Ga naar inhoud

Welke programmeertaal?


anoniem

Aanbevolen berichten

[quote:aae1fb5b68="yohanman"][quote:aae1fb5b68] Ook C++ Builder is op slimme rom verkrijgbaar hoor. Ik heb er hier 1 liggen. Vorig jaar gekocht voor € 9,15. [/quote:aae1fb5b68] Delphi 7 kost hier 30 euro's...[/quote:aae1fb5b68] Heb eens op de site van Surfspot gekeken en daar staan zowel C++ Buider als Delphi voor rond de € 40. Dus hoe het nou kan dat ik hem op school voor nog geen € 10 kon krijgen weet ik dan ook niet.
Link naar reactie
  • Reacties 69
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Delphi 7 Personal stond gratis op de cd van het januari-nummer van PC-Active. Nabestellen van dit nummer kan op www.pc-active.nl. Bij Delphi 6 Personal stond nog duidelijk aangegeven dat de software niet verkocht mocht worden, maar dat kan ik bij Delphi 7 Personal nergens vinden. Ik programmeer al enkele jaren in Delphi en ben zeer tevreden over deze programmeertaal. Snel, overzichtelijk en een goed eindresultaat. [offtopic] Alleen zijn de uiteindelijke progjes vaak wat te groot om er een echt virus van te kunnen maken :lol: Naar mijn weten ken ik maar 1 in Delphi geprogrammeerd succesvol virus [/offtopic]
Link naar reactie
[quote:3e947554a9="yohanman"] Alleen wou ik duidelijk maken dat je bij mijn weten niet een 'gratis' programmeer taal kunt vinden met een IDE (De klik en sleur omgeving). Je kunt wel een light versie krijgen of een 'slimmer rom' van b.v. Delphi voor weinig geld, maar als je C++ Builder en dergelijke wilt gebruiken zul je meer moeten uitgeven.[/quote:3e947554a9] Incorrect, ik heb Visual Studio 2002 voor 0,0 euro van school gehad, wij hebben een ms school licentie (of hoe ut ook heet) daarmee mogen de leerlingen een gratis kopie branden voor eigen gebruik :D :D :D. (*Tenzij je moeilijk gaat doen door te zeggen dat het lege cd'tje me €0.26 koste :)*) [quote:3e947554a9="yohanman"] Bij mijn weten is delphi vrij strict en alleen ObjectPascal..., maar ik heb nog versie 6.[/quote:3e947554a9] Wat versta jij onder strict? Want ik werk nu al 1,5 met delphi (tja. moet van school) maarruh.. je kan bijvoorbeeld gewoon een variabele zo schrijven: var blaat:string; even later declareer je hem gewoon zo: BlAaT:=StrToInt(Edit1.Text); Misschien overdrijf ik in jullie ogen nu gigantisch om me daar druk over te maken, maar ik vindt ut gewoon fijn om met "Nette" source te werken, daarom ben ik nu o.a hooked aan C# :D. Om toch nog wat goeds te zeggen over delphi, tis een leuke taal om mee te beginnen :).
Link naar reactie
Leuk, die school licensies. School licensies zijn alleen weggelegd voor scholieren, leraren ed en zijn dus NIET gratis voor de gewone man (wie is dat?). Verder zouden er wel eens beperkingen kunnen gelden (geen idee) waardoor je de software die je maakt niet mag publiceren/verkopen. En dan heb je er dus geen bal aan (behalve ter lering ende vermaeck).
Link naar reactie
[quote:23832f7f0e="roy_startpag"]Ik ben maar eens naar de boekhandel gegaan voor boek over een programmeertaal. Ik kwam o.a. een boek tegen over C#, wat ook in deze topic al eerder genoemd is. De opvolger van C++. Zijn BTW al gratis compilers voor C#? Of moet dat nog komen allemaal. Ik weet niet hoe nieuw die taal is.[/quote:23832f7f0e]C# is allerminst de opvolger van C++, het is een geheel nieuwe taal die niets van doen heeft met C++. Compiler is gratis te downloaden bij Microsoft (.NET SDK) en een goede gratis editor is sharpdevelop.
Link naar reactie
[quote:8771c43882]Okee bedankt. Ondersteunt Linux ook C#? Of is C# puur voor dat .net enzo?[/quote:8771c43882]Zoek eens op het "mono project", dan vind je wel iets... [quote:8771c43882]BTW: is het misschien een goed idee om een FAQ voor programmeren op te richten? Met al deze zaken erin waar we nu met z'n alle in deze topic over aan het babbelen zijn. Bill wat vind je ervan?[/quote:8771c43882]Ik houd je niet tegen ;)
Link naar reactie
[quote:ad0e1f4055="Chrusher"][quote:ad0e1f4055="yohanman"] Alleen wou ik duidelijk maken dat je bij mijn weten niet een 'gratis' programmeer taal kunt vinden met een IDE (De klik en sleur omgeving). Je kunt wel een light versie krijgen of een 'slimmer rom' van b.v. Delphi voor weinig geld, maar als je C++ Builder en dergelijke wilt gebruiken zul je meer moeten uitgeven.[/quote:ad0e1f4055] Incorrect, ik heb Visual Studio 2002 voor 0,0 euro van school gehad, wij hebben een ms school licentie (of hoe ut ook heet) daarmee mogen de leerlingen een gratis kopie branden voor eigen gebruik :D :D :D. (*Tenzij je moeilijk gaat doen door te zeggen dat het lege cd'tje me €0.26 koste :)*) [quote:ad0e1f4055="yohanman"] Bij mijn weten is delphi vrij strict en alleen ObjectPascal..., maar ik heb nog versie 6.[/quote:ad0e1f4055] Wat versta jij onder strict? Want ik werk nu al 1,5 met delphi (tja. moet van school) maarruh.. je kan bijvoorbeeld gewoon een variabele zo schrijven: var blaat:string; even later declareer je hem gewoon zo: BlAaT:=StrToInt(Edit1.Text); Misschien overdrijf ik in jullie ogen nu gigantisch om me daar druk over te maken, maar ik vindt ut gewoon fijn om met "Nette" source te werken, daarom ben ik nu o.a hooked aan C# :D. Om toch nog wat goeds te zeggen over delphi, tis een leuke taal om mee te beginnen :).[/quote:ad0e1f4055] Met strict bedoelde ik dat Delphi alleen ObjectPascal gebruikt en niet C++ en ObjectPascal zoals in Kylix. Dit als reactie op de opmerking van Computerbacterie [quote:ad0e1f4055] En: kylix 3 (en misschien ook delphi, dat weet ik niet) gebruikt tegenwoordig niet alleen objectpascal maar ook C++. [/quote:ad0e1f4055]
Link naar reactie
[quote:47c9e21a4c="Wim Sturkenboom"]Leuk, die school licensies. School licensies zijn alleen weggelegd voor scholieren, leraren ed en zijn dus NIET gratis voor de gewone man (wie is dat?). Verder zouden er wel eens beperkingen kunnen gelden (geen idee) waardoor je de software die je maakt niet mag publiceren/verkopen. En dan heb je er dus geen bal aan (behalve ter lering ende vermaeck).[/quote:47c9e21a4c] Nope.. volledige functionaliteit, en ja ut is alleen voor leerlingen en leraren (*duh*). Je mag gewoon je programma's aan andere uitdelen en (ik zal is vragen betreft vekopen ervan en wat er gebeurt als ik van school afga)
Link naar reactie
[quote:a826a4c92d="Sjoerd Boerhout"]C++ is een uitbreiding op C. Daar heeft het zijn naam ook aan te danken. ++ gebruik je in C om een variabele met 1 op te hogen. C werd dus C++.[/quote:a826a4c92d] C++ is eigenlijk gewoon C, maar met één heel belangrijke verandering: C++ is geschikt voor object georiënteerd werken en C is dat niet. Object georiënteerd werken wil zeggen dat je programma wordt opgedeeld in klassen (denk bijv. aan de treeview en de werkbalk van de Windows Verkenner). Het komt er - heel kort door de bocht - op neer dat C++ een stuk gemakkelijker te onderhouden is omdat het in kleine bestanden is opgedeeld.
Link naar reactie
Probeer java. Het heeft zeker nadelen (traag bijvoorbeeld), maar ik heb wel goede bronnen hieronder waaruit je het kan leren (alles is gratis!! wat wil je nog meer als hollander???): http://www.cs.uu.nl/people/jeroen/courses/ip-nl.doc Hier vind je een boek (gratis) van waaruit je java kan leren. Er staan duidelijke voorbeelden in en er wordt stap voor stap uitgelegd hoe je iets moet maken. Het is ook voor mensen die nog nooit geprogrammeerd hebben. http://www.jcreator.com IDE (Integrated Development Environment). Hiermee maak je je programma's en kun je ze makkelijk compileren en uitvoeren. Maar je kunt ook gewoon een tekstbestandje maken en die via de commandline compileren (zowel onder windows en linux). Dat werkt met "javac" of iets dergelijks. Java werkt zowel onder windows als linux (en nog meer). Het is platformonafhankelijk en makkelijk te leren. Als je java redelijk kent dan kan je binnen een dag ook C leren. Je kan via java.sun.com de nieuwste java sdk downloaden (die heb je nodig om te kunnen compileren). Succes!
Link naar reactie
Java wordt (of is??0 de nieuwe standaard taal. Nu al worden studenten op hogescholen en universiteiten onderwezen in Java, gewoon omdat het: 1. gratis 2. zuiver object oriented 3. breed beschikbaar is. Nu al zijn er volgens schattingen 5 miljoen Java programmeurs wereldwijd. Javao draait op kleinen PDA's, GSM's maar ook mainframes. Steeds meer bedrijven zetten hun gehele programmering om in (web-based) ontwikkeling op basis van Java en platform-onafhankelijke omgevingen. Voor Java kan je gratis IDE's downloaden, bijvoorbeeld van Sun zelf, Eclipse en nog vele anderen. Je kan ook met je kladbok code schrijven. Programma's ontwikkeld onder Linux draaien onder windows en omgekeerd.
Link naar reactie
Beste Roy, Als ik je een advies mag geven dat zou ik je aan willen raden om in Java te programmeren. Dit is platform onafhankelijk en draait dus zowel op Windows als op Linux. Wanneer je naar http://java.sun.com/j2se/1.4.2/download.html gaat dan kun je daar de NetBeans IDE v 3.5.1 with J2SE v 1.4.2 bundel downloaden (gratis). J2SE 1.4.2 bevat de bestanden die nodig zijn om je java-programma te kunnen schrijven, compileren en runnen. Dit kan wanneer je dat zou willen in kladblok. De Netbeans IDE is echter een heel handig programma waarin je veel overzichtelijker en gerichter kunt programmeren. Ook dit onderdeel is gewoon gratis. Verder staat het internet vol met curcussen over Java. Veel succes met je keuze en je programmeer carriere Human Printer
Link naar reactie
Java, is allemaal heel mooi, platform onafhankelijk, maar het gaat hier om iemand zonder enkele programmeerervaring. Persoonlijk denk ik dat dat absoluut te hoog gegrepen is. Je kunt beter starten met een mooie RAD omgeving zoals Delphi en ik zou een beginnende programmeur Visual Basic (.NET evt.) aanraden. Dat Java de standaard zou worden is iets bezijden de waarheid. Java bestaat natuurlijk al een aantal jaren en is helaas voor alle fans toch niet helemaal compleet doorgebroken. Er zijn redenen voor o.a. deze 2: - Java is traag - Het is moeilijk om een GUI te programmeren die er op alle platforms hetzelfde uitziet. Bovendien is het een aardige rompslomp een leuke GUI te maken ten opzichte van alle mooie RAD omgevingen die er bestaan. Uiteraard zijn daar commerciele oplossingen voor maar dan kan je toch beter een veelgebruikte Windows RAD omgeving gebruiken.
Link naar reactie
VB heeft een zeer handzame RAD, maar je kunt geen VB programma maken met een kladblok. Dat Java traag is is geen issue als je wilt leren programmeren. Dat de GUI er per OS verschillend uitziet ook niet. C en C++ zijn te hoog gegrepen voor een beginner. Mijn advies om te beginnen: download Java zodat je javac en aanverwante programma's hebt, koop het boek "java voor dummies" en ga daar een paar avonden mee aan de gang. Als vervolg kun je eens zoeken naar de E-books van Bruce Eckel over programmeren. Een echte aanrader.
Link naar reactie
Java lijkt op C en heeft een even hoge instap-drempel. En wees eerlijk een GUI maken met Java is toch een prak werk voor een beetje resultaat. Ik zou eerder zeggen, als je het kladblok wilt gebruiken, doe eens een opstartje met Python. Python is ook platform onafhankelijk een heeft een lage drempel. Het werkt zowel onder Windows als Linux, is object georienteerd en wil je mooie web applicaties maken dan kan je dat combineren met Zope (www.zope.org).
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...