Ga naar inhoud

Welke programmeertaal?


anoniem

Aanbevolen berichten

Hoi, Ik wil graag een programmeertaal gaan leren. Weet alleen niet welke. Ik heb nog nooit geprogrammeerd. Heb alleen ooit beetje gespeeld met html, javascript en SQL. Ik wil graag een taal leren die zowel onder linux als onder windows te gebruiken is. En het liefst een taal die je gewoon met het kladblok kunt doen. Kunnen jullie mij een beetje op weg helpen? mvg, Roy
Link naar reactie
  • Reacties 69
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Het ligt er aan wat je doel is. Als je normale programma's wil gaan programmeren (commandline of met een grafische interface) zijn onder zowel windows als linux de talen C/C++ als pascal/delphi aanwezig (delphi onder linux heet kylix). Onder linux zijn C en C++ de standaard. Als je je systeem wil automatiseren kan dat met perl (geinterpreteerde taal), die is er ook voor windows en linux (ik heb er zelf geen ervaring mee). Perl schijnt in elk geval onder linux ook een compiler te hebben. Ook bestaat er nog TCL/TK (geinterpreteerd) voor linux, die is er geloof ik ook voor windows. Wat je daar mee kunt doen weet ik niet precies want daar heb ik ook geen ervaring mee.
Link naar reactie
Ik zou gelijk beginnen met C++. Er zitten soms wel wat moeilijke stukkies in, maar daar kom je makkelijk overheen. Ik vind het wel de leukste programmeertaal juist omdat er van die moeilijke stukjes in zitten :) . Maar als je gelijk snel en goed Windows applicaties wilt bouwen, moet je voor Delphi gaan. Wat ik een van de grootste voordelen van Delphi vind is dat het met de syntax highlighting ook codecompletion heeft. Daardoor kan je makkelijk property's en member functions vinden zonder dat je eigenlijk van tevoren moet weten of ze echt bestaan of niet. Ik heb geen ervaring met Java dus daar ga ik verder niets over zeggen. Ik ben zelf ook begonnen met JavaScript (was alweer een jaartje of 2 geleden :P ) en met die kennis kon ik een heleboel andere talen leren zonder al teveel problemen te hebben.
Link naar reactie
Beste mensen, Bedankt voor jullie reacties. De keuze is toch nog wel moeilijk. Als ik het zo hoor schijnt Delphie een leuke taal te zijn om mee te beginnen. Omdat er ook kant en klare dingen in zitten. En ik zit ook sterk te denken aan C of C++. Wat ik bedoel met kladblok: Ik zou het wel makkelijk vinden als de programmeertaal gewoon via het kladblok in te typen is. Zodat geen programma hoef te kopen. Dus ik wil gewoon programmeren via het kladblok. Alleen zit ik misschien met het probleem als ik een .exe wil maken. Het omzetten van een programmeerscript naar een .exe heet toch compilen? En daar heb ik dus een compiler voor nodig? Of kan het ook anders? In linux zitten gratis C en C++ compilers d8 ik. Zijn die er ook voor Windows? mvg, Roy
Link naar reactie
[quote:45ed5824ec="roy_startpag"] Alleen zit ik misschien met het probleem als ik een .exe wil maken. Het omzetten van een programmeerscript naar een .exe heet toch compilen? En daar heb ik dus een compiler voor nodig? Of kan het ook anders? In linux zitten gratis C en C++ compilers d8 ik. Zijn die er ook voor Windows? [/quote:45ed5824ec] Als je een exe wil maken heet dat compilen inderdaad. Bij linux wordt standaard de GNU C/C++ compiler geleverd. Voor windows heb je die ook, maar er zijn er nog veel meer, zoals cygwin of lcc. Zowel C/C++ IDE's als Delphi/kylix zijn gratis onder zowel linux als windows, dus dat is geen reden om het kladblok te willen gebruiken.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...