Ga naar inhoud

Siemens wasmachine, probleem of niet?


Ga naar oplossing Opgelost door Lampje,

Aanbevolen berichten

Zoals ik de machine nu zie lopen lijkt me er niets mis mee.

Het automatisch balanceren van een wasmachine zal nooit perfect gaan, tegenwoordig worden de G krachten gewoon gemeten en als die binnen de normen liggen gaat de machine elke keer een stapje harder vanwege de afnemende vochtinhoud.

Ik denk zelfs dat het zo beter is, want als je dit proces star wilt houden gaan er veel grotere krachten spelen.

Want een draaiende centrifuge probeert zijn stand in de ruimte aan te houden en die onbalans veroorzaakt krachten die je alleen met groot geweld op kunt lossen en dat gaat ten koste van de lagers.

Zoek maar eens onder gyroscoop wetten.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Ik hou 't er maar op dat dit aanvaardbaar is dan. Dat gezwiep en vooral gebonk van voor 't stellen van de pootjes... Aangezien ik van deze machine bang werd, en iedere keer naar de wasruimte spoedde als ie begon te centrifugeren, leek 't me niet normaal.

Achteraf denk ik dat je het heel goed gezien hebt dat wellicht 't hele karkas bewoog en dat 't stellen/aandraaien van de poten daar 'n eind een zou maken en dus zou helpen.

Deze nieuwe video geeft nog steeds 'n onbalans (tijdens hele cyclus) en gezwiep (bij start centrifugeren), maar boezemt me geen angst meer in. Ik ga afwachten totdat ik genoeg was heb voor een evenwichtige lading om dat badkamerkleedje te wassen (kan wel even duren, al die kleine proefwasjes hebben m'n was 'opgemaakt'). En dan 's kijken of dat wel goed gaat en het gezwiep binnen de perken blijft. En of dat me genoeg vertrouwen imboezemt om op 1400 t/min te centrifugeren.

De gyroscoopwetten (de ondertitels maken 't echt duidelijk?!), die zijn interessant. Iedereen kent wel de tol die overeind blijft en de kegel die ie beschrijft ipv om te vallen > er is 'n aan de zwaartekracht tegengestelde kracht aan het werk.

Dank je wel Lampje ?, voor alle tijd en moeite. Ik waardeer het. Je staat toch wel echt alleen als zelfs de monteur niks vreemds ziet. Maar ik vraag me af of die wel echt goed de dingen waargenomen heeft, vooral de start van 't centrifugeren met dat gebonk. Hij was zo weer weg.

En ook dank aan Alex voor zijn hulp met 't online zetten van de video. Kan zoiets nou zelf, wel zo handig!

  • Thanks 1
Link naar reactie

Er zijn monteurs en monteurs en dat is nou net het verschil, ik ben mijn hele leven storingstechnicus geweest in een heel breed vakgebied en dat is toch een vak waarin je scherp moet kunnen observeren, zaken uitsluiten en logisch en gestructureerd moet kunnen denken.

En dat maakt het hier zo leuk, er komt hier nog een extra dimensie bij, je moet een ander nog eens inschatten die voor jou het "kijkwerk" doet. En dat door iemand waarvan je helemaal niets weet. En maar af moet tasten, wat diegene goed of niet goed ziet. En of die er iets van begrijpt, wat jij wilt of moet weten. 
Maar het grootste genoegen put ik er wel uit, dat er toch heel veel slaagt en om mensen heel veel geld te laten besparen en het milieu te sparen. 

En ja, je doet iets, waar je vaak toch wel een lange tijd mee bezig bent, voor iemand die je helemaal niet kent, zonder enige vergoeding, en dat sommigen niet eens de moeite nemen om ook maar iets te laten horen.

Want meneer Bosch vraagt 100 euro voorrijkosten en 100 euro per uur.

Is dat nou zo'n moeite?
Maar helaas weet je dat niet van te voren en dat is maar goed ook, want dan werden er heel wat lui het bos in gestuurd.?

En die repareren niets, die vervangen alleen maar complete blokkendozen.

  • Like 1

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Alex, ik zag nu pas de ikoontjes rechtsonder om dankjewel te zeggen. Had gekeken onder de avatar, maar daar rechtsonder, daar had ik overheen gekeken.

Ja ik ben blij hier iemand tegen te komen die wil helpen - geheel belangenloos ook nog - en die "arts op afstand is" en 't leuk vindt te analyseren. Niks gaat boven iemand met ervaring. En dat mensen dan niet eens even hun dankbaarheid betuigen...

Toch nog even reageren op wat je zegt Lampje (al is 't topic gesloten). Er zit heel wat waarheid in.

Mijn vorige machine ging 22 jaar mee. 'n Indesit, 'n merk dat niet altijd zo goed gewaardeerd wordt/werd, wat naar mijn mening dus onterecht is, in ieder geval voor wat ze toendertijd produceerden). Hierbij moet vermeld worden dat ik alleen woon en 't apparaat dus niet zo heel intensief gebruikt heb als dat 'n familie met xx kinderen zou doen, en 'm ook 'goed' behandel (niet driekwart leeg, niet overvol). Ik heb 'n hele hoop apparaten die >15 jaar oud zijn (topkwalitetit hifi-set van 28 jaar oud met zwaar ijzeren frame, 'n tv uit 't hogere prijssegment van 25jr, mijn vorige auto was 22jr toen ie 2jr geleden naar de schroot ging - lekker alles mechanisch en geen electronica). En ik ben zuinig op mijn spullen en repareer zo veel mogelijk zelf. Want als je die oudere apparaten vervangt, door iets uit dezelfde kwaliteitsklasse, krijg je niet dezelfde kwaliteit terug. Ik ben geen superklusser, maar ik ben analytisch (en nieuwgierig), en als ik 'n apparaat gerepareerd krijg ben ik niet alleen trots op mezelf maar heb ik ook weer wat geleerd.

Tot zo'n 15 jaar geleden werd er geproduceerd zodat apparaten zo lang mogelijk mee zouden gaan. Nu lijkt 't erop alsof men produceert zodat apparaten zo gauw mogelijk kapot gaan. Ook voor spullen in het duurdere segment gebruikt men wegwerpplastic. Zo wilde ik het filter van deze wasmachine (niet zo'n hele dure, maar Siemens is ook niet de goedkoopste) inspecteren en evt. schoonmaken. Dat werd ook aangegeven als 'n mogelijke oorzaak voor mankementen aan 'n wasmachine. Nou 't filter was hartstikke schoon, maar toen ik 't buisje loshaalde om 't water eruit te laten lopen, knapte meteen 't plastic van 't clipje dat dat ding op z'n plek moet houden. Het loont de moeite niet meer 'n topkwaliteit apparaat te kopen. Tegenwoordig is repararen te duur, als je al 'n reparateur vindt, want dat beroep sterft helaas langzaam uit. En je wordt ingehaald door de technologie. Zo ben ik bezig met 'n mobiele telefoon (van enige jaren oud) die vreemd doet en waarvan 'n forum mij aanraadt 'n andere te kopen omdat er nu weer nieuwe gadgets zijn, snellere etc etc. Dat ga ik dus niet doen voordat ik zeker weet dat deze echt einde verhaal is. Heb helemaal al die gadgets niet nodig, maar wil gewoon dat de basisfuncties betrouwbaar zijn. Jongelui neigen al naar huren ipv kopen, zodat ze altijd de nieuwste snufjes hebben. Da's nog erger eigenlijk, want die gehuurde dingen worden nog eerder weggegooid door de verhuurder, dan dat 'n privé-eigenaar dat zou doen. Afijn, het resultaat van a) slechtere kwaliteit/materiaal, ook bij hogere prijsklasse b) repareren te duur of onmogelijk (niet technisch maar door andere oorzaken) c) technologische innovatie => wegwerpmaatschappij.

Ik hoorde onlangs dat men hier in Frankrijk 'n label wil invoeren (zoiets als 't energiezuinigheidslabel) dat aangeeft in hoeverre een apparaat repareerbaar is. En daarbij wordt dan gekeken naar hoelang onderdelen beschikbaar blijven, hoe goed je erbij kan bij reparatie etc. Ik weet niet of dat nu echt gaat werken en mensen gevoelig zijn voor zoiets (zeker gezien de prijs van reparaties). En inderdaad, bij reparatie vervangt men bijv. gewoon 'n heel blok, 'n hele electronische printplaat, zonder te kijken waar 't euvel nou echt vandaan komt. 't Analytische denkwerk, het deduceren/uitsluiten van mogelijkheden (wat mij nou juist intrigeert) is dan wel weg. En 't probleem wellicht niet verholpen, want 't kwam van elders. Maar ja, ik weet niet of je monteurs nu onprofessionalisme aan kunt aanrekenen. Wie weet hoe kort de tijd ze krijgen voor 'n reparatie als ze erkend monteur zijn voor 'n bepaald merk.

Eén ding weet ik wel, deze Siemens wasmachine, die gaat geen 22 jaar mee. En ondanks dat hij dus nu niet meer zo bonkt, slaat ie veel meer uit ('n ei en geen cirkel) dan mijn Indesit ooit deed. Afijn. Nogmaal hartelijk dank voor de hulp en het inzicht Lampje!

 

Link naar reactie

Hey Judiver,

Je hoort dit helaas vaker. Ik ben zelf (gok ik) van een andere generatie. Het kopen van robuuste apparaten, is eigenlijk pas de afgelopen jaren begonnen voor mij. Ik heb vorig jaar voor het eerst een wasmachine gekocht (vorige was 2e hands). Vaatwasser ook 2e hands. Droger 2e hands. Heb altijd 2e hands koelkasten gekocht/overgenomen. Een auto heb ik nog nooit gekocht (heb er ook geen).

Ik ben benieuwd naar wat mij straks te wachten staat.

Jouw verhaal is voor mij echter wel herkenbaar als het gaat om gadgets. Denk aan smartphones, wifi versterkers etc. Het 'trucje' wat fabrikanten daarmee uithalen, is dat ze de software op een gegeven moment niet meer updaten. M.a.w. je apparaat werkt gewoon niet meer optimaal, terwijl dat 'slijttechnisch' wel gewoon zou moeten.

Overigens heb ik het topic niet gesloten, maar alleen op opgelost gezet. Omdat ik dacht/denk dat het antwoord op jouw nu in dit topic staat. Maar je kunt gewoon nog reacties plaatsen in dit topic ?

Link naar reactie

Hallo Alex,

Inderdaad, ik ben ook van een andere generatie.

Voor mij is de lol van nieuwe apparaten kopen eraf (geen garantie dat ze ook goed zijn, ondanks de prijsklasse, en innovatie maakt dat ze binnen de korste keren verouderd zijn). Ik kocht dus voorheen in de duurdere klasse (hoefde ik maar 1x 'n studie te doen van 't aanbod en ik hoopte op een lang leven zonder mankementen). Ik weet nu niet meer wat te kopen. Eigenlijk betreur ik 't meer als 'n oud apparaat 't opgeeft dan 'n recentere, want oudere apparaten zijn gewoon veel degelijker gefabriceerd en betrouwbaarder. Mijn huidige auto gaat ook geen 22 jaar mee (en waar ik woon heb je toch écht een auto nodig, of paard en wagen...). Met 2e hands spullen heb ik geen geluk, kan er zo 3 noemen die een verborgen gebrek hadden en je hebt geen garantie.

Inderdaad denk ik dat mijn smartphone 'lijdt' aan 'update-ziekte': ik vermoed dat één of sommige default apps (zgn bloatware, want zelf heb ik er maar 2 apps opgezet) niet modern genoeg zijn en zoeken naar dingen die er door updates van het systeem niet meer zijn. Ofwel andersom: apps die in een loop raken omdat ze zelf geüpdatet zijn en proberen te werken met de stock ROM van 'n voor hen verouderd apparaat. Updates: altijd ergerlijk en vaak ellende... Ik wil dus de bootloader unlocken, rooten en flashen met een custom ROM waardoor ik alléén de android software heb voor dit apparaat, zonder alle bloatware (die ik er zonder te rooten niet af kan halen). Heb al die apps niet nodig, die gebruiken alleen maar geheugen en batterij. Nog nooit eerder gedaan en ik hoop dat ik daarin slaag, want ik ben niet "mobile phone savy", sterker nog, ik heb helemaal niks met mobiele telefoons. Geef mij maar gewoon 'n vaste telefoon. Werkt altijd (tenzij hier de telefoonpalen omgewaaid zijn) en hoef ik nooit op te laden. En 't geluid is 100x beter.

Er is nog erger: geprogrammeerde veroudering. Het beste voorbeeld zijn printers. Programmatuur die er voor zorgt dat het apparaat na 5000 vel of zo, niet meer werkt. Dat hebben ze nu illegaal gemaakt, geloof ik. Ik een HP printer/scanner die dáár weliswaar geen last van heeft, maar de fabrikant probeert je op alle mogelijke manieren schandalig dure HP-inkt te laten kopen (in gewicht duurder dan goud). Zoals programmatuur die online gaat en je begraaft onder meldingen om bij hen patronen te kopen (ik heb er 'n hekel aan als je online moet zijn om dingen te laten werken, dat vind ik verdacht). Er wordt op tv hier reclame gemaakt om 'n abonnement te nemen, zodat je de HP-inkt al op je deurmat krijgt voordat de inkt op is en je nooit zonder zit. Ook geeft ie aan dat patronen leeg zouden zijn terwijl er nog 25% inzit. Als ik de machine aanzet gaat ie meteen de koppen schoonmaken (kost ook inkt), ook als ie net aangeweest is. Maar erger nog, updates in de software hebben ervoor gezorgd dat dit apparaat alle niet-HP-patronen aanduidt als zijnde defect. En die updates, die kun je niet uitzetten (kom je in 'n weldoordachte vicieuze cirkel terecht). Ze zijn echter niet defect. De enige remedie die ik daartegen gevonden heb is de machine op 'manufacturing' stand te zetten. Opeens werken al die 'defecte' patronen wel...

Afijn, allerhande vernuftigheden worden bedacht om je toch vooral nieuwe apparaten te laten kopen. Ziekmakend vind ik dat. De consument trekt hoe dan ook altijd aan 't korte eindje. Je wordt als 'n idioot met een portemonnaie vol geld behandeld en bent hoe dan ook slachtoffer, want je komt er niet onder uit. Zoals ik al zei: wat te kopen als er een apparaat kapot gaat...?

aangepast door Judiver
Link naar reactie

Wat auto's betreft kan ik niet met je meegaan. Mijn eerste auto in 1968 een Simca 1000 die roestte al op de folder.

Wat een drama. Speciaal de Franse auto's in het NL klimaat waren een ramp.

Ik heb nu weer een Franse auto, 11 jaar oud 1,5 ton op de teller en Pico Bello, en aan kosten het minimale geen 10.000 km beurten meer. De beste auto die ik ooit gehad heb.

Het niet repareren op component niveau is al meerdere tientallen jaren aan de gang.

Want men wordt niet meer opgeleid om dit te kunnen.

Omdat ik ruim 25 jaar op de wereldzeen gevaren heb als technicus is er een heel ander vakmanschap ontwikkeld.

Want het interesseerde je helemaal niets wat het kostte, maar het moest gewoon werken.

Zo herinner ik me nog dat we een defecte aardappel schrapmachine hadden. En dat aan het begin van een reis van 6 maanden over de wereld. Het alternatief was om elke dag op de hand voor 350 mensen piepers te jassen.
Nou dat ding hebben in ploegendienst met zijn drietjes met de hand opnieuw gewikkeld.

Een passende reservemotor was er niet, maar wel wikkeldraad.

Het ging bij ons nooit om de kosten, maar om de eis dat het werken moest, terwijl er nooit een servicemonteur in de buurt kwam. En je ook lang niet altijd de juiste reservedelen aan boord had.

Dus werden de inventieve geesten tot in het oneindige getraind in het verzinnen van listen en trukendozen.

Kan niet, werd dus niet verkocht. En wil niet, nooit van gehoord.

 

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Mijn huidige auto(otje): allemaal plastic. Vorige auto was 'n bestelwagentje, 'n diesel van Franse makelij (daar word je hier wel 'n beetje toe gedwongen want garages van andere merken zitten niet op elke straathoek maar 50-100 km verderop, buitenlandse onderdelen zijn niet op voorraad en superduur, al is dit inmiddels allemaal wel wat verbeterd). Maar deze nadelen heb ik ervaren met de auto die ik voor 't bestelwagentje had: 'n Nissan die ik héél lang gehad heb (op benzine, maar tegenwoordig hebben Nissans niet meer dezelfde degelijkheid zoals vroeger de super betrouwbare Datsuns).

Diesel is zowieso minder kwetsbaar dan benzine. Van elektrische auto's weet ik de duurzaamheid niet, maar ik heb zo'n vermoeden dat de zwakke schakel de accu wel zal zijn. Bij 't gros van de oplaadbare apparaten (zoals bijv. mijn grasmaaier) is het eerste dat stuk gaat, of niet meer goed werkt, de batterij. Er zit tegenwoordig ook veel te veel electronica in auto's (en andere apparaten). Zo zit er 'n start-en-stop in mijn auto (meteen uitgezet, werd er gek van), verwarmde stoelen (wat moet ik nou met zo'n warme derrière hier), airco (zet wel 'n raam open!), electronische versleuteling, ramen etc.etc. Mechanische dingen slijten. Maar daar heb je beurten voor, om onderdelen te vervangen en te smeren (ik heb mijn vorige auto overigens ook nauwelijks van onderhoud voorzien, niks olie vervangen op de tijden/km standen die werden aangeven). Electronica is 'n stuk gevoeliger dan mechanische dingen, gaat veel eerder (en definitief) stuk en heel vaak zit dat dan in geheel onnodige gadgets.

Zoals bijv op mijn nieuwe wasmachine. Hij gaat van alles uitrekenen: hoeveel kg was, hoe lang de was duurt (en als ie dan bij 5 min is, springt ie opeens weer op 9 min), programma 40/60 eco etc. 't Gros van de programma's gebruik ik helemaal nooit (ik heb sowieso niet genoeg was om alles zo erg te scheiden, maar kleinere apparaten dan 7kg worden blijkbaar bijna niet verkocht en dus zijn dus minder interessant qua prijs - die Indesit was 5kg of 5.5, dat was veel beter voor mij alleen). Van sommige programma's weet ik niet eens wat 't precies inhoudt c.q. waarin 't verschilt van 'n ander programma (wat is het verschil tussen 'lingerie' en 'délicat' bijv. ???). Afijn, de producenten bedenken altijd weer andere gadgets om hun spullen te onderscheiden van de concurrent, maar je ziet door de bomen 't bos niet meer. Als je 'n nieuw apparaat koopt moet je eerst een universitaire studie gaan volgen om te begrijpen waar alle (afkortingen van de) gadgets voor staan en vervolgens gaan beslissen of je ze nodig/handig vindt. Als je al 'n apparaat vindt dat niet al die onnodige snufjes heeft die je níet nodig acht.

Jouw verhaal van die defecte aardappelmachine. Zóó grappig, ik zie de hele bemanning al verplicht in ploegendienst aardappels jassen, ha ha! De piepers zijn dan wel echt overgaar! Je zou accuut muiterij krijgen om naar 'n haven varen van 'n rijstverbouwend land. Jullie waren zeker nog niet op 't idee gekomen om aan boord oerhollandse bintjes tot veredelde piepers zonder schil te telen zeker? Of de kok te overreden 'n menukaart met 'pommes de terres en robe des champs' te presenteren... 't Is 'n interessante insteek, zoek maar 'n oplossing met datgene dat je hebt. Heel anders dan reparateurs/producenten tegenwoordig: zo snel mogelijk want tijd is geld. 't Zoeken naar oplossingen, dat moet leuk zijn geweest. Daar zul je inderdaad wel een brede ervaring op hebben gedaan in 't repareren van allerlei zaken en in 't inventief (out of the box, zoals dat tegenwoordig in mooi Nederlands heet) denken.

Ik maak/repareer hier dingen met minimaal gereedschap / materiaal / investering. Ik ben dan dus ook altijd bezig vernuftige oplossingen te bedenken. 't Gros van 't gereedschap/materiaal/spullen wordt dan niet gebruikt waarvoor 't bedoeld is. En zoals ik verhaalde in mijn vorig bericht bij printer en smartphone: ik probeer om 't euvel heen 'n oplossing te vinden. Iedere keer leer je weer wat bij. Iets gaat pas de prullenbak in als ik er écht niks meer mee kan.

Ik heb onlangs 'n kattenpaal gemaakt. Eigenlijk kattenbos want van diverse takken van 'n buurman die een hele boom in z'n voortuin had en die in stukken zou gaan zagen voor de open haard. Alles is van gratis en/of 2e hands (soms kapotte) materialen - op 'n onderplaat van 2e hands eetkamertafel, en bedekt met 'n stuk sisaltapijt van de vrouw van die buurman, dat ze over hadden. En mét 'n huisje van bamboestokjes (van eigen teelt, jaren geleden) - niet geschroefd maar met gaatjes en sisaltouw, op z'n Japans - met een 'patrijspoort' en deksel. 'n Heel ontwerp... Al die kromme takken zijn door plateaus allemaal met elkaar verbonden, dus niets is recht en je kunt de afstanden niet opmeten alvorens te plaatsen ('n beetje draai en niks past meer, terwijl het hout van m'n twee 2e hands nachtkastjes voor de plateaus wel degelijk geen oprekbare maten had en de sisalelementen qua hoogte je ook beperken). Iedere keer weer nieuwe oplossingen bedenken (al was 't maar om te stutten want ik heb maar 2 handen, soms met touw, soms schoenendoos eronder voor de hoogte etc). Zo heb ik 'n bijv. plastic dekseltje van 'n kartonnen posterkoker gebruikt voor 1 van de uiteinden van 'n sisalelement (dat stuk was en ik daarom kado kreeg) en dat precies dezelfde diameter had. Gaatje erin voor de ijzeren staaf die door alle elementen gaat (ipv dubbel kop schroef) en klaar. De paal is nog niet helemaal af. Mijn 2 katten krijgen nog 'n hangmat (van 'n oude jute aardappelzak, ofwel 't canvas van 1 van mijn oude tuinstoelen dat aan 1 kant stuk is - gespannen tussen 2 bamboestokjes, waar ik de schotten uit haal zodat er touw doorheen kan waar de hangmat aan opgehangen wordt). Dat is leuk werk, ontwerpen, tekenen, technisch uitdenken. Da's leuker dan wasmachines verplaatsen! En ze mogen 'm helemaal stuk krabben (doen ze dan ook), daar is ie voor bedoeld!

Afijn, 'n heel verhaal (alweer!). Maar ik denk dat ik wel 'n beetje in lijn ben met de tijdgeest met mijn kattenpaal, althans voor 't gebruik van 2e hands spullen. De 2e hands markt doet meer en meer zijn opgang (althans hier, maar een site zoals Marktplaats wint ook ieder jaar aan terrein, zo ook 2e hands telefoonshops bijv.). De mensen heb er zat van, en terecht! Je wordt verdorie verplicht om de haverklap weer 'n ding te vervangen dat nog lang niet versleten is en bent dus veel te veel geld (en tijd > universitaire studie van 't aanbod...) kwijt om alles werkend te houden. Nog afgezien van 't milieuvervuilende aspect van de huidige gang van zaken.

aangepast door Judiver
Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...