Ga naar inhoud

Siemens wasmachine, probleem of niet?


Ga naar oplossing Opgelost door Lampje,

Aanbevolen berichten

Goedemiddag,

In februari 2021 kocht ik 'n Siemens WM14N107FF (frans model).

Afgezien van 't feit dat hij eindeloos lang doet over 'n was, vind ik dat de machine veel lawaai vind maakt t.o.v. mijn vorige machine ('n Indesit die ik 22 jaar gehad heb en die 'overleed' aan versleten schokbrekers) en dat hij niet netjes ronddraait maar 'n ei-vorm bewandelt. Dit zowel bij volle machine als bij 3 handdoeken (testwasje -> zie video hiervan). Hij trilt ook maar komt niet van z'n plek (hij staat netjes waterpas). En ik heb 't idee dat het niet netjes 'n cirkel geschrijven verergert, maar daar ben ik niet geheel zeker van. Als hij niet aanstaat kan ik met mijn hand de kuip/trommel ver van voor naar achter bewegen, maar nauwelijks boven/onder.

De machine heeft niet veel gedraaid sinds de aankoop een jaar geleden: ik woon alleen en moet moeite doen 'm vol te krijgen (max 7kg). Bij de laatste wassen (ook testwas) heb ik maar op 1200 t/m gecentrifugeerd i.p.v. 1400, want dat bewegen vertrouw ik niet.

Aangezien de machine nog onder garantie valt (2 jaar), heb ik contact opgenomen met Siemens. Die hebben een reparateur gestuurd die vanochtend langs is geweest. Volgens deze meneer werkt de wasmachine normaal en is 't normaal dat de trommel/kuip zo beweegt. Hij heeft Siemens blijkbaar een schokbreker in rekening gebracht (wellicht om zijn bezoek te verantwoorden aangezien er volgens hem niets te repareren viel), want ik kreeg een email van Siemens met een factuur van 0€ waarop die schokbreker vermeld staat.

Wat vinden de experts op deze site van mijn (bijna) nieuwe machine. Is dit normaal of niet, cq. moet ik dit accepteren of niet? En zo nee, hoe ga je in zo'n geval te werk als 'n door Siemens gestuurde monteur vindt dat er niets aan de hand is?

Alvast bedankt voor uw advies.

Mvg,

Judith

Link naar reactie

Helaas werkt de filmlink niet.

Een wasautomaat zal nooit perfect in balans zijn, er zal wel geprobeerd worden door de machine, die elke keer husselt en met lage toeren wat water te lozen.

Waardoor de onbalans elke keer wat zal verminderen.
Afhankelijk van de vulling zal dit uiteindelijk meestal wel lukken. Maar bijv. 1 groot stuk die niet te verdelen is zal dan niet gecentrifugeerd worden omdat de machine na een aantal keren stopt. De onbalans wordt tegenwoordig gemeten door G sensoren of door het verloop van de motorstroom. 

En vergeet 1 ding niet de kuipt hangt in veren en moet gewoon bewegen. En de beweging moet worden gedempt door schokbrekers, want als deze versleten zijn klapt de kuip tegen de zijkanten.

Dus een beetje beweging is echt niet vreemd.

 

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Dag Lampje,

Bedankt voor uw reactie. Ja dat zei de monteur ook, dat 'n wasmachine bewegen moet, maar ik vind dat deze bijna nieuwe machine wel erg uit balans is.

Jammer dat 't filmpje niet werkte. Ik heb 'm op Google Drive gezet, alsmede een langer filmpje waar de machine gaat centrifugeren. Ik wist niet precies wanneer dat zou gebeuren en dus is 't filmpje wat lang geworden. 't Interessante stuk is begint op 2min30. 

https://drive.google.com/file/d/1CPOU9zJCLBL7op_IyxhpU3EZKNv3zS9o/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/1ZZ0eyrW4ieWBCHG4Cbz79t3aNZwWBUTL/view?usp=sharing

Ik vind 't al eng als ik alleen maar naar de video kijk. Bang dat de boel loslaat/ontploft. Als ik 'n was draai heb ik de zenuwen en ik draai al decennia lang wassen... Dit kan toch nooit goed zijn voor veren, schokbrekers en machine in z'n geheel als er zoveel beweging inzit? Zo een machine zeker geen 22 jaar mee... En dit was dan 'n wasje van 3 handdoeken (en bij 1200 t/m ipv 1400), maar precies hetzelfde gebeurt bij een volle machine waar de was goed verdeeld wordt/kan worden.

Als u nog steeds de filmpjes niet bekijken kunt, dan lijkt wat mijn machine doet wel wat op nrs 10 (op 19min40) et nr 1 uit dit filmpje:

 

Is dit normaal?

 

Mvg,

Judith

 

Link naar reactie

Nou dat is vervelend! Ik snap niet waarom ze niet werken. Het is .mov formaat. Wat kan ik doen om deze videos zichtbaar te krijgen? De korte is 10KB, de lange 329KB, te groot om te embedden hier. Ligt het aan het formaat of aan Google Drive, of...? Heb niet zoveel ervaring met 't maken/processen/delen van videos.

aangepast door Judiver
Link naar reactie

Oh dank je wel Alex ?. Zoals ik al zei, het interessante deel van 't 2e filmpje, dat wat lang is, begint vanaf 2min30, als ie begint te centrifugeren. Maar ook tijdens sommige andere delen van 't programma zwiepert ie heel erg, ook bij volle machine.

aangepast door Judiver
Link naar reactie

Op wat voor vloer staat de machine?
Want ik krijg de indruk dat de poten niet helemaal stabiel zijn. Want de trillingen zetten me te veel door naar het huis van de machine.

 

Of hij staat op een houten vloer, klopt dat?

Hij slaat wel behoorlijk uit dat wel. 

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
  • Oplossing

Dat is de grote spraakverwarring, die zelfs de witgoed sector voor grote delen zelf niet begrijpt.

Een wasmachine is enorm verzwaard met betonblokken, om de kuip stabiel te krijgen  en de machine niet aan de wandel gaat.

Het waterpas stellen is eigenlijk alleen belangrijk voor de waterstand meting, omdat dit slechts op één punt gebeurt.

Veel belangrijker is het, dat de fundering stabiel is, dus dat alle poten met de dezelfde kracht op de vloer staan.

Ik heb zelfs het vermoeden dat je machine, dan niet eens echt op de pootjes staat, maar op de onderplaat rust.

En dat dit toevallig waterpas is, dat kan goed zijn, maar daarmee staat de machine niet stabiel.

De pootjes moeten wel wat naar buiten worden gedraaid om bodemvrijheid te krijgen.

 Dit moet zo weinig, als mogelijk zijn. Met een maximum uitdraai van de pootjes met 20 mm

Neem eens 4 plankjes met dezelfde dikte en plaats die eens onder het midden van de wanden, zodat pootjes vrijkomen.

Controleer of de machine waterpas staat en draai de pootjes uit, tot ze de vloer goed raken en zet ze allen vast met dezelfde halve slag.

Dan staat de zaak stabiel en waterpas en dan zal het bewegen minder zijn.

Want de pootjes moeten gewoon de oneffenheden in de vloer compenseren.

aangepast door Lampje

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Ik heb goed begrepen dat die gewichten voor stabiliteit moeten zorgen. De machine gaat ook niet aan de wandel (zoals mijn Indesit aan 't eind van z'n leven). Maar ondanks die gewichten trilt ie dus, op z'n plek. De gewichten zijn niet in staat de centrifugaalkrachten te stabiliseren.

Ik heb de monteur aan de pootjes aan de voorkant zien draaien (niet achter). Ik hoop dus dat ie ze niet heel vast gedraaid heeft. De filmpjes zijn van voordat hij kwam en ik weet niet of wat hij gedaan heeft iets veranderd heeft, want ik heb sindsdien niet gewassen. Ik zal morgen proberen er 4 plankjes onder te krijgen en de pootjes max 2cm uitdraaien, waterpas (al moet die daarvoor van z'n plek en na 't stellen van de poten dus weer op z'n plek - oh oh dat ding is echt heavy). Maar goed idee, al heb ik zelf niet gemerkt dat de machine wankel zou staan. Hij staat als 'n huis.

Oneffenheden in de vloer, ik geloof niet dat ik die heb. 't Is een vrij nieuw huis. Diegene de vloer gelegd was de maire adjoint (loco burgemeester), nu burgemeester van 'n gehucht van 700 zielen. Dit soort functies in zo'n klein dorp hier in Frankrijk worden uitgeoefend naast normaal werk. Zo was de burgemeester toendertijd bijv. eigenaar van een begrafenisonderneming. De plavuizenlegger/(loco) burgemeester heeft z'n eigen bedrijf. En de woning is van de gemeente. Hij werkte dus (dubbel) voor zichzelf. Hij heeft z'n werk wel goed gedaan, alles is super vlak hier. Geen plavuis die uitsteekt, ook niet in hoeken en ook niet in 2e rangs ruimtes zoals de wasruimte waar de machine staat.

Link naar reactie

Bouwvakkers, hoe goed dan ook, werken met andere nauwkeurigheden dan werktuigbouwers.

En daar wringt het gewoon. Want een millimeter in de bouw is niets, in de werktuigbouw alles.

En het karkas van de machine beweegt gewoon, dat zie je op het filmpje en dat is cruciaal voor de ondersteuning van de krachten die de roterende trommel extra veroorzaakt vanwege de gyroscopische effecten, die ontstaan door een slappe ondersteuning.

Je hoeft de machine niet te verplaatsen, want dan kun je hem niet afstellen, dat moet je exact op de plaats doen.

Gewoon per zijde even liften met een koevoet die je met een lapje hebt omwikkeld en er aan de 3 zijden waar je bij kunt een plankje te plaatsen, want het justeren kan alleen maar op de plaats waar hij definitief moet staan.

  • Thanks 1

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Dank voor alle reacties Lampje. Ik waardeer het dat mensen hun tijd willen investeren in het helpen van anderen.

Ik ben noch bouwvakker noch wertuigbouwkundige, dus ik weet daar niet veel van maar ik kan me er wel wat bij voorstellen. Ik klus zo af en toe, d.w.z. ontwerp/maak ik dingen, en ik repareer dingen als dat nodig is/kan/ik dat kan. De vloer is vlak, geen putjes of kuilen etc. Loopt ook niet af (vaak genoeg gedweild hier...). Alle huizen hier hebben 'n plavuizenvloer, direct op de grond (geen heipalen/kruipruimtes etc.). Ik neem dus aan dat er veel ervaring is in 't leggen ervan. Natuurlijk zal er 'n mm verschil in kunnen zitten al heb ik nergens 'n plavuis ontdekt die hoger ligt dan een andere, of scheef opstaat. Plavuizen op de gehele begane grond en ze lopen door onder de deuren (met 1cm ruimte). Geen drempels. Mijn Indesit heeft voordat de schokbrekers 't opgaven jarenlang op dezelfde plek keurig z'n werk gedaan, met veel minder herrie en zonder dat de kuip zo zwieperde. Hij trilde wel, de teil/emmers/wasmiddel die erbovenop stonden wandelden op de bovenplaat maar dat was misschien ook debet aan 't feit dat ie oud was toen ik hier naartoe verhuisde.

Indien het stellen op z'n plek moet gebeuren dan wordt 't moeilijk want hij staat in 'n hoek. Muur links (met afvoer) en achter, en met een meer dan manshoge boiler ernaast rechts. Tussen de 2 apparaten zit hooguit 10cm. Ik kan er achter, links (voor en achter) en rechts (achter) niet bij zonder 'm van z'n plek te halen. De monteur heeft de machine wat naar voren geschoven, daar 't deksel eraf gehaald en ook daar de voorste 2 pootjes aangedraaid en toen weer teruggeschoven. Maar zoals je al aangaf bij 't water en gezien dat de kuip 'hangt' aan veren en gesteund wordt door schokbrekers aan de onderzijde en dus vrij bewegen kan (en moet), mag ik aannemen dat 't waterpas zijn van minder belang is dan 't stevig op z'n poten staan van het apparaat. Indien ie niet 100% waterpas zou staan zullen (zo lijkt me als leek) de 'lager' gelegen veren en schokbrekers meer te verduren krijgen dan de andere, maar als het karkas niet stevig staat gaat alles dansen. Overigens de monteur wuifde 't al weg toen ik voorstelde 'n waterpas erbij te halen, niet van belang. Gezien de vloer hier, denk ik ook niet dat 't veel uit zal maken. Alles is super vlak. 'n Koevoet heb ik niet. Zal 'm zelf moeten liften (wellicht m.b.v. 'n taps toelopend plankje) en plankjes eronder moeten schuiven. Maar dat kan alleen als ik 'm uit de hoek haal zodat ik erachter en opzij erbij kan.

Ik heb de filmpjes nog 's bekeken. 't Kan zijn dat ik de camera beweeg. Zat al minutenlang gehurkt en de camera weegt 2 kg en bovendien kan ik bij filmen niet door de lens kijken maar alleen op 't scherm... dan heb je 'm dus niet tegen je hoofd aan geleund maar los in de handen en da's veel minder stabiel. Maar inderdaad lijkt het erop dat het karkas van de machine beweegt. Vandaar dat ik jouw idee van die pootjes wel ingenieus vond en ik die wel 's wil inspecteren. Ik weet niet hoe dat systeem precies in elkaar zit. Of als de machine uit de fabriek komt, de pootjes aangedraaid zijn en vast zitten. En of, als dat niet het geval is, de machine dan 'los' kan bewegen en kan gaan 'springen'.

Link naar reactie

Dag Lampje, en forum,

Het was even stil, want ik ben 'n tijd bezig geweest om de pootjes te stellen, want daarvoor moest de machine uit de hoek, weer op z'n plek en dat xxx keren. En dan nog moest ik me in alle bochten werken en erover/langs klimmen om er achter bij te kunnen, en kreeg zere knieën van 't onder de machine sleutelen (er was niet eens 'n steeksleutel 17 meegeleverd. Erger nog machine werd afgeleverd in verpakking achter de voordeur, was al blij 'm op z'n plek te krijgen, toen transportbouten eraf, gekeken of ie waterpas stond en aangesloten).

De machine staat met de pootjes niet uitgedraaid al bijna 2cm van de grond. Heb eigenlijk niet gekeken of de bodemplaat de grond raakte, maar dat denk ik niet. Die zit aardig hoog. De pootjes zijn nu alle zo'n 0.5 cm uitgedraaid. Bodem staat los van de grond (kreeg ik niet op de foto, maar je kunt eronderdoor kijken en de muur zien). Hij zou aan de linkerkant 'n ietsje hoger kunnen, maar ik had er genoeg van... Tenzij iemand mij aangeeft dat 't preciezer moet, kom ik er niet meer aan.

https://drive.google.com/file/d/1564Axl_N6qN4Wxpq-IllNCymTNBhqPAb/view?usp=sharing

En toen 't "moment fatidique". Een mini proefwasje van 3 handdoeken, 1 keuken handdoek en 3 kledingstukken. Zou genoeg moeten zijn voor 'n evenwichtige was zou je zeggen. Maar nee dus. Ook weer op 1200 t/m ipv 1400. Heb de camera geïnstalleerd op 'n tafeltje zodat ie niet beweegt tijdens de opname. Helaas is 't filmpje niet zo erg scherp geworden.

https://drive.google.com/file/d/1HT0fHgGGxdSpMe5gyANItrrBdMhlA1-f/view?usp=sharing

Ik vind zelf dat het uitslaan wat minder is dan op 't vorige filmpje (van voordat de poten gesteld waren), maar dat heftige uitzwaaien op 0min04min bevalt me maar niets. Die krachten die 'm uit balans brengen, die zijn nog heviger als er meer was inzit, en die dus (zeker nat) veel zwaarder is. Ik had 'n badkamerkleedje dat gewassen moet, maar aangezien deze machine mij angst inboezemde (dat gebonk uit 't eerste filmpje...), durfde ik dat niet aan. 't Is nou minder eng maar inmiddels heb wel de zenuwen als ik 'n was moet draaien. En dat voor 'n bijna nieuwe machine. Zou 'm 't liefst 't raam uitgooien.

Waar kan 't aan liggen 't dat 'n machine niet netjes in 'n cirkel draait maar 'n ei-vorm beschrijft (behalve onevenwichtige lading, wat, denk ik, met mijn miniwasje van 7 items toch niet 't euvel kan zijn)? En wat vinden de ervaren leden op dit forum: is dit uitslaan normaal/aanvaardbaar voor 'n (vrijwel) nieuwe machine?

Link naar reactie

De 1e link is 'n foto (.jpg), de tweede 'n video (.mov). Dat is 'n formaat ontworpen door Apple, maar compatible met Windows en Macintosh. Ikzelf heb 2 programma's op mijn laptop die dat kunnen afspelen: VLC media player en Windows media player. Wat raar, en onhandig, dat 't voor sommige mensen niet zichtbaar is. Wellicht dat Alex weer uitkomst kan bieden?

Link naar reactie

Niet aan gedacht, maar kon natuurlijk ook de foto direct hier opladen. Dit is een samengestelde foto van de waterpas na 't stellen van de pootjes:

image.thumb.png.ade94132a569cf6ecef865482d13436c.png

 

Voor de video heb ik maar 'n YouTube account aangemaakt. Hoeft Alex niet in te grijpen. Hier is de video van 't centrifugeren na het stellen van de pootjes. De machine draait (tijdens de hele wascyclus) niet goed rond en zwiepert als hij gaat centrifugeren dus erg (zie 0min04). Deze uitslag aan het begin van het centrifugeren is nu minder na 't stellen van de pootjes (en 't gebonk is weg) maar toch vind ik de onbalans behoorlijk. Waar kan dat aan liggen (afgezien van onevenwichtige lading, maar er zitten 7 stuks wasgoed in, 4 handdoeken, 3 lichtere kledingstukken, lijkt me genoeg zodat de machine de lading netjes kan verdelen) en is dit aanvaardbaar voor 'n bijna nieuwe machine?

 

 

aangepast door Judiver
Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...