Ga naar inhoud

Welke programmeertaal?


anoniem

Aanbevolen berichten

Wat niet echt duidelijk is in alle antwoorden is het verschil tussen een IDE en geen IDE. Een IDE is een [b:3770607a18]I[/b:3770607a18]ntegrated [b:3770607a18]D[/b:3770607a18]evelopment [b:3770607a18]E[/b:3770607a18]nvironment. Zoals de naam al zegt, is er van alles geintegreerd. Dit betekent dat alles dat je nodig hebt toegankelijk is vanuit een programma. Je typt je code in de ge-integreerde editor en 'klikt' compile om de compiler aan te roepen die vervolgens de executable genereerd. Echter, je kunt (vaak zoniet altijd) ook in bv notepad je code typen en dan in een DOS-box de compiler starten. Het grote voordeel van een geintegreerde omgeving is dat de editors speciale functies hebben waardoor je bv door een druk op F1 een help krijgt voor de specifieke functie die je op dat moment aan het intypen bent. Volgens mij mist Bloodshed (Dev-CPP toch?) deze functionaliteit en heeft lccwin deze wel. Dat zou voor mij de reden zijn om voor lccwin te kiezen onder windows; nadeel is echter dat deze geen C++ ondersteunt (voor mij in het algemeen geen bezwaar). Persoonlijk zou ik voor C gaan aangezien het in mijn ogen de meest universele taal is en beginnen met command-line programma's. Meest universeel in de geest van: * beschikbaar voor zo'n beetje alle besturingssystemen die er in deze wereld zijn * veelal beschikbaar voor microcontrollers Als je het redelijk onder de knie hebt kun je dan verdergaan met grafische programma's (het oog wil ook wat). // Een beetje off-topic Zelf programmeer ik amper Windows programma's maar concentreer me op Linux. Ik splits de programma's in een hoofdprogramma en een grafische schil. Communicatie tussen beiden via TCP/IP. Voor de grafische schil gebruik ik Tcl/Tk. Voordeel: * Tcl/Tk is beschikbaar voor vele besturingsystemen (Mac, *nix, Windows) * Mogelijkheid om de user-interface remote (op een andere computer dus, bv windows-machine in kantoor) te hebben Deze oplossing is niet altijd mogelijk, bv als een user-interface op hoge snelheid ververst moet worden om data weer te geven.
Link naar reactie
  • Reacties 69
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

[quote:266f28ce17="yohanman"]Delphi is voor de 'klik en sleur'-programeur. De andere talen die hier genoemd staan kun je volgens mij niet snel in elkaar klikken.[/quote:266f28ce17]Dit is niet taal-afhankelijk maar ligt eraan wat er bij je compiler wordt meegeleverd. Dure pakketten (Visual C++ / Borland C++Builder) komen in ieder geval met allerlei componenten waarbij je via sleuren en pleuren je GUI in elkaar [b:266f28ce17][i:266f28ce17]kunt[/i:266f28ce17][/b:266f28ce17] bakken. Bij freeware pakketten is het vaak wat minder. [quote:266f28ce17="yohanman"]Je zult dus elk venstertje moeten defineren als je een grafisch (met menu's) programma schrijft...[/quote:266f28ce17]Hetgeen dus zeer leerzaam is 8) Leer je in ieder geval hoe een OS met een grafische interface onder de motorkap werkt.
Link naar reactie
Python is een geinterpreteerde programmeertaal (of scripttaal); er is dus geen compiler voor. Het is te vergelijken met perl en met tcl en draait ook onder zowel linux als windows. Python schijn je relatief eenvoudig te kunnen leren. Bovendien schijn je met python,perl en tcl/tk eenvoudig een grafische interface op het scherm te kunnen toveren, terwijl je in c en c++ veel meer moeite moet doen. Voordeel van python boven perl is dat de code veel leesbaarder is. Alleen heb je dus de python-interpreter nodig om het programma dat je geschreven hebt uit te voeren die je overigens gratis kunt downloaden want het is open source. Ik ga binnenkort denk ik python leren...
Link naar reactie
[quote:e2325853bd="yohanman"]Delphi is voor de 'klik en sleur'-programeur.[/quote:e2325853bd] Jow scheld me niet uit hae :wink: Alsof Delphi simpel is, ja, het opmaken van een programma is simpel. Maar er hoeft ook weinig tijd te zitten in het uiterlijk, want het gaat immers om de kwaliteit van de software. In VC++, VB, VC# e.d. kan je ook, net als in Delphi, componenten erop zetten en draggen en droppen.
Link naar reactie
[quote:15e0cad5a9] Delphi is voor de 'klik en sleur'-programeur. De andere talen die hier genoemd staan kun je volgens mij niet snel in elkaar klikken. Dit is niet taal-afhankelijk maar ligt eraan wat er bij je compiler wordt meegeleverd. Dure pakketten (Visual C++ / Borland C++Builder) komen in ieder geval met allerlei componenten waarbij je via sleuren en pleuren je GUI in elkaar kunt bakken. Bij freeware pakketten is het vaak wat minder. Je zult dus elk venstertje moeten defineren als je een grafisch (met menu's) programma schrijft... Hetgeen dus zeer leerzaam is Leer je in ieder geval hoe een OS met een grafische interface onder de motorkap werkt. [/quote:15e0cad5a9] Begrijp me niet verkeerd hoor ! Delphi (ObjectPascal) is een hele goeie programmeer taal, zeker om het programmeren te leren, het wordt dan ook niet voor niks op vele scholen en universiteiten gebruikt. Alleen wou ik duidelijk maken dat je bij mijn weten niet een 'gratis' programmeer taal kunt vinden met een IDE (De klik en sleur omgeving). Je kunt wel een light versie krijgen of een 'slimmer rom' van b.v. Delphi voor weinig geld, maar als je C++ Builder en dergelijke wilt gebruiken zul je meer moeten uitgeven. [quote:15e0cad5a9][/quote:15e0cad5a9]
Link naar reactie
[quote:8a3d6687d9="yohanman"]Je kunt wel een light versie krijgen of een 'slimmer rom' van b.v. Delphi voor weinig geld, maar als je C++ Builder en dergelijke wilt gebruiken zul je meer moeten uitgeven. [/quote:8a3d6687d9] Ook C++ Builder is op slimme rom verkrijgbaar hoor. Ik heb er hier 1 liggen. Vorig jaar gekocht voor € 9,15.
Link naar reactie
Ik ben maar eens naar de boekhandel gegaan voor boek over een programmeertaal. Ik kwam o.a. een boek tegen over C#, wat ook in deze topic al eerder genoemd is. De opvolger van C++. Ik stond op het punt dit boek te kopen, omdat ik dadelijk veel meer heb aan C#, lijkt mij teminste. Maar toen bedenkte ik me dat C# niet ondersteunt wordt door Dev-C++. Je kunt in dat programma alleen kiezen uit een C of C++ project. Heb daarom maar een boek voor C++ gekocht, namelijk: Easy Computing C++ zonder stress. Het is een niet zo dik boek voor beginners. Kan ik er ff kennis mee maken. Zijn BTW al gratis compilers voor C#? Of moet dat nog komen allemaal. Ik weet niet hoe nieuw die taal is. mvg, Roy
Link naar reactie
[quote:f6826bb189="roy_startpag"]Krijg hem niet geïnstalleerd. Heb van alles geprobeerd. Weet iemand hoe ik Dev-C++ 4 installeer? Ik werk op het moment onder Windows XP, niet onder Linux.[/quote:f6826bb189]Is het nu gelukt? Zoja, hoe? Iemand anders hier had namelijk ook problemen. Dev-C++ V4 is gespec'ed tot W2K, dus misschien zit daar je probleem.
Link naar reactie
[quote:050e5990fe] Voor zover ik weet zijn delphi en kylix gewoon gratis hoor. Alleen is het bij kylix dacht ik zo, dat je je programma's niet mag verkopen, of je moet ze opensource maken of iets dergelijks. [/quote:050e5990fe] Kylix wel, maar delphi toch niet ? [quote:050e5990fe] En: kylix 3 (en misschien ook delphi, dat weet ik niet) gebruikt tegenwoordig niet alleen objectpascal maar ook C++. [/quote:050e5990fe] Bij mijn weten is delphi vrij strict en alleen ObjectPascal..., maar ik heb nog versie 6. [quote:050e5990fe] Ook C++ Builder is op slimme rom verkrijgbaar hoor. Ik heb er hier 1 liggen. Vorig jaar gekocht voor € 9,15. [/quote:050e5990fe] Delphi 7 kost hier 30 euro's...
Link naar reactie
[quote:34da90a43b="yohanman"] Delphi is voor de 'klik en sleur'-programeur. De andere talen die hier genoemd staan kun je volgens mij niet snel in elkaar klikken. Je zult dus elk venstertje moeten defineren als je een grafisch (met menu's) programma schrijft...[/quote:34da90a43b] Ik kan je vertellen dat je bij Delphi de keus hebt. Je kunt een applicatie maken met de VCL componenten of alleen d.m.v. Win32 code.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...