Ga naar inhoud

2 speakers in progress (dus s.i.p)


Aanbevolen berichten

Nee ik ga nu de kast van 13 liter maken heb er al 1 in elkaar zitten. Waar ik straks gaten in ga boren voor de speaker, tweeter en die poortjes. Bedankt voor het aanbod van dat loodbitumen ofzo iets :) . Maar zal ik dat echt nodig hebben? Als ik dat nodig heb krijg je er wel wat voor hoor :p Ho kan je ooit wat bij speaker en co wat bestellen al druk je op producten dan zie je alleen een lijstje met wat ze hebben voor dingen maar niet precies die dingen die jij op nomet of ben ik nou scheel :roll:
Link naar reactie
  • Reacties 104
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • anoniem

    105

[quote:8b18163ac3="bbbb"]Nee ik ga nu de kast van 13 liter maken heb er al 1 in elkaar zitten. Waar ik straks gaten in ga boren voor de speaker, tweeter en die poortjes. Bedankt voor het aanbod van dat loodbitumen ofzo iets :) . Maar zal ik dat echt nodig hebben? Als ik dat nodig heb krijg je er wel wat voor hoor :p[/quote:8b18163ac3]Hm oké want je kunt dus varieren. Neem je wel in acht dat je het volume van de drivers van je volume moet aftrekken?
Link naar reactie
Ja ik maak de bouwtekening precies na maar omdat ik er nog een plaat tegen aan doe heb ik gewoon de binnenmaten van de kast hetzelfde gemaakt. Want hun gebruikten 19 mm mdf en ik straks 24 mm. p.s. hoe groot is dat stuk loodbitumen wat je nog hebt liggen en hoe zwaar weegt dat nog ongeveer gewoon gokken hoor hoeft niet precies. :wink: Edit: die bassreflex pijpjes hebben ze niet bij de speaker en co ze hebben hem wel in de juite dikte maar die is dan 14 cm lang ofzo. En hij moet een doorsnee hebben van 3.5 cm en een lengt van 6,5 cm. de br 6.8
Link naar reactie
[quote:dfda9f0d37="bbbb"]Ja ik maak de bouwtekening precies na maar omdat ik er nog een plaat tegen aan doe heb ik gewoon de binnenmaten van de kast hetzelfde gemaakt. Want hun gebruikten 19 mm mdf en ik straks 24 mm. p.s. hoe groot is dat stuk loodbitumen wat je nog hebt liggen en hoe zwaar weegt dat nog ongeveer gewoon gokken hoor hoeft niet precies. :wink: Edit: die bassreflex pijpjes hebben ze niet bij de speaker en co ze hebben hem wel in de juite dikte maar die is dan 14 cm lang ofzo. En hij moet een doorsnee hebben van 3.5 cm en een lengt van 6,5 cm. de br 6.8[/quote:dfda9f0d37]Waar heb je die lengte van? Is wel interessant namelijk In ieder geval: dit heb ik even gesimuleerd, de grijze is de BR, en de gele is gesloten [img:dfda9f0d37]http://melchiot.orakel.ods.org/~seers/bbbb.gif[/img:dfda9f0d37] Als je nog hoger tuned wordt de bult steeds groter... [img:dfda9f0d37]http://melchiot.orakel.ods.org/~seers/bbbb-2.gif[/img:dfda9f0d37] 50 Hz is de poort die jij noemt afgestemd. De kleuren staan erbij, in het balke eronder.
Link naar reactie
De lengte van de basreflex pijp heb ik hier vandaan. Dus deze moet erin http://www.visaton.com/english/artikel/art_147_1_40.html En de bouwtekening heb ik hier vandaan http://www.visaton.com/english/artikel/art_544_6_20_2.html dan zie je hem van zelf rechts staan dat is hem. En daaronder weer zie je alle onderdelen staan die je nodig hebt en daar heb ik ook die bassreflex pijpjes vandaan. En nog een keer bedankt dat je zoveel moete ervoor wil doen.
Link naar reactie
[quote:5ce06696c1="bbbb"]De lengte van de basreflex pijp heb ik hier vandaan. Dus deze moet erin http://www.visaton.com/english/artikel/art_147_1_40.html En de bouwtekening heb ik hier vandaan http://www.visaton.com/english/artikel/art_544_6_20_2.html dan zie je hem van zelf rechts staan dat is hem. En daaronder weer zie je alle onderdelen staan die je nodig hebt en daar heb ik ook die bassreflex pijpjes vandaan. En nog een keer bedankt dat je zoveel moete ervoor wil doen.[/quote:5ce06696c1]Aargh, moet je zien wat ze ervan hebben gebrouwd :( Het zijn 2 poortjes. Nóg erger dus. Ik durf de tekening niet te laten zien, maar met mijn afstemming gaat ie zelfs nog _dieper_ en heeft ie ene minder grote bult. Vraag je dus af, wil je een bult van 6 dB (2 keer zo hard) op 100 Hz, of wil je dat niet en gaat ie ook nog eens dieper en stem je hem op 40 Hz af bijvoorbeeld. Je kunt hem later altijd nog gesloten maken truowens hè Trouwens: Mijn loodbitumen is slechts voor verzwaring en het uitdempen van resonanties. :) Maarja, ik gebruik het niet eceht meer. Ik ga wel weer een subwoofer bouwen, maar daar komt dan waarschijnlijk echt lood in. :) (en zand ^^)
Link naar reactie
Laat dat loodbitumen dan maar zitten. Als ik er nu al op klop is er al super weinig resonantie en je slaat je knokkels ook zo kapot. En dan komt er nog eens 12mm bovenop. Maar die laatste tekst snap ik niet helemaal. Zelf houd ik wel van een beetje heldere muziek met een diepe bass. Dus wat raad je me dan aan voor hz. En wat bedoel je met ze hebben er niks van gebrouwd. :P
Link naar reactie
[quote:5eb0f18c33="bbbb"]Maar die laatste tekst snap ik niet helemaal. Zelf houd ik wel van een beetje heldere muziek met een diepe bass. Dus wat raad je me dan aan voor hz. En wat bedoel je met ze hebben er niks van gebrouwd. :P[/quote:5eb0f18c33]Mja. Probleem is dat ze er geen diepe bas van hebben gemaakt maar slechts een harde bas. Met afstemmen op 40 Hz is je bult minder groot terwijl ie dieper doorloopt. Maar als je echt dipe wilt kun je het beste er een subwoofer bijzetten. Kun je natuurlijk heel laag maken.
Link naar reactie
[quote:481130a9ba="Interficior"][quote:481130a9ba="bbbb"]Maar die laatste tekst snap ik niet helemaal. Zelf houd ik wel van een beetje heldere muziek met een diepe bass. Dus wat raad je me dan aan voor hz. En wat bedoel je met ze hebben er niks van gebrouwd. :P[/quote:481130a9ba]Mja. Probleem is dat ze er geen diepe bas van hebben gemaakt maar slechts een harde bas. Met afstemmen op 40 Hz is je bult minder groot terwijl ie dieper doorloopt. Maar als je echt dipe wilt kun je het beste er een subwoofer bijzetten. Kun je natuurlijk heel laag maken.[/quote:481130a9ba] Het word toch niet zo'n bass waarbij je pof pof hoort. Het word toch wel wat beter dan dat?
Link naar reactie
En een paar vragen: 1) de bass die hoor je toch wel door de muziek heen. Niet dat je wel je kamer voelt trillen maar dat je geen bass hebt wat ik nu heb in mijn kamer? 2) die crossover die ik ga maken sluit je daar ook gewoon de tweeter op aan of alleen de woofer? 3) en zullen deze speakers een soort van warm geluid geven? Vaak bij disco boxen al heb je dan een liedje waar ze hoog zingen dan word de muziek heel ''kaal'' en schel. Als je begrijpt wat ik bedoel.
Link naar reactie
[quote:edce2fa868="bbbb"]En een paar vragen: 1) de bass die hoor je toch wel door de muziek heen. Niet dat je wel je kamer voelt trillen maar dat je geen bass hebt wat ik nu heb in mijn kamer?[/quote:edce2fa868]ja je hoort de bas door de muziek heen. [quote:edce2fa868]2) die crossover die ik ga maken sluit je daar ook gewoon de tweeter op aan of alleen de woofer?[/quote:edce2fa868]Staat in het schema aangegeven, DT94 is de tweeter, W170S is de woofer ;) [quote:edce2fa868]3) en zullen deze speakers een soort van warm geluid geven? Vaak bij disco boxen al heb je dan een liedje waar ze hoog zingen dan word de muziek heel ''kaal'' en schel. Als je begrijpt wat ik bedoel.[/quote:edce2fa868]Mja, als ik naar de curve kijk gaat ie niet schel klinken. Maar hey, je hebt zelfbouwboxen, je kunt zelf het filter aanpassen naar jóuw wensen. :) Die weerstanden kosten 50 cent, ga daar anders voor de tweeter dus wat boven en onder zitten. Dan kun je zelf kijken wat je het mooist vind.
Link naar reactie
Owkee ik weet genoeg. Heb vandaag een gatenboor gekocht om de gaten wat mooier uit te zagen. Zodat ze echt rond zijn :wink: . Heb van 1 kast de binnenkant af dus de gaten geboord, gelijmd, geschroeft en gekit. Hier komt dan nog die 12mm hout overheen met die nerven. En dan maar wachten op mijn spullen moet nog bestellen maar zo kan ik niet echt verder. Ja alleen die andere box moet ik nog helemaal mee beginnen.
Link naar reactie
[quote:3b1e0e527d="bbbb"]Owkee ik weet genoeg. Heb vandaag een gatenboor gekocht om de gaten wat mooier uit te zagen. Zodat ze echt rond zijn :wink: . Heb van 1 kast de binnenkant af dus de gaten geboord, gelijmd, geschroeft en gekit. Hier komt dan nog die 12mm hout overheen met die nerven. En dan maar wachten op mijn spullen moet nog bestellen maar zo kan ik niet echt verder. Ja alleen die andere box moet ik nog helemaal mee beginnen.[/quote:3b1e0e527d]Hoe groot trouwens? Enne, je kunt trouwens ook regenpijp gerbruiken. Heb je trouwens meerdere weerstanden gekocht?
Link naar reactie
[quote:9475eba56c="Interficior"][quote:9475eba56c="bbbb"]Owkee ik weet genoeg. Heb vandaag een gatenboor gekocht om de gaten wat mooier uit te zagen. Zodat ze echt rond zijn :wink: . Heb van 1 kast de binnenkant af dus de gaten geboord, gelijmd, geschroeft en gekit. Hier komt dan nog die 12mm hout overheen met die nerven. En dan maar wachten op mijn spullen moet nog bestellen maar zo kan ik niet echt verder. Ja alleen die andere box moet ik nog helemaal mee beginnen.[/quote:9475eba56c]Hoe groot trouwens? Enne, je kunt trouwens ook regenpijp gerbruiken. Heb je trouwens meerdere weerstanden gekocht?[/quote:9475eba56c] Het zijn 7 verschillende grootens wat goed werkt. Ik heb de bestelling nog niet gedaan maat wat moet ik nou allemaal voor weerstanden kopen dan voor die x-over. En wat bedoel je met regenpijp? :)
Link naar reactie
Je bedoelt zeker een gatzaag, een gatenboor bestaat niet. Kijk wel uit met die dingen, als je een beetje flinke boormachine hebt en dat ding slaat vast dan breek je zo je pols. Hebben twee collega's van me ook een keer gehad. Overigens valt over rond te discusieren, want ook met die dingen met voorgeschreven toerental en aandrukkracht, een boormachine met genoeg koppel, een goed stevig en stabiel anker en een goede centreerboor wordt het nog steeds niet helemaal rond. Met goedkope troep ziet het er helemaal niet uit. Misschien bedoelt inter met regenpijp een goedkope bassreflexpoort :P Of misschien bedoelt hij om te kijken of je gat rond is. Moet je trouwens niet eens je startpost updaten en je titel aanpassen, het wordt nu toch geen hoornluidspreker meer?
Link naar reactie
[quote:2a711dc67d="kid jansen"]Je bedoelt zeker een gatzaag, een gatenboor bestaat niet. Kijk wel uit met die dingen, als je een beetje flinke boormachine hebt en dat ding slaat vast dan breek je zo je pols. Hebben twee collega's van me ook een keer gehad. Overigens valt over rond te discusieren, want ook met die dingen met voorgeschreven toerental en aandrukkracht, een boormachine met genoeg koppel, een goed stevig en stabiel anker en een goede centreerboor wordt het nog steeds niet helemaal rond. Met goedkope troep ziet het er helemaal niet uit. Misschien bedoelt inter met regenpijp een goedkope bassreflexpoort :P Of misschien bedoelt hij om te kijken of je gat rond is. Moet je trouwens niet eens je startpost updaten en je titel aanpassen, het wordt nu toch geen hoornluidspreker meer?[/quote:2a711dc67d] Nee klopt ik ga dit weekend of maandag ben namelijk zondag middag weer teruf ga naar zuid-holland mijn familie woont daar. een nieuwe topic maken met een link naar deze. Afgeproken met rwilligen. Over die gatzaag. Ik doe hem gewoon met de boormachine en gaat niet zo hard. En ziet er sterk uit hoor dat ding van zo'n bekend merk weet ff niet meer welke en hij ligt in de schuur. Maar met zo'n ding is altijd beter dan met de hand knoeien. En zit er ook verschil in de plus en min van een spoel en weerstand. En op dit plaatje zitten veel meer onderdelen dan de spullen die ik ga bestellen terwijl die het moet worden. Of maakt dat niet uit. http://www.visaton.com/english/artikel/art_ag_76_1_5.html
Link naar reactie
Ik zou inderdaad niet een heel nieuw topic openen, je kan wel de startpost wijzigen en eventueel aan een mod vragen om een aantal posts te verwijderen. Zo zijn er in de eerste drie pagina's een helehoop posts die eigenlijk niets bijdragen aan wat er nu gemaakt wordt, omdat je toen nog andere plannen had. Zoals je weet kunnen mods ook posts wijzigen en verwijderen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...