Ga naar inhoud

Stroomverbruik slowcooker


Ga naar oplossing Opgelost door Alex,

Aanbevolen berichten

Ik gebruik regelmatig een slowcooker (Swan, 3,5 liter) om heerlijke stoofpotten of soepen in te maken. Ik ben er echt super tevreden over, want ik heb er nauwelijks omkijken naar. In de ochtend gooi ik de ingrediënten met alle kruiden erin, en 's avonds schep ik een heerlijk maaltje op. Ideaal! ? Maar een ding vraag ik me wel af: Het apparaat staat vaak een hele dag (zo'n 8 uur) op stroom te pruttelen op het aanrecht. Wat kost zo'n maaltje mij aan stroomverbruik? En hoe verhoudt zich dat met een op gas gestookt stoofpotje? 
 

Link naar reactie
  • Oplossing

Hoi Eline,

Ik ben even op onderzoek uitgegaan. Slowcookers zijn energiezuinige apparaten. Er is een handige formule beschikbaar om je stroomverbruik te meten. Op je slowcooker staat het vermogen. Bijv. 200 watt. Vervolgens vermenigvuldig je het aantal watt met het aantal uur dat je de slowcooker aan staat.

De uitkomst vermenigvuldig je met de prijs van je elektriciteit.

Voorbeeld:

Aantal watt (200) x aantal uur (8) = aantal kWh (1,6)

Daaruit komt:

aantal kWh (1,6) x kWh prijs (jouw prijs)= totale kosten

Bij koken op het gasfornuis gaat veel meer warmte verloren en is daardoor minder efficiënt. Ik zou zeggen: ga vooral door met het gebruik van je slowcooker.

 

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Alex, dat rekenvoorbeeld klopt niet helemaal.

De aansluitwaarde geeft alleen maar aan, wat de maximale belasting is.

Dit zal alleen het geval zijn als de cooker op de stand maximaal ingeschakeld staat.

Hoeveel energie de cooker gebruikt is afhankelijk van de ingestelde temperatuur en de hoeveelheid voedsel.

Het is daarnaast afhankelijk van de constructie van de pan, hoeveel warmte hij verliest naar de omgevingstemperatuur en de aan-uit tijd verhouding van de thermostaat. Want vanaf koud zal hij eerst 1 op 1 verwarmen, maar daarna is het op temperatuur houden. En die verhouding zou je heel eenvoudig vast kunnen stellen door er een KWh meter tussen te schakelen.

Dat het goedkoper is als op gas bereiden, daar ben ik nog niet van overtuigd, wat de energie in joules is via electriciteit nog altijd duurder als via gas.

Dus Eline als je dat goed bevalt ga daar lekker mee door, maar of dit de dure of de goedkope manier is kun je alleen bepalen door het te meten. Want meten is weten, als je tenminste weet wat je meet!

KWh meter in wandcontact

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...