Ga naar inhoud

Error code E10 terwijl het droog progamma start/loopt - logisch?


Ga naar oplossing Opgelost door Maus0611,

Aanbevolen berichten

Laatst keek ik eens op de watermeter terwijl de machine stond te drogen en het blijkt dat de machine op moment van drogen water vraagt. Doe je de waskraan dicht dan krijg je de bekende error E10. Dat is toch vreemd dat water nodig is om te drogen, zo wordt je was toch snel nooit droog!? Heeft iemand een logische verklaring voor het gebruik van water bij het drogen?

Het valt ook op dat de machine dan continue staat te pompen terwijl er weinig te pompen valt, dat lijkt mij niet efficiënt en duurzaam? Laat liever een expansievat van de condensor vollopen en leeg het periodiek er is ruimte zat onderin de machine. De slang blijft nu uren hinderlijk heen en weer tikken. Hopelijk weet iemand het antwoord op deze logische vragen ?

L8WENS06C 8000 SERIE ÖKOMIX CONDENSATIE WAS-DROOGCOMBINATIE 10KG 

Link naar reactie

Graag het Productnummer.

Je zegt dat de machine water vraagt, hoe zie je dat?

Wordt magneetventiel gestuurd?

Of blijft het ventiel open staan?

Helaas heb ik weinig ervaring met combimachines van de recente series. Maar meedenken kan ik natuurlijk wel.

Wat doet het ventiel als je de stekker los maakt?

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
  • Oplossing

Een wasdroog combinatie gebruikt bij het drogen inderdaad water. Hij koelt hiermee zijn condenskanaal. Als dit kanaal te warm word condenseert er geen vocht meer en droogt hij helemaal niet meer. Best een logische verklaring ?

Dat is dus volkomen normaal. Dat je een storing krijgt met dichte kraan klopt ook.

 

Een condensor met expansievat gaat niet in een wasdroog combi, dan loopt er ook waswater in. Een te dikke slang zorgt voor condens waardoor de was niet droogt, een te dunne slang naar een 'expansievat' leidt tot verstoppingen tijdens het normale wassen.

 

Dat pompje wat draait ga je echt niet merken op de energierekening ?

aangepast door Maus0611
Link naar reactie

In de die richting van Maus dacht ik ook in eerste instantie.
maar kon nergens wat vinden op welk principe of het droogproces gaat, want aan de hand van de technische gegeven kun je het niet opmaken. Of het drogen m.b.v. een warmtepomp of een verwarmingselement gaat.

Maar in de in de handleiding staat wel degelijk dat je bij drogen de waterkraan open moet hebben.

Zo ook bij de storingen, dat je bij slecht droogresultaat de kraan moet openen.

Dus het gebruik van water is dus deel van het droogsysteem van dit type machine.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Super fijn dat jullie reageren/meedenken, ik waardeer dat ontzettend! Het is een warmtepomp droger en helaas gaat het pompen samen met nogal wat pulserend geluid waarbij de afvoerslang hinderlijk heen en weer gaat en tegen een buis aan tikt maar dat is een kwestie van vastzetten. Het klinkt plausibel wat Maus zegt, de water inname is te zien aan het radartje/ wieletje op de watermeter (die draait het snelst en kun je ook zien draaien bij zeer geringe water afname). Productnummer is volgens mij L8WENS06C 8000 SERIE. 

Initieel is zo'n droogprogramma 54 minuten maar soms staat het apparaat 2 uur te pompen, maar ja als je de 10 KG was laat zitten werkt het niet, volgens de machine moet je de was halveren voor het droogprogramma dus dat doet mijn vrouw nu ?

De magneetklep lekt niet want in uit-stand loop er geen water in de machine, blijkbaar zitten er wel standen op zoals bij drogen weinig en bij wassen veel water inname.

Ik denk dat hiermee het mysterie is opgelost van waterinname bij het drogen en hoop op meer innovatie en duurzaamheid op alle apparaten want er wordt nog te veel te snel weggegooid en te weinig gerepareerd ? ik probeer altijd alles eerst te repareren.

Link naar reactie

Edwin, dan is het duidelijk, dan heeft de machine dus duidelijk geen water nodig om te kunnen condenseren.

Want het warmtepompsysteem zorgt door het comprimeren van het koelmiddel wat zeer heet wordt, dat deze hitte afgegeven wordt via de achterste warmtewisselaar aan de luchtstroom in de trommel. 

Die verwarmt dus het wasgoed. Hoe heter de lucht des te meer vocht kan deze lucht dus onttrekken aan het wasgoed.

De vochtige  lucht, wordt onderlangs teruggevoerd via een warmtewisselaar die koeltechnisch gezien de verdamper heet , maar was technisch gezien de condensor die verdamper onttrekt de energie uit de warmte wisselaar waardoor deze koud wordt en bij koude condenseert, koude lucht bevat veel minder vocht en dat slaat neer op de voorste warmtewisselaar.

Het vocht verzamelt zich onderin de machine en wordt afgepompt naar het riool of condenscontainer.

Dus kan ik me niet voorstellen dat voor het koelen van de warmtewisselaar water nodig is, of het ontwerp zou uit het jaar kruik moeten komen.

Warmtepompdroger, Uitleg werking

Bekijk dit filmpje maar eens. Je zult dus moeten zoeken naar een andere oorzaak denk ik.

 

 

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...