Ga naar inhoud

commentaar op RAMBUS


Aanbevolen berichten

  • Reacties 285
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie
[quote:841ef79405]dat zal toch wel op iets uitdraaien denk ik...[/quote:841ef79405] Verklaar je nader... AMD heeft al jarenlang een licentie voor RDRAM, maar ze hebben er nog steeds geen product voor en het ziet er ook niet naar uit dat die er binnen afzienbare tijd zal komen. Veel bedrijven sluiten dit soort overeenkomsten om zoveel mogelijk opties open te houden en wanneer dan voor iets anders wordt gekozen blijven de overeenkomsten gewoon bestaan.
Link naar reactie
Da's allemaal best, maar Rambus heeft er belang bij zoveel mogelijk bedrijven als partner te vermelden, het geeft hen geloofwaardigheid. Zoals ik dus net zei, dat partnerschap wil absoluut niet zeggen dat ook daadwerkelijk wordt samengewerkt of dat dit in de toekomst het geval zal zijn.
Link naar reactie
Kijk hier eens: http://www.theinquirer.net/?article=4429 [quote:6794d786d7]Lonely Asus mobo waiting for SuperRMBS RIMMs. Sniff... 4200s, where are you? By Mike Magee: maandag 15 juli 2002, 12:55 THERE IS STILL a shortage of 1066 RDRAM chips here in Europe but according to sources that's nothing compared to the RIMM 4200s everyone is waiting for. No one is waiting for them more than premier mobo maker Asus, with its P4T533 board. Samsung continues to carry these memory types as engineering samples and there's no firm date for their release, as far as we can judge. As one reader pointed out: "What will we do with a motherboard without proper memory?". Currently, the Asus board comes bundled with RIMM 3200 and 256MB of memory, and if people want to upgrade, they're going to have to plug it into the second slot. The Asus board is to be found for sale according to this story and these pictures at the Akiba PC Hotline. µ[/quote:6794d786d7] En ik heb al eerder ergens uitgelegd waarom THG waardeloos is.
Link naar reactie
Hecht je ook waarde aan Samsung?: http://www.samsungelectronics.com/semiconductors/search/datasheet.jsp?family=558 [quote:12a2c922e6] MD16R1624AF0 128 32Mx32 256M 2nd 4pcs 2.5 16K/32ms 1066/32,1066/35,800/40 232 Engineering Sample SS MD16R1628AF0 256 64Mx32 256M 2nd 8pcs 2.5 16K/32ms 1066/32,1066/35,800/40 232 Engineering Sample SS MD16R162GAF0 512 128Mx32 256M 2nd 16pcs 2.5 16K/32ms 1066/32,1066/35,800/40 232 Engineering Sample DS [/quote:12a2c922e6] Die advertentie is óf een tikfoutje, wat vaker voorkomt, of ze hebben enkele engineering samples te pakken gekregen die ze verkopen.
Link naar reactie
We spreken nu even dit af: Als jij een link geeft geef je ook een quote van de relevante informatie, anders negeer ik 'm. Marcel heeft daar al eerder een opmerking over gemaakt. In dit geval bedoel je waarschijnlijk het volgende: De kolom "available", waar "now" staat. Die tabel geldt echter voor PC3200 en PC4200. Er wordt onderscheid gemaakt tussen "A-die" en "D-die". Alleen de "A-die" is "now available", de "D-die" pas vanaf september in de meeste gevallen. "D-die" betekent dus PC4200. Overigens kan ik je een paar mooie voorbeelden geven van availability, zoals die van de PIII 1,13GHz. Maar RDRAM heeft daar ook een mooi verleden mee.
Link naar reactie
[quote:a7d785eda9]egslim...blijkbaar heb ik een gevoelige snaar bij jou geraakt ? :-? [/quote:a7d785eda9] Nee, ik vond het alleen erg vervelend om als jij alleen een link gaf telkens zelf te moeten opzoeken wat je probeert duidelijk te maken. Fijn dat dit nu niet meer hoeft. [quote:a7d785eda9]je vroeg of ik waarde hechte aan Samsung en ik antwoordde positief met een overzichtelijke pdf file waarop en wanneer Rdram "available" bij Samsung is .[/quote:a7d785eda9] Die PDF moest ik dus eerst downloaden, openen en vervolgens zelf opzoeken wat je bedoelde en waar dat stond. Maar jij hebt het zelf niet goed gelezen, want er staat dat PC4200 pas voornamelijk vanaf september beschikbaar zal zijn. En dat is volgens Samsung, dus we hebben geen enkele garantie dat het spul dan ook goed verkrijgbaar en voor een redelijke prijs te koop zal zijn. [quote:a7d785eda9]overigens om nog maar eens terug te komen op dat "uitmelken" van DDR...hier is een message van TMF (een messageboard waar de meer "intellectuele" posters over rambus discussieren)-->[/quote:a7d785eda9] "uitmelken" is jouw woord en een volslagen onzinnige intepretatie van de feiten, zoals ik ook al heb gezegd. Hier een voorbeeld om dat duidelijk te maken. Iedereen is het er wel over eens dat het ISA van de PowerPC ver superieur is aan die van IA-32. Maar IA-32 CPU's zijn veel krachtiger dan de PowerPC, behalve in zeldzame gevallen met Altivec. Zijn IA-32 CPU's uitgemolken t.o.v. de PowerPC? Nee, want er zijn nog veel verbeteringen voor IA-32 CPU's in ontwikkeling, terwijl die van de PowerPC's lijkt te stagneren. [quote:a7d785eda9]deze message gaat er eigenlijk over dat de moederborden met DDR zo druk bedraad zijn dat er op de duur maar weinig plaats is voor andere componenten op te zetten...dus is er met Rambus' methode meer mogelijkheid om in de toekomst te verkleinen...bijvoorbeeld misschien in GSM toepassingen e.d...[/quote:a7d785eda9] Maak je geen zorgen, ik kan engels. Voor GSM's en sommige andere specifieke toepassingen is RDRAM inderdaad beter geschikt dan DDR-SDRAM. Maar dat geldt niet voor de pc. Kijk eerst naar de nForce. Deze heeft dual channel DDR266 op een vierlaags moederbord. Daar staat tegenover dat de eerste 850 moederborden allemaal zes lagen hadden. Dat is pas kortgeleden begonnen te veranderen. En nForce heeft een zeer complete feature-set aan boord. Dus de argumenten op dat forum tegen DDR houden geen steek. Verder heeft RDRAM per definitie een nadeel doordat de latency ervan hoger is dan die van DDR. Dat is slecht voor de prestaties.
Link naar reactie
http://www.dewassoc.com/performance/memory/ddr_rdram.htm [quote:02413a46b4]However (always a but) RDRAM also has a few significant latency disadvantages due to its serial nature. Since it only transmits 16 bytes a cycle, it takes two cycles for each 32-bit WORD, as opposed to SDRAM's one. This can be remedied by using two channels, but of course, then you need two RDRAM RIMMs. More importantly, since it is a serial device rather than a parallel device like SDRAM, if there are multiple modules being used, all requests and responses must wend their way through all the modules in between it and the CPU before getting to its destination. This slows things down more than the direct, parallel connection SDRAM has. To keep things from getting chaotic, RDRAM deliberately slows down the responses of all the modules to the length of time it takes to communicate with the chip furthest away. Practically speaking, the more modules you use, the more latency you have. If you have something like a server, this is the last thing you want. This is a big reason why even Intel is using DDR for its Willamette-class server processor Foster. On the other hand, though, if you use two channels with just one module each, these latency problems are kept to a tolerable minimum. As things stand now, multiple modules are probably not a very good idea. Unfortunately, it is those who use applications that might take better advantage of bandwidth who are the most likely to stuff their machines with a lot of memory. Again, by additional speculative prefetching made possible through increased bandwidth, Willamette/Tehama may reduce other forms of latency sufficiently to make up or more than make up for this. [/quote:02413a46b4] Vast niet de beste link die bestaat, maar wel snel gevonden en een redelijk simpele uitleg. Houdt er rekening mee dat Rambus niet bepaald onpartijdig is en altijd zal proberen feiten zodanig te verdraaien dat ze RDRAM in een positief licht zetten. Logisch - dat doen alle fabrikanten.
Link naar reactie
PC1066 validatie is voor Q4, terwijl het toch de bedoeling was dat we dat nu al zouden mogen gebruiken. Northwood op 3,06GHz dit jaar is interessant, dat betekent dat ze nu in korte tijd twee snelheidsgraden lanceren, maar in de gehele eerste helft van volgend jaar waarschijnlijk slechts éen. Dat wordt dan de 3,2GHz. Een mogelijke intepretatie is dat we een herhaling krijgen van de laatste Katmai's op 600MHz. Chip-archtect is een leuke site, maar denk eraan dat veel gewoon speculatie is en dat bovendien de auteur geen tegenargumenten krijgt. Ik geef de voorkeur aan goede forums, zoals die van Aces. Daar worden leerzame, stevige discussies gevoerd waardoor niemand de kans krijgt te dagdromen.
Link naar reactie
  • 2 weken later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...