Ga naar inhoud

AEG lavamat defect, wie helpt met diagnose?


Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik wil graag hulp bij het stellen van een 'juiste diagnose' omdat ik vermoedelijk de wasmachine zelf kan repareren. Via de AEG website is geen hulp te krijgen op typenummer. En via de chat wil niemand daar helpen, je moet voor 300 euro startbedrag een monteur bestellen.  Als reparatie niet mogelijk blijkt vind ik dat een groot beetje jammer. ?

Het gaat om een oude lavamat bovenlader, type 42230, Product nr 913201570101. Anderhalve week geleden lekte deze water aan de onderzijde. Ik heb de wasmachine gisteren weer getest:

- Eerst knipperde alleen het 'einde' lampje 4x. de betekenis  hiervan stond in de handleiding. Ik heb de pompfilter en de waterslang nagekeken, 'oud water' weg laten lopen en geen verstoppingen o.d. geconstateerd.

- Ik heb de wasmachine op zijn kop gezet om te kijken of ik daar iets bijzonders kon vinden,  maar ik had het juiste gereedschap niet om bijv. de slang kuip pomp los te koppelen. Per ongeluk de bal los geknepen, dus ik moet deze sowieso losmaken. Maar hoe heet het gereedschapje om dit te doen en is dit bij de Gamma te koop? want met een moersleuteltje lukt het niet in deze kleine ruimte.

- Daarna deed het display het weer 'normaal'. Bij het opstarten van het wasprogramma krijg ik het 'normale' opstartgeluid, een soort brom van enkele seconden. Normaliter neemt de wasmachine dan water, maar nu blijft het stil.

Mijn vraag: Wat zou het kunnen zijn, de pomp kapot ? Ik zag ook ergens iets over koolfilters? Alvast bedankt! Mvg. Esther

Link naar reactie

Esther,

Wij vinden het in ieder geval wel leuk om mensen te helpen, zonder daarvoor betaald te krijgen.

 

Helaas kan ik aan de hand van het productnummer niets vinden, want AEG kent dit nummer niet meer.

Maar aan de hand van jouw gegevens wel de handleiding kunnen vinden.

1669018208_Lavamat42230.thumb.png.86a5704f1509a3640139c9ffb4661b82.png

Wat de storing melding betreft:

1963183506_4Xknipper.thumb.png.cd84bc80a1df0cda0d5abbca4e829a45.png

In het handboek staat echt iets anders,  4 x knipper betekent deksel niet gesloten.

Dat kan 2 dingen betekenen:

1 de deksel is echt niet goed gesloten.

2 de schakelaar die dit moet signaleren is defect of de bedieningspen is ontzet, of gebroken. Slot defect

 

Wat betreft het gereedschap zou je eens langs de Action en kunnen kijken naar deze gereedschappen die erg handig kunnen zijn, haast niets kosten en nog van een redelijke kwaliteit zijn.

665816519_Bittenendoppenset.thumb.png.36d9065437139d4ab0026cf647dc9b7c.png

 

Doppenset.thumb.png.342d97edc1b1dd69eab3145250c79907.png

 

Wat betreft de onderdelen, nergens kent men deze machine nog, dus is er ook geen verband te vinden met vervangende onderdelen. Dus zal je wat foto's moeten maken van het slotmechanisme.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

via Duitsland waar de link van de productnummercode wees naar de frontversie, die maar 1 cijfer verschilt aan het eind 

913201570101 van de bovenlader en 

91320157010van de frontlader kom ik toch wel uit bij de AEG shop in NL https://shop.aeg.nl/search?q=:relevance:pnc:91320157100

Waar ik de tekeningen en de nog beschikbare onderdelen terug kan vinden waaronder het slot.https://services.electrolux-medialibrary.com/qu7D9Q54pubXfaPgp3tSy7R65wEVgsheKwMjY9puTfS6J/view/GIF/PSGBAP17EXX04OLL.gif

Maar het blijkt dat al de tekeningen zijn gebaseerd op de bovenlader, dus hier kun je alles vinden. Dus ook de slotvergrendeling.

https://shop.aeg.nl/wassen/wasmachines/deuronderdelen/deurvergrendeling-voor-de-wasmachine/p/1461174045

Ik kan het op de tekening niet zien, maar veelal zit hier een standaard verkrijgbare microschakelaar in, die haast niets kosten.

Nou deze heb ik gevonden, voor deze prijs hoef je dan niet te prutsen:

https://www.mijnonderdelenhuis.nl/deurslot-aeg-wasmachine-deurrelais-aeg-1461174045.html

 

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Hi Lampje,

Dank je wel voor het vele uitzoekwerk!! Ik had de handleiding ook gevonden en alle stappen doorlopen, maar super fijn dat je zo met me meedenkt!

Echter: de deurvergrendeling doet het gewoon. In eerste instantie knipperde het lampje voor deze foutcode, maar nadat ik de wasmachine heb nagekeken op andere defecten is deze storing 'vanzelf' opgelost.

Het probleem nu: Het display werkt als normaal, de deurvergrendeling werkt normaal, maar bij het opstarten van een wasprogramma neemt de wasmachine geen water. Ik hoor wel het 'normale' opstartgeluid (een brom van 3 seconden), maar daarna geen stromend water inlaat. Mijn vraag is: Is dit een teken van een defecte pomp? Of zijn er nog andere mogelijkheden die ik over het hoofd zie?

Een pomp is zo aangeschaft, maar ik wil geen onnodige dingen doen ?

Super bedankt alvast!

Link naar reactie

Storingen lossen zich over het algemeen niet vanzelf op, meestal sluimeren ze en komen weer terug. Althans dat is mijn ervaring.

Ik denk dat je anders moet denken. Je hebt een deel wat de machine vult en een deel wat de machine leeghaalt en daar doet de pomp pas aan mee.

Je zult het in de richting van de aqua safe slang, de wasmachine kraan, de filters in de slangaansluiting of de magneetventielen moeten zoeken.

Ontkoppel de slang eens en probeer een emmer van 10 l te vullen. die moet in een minuut vol zijn.

De bewaking van het niveau speelt ook een rol in het geheel.

De balg waar het balletje zit, heeft ook een aansluiting naar boven voor de drukschakelaar, die het niveau bepaalt.

Daar willen zeepresten de zaak ook wel eens verstoppen en meet de sensor bijv. dat de trommel nog vol staat en zal dus geen water toevoegen.

Dus haal de slang eens los aan de bovenzijde en blaas hem door.

Om de pomp te controleren moet je minimaal het filter er uit halen op vreemde voorwerpen controleren.

En de rotor proberen te bewegen.

Dit moet wat schokkerig gaan, omdat het magneetpompen zijn met een permanente magneet.

Als dat allemaal goed is, dan de trommel handmatig vullen met een slang of gieter en via het programma "pompen" controleren.

Pas dan kun je conclusies trekken.

 

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Om het zeker te stellen dat een pomp of magneetventiel goed werken, en iets uit te kunnen sluiten.

495815399_VreemdevoedingRA.thumb.jpg.17a82da6c11a73b0d0342b957374c2be.jpg

 

Gebruik ik vaak een losse voeding die ik in een geaarde wandcontactdoos aansluit.

Kijk wel eerst op de component, dat hij met 230 v wisselspanning gevoed moet worden.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Als dit probleem is ontstaan nadat je de wasmachine letterlijk op zijn kop hebt gezet... vermoed ik ergens water op een punt gelopen waar het niet hoort en kortsluiting gemaakt, kabel beschadigd door het gewicht van de trommel, etc.

 

Nooit op zijn kop zetten. Hooguit met voorzichtigheid schuin tegen de muur en dan van onderaf werken.

 

Probeer eens een ander programma zoals centrifugeren, werkt dit wel?

Link naar reactie
  • 1 maand later...
Op 18-8-2023 om 16:17, Esthervanson zei:

Mijn vraag: Wat zou het kunnen zijn, de pomp kapot ? Ik zag ook ergens iets over koolfilters? Alvast bedankt!

Nou Esther, dit was jouw vraag en daar heb je genoeg antwoorden op gehad, maar je hebt niet uitgevoerd wat we vroegen en gaf geen antwoorden op onze vragen.

Dan houdt het voor ons ook op.

En ja, het is nu opgelost, maar heeft dan ook veel meer gekost, als nodig was.

Dan zal ik het draadje maar sluiten.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
  • Lampje sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...