Ga naar inhoud

Lagers MOTOR vervangen Siemens Siwamat 6140


Aanbevolen berichten

Hallo, ik heb een Siemens wasmachine type Siwamat 6140, waarvan de lagers van de motor zijn versleten. Tenminste, ze maken herrie. Nu vind ik overal beschrijvingen van hoe je een trommellager kunt vervangen,  maar heeft iemand wel eens de lagers van de motor vervangen?  Ik vind ook nergens een bestelnummer van deze lagers. Zijn ze überhaupt los leverbaar?

Ik hoor graag of iemand mij verder kan helpen. 

Sam

  • Like 1
Link naar reactie

Hoi SamNeve,

Welkom op de Kieskeurig community en bedankt voor je vraag. Ik heb een topic gevonden via onze zoekfunctie over het vervangen van de lagers van een AEG wasmachine. Ondanks dat het niet om hetzelfde merk en type gaat, kun je daar handige informatie uithalen.

Hier vind je het topic.

Daarnaast ben ik ook even op zoek gegaan naar waar je de lagers kunt kopen. Ik stuit op de website van Fixpart. Ik weet alleen niet of Siwamat 6140 voldoende is om als typenummer door te geven. Volgens mij is dat niet het volledige typenummer. Je kunt het volledige typenummer in de deurrand van je wasmachine vinden.

Ik denk dat het verstandig is om even telefonisch contact op te nemen met de mensen van Fixpart om te checken wat voor lagers geschikt zijn voor jouw type wasmachine.

Kun je laten weten of je hiermee bent geholpen?

Link naar reactie

Bedankt voor de reactie Alex, maar dit antwoord hoort niet bij mijn probleem. Ik heb aangegeven dat de lagers van de motor vervangen moeten worden, niet die van de trommel. Over het vervangen van trommellagers is genoeg te vinden, zo ook in het topic dat jij aanhaalt....

Dus: Wie heeft er ervaring met het vervangen van de lagers van de electromotor die via de riem de trommel aandrijft?

Link naar reactie

Weet je zeker dat het de lagers zijn?

Ben dit eigenlijk nog maar 1 of 2 keer tegen gekomen.

Meestal zijn het de koolborstels die je hoort. Wip deze er eens uit, dan weet je het zeker.

Indien het wel het lager is: motor uit elkaar halen en de lagers er uit trekken of tikken.

Het zijn bijna altijd standaard lagers, in het lager staat een code. Zoek deze op op internet en je hebt nieuwe.

Anders met de lagers naar een technische onderdelen winkel als bv Van der Peijl Techniek gaan.

 

LET OP: de motor bestaat uit een voor, midden en achter deel.

Deze moeten exact weer zo in elkaar gezet worden anders loopt de motor te zwaar of gaat het anker aanlopen.

Zet in de lengte richting van de motor met watervaste stift een lijn, als je hem weer in elkaar zet moet dit dus weer 1 lijn worden.

En pas op de bekabeling, zit soms met klemmetjes op de centrale stekker afgemonteerd.

 

  • Like 1
Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...