie
Slackware er toch goed opgekregen (hij bleef ditmaal niet haperen tijdens de install). En ik moet zeggen dat ik Slack geen goede distro vind, het is namelijk een fantastische distributie! Dat sommige mensen schrijven dat Slack zo moeilijk is (en wellicht de moeilijkste) zijn niet goed wijs, want zelfs een newbie kan hier mee overweg. Debian is veel moeilijker en daar kreeg ik X niet eens goed in geconfigureerd (moets je allemaal zelf doen en als ik het dan helemaal had gedaan, zoals Knoppix het op mijn comp instelde, werkte het ng niet). Slackware configureert X gewoon lekker zelf! Verder is de setup heel intuïtief, je kunt pakket voor pakket uitkiezen of de hele kwak erop gooien. Marcel de Reus en andere hadden volkomen gelijk! Slackware is grandioos! Tot zover mijn verhaal. [size=7:93c6774ed5]durf het bijna niet te zeggen, maar een media-check zou nog steeds makkelijk zijn, maar dat ene foutje bij mijn eerste install mag de pret niet drukken.....[/size:93c6774ed5]
Link naar reactie
[quote:984237d105="danieldk"]Slack gebruikt standaard VESA.[/quote:984237d105] Dat klopt en bij Debian moest ik ook zelf de vertical en horizontal syncs invoeren en meer van dat soort dingen. Bij Debian koos ik ook voor Vesa als driver, maar dat werkte voor geen meter. Het leek wel of dat hij niet goed werkte. Stukken scherm en cursors bleven staan en als je daar dan met je muis overeen ging, waren ze weer web. Bij Slack gaat dit gewoon automatisch allemaal goed. Verder is KDE 3.1 natuurlijk ook een stuk mooier dan 2 :) EDIT: //Marcel ik had jammergenoeg al gevot op Knoppix, omdat dat de enige was die ik fatsoenlijk aan de gang kreeg, maar als Maximiliaan nog een stem op Slackware erbij zou willen tellen: graag! :D
Link naar reactie
Wat me opvalt is dat RH pas 3e is, dat was enkele jaren geleden wel anders!! SuSE blijft overigens groeien, en ook slackware is een stukkie populairder dan bij vorige polls. Gentoo trekt ook steeds meer gebruikers. LFS blijft duidelijk achter, net als vorige keer: toen werd hier aangegeven dat LFS (en gentoo) leuk is om te spelen, maar te complex/spartaans om daadwerkelijk mee te werken.. Mandrake en Debian blijven achter. Ik heb het gevoel dat enkele Mandrake-gebruikers naar SuSE zijn overgestapt, en enkele Debian-gebruikers naar Gentoo of Slackware.. Max
Link naar reactie
Hmm, als je die extra Slack vote meerekend zou dit de top 3 worden: SuSE 14 Slackware 10 Red Hat 8 SuSE is zoals ik verwachte ruimschoots het populairst. Het is gewoon een simple distro, die in de standaard config er al netjes en strak uitziet. Red Hat is nog steeds de grootse GNU/Linux distro maar steeds minder particulieren kiezen voor Red Hat lijkt het. Dat is denk ik deels te wijten aan de politieke koers die Red Hat lijkt te gaan kiezen en voor een groter deel aan de default keuze voor GNOME en slechte KDE support. Slackware is duidelijk enorm veel populairder bij mensen die nog relatief kort met GNU/Linux bezig zijn dan eerst. Ik denk toch vooral dat dit door de eenvoud komt. Je krijgt geen lastige vragen of gezeur over deps aan je hoeft, je installeert en draait gewoon. Ik denk dat de meeste votes die Slackware gewonnen heeft van Mandrake en Red Hat, net als SuSE (zeg beide de helft van hun verlies oid). Xandros, etc zijn gelukkig absoluut niet in trek. Veel van dit type distro's druisen lijnrecht tegen de UNIX; GNU/Linux principes in en het zou slecht zijn als deze populair zouden worden. De originele Debian is niet erg populair, terwijl veel distro bouwers toch deze distro als basis keizen. Ik denk dat het bij Debian een grote rol speelt dat de stable release zou verouderd is en dat de installatie nogal rottige vragen stelt (imho). Barry is denk de enige die voor LFS heeft gevote. LFS roeleert zeer imho, maar Slackware geeft net een beetje extra gemak door een installatie, binaries en een pacakge manager te leveren, verder verschillen deze distro's nauwelijks eigenlijk. Bouw zelf een package manager voor LFS of gebruik geen binaries voor Slack en je hebt al soortgelijke distro's. Voor LFS heb ik persoonlijk veel respect, jammer dat de stable releases van het boek wat schaars gezaaid zijn. Gentoo wordt populairder en populairder, als je naar een forum als NedLinux kijkt, draaide daar volgens de laatse poll volgens mij 56% Gentoo. Gentoo is enorm goed te optimaliseren, heeft superveel progsels in de portage en is doodeenvoudig, alle ingrediënten voor een high-preformence GNU/Linux user dus, geen gezeik, draaien! Ik vind de compilatietijd en te weinig feeling de grootse nadelen van Gentoo. Tot zover mijn analyse van de distro's en deze poll die morgen afloopt geloof ik. Over 6 maanden oid nog maar weer eens eentje. Rinse, misschien zou het leuk zijn om op de 6 maanden telkens van deze 10 dagen polls te doen. Als volgden polls stel ik bijvoorbeeld: editor, windowmanager, browser, drinken, hoe lang gebruik je linux, gebruik je windows voor oid Zo'n poll is altijd leuk namelijk en goed voor de statistieken ;)
Link naar reactie
dat hoeft niet hoor rm `which vi` ln -s /usr/bin/vim /usr/binvi :D De truck zit um trouwens in de compatibiliteits modus, als die aanstaat - en dat staat ie default - dan kun je net zo goed vi gebnuiken. http://nedlinux.nl/~bilbo/vim :D Voordelen - gvim - syntax highlighting - folding - help functie - meer functies - gebruiksvriendelijker - knappe ruler - multi platform (maar dat is vi ook) - enz. - nederlands product
Link naar reactie
[quote:9ee4cbf3fd="Marcel de Reus"]Hmm, wat is btw het voordeel van vim boven vi nu eigenlijk? Waarom typ ik telkens een letter meer? :P Ik las laatst dat de voordelen waren dat je de tekst gekleurd kon maken en dat er een grafische variant was (gvim), als dat het enige is gooi ik hem vanavond nog weg en ga ik vi stemmen :)[/quote:9ee4cbf3fd] Je kunt in KDE het teksinvoercomponent (kwrite) vervangen door vim (gvim of kvim) Rinse
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...