Ga naar inhoud

Siemens wasmachine IQ700, foutcode E57, invertor vervangen maar foutmelding blijft


Aanbevolen berichten

Beste leden, ik heb een Siemens iQ700 varioPerfect Wasmachine (WM16S441FG/01) van een 10jaar oud. De wasmachine gaf foutmelding E57. Via internet-forums gevonden dat dit een probleem met de trommel is en meestal de invertor-sturing is. Deze uitgebouwd en inderdaad op 2 plekken doorgebrand. Ik heb een nieuwe printplaat besteld voor dit type, ingebouwd, maar de foutmelding blijft. De trommel kan ik wel handmatig ronddraaien, maar bij starten krijg ik na 20sec terug foutmelding E57.
Heeft iemand een idee wat er nog kan zijn dat ik kan controleren? Dien ik de wasmachine nog te resetten? Hoe?
alvast bedankt.
 

Link naar reactie

E57 staat voor communicatie fout tussen beide printkaarten, maar ook voor een probleem met de sturing.

Die had je duidelijk.

De fout staat wel in het geheugen en zal je kunnen  resetten.

Voor sommige apparaten is het nodig om na de reparatie een foutcode te verwijderen om ze weer te kunnen bedienen.

Volg deze stappen om de fout te verwijderen:

Schakel de machine uit

Sluit de deur

Draai de programmakiezer met de klok mee naar stand 6

Houd de snelheidskeuzeknop ingedrukt

Draai de programmakiezer een stap verder richting 7 uur

Laat de snelheidskeuzeknop los In het display (indien aanwezig) verschijnt/knippert nu de laatste fout Draai nu de programmakeuzeschakelaar naar 8 uur en wacht even (8:88 in het display indien beschikbaar) 

Schakel het apparaat uit

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Geplaatst: (aangepast)

Hoi, Bedankt voor de reactie.

Net de werkwijze meermaals geprobeerd. De display toont na de stappen idd de laatste fout E57. Bij draaien naar 8 verdwijnt ze (maar geen 8:88). Na enkele seconden komt ze weer op E57, situatie blijft hetzelfde.

aangepast door Lampje
tikfout verbeterd
Link naar reactie

Je komt nu met een nieuwe foutcode en die wijst op een defecte NTC

Ik heb helaas geen servicedoc van jouw machine. Dus lijkt het mij de kortste klap dat je de gegevens die op de motor staan doorgeeft.

Het zijn 3 gelijke aansluitingen die of in ster of driehoek geschakeld staan. Alle contactcombinaties moeten hetzelfde zijn. Deze waarden liggen ergens tussen 5 en 10 ohm en een aansluiting van de tacho, die ergens in de buurt van de 200 ohm zal zijn.

En het is natuurlijk niet onmogelijk dat een defecte motor de print heeft opgeblazen en dat dit nu weer gebeurd is.

 

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
  • 2 weken later...
  • 2 weken later...

Dag lampje,

even afwezig geweest.... 
Ondertussen hebben we wel een nieuwe Siemens wasmachine, de was kon immers niet wachten thuis.

De patiënt rust momenteel nog in de garage 🙂, tot de finale beslissing valt. Daarnet nog even nagekeken wat er werd voorgesteld. Het gaat wel degelijk over fout E57 (rest is een typefoutje).

- Fout gereset via procedure, maar fout blijft terugkomen.

- ander stopcontact: idem

- daarnet naar nieuwe print gekeken, die ziet er nog steeds goed uit (niet opnieuw doorgebrand)

- motor uitgemeten. 3x 6, Ohm - dus ok

- Tachometer niet direct gevonden, wel nog een 2draads-stekker op het bord met open kring tussen de contacten. (weet niet of dat de tacho is, kabel gaan niet naar de motor maar naar het besturingspaneel vooraan)

Dus alles al geprobeerd, maar geen oplossing. Dan toch maar de machine aanbieden voor oud ijzer ? Of zijn er verzamelaars voor reserveonderdelen die dat willen? Ik heb alvast een nieuwe invertor print in de aanbieding 🙂 

 

Link naar reactie

Een keer de pluggen er af schuiven de contacten met contactspray sprayen en er weer op schuiven.

Want dit is een datakabel, waar alleen maar kleine spanningen staan zonder noemenswaardige stroom en zijn gevoelig voor corrosie.

Want de foutcode geeft ook als een van de mogelijkheden de datakabel aan of ligt op een van beide printen de voeding eruit?

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...