Ga naar inhoud

BSD Thread


anoniem

Aanbevolen berichten

Om ff de XP thread op te splitsen:

BSD wordt steeds gaver. Ik heb vanmiddag even NetBSD 1.5.2 gedownloaded en gebrand, de packages van 1.5.0 had ik nog ergens liggen en aan de slag maar. Het is echt lekker knutselen zoals ik van Slackware gewend was. Uiteindelijk krijg je echt een systeem in topvorm, waar geen onnodige bagage aanzit.

NetBSD 1.5.2 bevalt me tot nu toe heel erg goed (ik heb hiervoor 1.5.0 en 1.4.x gebruikt en veel FreeBSD en OpenBSD versies). Deze NetBSD heeft de nieuwe dirsort en softdeps code, waardoor de fs performance echt heel erg goed is, m'n geluidskaart (Crystal) wordt beter ondersteund dan OpenBSD. Moet nog maar eens met IPv6 gaan klooien...

Please share your BSD experiences...

Link naar reactie
  • Reacties 86
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

BSD... Ik ben er mee begonnen, maar beide keren snel mee opgehouden omdat ik de ingebouwde netwerk-adapter in mijn oude Tulip machine niet aan de praat kon krijgen. In Linux kost het me niet zoveel moeite (ik moet met isapnp aan de gang, dan).

Maar ik vond het wel mooi, doch erg Spartaans voor mij. Heb FreeBSD en OpenBSD uitgeprobeerd. OpenBSD trok me wat meer, misschien omdat ik het meer een systeem voor bikkels vond *proest*. :smile:

Jij hebt dus nu 3 BSD's geprobeerd. Welke beviel je het beste en vooral: waarom?

Link naar reactie
"Jij hebt dus nu 3 BSD's geprobeerd. Welke beviel je het beste en vooral: waarom?"

Even vooraf: wat ik het beste vind is, is natuurlijk ook een kwestie van smaak. Zelf uitproberen is natuurlijk de beste manier...

FreeBSD -> Mijn eerste gebruikte BSD variant (begonnen met 2.1.5). FreeBSD heeft het voordeel dat het helemaal op i386 gericht is en daarom ook daarop geoptimaliseerd. Het nadeel vind ik dat de userland niet erg slank is en veel configuratie gaat via sysinst, ik doe het liever helemaal handmatig (kan natuurlijk ook met FreeBSD). De default instellingen m.b.t. security enzo bevallen me niet zo en ik vind het wat minder aanvoelen.

NetBSD -> Een van de cliche-pro's van NetBSD is natuurlijk dat het sterk multiplatform is. Mij bevalt de zeer goede release planning, waardoor het eigenlijk altijd stabiel is. Daarnaast is NetBSD (vooral kwa source) een hele schone BSD implementatie, nieuwe standaarden (IPv6 e.d.) zijn heel goed en nauwkeurig geimplementeerd. De install ligt ergens tussen OpenBSD een FreeBSD (dichter bij OpenBSD). De Linux-emulatie is ook erg goed. Het nadeel is dat het moeilijk is een volledige NetBSD CD-ROM set te krijgen, ISO downloaden kan, maar met de package CD's ben je dan hard aan het DJ-en en Wasabi NetBSD is vrij duur om hier te bestellen. Als je ADSL o.i.d. hebt is dit natuurlijk geen probleem.

OpenBSD -> Theo Deraadt durft snel dingen te veranderen (denk bijvoorbeeld aan de vervanging van ipf met pf), maar dit gebeurd wel heel erg goed (i.i.g. ik heb er nooit last van ondervonden). OpenBSD heeft een patch-branch voor elke release, dus je kunt een patch van een paarhonderd KB downloaden die eventuele fouten in de userland en kernel fixen. De CD set van OpenBSD is heel erg goed samengesteld. Daarnaast is OpenBSD natuurlijk multi-platform en waarschijnlijk het veiligste OS dat er is. In tegenstelling tot de andere BSDs heeft OpenBSD nog geen SMP ondersteuning (ik geloof wel dat er een branch voor is). Voor beginnende OpenBSD'ers vind ik de 'afterboot' manpage heel erg goed, waaring kort en krachtig de configuratie van OpenBSD uitgelegd wordt.

Bij mij is de strijd dus tussen Net en Open...

Link naar reactie
quote:
Originally posted by Arnold: staat de asus v7700 in je video lijst bij NetBSD/OpenBSD ? dat de Sb128 het niet doet zal me een worst zijn want ik heb hier tig andere merken liggen maar die video kaart wil ik niet kwijt

Geforce2 draait bij mijn weten pas onder XFree86 4.1. De XFree86 4.1 snapshot voor NetBSD 1.5.2 is net beschikbaar, dus daar zou ie mee moeten draaien. OpenBSD 3.0 (komt uit op 1 december) heeft standaard ook XFree86 4.1 ...

Link naar reactie
Bedankt, dan wacht ik nog een paar weekjes met het echte werk. ik heb Free nu wel op een P200 bakje staan die even snel in elkaar geflanst is met oude hardware en daarop is hij al sneller dan Suse7.2 op mijn P3...pijnlijk. Wel leuk dat je na een uurtje de weg al weet in BSD. Ik hoop dat BSD wat is want van dat onstabiele flut Linux wil ik zo snel mogelijk af
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...