Ga naar inhoud

Welke programmeertaal?


anoniem

Aanbevolen berichten

Hoi, Ik wil graag een programmeertaal gaan leren. Weet alleen niet welke. Ik heb nog nooit geprogrammeerd. Heb alleen ooit beetje gespeeld met html, javascript en SQL. Ik wil graag een taal leren die zowel onder linux als onder windows te gebruiken is. En het liefst een taal die je gewoon met het kladblok kunt doen. Kunnen jullie mij een beetje op weg helpen? mvg, Roy
Link naar reactie
  • Reacties 69
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Het ligt er aan wat je doel is. Als je normale programma's wil gaan programmeren (commandline of met een grafische interface) zijn onder zowel windows als linux de talen C/C++ als pascal/delphi aanwezig (delphi onder linux heet kylix). Onder linux zijn C en C++ de standaard. Als je je systeem wil automatiseren kan dat met perl (geinterpreteerde taal), die is er ook voor windows en linux (ik heb er zelf geen ervaring mee). Perl schijnt in elk geval onder linux ook een compiler te hebben. Ook bestaat er nog TCL/TK (geinterpreteerd) voor linux, die is er geloof ik ook voor windows. Wat je daar mee kunt doen weet ik niet precies want daar heb ik ook geen ervaring mee.
Link naar reactie