Ga naar inhoud

commentaar op RAMBUS


Aanbevolen berichten

  • Reacties 285
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie
Er bestaan ook losse chips die functionaliteit toevoegen, zoals USB2.0, RAID, SATA, Firewire, betere kwaliteit geluid enz. enz. Die chips worden aangesloten op de PCI bus, dezelfde bus waar je ook uitbreidingskaarten in steekt. Uitbreidingschips hebben twee nadelen: Ten eerste gaan de kosten van het moederbord erdoor omhoog, het is goedkoper als alle functionaliteit in een chip zit, namelijk in de Southbridge. Ten tweede heeft de PCI bus slechts 133Mb/s bandbreedte. Elke chip/device die je daar op aansluit moet van diezelfde 133Mb/s gebruik maken. USB 2.0 heeft een bandbreedte van 60Mb/s, RAID0 zit in de praktijk op 60Mb/s, Firewire heeft 50Mb/s en dan zijn er nog netwerkkaarten, geluidskaarten, videocapturekaarten e.d. De gezamelijke bandbreedte van die devices is veel groter dan wat de PCI bus te bieden heeft. Het tegelijk gebruiken van al die devices betekent dat ze dus geen van alle op volle snelheid kunnen werken. Gevolg kan bijvoorbeeld zijn dat je USB muis een paar seconden niet meer reageert, omdat de muis-signalen moeten wachten voordat ze door de PCI bus passen. Als die aansluitingen in de Southbridge zijn ingebouwd zitten ze niet aan de 133Mb/s limiet van de PCI bus, maar met een 533Mb/s limiet of nog hoger.
Link naar reactie
[quote:bc285d47f7]Memory 512 MB [b:bc285d47f7]DDR 333[/b:bc285d47f7] PC1066 RDRAM [/quote:bc285d47f7] :lol: Leg me ook eens uit wat jouw verhaal met: [quote:bc285d47f7]Geef eens een paar voorbeelden. Wat ik me herinner is dat Intel alleen van richting verandert als de uitgeoefende druk enorm is.[/quote:bc285d47f7] te maken heeft. Intel verkoopt de 850E, natuurlijk bevelen ze die aan. Waar het om gaat is dat de 850E zal worden opgevolgd - en al gedeeltelijk is opgevolgd - door DDR chipsets, waardoor RDRAM een doodlopende weg voor de pc is. [quote:bc285d47f7]Ik zie werkelijk niet in wat het probleem is met RAMBUS!! [/quote:bc285d47f7] Lees de thread maar door :) De rode lijn in het verhaal is dat RDRAM uit de pc zal verdwijnen, maar dat Nougabolle een beetje moeite heeft dat te accepteren. Intel zal overstappen op uitsluitend DDR chipsets, SiS komt wel met een RDRAM chipset, maar lijkt licentie-problemen te gaan krijgen en is hoe dan ook te klein.
Link naar reactie
[quote:2522238a7b="Hu'uruun"]Ik wil me er niet mee bemoeien, maar Rambus is toch gewoon sneller??? Dus waarom voor DDR zijn?[/quote:2522238a7b] Dual Channel Rambus is sneller dan Singel DDR Maar er kont Dual DDR aan voor de p4 "Grante bay chipset" Dual DDR333 is thoeretisch sneller dan Dual channel Rambus PC1066 of dat echt zo is moeten we de komende weken zien als de eerste benchmarks komen
Link naar reactie
Ik geloof niet dat Granite Bay DDR333 zal ondersteunen, slechts DDR266. DDR333 heeft meer bandbreedte dan P4 met de huidige FSB kan verwerken, dus het is nog niet nodig. Dual channel DDR266 biedt theoretisch evenveel bandbreedte als PC1066, maar de DDR chipset zal gloednieuw en veel moderner zijn. De huidige 850E is nog vrijwel onverandert van de oude 840 chipset voor de PIII. Intel heeft geen plannen voor een nieuwe RDRAM chipset. Met DDR ondersteuning is Intel wel vrij om de FSB te verhogen naar 667MHz, omdat dual channel DDR333 evenveel bandbreedte biedt. RDRAM met een vergelijkbare bandbreedte is nog lang niet op de markt.
Link naar reactie
Zoals je zelf al zegt is daar een geheel nieuwe chipset voor nodig, die nog niemand in ontwikkeling heeft. Niemand - zelfs SiS niet - heeft aangekondigd te overwegen daar aan te werken. Dus dat ding is een exclusief onderdeel van jouw droomwereld. Aangezien DDR333 door Intel al is gevalideerd hoeven ze aan Granite Bay en Springdale alleen nieuwe dividers toe te voegen - als die er al niet inzitten - en validatietests te runnen voor DDR333. Dat dit nog niet is gebeurd is marketing, ze hebben net de P4 van de Celerons onderscheiden door een 533MHz FSB, niemand zit op een nieuwe overgang te wachten. Overigens is quad DDR een minstens even waarschijnlijke mogelijkheid als quad RDRAM, er bestaat zelfs al een quad SDRAM chipset. Quad DDR333 - meer dan 10Gb/s bandbreedte :lol: Jouw quote:[quote:73328c659f]Of course, this would require a whole new chipset from Intel or SiS in order to control all this memory, but it would be an interesting path to take. No doubt if there was a large enough consumer demand for a chipset like this, Intel and/or SiS would find a way to make it happen. [/quote:73328c659f] Er is geen rationele reden om aan te nemen dat die vraag groot genoeg is, aangezien bijna iedereen met een P4 systeem tegenwoordig genoegen neemt met single channel DDR.
Link naar reactie
Granite Bay is dus eindelijk gelanceerd, als eerste chipset voor de P4 met dual channel DDR. Om eerlijk te zijn vallen de prestaties mij enigzins tegen, die zijn slechts even goed als die van de 850E met dual channel PC1066. Toch heeft de 850E nu al geen bestaansreden meer, omdat GB dezelfde prestaties levert, maar meer features biedt. Wat me ook opvalt is de relatief grote prestatiespreiding van verschillende GB moederborden. Dat wijst erop dat de moederbordfabrikanten nog moeten leren omgaan met GB en dat de chipset nog wat ongebruikt potentieel heeft.
Link naar reactie
[quote:c3ab376ba2]RDRAM for the moment until Granite Bay comes along with Dual Channel DDDR266 provide the bandwidth similar to that of the RDRAM. [/quote:c3ab376ba2] Als je een paar posts eerder kijkt dan zie je dat Granite Bay (dual channel DDR) al is gelanceerd voor workstations en high-end desktops. Over een paar maanden krijgen we Springdale als opvolger voor 845PE en 850E en dan heeft Intel geen enkele RDRAM chipset meer in het assortiment. Vergeet die competitiespirit maar, er is een politieke beslissing gemaakt om RDRAM te laten vallen als geheugen voor Intel CPU's en de belangrijkste vervangende (dual channel DDR) chipsets zijn nu gelanceerd. Je kunt het niet leuk vinden, maar niet alles in deze wereld gaat zoals jij leuk vindt. Dat jij RDRAM een beter geheugentype vind dan DDR ben ik niet met je eens, maar iedereen heeft recht op een eigen mening. Dat jij nog steeds een toekomst ziet voor RDRAM in Intel pc's is geen mening, maar een waanidee. Het wordt namelijk door geen enkele objectieve waarneming ondersteund. Als je het toch gelooft dan doe je vast ook aan wichelroede-lopen, want dat is even irrationeel.
Link naar reactie
Er is maar een die gelijk kheeft en dat is de markt. Veel zal van marktwerking afhangen. Als markt vraagt om DDR zal intel daar op in zetten. Kijk maar eens naar het verhaal van de videorecorders niet de beste (V2000) maar de beste die goed in de markt werd gezet (VHS) heeft gewonnen. En ach over een paar jaar dan weten we niet eens meer wat een videorecorder doet, dan is het allemaal HD of DVD oid
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...