Ga naar inhoud

2 speakers in progress (dus s.i.p)


Aanbevolen berichten

[color=red:d1062a1cd3][size=16:d1062a1cd3] Edit door Richard Gezien het succes van Interficior's vorige speaker-zelfbouw-topic en het feit dat ook op dit topic zo te zien goed gereageerd wordt maak ik het topic "sticky", het topic blijft zo bovenaan de lijst staan. Voorwaarden: alleen nuttige posts (geen nietes-welles-nietes) Er moet regelmatig vooruitgang zijn door TS. plaatjes dienen gedurende de gehele sticky periode aanwezig te blijven, zet deze dus op een "blijvende" server. Het is de bedoeling dat een eenmaal begonnen project wel wordt afgerond. Houd het leuk en gezellig en GEEN haast, morgen is er weer een dag.... Wat mij betreft: succes! Overigens; wellicht is een voornaam handiger dan bbbb? [/size:d1062a1cd3][/color:d1062a1cd3] Nou ik ga 2 speakers maken die wat mooier voller geluid geven dan de 2 speakers die ik nu heb. Mijn budget is ongeveer 15o euro voor 2 speakers. Met hulp van interficior heb ik besloten dit erin te zetten. 3,3 µF Audyn Cap Polyprop 2,70 10 µF Audyn Cap Polyprop 5,30 8,2 Ohm weerstand 5 Watt 0,50 0.33 mH 0,71 mm Luchtspoel 1,70 1 mH 1mm Luchtspoel 3,80 Dit heb ik nodig voor het x-over + nog wat weerstandjes om het aan te passen met wat ik zelf het beste vind klinken. Als speakers komen erin een visaton w170s 4ohm voor de woofer en een visaton dt94 8ohm als tweeter. Verder heb ik nog nodig 4 bassreflex poortjes wat hout, kit, lijm, En lak. Ik ga dit geheel maken van 12mm mdf met daarom heen nog eens 12mm multiplex wat ik ga lakken en heel mischien als frontplate nog een dun laagje ijzer wat ik ga polijsten maar daar moet ik eerst is goedkoop aan zien te komen. De afmetingen van 1 kastje is 23 bij 23 bij 38 cm met 13 liter inhoud.Mischien dat er later nog een sub bij komt maar nu nog niet. Een aantal punten waar die aan moet voldoen. [size=18:d1062a1cd3]1) een mooi en warm geluid geven. 2) een mooie bass. 3) een strak uiterlijk.[/size:d1062a1cd3] Plaatjes volgen zo snel mogelijk fototoestel was ff leeg en heb nu geen batterijen thuis.
Link naar reactie
  • Reacties 104
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • anoniem

    105

Ja ik ben helemaal van gedachten veranderd en wil iets moois voor mijn stereo en later mischien versterkerdje. Zoiets als die tannoy's die hebben wij op school en klinkt 100 keer beter dan die speakers die ik nu heb staan van die disco dingen op mijn stereo. Ze klinken veel voller met een bass die je overal hoort want bij mijn speakers hoor je als je achter de boxen gaat staan een heel harde bass die evht goed klinkt maar al zit ik aan mijn bureau hoor ik gewoon geen bas meer :-? . Maar die speaker van jou die woofer dus kost 40 euro per stuk want dat is nog wel te doen. Want heb je ook nog wat meer informatie van die woofer in die speaker naast je monitor. Want die site die je had staan in je topic daarvan doet hetniet meer.
Link naar reactie
[quote:8add1319b5="bbbb"]Ja ik ben helemaal van gedachten veranderd en wil iets moois voor mijn stereo en later mischien versterkerdje. Zoiets als die tannoy's die hebben wij op school en klinkt 100 keer beter dan die speakers die ik nu heb staan van die disco dingen op mijn stereo. Ze klinken veel voller met een bass die je overal hoort want bij mijn speakers hoor je als je achter de boxen gaat staan een heel harde bass die evht goed klinkt maar al zit ik aan mijn bureau hoor ik gewoon geen bas meer :-? . Maar die speaker van jou die woofer dus kost 40 euro per stuk want dat is nog wel te doen. Want heb je ook nog wat meer informatie van die woofer in die speaker naast je monitor. Want die site die je had staan in je topic daarvan doet hetniet meer.[/quote:8add1319b5]Ja de site is veranderd, maar ook daar kan ik hem niet vinden. Als je trouwens alleen een subwoofer wil bouwen raad ik zo'n woofer sterk af, want hij gaat niet echt laag ofzo. Dan kun je beter een Gradient W210 nemen bijvoorbeeld, voor 24 euro. Deze moet je wel alleen als subwoofer gebruiken, want verder klinkt ie nou niet echt goed ofzo. Maar op 80 Hz gefiltert doet ie erg mooi mee met mijn frontspeakers. :)
Link naar reactie
Nee ik wil geen woofer bouwen maar gewoon echt speakers zoals jij zeg maar hebt gemaakt maar dan niet verven maar lakken ofzo. Word dat eigenlijk mooi dat lakken bij mdf?. b.t.w. klinkt die gradient w210 een beetje lekker mischien dat ik die als woofer in mijn setje doen dan moet ik alleen nog een lekkere middentoner, tweeter en filter. Maar mischien kan ik dat filter ook uit mijn andere speakers halen. En de middentoner ook heb ik toen 25 euro voor betaald tweedehands voor 100 watt er waren super zwaar dus volgens mij aardige kwaliteit. Zal hem er morgen is uitschroeven kijken wat voor merk het is.
Link naar reactie
[quote:d6f47146e4="bbbb"]Nee ik wil geen woofer bouwen maar gewoon echt speakers zoals jij zeg maar hebt gemaakt maar dan niet verven maar lakken ofzo. Word dat eigenlijk mooi dat lakken bij mdf?. b.t.w. klinkt die gradient w210 een beetje lekker mischien dat ik die als woofer in mijn setje doen dan moet ik alleen nog een lekkere middentoner, tweeter en filter. Maar mischien kan ik dat filter ook uit mijn andere speakers halen. En de middentoner ook heb ik toen 25 euro voor betaald tweedehands voor 100 watt er waren super zwaar dus volgens mij aardige kwaliteit. Zal hem er morgen is uitschroeven kijken wat voor merk het is.[/quote:d6f47146e4]Ik zou niet weten hou MDF gelakt eruitziet, maar ik vrees niet zo mooi. Bovendien ga je problemen krijgen met de kopse kanten. Die Gradient vind ik gesloten - zeker voor de prijs - zeer goed klinken, lekker strak, en goed met het volume doet ie precies wat ie moet doen: het geluidsspectrum verbreden. Niet meer niet minder. Was je eingelijk van plan staanders te maken?
Link naar reactie
Wat een late reactie middernacht maar heb vakantie dus 1 keer kan wel. Maar in een gesloten behuizing dat betekent toch dat je de voorkant van de speaker wel kan zien maar de achterkant helemaal dicht is. dus dat er geen lucht weg kan? Daarmee bedoel ik dat de lucht alleen aan de zichtkant wegkan. En ik ben van plan denk om ze aan de muur te hangen. En dan ga ik de binnenkant van mdf maken en dan soort ''bekleden'' met berken hout geloof ik en dat lakken heb ik thuis nog een paar plankjes van staan ook 12 mm dik dus word het 24 mm dik dat lijkt me genoeg. En aan de binnenkant dat spul doen wat ze normaal onder laminaat. En daarmee wil ik trilingen tegen gaan. Ik denk dat ik hier ga bestellen. http://www.intertechnik.de/ lekker goedkoop ook daar kost die speaker maar 19 euro nog wat.
Link naar reactie
[quote:3110936bd3="bbbb"]Wat een late reactie middernacht maar heb vakantie dus 1 keer kan wel. Maar in een gesloten behuizing dat betekent toch dat je de voorkant van de speaker wel kan zien maar de achterkant helemaal dicht is. dus dat er geen lucht weg kan? Daarmee bedoel ik dat de lucht alleen aan de zichtkant wegkan. En ik ben van plan denk om ze aan de muur te hangen. En dan ga ik de binnenkant van mdf maken en dan soort ''bekleden'' met berken hout geloof ik en dat lakken heb ik thuis nog een paar plankjes van staan ook 12 mm dik dus word het 24 mm dik dat lijkt me genoeg. En aan de binnenkant dat spul doen wat ze normaal onder laminaat. En daarmee wil ik trilingen tegen gaan. Ik denk dat ik hier ga bestellen. http://www.intertechnik.de/ lekker goedkoop ook daar kost die speaker maar 19 euro nog wat.[/quote:3110936bd3]Hurw? Ik snap je niet helemaal. Bass-reflex is er niet voor om het geluid uit dat gaatje te laten komen, dat is alleen een soort versterking. De lucht in de pijp gaat als een veer werken op een bepaalde frequentie. Die wordt dan ook versterkt. Maar aangezien basgeluid omnidirectioneel is, kun je hem in principe aan elke kant hangen die je wilt. Mijn subwoofer is immers ook downfiring, dus de woofer zelf staat naar onder gericht. Enne, dat MDF bekleden met berkenhout (of berkenmultiplex?) is een heeel goed idee, daarmee demp je namelijk resonanties. Nóg beter zou zijn als je er zand tussen zou doen, en dan ook nog eens bracing. Dan heb je echt zo'n dode kast waar je je knokkels op stukslaat. http://www.lautsprechershop.de/hifi/bau_ct_en.htm Daar staan cheap tricks
Link naar reactie
Ow het is geen berken ofzo maar multiplex van 12 mm dik werkt dat ook nog goed. Ik wil het daarmee gaan ''bekleden'' omdat je dan die soort naden van de boom nog ziet en dat gaan lakken lijkt me wel mooi. En bracing is toch een soort versteviging. En dat zand ertussen kan je dat gewoon met lijm doen ofzo en daar dan die multiplex weer tegen aan plakken? Wat bedoel je eigenlijk met cheap tricks (schaam, schaam)
Link naar reactie
De luidsprekers bekleden met triplex en dit vervolgens lakken lijkt me een goed idee, ik denk dat je daar wel een mooi resultaat mee kunt krijgen. Je kunt door enkele latten aan de zijkanten tussen het tpriplex en het mdf te maken een holte tussen deze platen creeeren en deze vervolgens vullen met zand. Hierdoor krijg je een zeer "dode" kast. Maar dit is niet noodzakelijk en zeker als je kleinere luidsprekers maakt moet 12 mm mdf + 12 mm triplex voldoende zijn voor een stevige kast. De cheap trics zijn ontwerpen uit het Duitse tijdschrift Klang und Ton die erg betaalbaar zijn. Op dezelfde website staat bij de [url=http://www.lautsprechershop.de/hifi/bau_hhi_en.htm]Hobby Hifi sectie[/url] ontwerpen uit het tijdschrift Hobby Hifi, ook hier staan enkele niet al te dure ontwerpen, zoals de [url=http://www.lautsprechershop.de/hifi/sb25jm.htm]Mivoc transmissielijnzuil[/url] die ik al eerder noemde. Ook de [url=http://www.lautsprechershop.de/hifi/morion.htm]Morion transmissielijnzuilen[/url] die ik zelf gebouwd heb zijn hier te vinden.
Link naar reactie
[quote:c84a0b11fb="bbbb"]En die gradient w210 kan ik die ook zo gebruiken als dat ik op die plaatjes heb laten zien die van tannoy. Dus dat ik alleen 2 speakers in mijn kamer heb hangen zonder losse subwoofer. Of is die gradient daar niet goed voor.[/quote:c84a0b11fb]Mja, daarom vroeg ik of je zuilen wilde, want dan zou je er een drieweg van kunnen maken. Maar als je dat niet wilt - tja - ik heb niet het gevoel dat die gradient briljant is in het middentonenbereik. Wat je wel kunt doen is een Seas NoFerro 550 pakken bijvoorbeeld, die kun je heeel laag inzetten. Maar probleem is dat je daar ook nog een filter voor moet prakken. Je kunt dus heel veel componenten kopen en dan lekker gaat prutsen op het oor, dus aansluiten, luisteren, were veranderen, of je moet meetapparatuur hebben en dan een filter maken. Of je maakt dus een ontwerp na waar al een filter voor is ;) Edit: Nadeel van de Gradient woofer is dat hij ook minimaal 30 liter nodig heeft, leiver nog 60 liter. Dat past niet zo lekker in een boekenplankspeaker.
Link naar reactie
[quote:5ca983dfe8="bbbb"]Ik wil wel graag een 3 weg luidspreker maar wat voor afmetingen moeten die speakers dan worden voor het optimale resultaat. En met dat zand er tussen lijkt me wel een cool idee mischien dat ik dat ook erin ga verwerken.[/quote:5ca983dfe8]Als je persé een drieweg wilt... MAar de afmetingen zijn natuurlijk niet zeker, want dat verschil per driver die je gebruikt. als je een Gradient W210 gebruikt moet je gewoon aan minimaal 30 liter komen - liever 60 liter. Daarbovenop kun je dat dus een 2-weg speaker maken, zoals die Morion (Of je maakt die morion TL) en dat maak je dan als 1 behuizing, maar intern gescheiden, als je snapt wat ik bedoel.
Link naar reactie
[quote:d01c77a735="bbbb"]Ja ik snap dat scheiden maar ik zou wel graag een drieweg willen klinkt vaak gewoon ff wat beter. Maar hoe groot zouden die kastjes dan ongeveer worden lengte 30 cm breedte 25 cm en hoogt 35 cm ofzo. Dit lijken mij nog wel nette afmetingen.[/quote:d01c77a735]Mja dat _zijn_ dat toch 3 weg speakers? Ik bedoel alleen te zeggen: Je hebt een ondercompartiment nodig van 30~60 liter. Dus dan worden het staanders lijkt me: jouw kast, zonder wanden gemeten hebben 3*3,5*2,5=26,25 liter bruto. Daar ga je dus helemaal tekortkomen. Maar dan krijg je dus gewoon een zuil. Enne, 3 weg klinkt niet altijd beter dan 2 weg hoor. :)
Link naar reactie
Met een 60 liter ondercompartiment zit je al gauw aan iets van 25*40*100cm (BxDxH), wat opzich voor een zuil wel een mooi formaat is, maar dat hang je niet ff aan de muur. Boekenplankspeakers of speakers op een standaard variëren een beetje tussen de 18x22x30 en de 25x30x50cm (BxDxH), dan heb je een redelijk normale maat. Ik wil zelf ook andere speakers, maar ik moet er nog ff over nadenken of dat zelf bouwen of kopen wordt. Als ik ga kopen dan worden het waarschijnlijk de B&W DM602 S3.
Link naar reactie
[quote:9fc2a9abeb="bbbb"]En de gradient w140/8 dus 8 ohm. Die heeft maar 8-12 liter nodig. Maar weet iemand mischen of dit een beetje een mooie luidspreker is voor in een tweeweg systeem. Of de peerless sds 134. Ook voor in een tweeweg systeem. Owkee ik ga zoeken[/quote:9fc2a9abeb]Misschien leuk om je te orienteren bij de speaker&co oid? Daar staan allerlei ontwerpen luisterklaar, dan kun je een beetje je smaak ontwikkelen ook. Was je truowens van plan hard te gaan spelen of niet?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...